Tåkefyrste Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 29 minutes ago, Svein M said: Tyder vel på at det er cpu siden det virker med den andre cpu'en. Virker som jeg har fått en skikkelig rævva CPU. Har prøvd meg litt frem nå, og det beste jeg klarer er 2650Mhz på 1.4v, alt over er ustabilt eller nekter å boote. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 OC-Freak skrev (2 timer siden): Er det noen måte å kalkulere max hastighet uten å prøve seg frem? Har kun brukt kalkulatoren til å finne timings/spenning som den anbefaler for hastigheten jeg ønsker å kjøre, som her 3600. Edit: ser at den hoppet til "manual" profil når jeg lastet inn XMP filen, velger jeg v1 og kalkulerer igjen får jeg mye bedre anbefalte timings. Er visst en del å fundere på. Edit 2: jeg kommer ikke til å bytte minnebrikkene jeg har, så mye ytelse er det ikke å hente. Pluss noctua kjøleren blokkerer en minneslot også. Hva er de anbefalte minneslottene på HKet ditt? Selv med T-top kan det ha en preferanse for spor om du kjører 2 brikker. Den nærmest CPU er ofte en av dem. Sjekk manualen. Kan du få vifta høyere opp på kjøleren så du får testa den? Funker 3600 manual-oppsettet? 1 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. mai 2020 Del Skrevet 9. mai 2020 (endret) Jeg bruker de anbefalte minneslottene ja. (For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_1 and DDR4_2 sockets.) Som i mitt tilfelle ikke er den nærmest CPU. De timingene på bildet fungerer så langt på 3600. Så mulig jeg har funnet noe som funker. ? Endret 9. mai 2020 av OC-Freak Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) OC-Freak skrev (12 timer siden): Jeg bruker de anbefalte minneslottene ja. (For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_1 and DDR4_2 sockets.) Som i mitt tilfelle ikke er den nærmest CPU. De timingene på bildet fungerer så langt på 3600. Så mulig jeg har funnet noe som funker. ? Noen tips som kan hjelpe mye på ytelsa: Prøv å senke tFAW og tRFC. TFAW på 24 burde i teorien gå. Om det går prøv å senke trrds til 5 og tfaw til 20. trfc skal ofte være mulug å kjøre på 300-330, prøv deg fram. Tror kanskje å få ned tfaw gir største gevinst. Hva kjører du spenninga på rammen på? Endret 10. mai 2020 av Cowboystrekk Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) OC-Freak skrev (12 timer siden): De timingene på bildet fungerer så langt på 3600. Så mulig jeg har funnet noe som funker. ? NOPE. Blåskjerm igjen i dag, nå feilet memtest etter ca 1 min igjen. Muligens det har noe med manglende spenningsinstillinger på Gigabyte X370 Gaming k5 som er svært begrensede. Man kan heller ikke stille inn ønsket spenning, kun +/- økninger, akkurat nå kjører jeg +0.024 Dynamic VCORE SOC og +0.100 VDDP. Dynamic VCORE SOC er svært følsom, øker jeg den for mye havner maskinen i bootloop og bios må resettes. Edit: bildet er ikke fra min bios, kun ett jeg fant på nettet for å illustrere. Minnet kjører jeg på 1,4V Endret 10. mai 2020 av OC-Freak Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 OC-Freak skrev (3 minutter siden): NOPE. Blåskjerm igjen i dag, nå feilet memtest etter ca 1 min igjen. Muligens det har noe med manglende spenningsinstillinger på Gigabyte X370 Gaming k5 som er svært begrensede. Man kan heller ikke stille inn ønsket spenning, kun +/- økninger, akkurat nå kjører jeg +0.024 Dynamic VCORE SOC og +0.100 VDDP. Dynamic VCORE SOC er svært følsom, øker jeg den for mye havner maskinen i bootloop og bios må resettes. Edit: bildet er ikke fra min bios, kun ett jeg fant på nettet for å illustrere. Minnet kjører jeg på 1,4V VDDP må ofte ned, ikke opp. Tenk 0.8-0.9 CLD0 VDDG og CLD0 VDDP må også ofte noe ned fra standard. sjelden du må over 1V på romtemperatur Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) N o r e n g skrev (4 minutter siden): VDDP må ofte ned, ikke opp. Tenk 0.8-0.9 CLD0 VDDG og CLD0 VDDP må også ofte noe ned fra standard. sjelden du må over 1V på romtemperatur Eneste spenningsinstillingene jeg kan gjøre er de på bildet, det er ingen instillinger for CLD0 VDDG osv i k5 bios. skal prøve å senke CPU VDDP og se om det har betydning, så vidt jeg har forstått det er denne på 1.2V som standard? Det er ingen måter å se dette på i bios, da det kun er "auto, normal eller +0.xxx eller -0.xxx" som alternativer. Umulig å se hva referanseverdien er. Hadde dog ikke tenkt tanken på å sette ned spenninger, da dette motstrider all logikk for en gammel overklokker ? Endret 10. mai 2020 av OC-Freak Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) Oppdatering; mulig jeg har funnet den råtne bananen i kassa. VDDG CCD/VDDG IOD/cLDO VDDP var gjemt under en egen kategori i bios hvor det var en underkategori som heter AMD overclocking som igjen hadde undermenyer for å stille inn disse spesifikke verdiene. memtest inc. Edit: stabilt så langt, tror jeg skal våge meg på litt mer agressive timings ( Calculate FAST foreslådde verdier i kalkulatoren). Endret 10. mai 2020 av OC-Freak 2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Sweclokers dro sin ryzen 3 3100 opp til 4,5 på alle kjærne. https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-3-3100/8#content Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 leifeinar skrev (42 minutter siden): Sweclokers dro sin ryzen 3 3100 opp til 4,5 på alle kjærne. https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-3-3100/8#content https://www.eteknix.com/overclockers-push-the-amd-ryzen-3-3100-to-5-92-ghz/ Lenke til kommentar
koford Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 (endret) Jarmo, forskjellen er vel at den ene er brukt med ekstremt kjøle løsninger. Likevel imponerende, AMD kommer seg bra. Endret 10. mai 2020 av koford Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 Nesten så man fikk lyst å handle en for å leke litt Regner med Gamersnexus kjører en live overklokk om ei stund. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. mai 2020 Del Skrevet 10. mai 2020 13 minutes ago, leifeinar said: Regner med Gamersnexus kjører en live overklokk om ei stund. De har allerede gjort det : 2 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Ryzen dram calc 1.7.1 er ute. 3733cl15 kjører fint på E-die og Ryzen 3600 https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 7 minutes ago, Cowboystrekk said: Ryzen dram calc 1.7.1 er ute. 3733cl15 kjører fint på E-die og Ryzen 3600 https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/ Nice! Har du aida64 bench på det? 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Nizzen skrev (31 minutter siden): Nice! Har du aida64 bench på det? Ikke tuna subs ennå, bruker bare fast preset. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Cowboystrekk skrev (4 timer siden): Ryzen dram calc 1.7.1 er ute. 3733cl15 kjører fint på E-die og Ryzen 3600 https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/ 1.7.2 nå ute. Litt småfiksing på 1.7.1 ser det ut til. Ikke lastet ned noen av dem enda. Lenke til kommentar
G Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 (endret) Har ikke hatt kapasitet til å være på diskusjon.no så unnskyld om nyheten allerede er drøftet. AMD nyheter: Quote The AMD B550 chipset makes PCIe® 4.0 possible for anyone who wants higher performance, bandwidth and speed. Ready for 3rd Gen AMD Ryzen™ processors and beyond Kilde: AMD via epost Video er "conflicting" om PCIe 4.0. Vanligvis så har jo Tech-jesusen rett i mye av det han ytrer. Endret 11. mai 2020 av G Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Jeg ble ikke helt klok på den videoen så jeg spør bare her: Kan man kombinere både PCIe x16 gen 4 skjermkort, PCIe x4 gen 4 SSD og PCIe x4 gen 4 chipset-link på ett hovedkort, eller vil produsentene måtte velge mellom de to sistnevnte? Lenke til kommentar
G Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Ble også ganske perpleks av dette. Sitatet var AMD-skryt via epost. Mens video sier ingenting om at B550 støtter PCIe i det hele tatt. har 4 min. igjen å se. Men så langt er det ingenting der om det i video da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå