Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Forstår. Men fortsatt vil vel cpu tape seg litt med all core klokk contra PBO i spill. Men ingen tvil om at 9900K er kjappere i spill. Min 3900x booster stadig til 4500-4600. 

Men boosta hakket bedre med 1002 enn 1003ABB. Det med rød strek under er 1003ABB.

Din booster omtrent identisk med min, bortsett fra at du har lavere spenning under idle. Hvordan fikk du til det?

xWBpNup.jpg

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke gjort noe for å få til det. Bruker Asus CH8 Wifi. Vært slik både på bios 0702 (1002 agesa) og 0803 (1003ABB agesa).

Det er verre med den Ryzen 3600 jeg har i stue pcen med b450-i strix. Den holder seg stort sett på 1.4v+. Mulig bios sak?

Din booster omtrent identisk med min, bortsett fra at du har lavere spenning under idle. Hvordan fikk du til det?

xWBpNup.jpg

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Kan svare meg selv med et klart og tydelig «nei».

Puttet inn alle verdiene jeg fant igjen i UEFI og rebootet.

Nå får jeg ikke bilde, så får finne en måte å resette defaultverdier på i morgen.

post-49706-3239533_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

12 Kjerner / 24 Tråder mot 8 / 16 og et dyrisk høyt effektforbruk?

Man bør nok se på flere faktorer, AMD har blitt sterkt kritisert når de lanserte gpuer med høyt strømforbruk selv om dette var noe før NVIDIA, nå er det lite kritikk å høre når Intel yter noe bedre men bruker veldig mye strøm og ikke minst kjøling for å holde stabile verdier over tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

12 Kjerner / 24 Tråder mot 8 / 16 og et dyrisk høyt effektforbruk?

Man bør nok se på flere faktorer, AMD har blitt sterkt kritisert når de lanserte gpuer med høyt strømforbruk selv om dette var noe før NVIDIA, nå er det lite kritikk å høre når Intel yter noe bedre men bruker veldig mye strøm og ikke minst kjøling for å holde stabile verdier over tid.

I videoen så viser de effektbruk i spill mot slutten av videoen. Watt per fps overklokka får andre regne ut. Sinnsykt mye watt i spill er det ikkje. Selvfølgelig mindre på 3900x, men langtifra så ille som man skulle tro med 9900k. Iallefall ikkje watt per fps utigfra videoen. 7nm vs "evig" nm :D

9900k er jo en stein gammel cpu :p

Cpubound spill:

"Bilder som kjøpere av Ryzen 3k til spilling ikkje vil se"

post-42975-0-22608900-1565465677_thumb.png

post-42975-0-14220900-1565465688_thumb.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

I videoen så viser de effektbruk i spill mot slutten av videoen. Watt per fps overklokka får andre regne ut. Sinnsykt mye watt i spill er det ikkje. Selvfølgelig mindre på 3900x, men langtifra så ille som man skulle tro med 9900k. Iallefall ikkje watt per fps utigfra videoen. 7nm vs "evig" nm :D

9900k er jo en stein gammel cpu :p

Cpubound spill:

"Bilder som kjøpere av Ryzen 3k til spilling ikkje vil se"

attachicon.gif9900k vs 3900x max oc PUBG.PNG

attachicon.gif9900k vs 3900x max oc Tombraider.PNG

Er det med potetoppløsning?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jo også det soleklart at Intel sin CPU kom til å yte bedre i spill enn 3900, samtidig er det på ingen måte avklart om dette kommer til å være slik eller om vi ser en forbedring ved patcher osv.

9900K er en eldre CPU så blir spennende å se på prisutviklingen til AMD over tid, vi vet også at neste gen med cpuer 7nm+ vil ha høyere densitet og trolig høyere ytelse igjen per kjerne / hastighet.

Lenke til kommentar

Er det med potetoppløsning?

Forskjellen vil være "lik" om cpu er flaskehals, uansett om det er 1080p eller 4k.

1440p er jo det nye 1080p med kraftige skjermkort. Med neste gen gpu, vil man se samme trenden med enda høyere oppløsning.

Før var det jo 640x480 som var gpubound i de fleste spill.

Så hva vil du frem til?

Et øyeblikk glemte jeg at 99% av amdgpueiere og amdcpueiere spiller kun i gpubound scenarioer, og helst spiller cinebench før leggetid :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen vil være "lik" om cpu er flaskehals, uansett om det er 1080p eller 4k.

1440p er jo det nye 1080p med kraftige skjermkort. Med neste gen gpu, vil man se samme trenden med enda høyere oppløsning.

Før var det jo 640x480 som var gpubound i de fleste spill.

Så hva vil du frem til?

Et øyeblikk glemte jeg at 99% av amdgpueiere og amdcpueiere spiller kun i gpubound scenarioer, og helst spiller cinebench før leggetid :p

Og jeg glemte at folk med 9900k og RTX 2080Ti spiller i 1080p oppløsning. :p

Jeg skjønner at du med dine to RTX 2080Ti vil være CPU-bound selv i høyere oppløsning, men dette er ikke tilfelle for 99% av brukere, uavhengig om de har Intel eller AMD cpu, og AMD eller Nvidia GPU. Unntakene er de som spiller lette typiske e-sporttitler, men der er frameraten ganske høy uansett.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke gjort noe for å få til det. Bruker Asus CH8 Wifi. Vært slik både på bios 0702 (1002 agesa) og 0803 (1003ABB agesa).

Det er verre med den Ryzen 3600 jeg har i stue pcen med b450-i strix. Den holder seg stort sett på 1.4v+. Mulig bios sak?

Oppdaterte Windows, og det hjalp en del kan man si. Mye bedre idle spenning. Ser at den var helt nede i 0.2v på den ene kjerna. Noen av kjernene boostet litt høyere. Alle er over 4.3, noe de ikke var før.

urBsk4l.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg personlig så er jeg null stresset da jeg ikke har investert i 5700x eller Nvidia Super duper FTI på 2080 timesbetalinger i honduras. Men kan vi ikke få en litt mer fokusert diskusjon her der vi faktisk snakker om erfaringene våre og hva som er lurt å gjøre for å få mest mulig ut av cpu'en : 

*Erfaringer med overclocking.

*Erfaringer med undervolting.

*Erfaringer med å få kona til å sove så man kan fortsette å overklokke og leke seg natta over ( jupp der er jeg nå).
*Hvilken kjøleløsning gikk du for? Her kommer jeg til å skifte ut Amd sin med en Corsair 115i pro som har kommet bra ut hos andre forumdeltakere som har testen den litt på 3900.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...