Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Hvis vi skal bli pedantiske, siden du retter opp at desimalene er tallene som står bak, så heter "," desimaltegn.

Uansett så har jeg ettergitt at når det kommer til versjoner og SI standard etc i et tidligere innlegg fra meg.

Og for å være enda mer pedantiske, så heter tegnet "," fortsatt komma. Desimaltegn kan være "," eller "." avhengig land. Altså, desimaltegn i Norge er komma, i USA punktum :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store endringer på salgslista til komplett nå: 3700X mest solgte med 9700K på andre, 9900K på tredje, 9400F på fjerde og 3600 på femte. Stemte vell det jeg sa om at lagerstatus og salgstall korrelerer bra, Ryzen 3k lå endel lenger ned på lista for noen uker siden da komplett var utsolgt for både 3700X og 3600. Imponert over at de 3 mest solgte CPUene er high end\relativt dyre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Store endringer på salgslista til komplett nå: 3700X mest solgte med 9700K på andre, 9900K på tredje, 9400F på fjerde og 3600 på femte. Stemte vell det jeg sa om at lagerstatus og salgstall korrelerer bra, Ryzen 3k lå endel lenger ned på lista for noen uker siden da komplett var utsolgt for både 3700X og 3600. Imponert over at de 3 mest solgte CPUene er high end\relativt dyre.

Sier komplett noe om det er mest solgt i antall eller i verdi?
Lenke til kommentar

Og for å være enda mer pedantiske, så heter tegnet "," fortsatt komma. Desimaltegn kan være "," eller "." avhengig land. Altså, desimaltegn i Norge er komma, i USA punktum :D

Når det brukes i sammenheng med tall heter det desimaltegn. I gramatisk sammenheng heter symbolet komma.

Lenke til kommentar

3800cl13.png

Forløpig det jeg har fått til. 

Merker at all core overklokk på CPU git en liten boost på latency ift PBO.

Merker også at AIDA og CPUZ rapporterer 14-13-13 selv om det er satt til 13-13-13 i UEFI. Usikker på hva dette betyr.

Det er jo et hav av settings for dram. Er det noen som har fått en oversikt over hva som betyr mest etter frekvens og timings? TRAS? TRC? TRFC? Føler det meste gir lite utslag.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

3800cl13.png

Merker også at AIDA og CPUZ rapporterer 14-13-13 selv om det er satt til 13-13-13 i UEFI. Usikker på hva dette betyr.

Det er jo et hav av settings for dram. Er det noen som har fått en oversikt over hva som betyr mest etter frekvens og timings? TRAS? TRC? TRFC? Føler det meste gir lite utslag.

Kjør aida srresstest med alt på i testen. Er det stabilt etter 15 minutter bør du være fornøyd :)

Da stresser du infinity fabric, som ikkje gjøres i minnetester.

Bra jobba!

---

For å få cl 13 som start, så må du kjøre "geardown" mener jeg på :)

Lenke til kommentar

Det er jo et hav av settings for dram. Er det noen som har fått en oversikt over hva som betyr mest etter frekvens og subtimings? TRAS? TRC? TRFC? Føler det meste gir lite utslag.

14-13-13 kommer av at du har aktivert Geardown Mode, som gjør at deler av minnet kjører på halvert frekvens.

https://www.extremetech.com/computing/252576-latest-round-ryzen-bios-updates-improves-performance-adds-features

tRFC er en timing du typisk kan hente inn en god del på med B-die, regner med det kan kjøre et sted mellom 300 og 350 på 3800 MHz.

tRRDS, tRRDL, og tFAW kan med fordel settes til 4-6-16, eventuelt 4-4-16 eller lavere (3-3-12). tFAW er vinduet fra den første kommandoen gis til den femte kommandoen kan gis, og stopper å forbedre ytelsen når den er lavere enn 4x tRRDS

tCWL bør settes maksimalt tCL -3, vanligvis blir den satt tCL-1 eller -2 automatisk avhengig av BIOS.

Forøvrig særdeles lave primære timings du har der, hva slags spenning kjører du?

Lenke til kommentar

Bare 30391 i write testen...!? Bug eller?

Nei, det er riktig og det er det man får på Zen2 vel.

Det er halve båndbredde ift zen1/zen+.

16B/cycle på Zen2 mellom chiplet og minnekontroller (core die til io die).

Det ser dårlig ut på benchmarks, men det betyr ikke noe til vanlig bruk.

Man skriver ikke mye til minne, men leser.

Sånn har jeg iallfall forstått det. :)

-----

Nizzen: Det er nok ikke veldig stabilt :p Vil se hvor lenge jeg klarer å spille på det. For å få det stabilt i aida//memtest må jeg opp til cl15.

Noreng: De-aktiverer jeg geardown mode så booter det ikke med disse timings. Kjørte på 1,5v der. Ikke stabilt som sagt, men klarer en stund i spill. Kjører 4-6-16 på trrds, trrdl og tfaw. Rører jeg disse så booter det heller ikke. trfc er på 294. Har noe som heter trfc#2 og #4 også, men senker jeg disse så er det bootloop.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var heftig overklokk, Kyrre. Hvilke minnebrikker, volt osv er det? Og for å få IF opp på 1900, hva slags volt må du ha på VDDGen?

Selv sliter jeg med IMCen da den blir ustabil t.o.m. når ram kjøres på 3600. T.o.m. med ram på 3566 må jeg ha 1.087 på SOCen for å unngå at timings blir høyere enn det jeg setter dem.

Lenke til kommentar

Når det brukes i sammenheng med tall heter det desimaltegn. I gramatisk sammenheng heter symbolet komma.

Tegnet heter fortsatt komma, men brukes som desimaltegn på norsk. Punktum brukes ofte/alltid på engelsk. Poenget er at det er ikke noe tegn som heter desimaltegn. Desimaltegn er en fellesbetegnelse på et tegn som skiller heltall og desimaler og som er komma på norsk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var heftig overklokk, Kyrre. Hvilke minnebrikker, volt osv er det? Og for å få IF opp på 1900, hva slags volt må du ha på VDDGen?

Selv sliter jeg med IMCen da den blir ustabil t.o.m. når ram kjøres på 3600. T.o.m. med ram på 3566 må jeg ha 1.087 på SOCen for å unngå at timings blir høyere enn det jeg setter dem.

Dette er g.skill brikker jeg nappa fra socket 1151 maskinen. Ganske vasse disse, 4400 19 mener jeg. Samsung b-die.

På 3200 cl14 brikker, også b-die, klarte jeg mer eller mindre det samme. 3800/1900 16 er ingen problem iallfall. Kan kjøre alt på auto egentlig, bare sette 1,45 vdimm. Hynix e-die klarer vel nær like mye skal man tro Buildzoid :) Skal testes det også snart..

Når det kommer til spenninger så får jeg ikke inntrykk av at soc, vddp og vddg betyr allverdens. Mulig det hjelper litt på temperaturene å senke de da. Kjørte på 1200-1100-1100mv .. kjører nå 1100-950-1000mv. Merker ingen forskjell :p

Det som irriterer meg på x570 taichi er at hvis jeg endrer disse inne på Advanced -> AMD Overclocking så resettes de. Endrer jeg dem på OC Tweaker menyen så forblir de, men jeg har ikke samme range på spenningen. VDDG går bare ned til 1000mv der. I tillegg brukes benevning volt den ene plassen og millivolt den andre. Rotete shit av asrock.

Dram voltage 1,45 er fint. Har kjørt 1,55 også, tror ikke det gjør en dritt. (Virker som derbauer sjekka dette med en del produsenter, og det hørtes ut som man bare kan gønne på)

CPU 1,35-1,375-1,4. Har prøvd høyere også, men det skalerer ikke. 4350 er max her i gården.

Edit: Trikset er kjøling. Jo mer jo ber'

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nån som provat klocka LT Sport 3200 noe? Gäller både på AMD och Intel.

Prøvde å klokke 4x brikker av disse: https://www.komplett.no/product/1129603/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/ballistix-sport-lt-ddr4-3000mhz-16gb?noredirect=true?noredirect=true

Maks frekvens på Z390 Arous Master var 3600 MHz, uansett timings, det beste jeg fikk til å kjøre "6-minutter stabilt" var 15-18-18-34-54-2T, tRRDS/RRDL/FAW var da på 4-6-16, med tRFC på 550, tror tWTRS tWTRL endte opp på 9-5 om jeg husker rett. Tertiære timings ble ikke rørt utenom de som justerer tWTRS og tWTRL

I følge Thaiphoon burner var det Micron rev. E, som ikke er veldig rart i og med at Ballistix er Microns eget merke.

Uansett, det jeg har av tester hittil tilsier at lavere klokkefrekvens samt timinger på E-die ser ut til å redusere spillytelse med oppmot 10% i CPU-begrensede tilfeller.

Er det verdt prisforskjellen i praksis? Det kommer nok veldig an på hvor viktig de siste dråpene med ytelse er for deg, og hvor GPU-begrenset du er.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Prøvde å klokke 4x brikker av disse: https://www.komplett.no/product/1129603/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/ballistix-sport-lt-ddr4-3000mhz-16gb?noredirect=true?noredirect=true

Maks frekvens på Z390 Arous Master var 3600 MHz, uansett timings, det beste jeg fikk til å kjøre "6-minutter stabilt" var 15-18-18-34-54-2T, tRRDS/RRDL/FAW var da på 4-6-16, med tRFC på 550, tror tWTRS tWTRL endte opp på 9-5 om jeg husker rett. Tertiære timings ble ikke rørt utenom de som justerer tWTRS og tWTRL

I følge Thaiphoon burner var det Micron rev. E, som ikke er veldig rart i og med at Ballistix er Microns eget merke.

Uansett, det jeg har av tester hittil tilsier at lavere klokkefrekvens samt timinger på E-die ser ut til å redusere spillytelse med oppmot 10% i CPU-begrensede tilfeller.

Er det verdt prisforskjellen i praksis? Det kommer nok veldig an på hvor viktig de siste dråpene med ytelse er for deg, og hvor GPU-begrenset du er.

Med skikkelig laxe timings og litt flaks i lotteriet er det utrolig hvor høyt de kan gå: E-die 3000cl15 til 4800cl21 med msi meg x570 godlike og 3900x. https://lab501.ro/procesoare-chipseturi/amd-ryzen-3000-ddr4-scaling-part-ii-samsung-b-die-vs-micron-e-die-vs-hynix-cjr-english-version/5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...