Theo343 Skrevet 29. september 2020 Rapporter Del Skrevet 29. september 2020 (endret) CL14 klarte den desverre ikke nå. Da resatte biosen seg automatisk med post code F9.Men prøver kanskje 275 før senga så blir resten i morgen EDIT: Nja, den klarte faktisk å senke seg fra CL16 til CL15 selv om den da endret noen av verdiene rundt. Men den økte en del andre verdier ser jeg ? Endret 30. september 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. september 2020 Rapporter Del Skrevet 29. september 2020 (endret) Mission accomplished. Over 14k i CPU score i Timespy https://www.3dmark.com/3dm/51074118 Endret 29. september 2020 av Theo343 4 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 (endret) Du må øke spenning på ram for CL14. Få tFAW til 16, tWR til 10 og tRFC ned fra 374 igjen Hos meg må jeg øke ram volt med 0.05 om jeg setter ned CL med 1. Eks 3733 cl16 gdm off kjører fint med 1.38, cl15 må ha 1.43 og cl14 må ha 1.48. Med gdm on er cl16 stabilt på 1.35 og cl14 på 1.45. Cl15 funker ikke med gdm on siden den runder opp til 16. tCWL følger som regel CL og trives best med partall, 11 høres rart ut på det siste oppsettet. Endret 30. september 2020 av Cowboystrekk 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 Stort problem med Gigabyte HK er mamgelen på LLC, det er nok et av hovedproblemene med Clocktuner, får vdrop på opptil 0.04V. Står jeg kan sette LLC til turbo eller auto, men finner ikke ut hva den kalles. Noen som har tips? 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 (endret) 5 hours ago, Cowboystrekk said: Du må øke spenning på ram for CL14. Få tFAW til 16, tWR til 10 og tRFC ned fra 374 igjen Hos meg må jeg øke ram volt med 0.05 om jeg setter ned CL med 1. Eks 3733 cl16 gdm off kjører fint med 1.38, cl15 må ha 1.43 og cl14 må ha 1.48. Med gdm on er cl16 stabilt på 1.35 og cl14 på 1.45. Cl15 funker ikke med gdm on siden den runder opp til 16. tCWL følger som regel CL og trives best med partall, 11 høres rart ut på det siste oppsettet. Ah det var derfor den drev å rundet opp til 16 når jeg satt den til 15. Takker! Gøy å lære alt dette! Turte ikke å kjøre ram over 1.4 men det er jo riktig at den skal tåle helt opp til 1.5 (med nok kjøling)! Super. Selv om Asrcok X570 Taichi bios lyser med "panikk rød" farge på tallet når man taster 1.4+. Fikk forøvrig resatt de andre verdien før jeg traff senga litt senere enn planlagt. Prøver litt etter jobb i dag Endret 30. september 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 Theo343 skrev (2 timer siden): Ah det var derfor den drev å rundet opp til 16 når jeg satt den til 15. Takker! Gøy å lære alt dette! Turte ikke å kjøre ram over 1.4 men det er jo riktig at den skal tåle helt opp til 1.5 (med nok kjøling)! Super. Selv om Asrcok X570 Taichi bios lyser med "panikk rød" farge på tallet når man taster 1.4+. Fikk forøvrig resatt de andre verdien før jeg traff senga litt senere enn planlagt. Prøver litt etter jobb i dag Tror du nærmer deg potensialet nå ja tRP og tRRDL kan trolig stilles ned med 2 hver uten problem. Eneste måten å få enda litt mer etter det er mer volt til ram, da kan du stille ned tCL og tCWL, men er ikke enorm gevinst vs varmeutvikling. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 (endret) 17 hours ago, scuderia said: Holder med en 8 kjerner for å slå den på gaming. Når det kommer til pris så tror jeg den blir litt over zen2. Hvorfor? Fordi de kan.. de kommer til å ha det beste produktet på alle mulig måter på den beste platformen. Ryktene sier at Zen3 blir basert på 8 kjerner CCX'er så da håper jeg det kommer en med kun en CCX.. og 8 kjerner. Kan ikke se hva vitsen blir da med 10 kjerner. Håper de er så billige i år at man kan få råd til Zen4 også når den tid kommer Blir jo veldig fattig om man skal fornye seg på alle fronter. 2020, starten av 2021 er jo en slik fase for mange (konsoll, SSD, CPU, grafikk, hovedkort for noen, og sikkert mye annet). Endret 30. september 2020 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 (endret) 17 hours ago, N o r e n g said: Det kom frem til 4475/4425/4425/4400 på 1.325V hos meg, det er omtrent hva jeg får til manuelt. Det fine med programmet er jo at det fikser dette automagisk, istedenfor at jeg må inn i BIOS, justere, og så teste. Eneste klagen jeg har er at det ikke kjører om SMT er skrudd av. Fantastisk verktøy for de som ikke er vant med overklokking Hvordan skjer lagringen inn i BIOS dersom man er fornøyd med resultatet? Må man manuellt inn og taste inn verdier om man vil beholde det, eller har BIOS blitt så smarte i dag at de kan manipuleres fra Windows? Sorry, er sikkert sååå newb-spørsmål. Men, ja Windows-BIOS relasjon er jeg helt newb i forhold til. Endret 30. september 2020 av G Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 Her er det jeg kjører i dag: Håper Zen 3 har en sterkere minnekontroller og FCLK 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 G skrev (1 minutt siden): Hvordan skjer lagringen inn i BIOS dersom man er fornøyd med resultatet? Må man manuellt inn og taste inn verdier om man vil beholde det, eller har BIOS blitt så smarte i dag at de kan manipuleres fra Windows? Sorry, er sikkert sååå newb-spørsmål. Men, ja Windows-BIOS relasjon er jeg helt newb i forhold til. Hvis du hadde lastet ned programmet og prøvd selv ville du ikke trengt å spørre dette spørsmålet ? Det som skjer er at programmet kjører ved oppstart av Windows og setter klokkefrekvensene når du er inne i Windows. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 7 minutes ago, N o r e n g said: Hvis du hadde lastet ned programmet og prøvd selv ville du ikke trengt å spørre dette spørsmålet ? Det som skjer er at programmet kjører ved oppstart av Windows og setter klokkefrekvensene når du er inne i Windows. Ah, og takker. Så dersom man hadde bootet inn i Linux så hadde verdiene vært glemt igjen, er det slik å forstå? Lenke til kommentar
G Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 (endret) Quote MSI Rolls Out AMD Combo PI V2 1.1.0.0 BIOS Firmware For Its AM4 Lineup, Optimized Compatibility With Existing & Next-Gen Ryzen CPUs Quote According to MSI's blog post, the AMD Combo PI V2 1.1.0.0 BIOS update will release in four phases A total of 10 MSI X570 motherboards will be receiving the BIOS update starting today while B550 & additional X570 motherboards will be added to the support list by the middle of October. MSI will also have the BIOS Firmware ready for its A520 series motherboards by end of October while MSI plans to phase out the BETA release with the official MP BIOS starting in early November. https://wccftech.com/amd-combo-pi-v2-1-1-0-0-bios-firmware-now-available-for-msi-motherboards-support-next-gen-ryzen-cpus/ Endret 30. september 2020 av G Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 Noen som kan hjelpe meg litt med noe jeg ikke helt forstår; Har nettopp fått nytt skjermkort, formaterte derfor PC. Det eneste jeg installerte var skjermkortdriver + steam + 3d Mark. Kjørte så en benchmark og fikk 17830 poeng. Se score her Så installerte jeg Chipsetdriver og CPU driver fra amd.com, tukla litt med sånn "precicion boost overdrive" + "auto overclocking" og kjørte en ny test. Kjørte en ny benchmark og fikk 16528 poeng. Se score her. (satte og på AMD Ryzen High Performance - strømplan) Hva er det som skjer ? Ser at klokkehastigheten går opp på siste test, som sikkert er naturlig siden jeg satte på overclock profil. Men "Physical / logical processors" går fra 1/32 i testen med høy poeng til 1/16 i testen med lavere poeng. Noen som kan forklare litt ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 (endret) Du har fått veldig mye lavere CPU score i den andre testen(nesten 5000 under min 3900X). Så noe har du tukla til mot CPU. Samt med din CPU som har ofte bedre binning enn 3900X så har du annlegg for å få til bra resultater. Endret 30. september 2020 av Theo343 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 N o r e n g skrev (1 time siden): Her er det jeg kjører i dag: Håper Zen 3 har en sterkere minnekontroller og FCLK Tror ikke mange har bedre minnekontroller enn du har Testa 3866? Ser noen greier 1933 IF og. 1 Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 Theo343 skrev (30 minutter siden): Du har fått veldig mye lavere CPU score i den andre testen(nesten 5000 under min 3900X). Så noe har du tukla til mot CPU. Samt med din CPU som har ofte bedre binning enn 3900X så har du annlegg for å få til bra resultater. Har du tips til alternativ benchmark kun av CPU som ikke tar så lang tid for å sjekke mot en referanseverdi ? Sånn at jeg kan endre settings, teste kjapt , sjekke resultat , evt fortsette å teste ? Lenke til kommentar
G Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 (endret) Å faen. 8. oktober blir en papirlansering da, elns.?? Quote AMD Ryzen 9 5900X 12 Core & Ryzen 7 5800X 8 Core “Zen 3” CPUs Could Potentially Launch As Early As 20th October https://wccftech.com/amd-ryzen-9-5900x-12-core-ryzen-7-5800x-8-core-zen-3-cpus-launch-20th-october-rumor/ Rykter, rykter og rykter: Quote Computerbase also points out two potential dates, one being 20th October and the other being 27th October. It might be possible that AMD releases top-tier chips first followed by the more mainstream parts or they could just select one day and launch the four chips together in retail. 1usmus also points out that AMD's Radeon RX 6000 series (RDNA 2) graphics cards may hit retail much later in November (15-20th) which is around two months after the NVIDIA Ampere GeForce RTX 30 series lineup. Fader her kommer muligens Big-Navi tilgjengelighet først uti november? Ser at cache'n er betydelig mindre i dette rykte for 5800x og 5600x Zen3 CPU. Dersom så stemmer så tror jeg at jeg minimum går for 5900x eller 5950x alt etter hva som måtte bli tilgjengelig. Men, er nok mye mer å lære før man lander tenker jeg. Endret 30. september 2020 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 Guru3D Rig of the month: 3900x basert https://www.guru3d.com/articles-pages/guru3d-rig-of-the-month-september-2020.html Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 2 hours ago, Solsviken said: Har du tips til alternativ benchmark kun av CPU som ikke tar så lang tid for å sjekke mot en referanseverdi ? Sånn at jeg kan endre settings, teste kjapt , sjekke resultat , evt fortsette å teste ? Kanskje CPUZ sin test er kjapp og enkel? Ellers er det veldig mange forskjellige apper. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. september 2020 Rapporter Del Skrevet 30. september 2020 Solsviken skrev (5 timer siden): Noen som kan hjelpe meg litt med noe jeg ikke helt forstår; Har nettopp fått nytt skjermkort, formaterte derfor PC. Det eneste jeg installerte var skjermkortdriver + steam + 3d Mark. Kjørte så en benchmark og fikk 17830 poeng. Se score her Så installerte jeg Chipsetdriver og CPU driver fra amd.com, tukla litt med sånn "precicion boost overdrive" + "auto overclocking" og kjørte en ny test. Kjørte en ny benchmark og fikk 16528 poeng. Se score her. (satte og på AMD Ryzen High Performance - strømplan) Hva er det som skjer ? Ser at klokkehastigheten går opp på siste test, som sikkert er naturlig siden jeg satte på overclock profil. Men "Physical / logical processors" går fra 1/32 i testen med høy poeng til 1/16 i testen med lavere poeng. Noen som kan forklare litt ? Du har skrudd av SMT i testen med dårligere resultat, men ut fra det jeg har forstått skalerer ikke Time Spy forbi 16 tråder uansett, så det burde ikke forårsake dårligere ytelse... Uansett er 12 000 i CPU Score på en 3950X merkelig, det er lavere enn de fleste testere fikk, og selv om du kjører 64GB 3000 MHz minne burde ikke det ha så mye å si... Solsviken skrev (4 timer siden): Har du tips til alternativ benchmark kun av CPU som ikke tar så lang tid for å sjekke mot en referanseverdi ? Sånn at jeg kan endre settings, teste kjapt , sjekke resultat , evt fortsette å teste ? CPU-Z sin test er rask og skalerer med både klokkefrekvens, kjerner, og minnetiminger. Når det kommer til CPU, så kan jeg anbefale Ryzen CTR: https://www.guru3d.com/articles-pages/clocktuner-for-ryzen-ctr-guide-download,1.html Bare sørg for å holde deg til 1250 mV eller lavere, så blir det bra 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå