Datafriken Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Vil de AMD Ryzen Power profilene i Windows ha noe og si ? Lenke til kommentar
KimRL Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 (endret) Har jeg gjort dette riktig? Lastet ned Ryzen Calc og skrev inn det lille jeg forstod og trykket "Calcuate FAST". Minne: https://www.komplett.no/product/893832/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-lpx-ddr4-3200mhz-32gb#technical-details Hovedkort: https://www.komplett.no/product/1132871/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/msi-mpg-x570-gaming-pro-carbon-s-am4 CPU: Ryzen 3900X Du har ikke b-die ram. Last ned Thaiphoon for å finne ut hvilken type du har. 1: Kjør en Read for å se det. 2: Report, scroll ned til bunnen og velg show delays in nanoseconds 3: Export "complete html report". Denne rapporten kan du importere i Ryzen Dram Calculator. Endret 10. august 2019 av KimRL 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Hva er det du trenger så mye RAM til? Er det modded Minecraft du skal spille? What awesomeness Har vel tilgode å åpne Minecraft noensinne før. Hører at noen liker det og koser seg (blant annet en jeg er onkel til). Vet ikke om jeg har behov for RAMdisk, men har ihvertfall litt ledig kapasitet om behovet skulle melde seg Har fått vite at man bør ha halvparten av RAM fristillet og helst maks halvparten av RAM i bruk på VMware om det skal kjøre smooth. Har nå tynt VMware betydelig tøffere på laptop i gamledager jeg da (på magre ressurser). Noen liker å spille Cinebench, andre liker VMware, samt enkelte liker også Minecraft Endret 11. august 2019 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Flått, men ser ikke at jeg sa noe om det? Da kan jeg si heller dette: Er direkte svakt at alt skal være basert på de syntetiske testene. 1800x(3600) er raskere enn 5960x(3700) til det jeg brukte dem til. Trenger ingen test programer for å se det. Er det slik Monsen-flått? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Computersalg har 3900x på lager til overpris, hvis noen er desperate De hadde jeg aldri stolt på leveringstid. CPU fra komplett.no kom mange dager før kjølepastaen kom fra Computersalg. Bestillet noe som stod at det var på leverandørlager, men så når de sjekker med leverandørens lager etter at jeg har lagt inn bestilling så får jeg kontrebeskjed om at jeg må vente 10 dager pluss som er en strek i regningen (har en liten nye ting derfra i bestilling og mottok nylig den beskjeden fra Computersalg). Endret 11. august 2019 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Ooh bare 6132 kroner og 20 øre, på fjernlager 4-7 dager. +50kr for frakt. Høhø go right ahead. Elkjøp har listet opp 20.08 som bekreftet dato. Who knows... Elkjøp hadde et grafikkort som var lovet sånn midten pluss av august. Så har jeg observert at mange mange nettbutikker sliter med å få et tydelig svar i fra underleverandør på det gitte grafikkortet. Elkjop.no trakk så ut pluggen på akkurat den modellen og den er ikke å oppdrive på webshop'en. De fikk vel nok av useriøse leverandører som ikke klarer å holde seg til noe konkret. Endret 11. august 2019 av G Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Du har ikke b-die ram. Last ned Thaiphoon for å finne ut hvilken type du har. 1: Kjør en Read for å se det. 2: Report, scroll ned til bunnen og velg show delays in nanoseconds 3: Export "complete html report". Denne rapporten kan du importere i Ryzen Dram Calculator. Ok. Jeg prøvde å Google brikkene mine og snublet over en Reddit-tråd der noen hevdet det var B die. Skal prøve Thaiphoon og se om det går bedre Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Du har ikke b-die ram. Last ned Thaiphoon for å finne ut hvilken type du har. 1: Kjør en Read for å se det. 2: Report, scroll ned til bunnen og velg show delays in nanoseconds 3: Export "complete html report". Denne rapporten kan du importere i Ryzen Dram Calculator. Det ser ikke ut som om Ryzen Calc liker kombinasjonen av RAM-brikke/chipset for når jeg trykker på Calculate FAST får jeg "coming soon". Dette fungerte da jeg valgte B-die (men da fungerte selvsagt ikke noen ting når verdiene faktisk ble implementert) SAFE ser ut til å virke i kalkulatoren, så får vi se om det fungerer når jeg implementerer verdiene. Edit: SAFE-verdiene virket og jeg fikk en økning i Cinebench fra 6706 til 7004 (4.4%). Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke resultatet fra MEMbench. Endret 11. august 2019 av Twinflower Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Det ser ikke ut som om Ryzen Calc liker kombinasjonen av RAM-brikke/chipset for når jeg trykker på Calculate FAST får jeg "coming soon". Dette fungerte da jeg valgte B-die (men da fungerte selvsagt ikke noen ting når verdiene faktisk ble implementert) SAFE ser ut til å virke i kalkulatoren, så får vi se om det fungerer når jeg implementerer verdiene. Edit: SAFE-verdiene virket og jeg fikk en økning i Cinebench fra 6706 til 7004 (4.4%). Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke resultatet fra MEMbench. cinebench.png MEMbench.png Sjekk med aida64 memorybenchmark. Der ser du fort forskjell. Målet er å få ned mot 65ns med Ryzen 3k. Eller spill som er cpukrevende, og ikkje er 100% gpu bound. Cinebench er ikkje veldig minneavhengig. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Sjekk med aida64 memorybenchmark. Der ser du fort forskjell. Målet er å få ned mot 65ns med Ryzen 3k. Eller spill som er cpukrevende, og ikkje er 100% gpu bound. Cinebench er ikkje veldig minneavhengig. Med SAFE-verdiene fra Ryzen Calc så fikk jeg 76.1 ns Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Med SAFE-verdiene fra Ryzen Calc så fikk jeg 76.1 nsNå er du bare 20% bak i ytelse vs overklokka b-die ram Sett i bios 1.45v dram 1.1v vsoc 0.985v vDDG Prøv "fast" igjen i kalkissen. Nå har hovedkortet "trainet" dette, så nå kan du gå til neste steg. Endret 11. august 2019 av Nizzen 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Med SAFE-verdiene fra Ryzen Calc så fikk jeg 76.1 ns Se om du klarer å komme opp i 3400 eller 3600 MHz, det viktigste for latency er klokkefrekvens. Kalkulatoren burde klare å komme opp med "safe" timings for 3400 MHz. Bare la alt av sekundære og tertiære timings være på auto, og se om du får POST med primære timings på 17-19-19-19-38-60 er mitt tips. 1 Lenke til kommentar
Ajoh Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Min R5 3600 booster til 4.2Ghz på alle kjerner 3 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Med SAFE-verdiene fra Ryzen Calc så fikk jeg 76.1 ns Du har samme minne som meg. Jeg kan kjøre mine på 3400Mhz, uten å forandre noenting annet enn multiplier. Da havner du på ca 72ns 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Hvilken kjøler anbefaler dere for 3900x for en person som hater støy? Lenke til kommentar
G Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Blir vel den grøvste utgaven til Be-Quiet det. Om du skal ha luftkjøler da.. https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/kabinettvifter/be-quiet-dark-rock-pro-4/1006966.11127/ https://www.prisjakt.no/product.php?p=4750734 Endret 11. august 2019 av G 1 Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Tror den blir litt høy for mitt kabinett. Vil denne gjøre en like god jobb? https://prisguiden.no/produkt/be-quiet-dark-rock-tf-230501 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Hvilken kjøler anbefaler dere for 3900x for en person som hater støy? AIO eller åpen loop med stor radiator. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Min R5 3600 booster til 4.2Ghz på alle kjerner Og hvor mange volt mater du prosessoren med? Endret 11. august 2019 av Sydvest Lenke til kommentar
Ajoh Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 (endret) Og hvor mange volt kjører mater du prosessoren med? Stock settings på MSI B450 Tomahawk MAX Har kun endret XMP profilen på minne. CPU-Z, MSI Afterburner og HWInfo sier alle at prosessoren booster til 4.2Ghz på alle kjerner... Men Ryzen Master gir et helt annet bilde.. Hvorfor den store forskjellen? Endret 11. august 2019 av Ajoh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå