Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Hvordan tolker en dette utsagnet?

Was charged, som at "det var en hær som gjorde framrykk" f.eks. Er det det det betyr? At denne minnetypen var det eneste som ble testet? Og kun på 4nn-serien hovedkort..

Dette er vel minnetypen jeg sitter med av B-Die, så ekstra interessant dersom de har hatt noe forbedringsfokus der også.

Mulig AGESA har blitt bedre til å trene minne enn tidligere, men jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvordan kan du si det all tid at ryzen gen 2 har lavere latency enn gen 3 og vesentlig dårligere ytelse i nær sagt alt? Selv i programmer\spill som liker lav latency er ryzen gen 3 klart bedre enn ryzen gen 2. Vet godt at latency kan ha en del å si, sitter jo med coffee lake selv og hadde skylake før det, men er litt mer komplisert enn som så da flere andre faktorer kan veie opp og vell så det for høyere latency. Som nevnt har du flere typer latency, memory er en, cache er en, enkeltkjerne\multikjerne er andre.

Vet ikkje hva du vil frem til, men fortsatt så står argumentet mitt. Minnelatency målt i Aida 64 er direkte utslagsgivende i målt ytelse i mange programmer. Max oc på ryzen gen 2 og 3, så er latency rimelig lik. Gen 3 har mere cache som øker ytelsen.

Minnelatency skalerer godt opp og ned når man ser på ytelse i visse programmer. Kanskje vi snakker forbihverandre?

Jeg sammenliknet 3 cpuer, jeg blanda ikkje inn ryzen gen 2, det gjorde du :)

Lenke til kommentar

Har Asus b350 prime-plus og en r5 1600x sammen med dette. Får det ikke over 2800, når jeg bruker xmp profilene i bios. Setter jeg det høyere blir det bare restart eller svart skjerm noen ganger. 

Sett primære timings til 18-20-20-20-40 for tCL - tRCDWR - tRCDRD - tRP - tRAS

Skru på Geardown Mode

Sett DRAM-spenning til 1.40V

Sett SOC-spenning til 1.10V

Se hvor høy klokkefrekvens du klarer å starte maskinen på.

Etter det, bruk Ryzen DRAM calculator, prøv "SAFE" preset og se om det fungerer på en klokkefrekvens et steg under maksimal boot

Lenke til kommentar

Vet ikkje hva du vil frem til, men fortsatt så står argumentet mitt. Minnelatency målt i Aida 64 er direkte utslagsgivende i målt ytelse i mange programmer. Max oc på ryzen gen 2 og 3, så er latency rimelig lik. Gen 3 har mere cache som øker ytelsen.

Minnelatency skalerer godt opp og ned når man ser på ytelse i visse programmer. Kanskje vi snakker forbihverandre?

Jeg sammenliknet 3 cpuer, jeg blanda ikkje inn ryzen gen 2, det gjorde du :)

Jeg blanda inn gen 2 fordi den er et godt eksempel på at memory latency ikke trenger ha betydning om noen av de andre latencyene er lavere. Virker som du ser deg helt blind på ML, men i endel spill har faktisk multitread worst core latency mye å si. På tross av høy memory latency er ipc til ryzen gen 3 bedre i de aller fleste apps pg noen få spill. Minnelatency kan egentlig ikke sammenlignes mellom arkitekturer. Det at ryzen 3900x med 8 kjerner har høyere ipc i nær sagt alle apps enn 9900k sier noe om at totalpakka er mye viktigere enn om du skårer bra i enkelte disipliner, i apps vell å merke. Endel spill er veldig ML-sensitive og da skinner 9900K, i andre har cache eller MT-latency mer å si og veier opp for treg ML på ryzen 3k.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg blanda inn gen 2 fordi den er et godt eksempel på at memory latency ikke trenger ha betydning om noen av de andre latencyene er lavere. Virker som du ser deg helt blind på ML, men i endel spill har faktisk multitread worst core latency mye å si. På tross av høy memory latency er ipc til ryzen gen 3 bedre i de aller fleste apps pg noen få spill. Minnelatency kan egentlig ikke sammenlignes mellom arkitekturer. Det at ryzen 3900x med 8 kjerner har høyere ipc i nær sagt alle apps enn 9900k sier noe om at totalpakka er mye viktigere enn om du skårer bra i enkelte disipliner, i apps vell å merke. Endel spill er veldig ML-sensitive og da skinner 9900K, i andre har cache eller MT-latency mer å si og veier opp for treg ML på ryzen 3k.

Husk at jeg svarte på hvorfor jeg ikkje var så fornøyd med 3900x, ikkje noe annet. Hva andre bruker dataen til gjelder nødvendigvis ikkje for meg. Jeg prøvde ikkje å komme inn på et annet spor, men det hadde du tydeldigvis lyst til. 

Skrevet i dag, 09:44

Odin_83, den 24 Okt 2019 - 07:38, sa:snapback.png

Hei Nizzen. Er du ikke fornøyd med 3900X? Hvorfor? :-)

9900k 39ns

7980xe 50ns

3900x 64ns

Derfor  :)

Jeg ser meg ikkje blind på noe som helst, fordi jeg tester for meg selv. Virker som du ser deg blind på youtubere og andre testsider som kjører stock hastigheter, eller enda værre. Jeg GJØR ikkje stock hastigheter, og stock resultater er for meg helt uaktuelt.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du har jo nærmest aida64 ML som autoreply på alle svar hva ryzen og 9900K angår, det var det "blind" kommentar sikta til ;)

Vi kommer vell ikke lenger, synes bare det var greit å belyse at det finnes mange varianter av latency som har ulik betydning for ulike ting. Skulle jeg hatt det beste innen gaming hadde jeg valgt en 9900K med b-die selv jeg og bare så det er sagt :)

• Liker 7
Lenke til kommentar

Du har jo nærmest aida64 ML som autoreply på alle svar hva ryzen og 9900K angår, det var det "blind" kommentar sikta til ;)

Vi kommer vell ikke lenger, synes bare det var greit å belyse at det finnes mange varianter av latency som har ulik betydning for ulike ting. Skulle jeg hatt det beste innen gaming hadde jeg valgt en 9900K med b-die selv jeg og bare så det er sagt :)

For de som spiller Cinebench, så er latency lite viktig. Det er helt sant :)

Lenke til kommentar

Husk at jeg svarte på hvorfor jeg ikkje var så fornøyd med 3900x, ikkje noe annet. Hva andre bruker dataen til gjelder nødvendigvis ikkje for meg. Jeg prøvde ikkje å komme inn på et annet spor, men det hadde du tydeldigvis lyst til. 

Jeg ser meg ikkje blind på noe som helst, fordi jeg tester for meg selv. Virker som du ser deg blind på youtubere og andre testsider som kjører stock hastigheter, eller enda værre. Jeg GJØR ikkje stock hastigheter, og stock resultater er for meg helt uaktuelt.

Korrelasjon medfører ikke nødvendigvis kausalitet. Bare fordi du har sett en generell trend der latency og framerate ser ut til å ha et inverst forhold (lavere latency gir høyere framerate) betyr ikke nødvendigvis at det er utslagsgivende.

Zen 2 har dobbelt så mye L3 cache per kjerne sammenlignet med Coffee Lake, det betyr at i en "ideell verden" vil en 3700X ha L3 latency opp til 32MB mens 9900k bare har L3 latency opp til 16MB.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Korrelasjon medfører ikke nødvendigvis kausalitet. Bare fordi du har sett en generell trend der latency og framerate ser ut til å ha et inverst forhold (lavere latency gir høyere framerate) betyr ikke nødvendigvis at det er utslagsgivende.

Zen 2 har dobbelt så mye L3 cache per kjerne sammenlignet med Coffee Lake, det betyr at i en "ideell verden" vil en 3700X ha L3 latency opp til 32MB mens 9900k bare har L3 latency opp til 16MB.

Jeg snakket ikkje generelt, men mitt bruksområde. Det er vel her det skle ut. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor solgte du 3900X?

For mye støy, 3700x er mye mer behagelig. Åpner man en fane i chrome så spinner CPU vifte opp og ned, som resulterer i en ugjevn støy. Er kanskje hakket mer oppptatt av det enn andre. 3700x oppleves som en mye mer gjevn og behagelig dur.

Selvfølgelig kan man kjøpe annen kjøler til den, men føles litt bortkasta når det følger med en fra før.

Lenke til kommentar

Men hvis lav latency er så viktig, hvorfor bruker du ikke en av dine 9900K som gaming CPU da? Jeg vet hva du har sagt før om din X299 maskin, at den er god til alt. Men 9900K har lavere latency....så ja?

Er ikkje plass til alt jeg vil ha på z390. Til REN gaming, så ja. Derfor er den KUN gaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...