Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Fader. Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle skimpe ned på noen komponenter på den nye datan - det gjorde jeg da tydeligvis ubevisst når jeg valgte denne rammen. 

Den rammen er ikke nødvendigvis så ille, selv om B-die vil være noe bedre. Det kommer an på flere ting, les f.eks denne: https://www.techspot.com/review/1891-ryzen-memory-performance-scaling/ Se på spillytelse, Om du har et skjermkort med ytelse rundt 2060\5700\2070 så vil gevinsten av å gå fra 3200cl16 til 3600cl16 være fra 0% i beste fall til 10% i verste fall. I det øyeblikket man gidder å tweake minnet vil 3200cl16 i flere spill yte bedre enn 3600cl16 og tweaker du begge vil fremdeles differansen dem i mellom være et sted mellom 0 og 10% i spill. Har du et 2080ti-kort vil forskjellen være litt større og det å investere i B-die vil lønne seg mer. Å tweake tregt 3000cl16-minne kan alene gi over 20% bedre ytelse i enkelte tilfeller og kan ofte gjøre at spill blir kjappere enn med utweaka 3800cl16! Vil anbefale alle som kjøper seg ryzen å laste ned ryzen calc og bare plotte inn de ferdige verdiene, det vil være vært tidsbruken :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den rammen er ikke nødvendigvis så ille, selv om B-die vil være noe bedre. Det kommer an på flere ting, les f.eks denne: https://www.techspot.com/review/1891-ryzen-memory-performance-scaling/ Se på spillytelse, Om du har et skjermkort med ytelse rundt 2060\5700\2070 så vil gevinsten av å gå fra 3200cl16 til 3600cl16 være fra 0% i beste fall til 10% i verste fall. I det øyeblikket man gidder å tweake minnet vil 3200cl16 i flere spill yte bedre enn 3600cl16 og tweaker du begge vil fremdeles differansen dem i mellom være et sted mellom 0 og 10% i spill. Har du et 2080ti-kort vil forskjellen være litt større og det å investere i B-die vil lønne seg mer. Å tweake tregt 3000cl16-minne kan alene gi over 20% bedre ytelse i enkelte tilfeller og kan ofte gjøre at spill blir kjappere enn med utweaka 3800cl16! Vil anbefale alle som kjøper seg ryzen å laste ned ryzen calc og bare plotte inn de ferdige verdiene, det vil være vært tidsbruken :)

Ok - da skal jeg sette meg inn i det når jeg får maskinen. Jeg har 5700 xt på skjermkortfronten så da skal det vel være noe nytte i det.

Lenke til kommentar

Sukk.

Da jeg var ung var overklokking kun snakk om å øke multiplier i bios

Edit: og tegne en blyantstrek på cpu-en for å lage forbindelse mellom to punkt for å enable overklokking

Jepp, husker godt de dagene. Den gangen gikk NizZen i bleier.. :p

post-12649-0-10859100-1565340444_thumb.jpg

Endret av Jarmo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Merker det selv for jeg har jo et av disse gode 3200mhz brikkene i et 4 kit men umulig og få noe mer enn 3200 ut av de på 4 stk mens kjører jeg 2 så er 3733 ingen problem så tror det blir et nytt kit på meg med 16gb x 2 i 3600 om 16gb brikker klokker like bra som 8gb .

Lenke til kommentar

Hvis noen tilfeldigvis har Asrock X570 Phantom Gaming 4, så har jeg fått tilsendt en beta bios (1.34) fra Asrock.

Fikk dessverre ikke noen 'changelog', hva som er endret i forhold til 1.30 som er siste offisielle. Men har flashet den her uten noen flere problemer enn jeg har fra før :p

Kan sende link på PM.

Lenke til kommentar

*skulle kjøpt b-die brikker på proshop.no*

Sjekket brikkene opp mot Gigabyte sine sider og det sto at de skulle være kompatible, problemet er at de greier ikke maks hastighet, noe som begrenser en god del. Greide å få til 1390 ( 2800 Mhz ) men dette er jo 400Mhz under det som skal være "standard" for brikkene. Det var heller ikke stabilt ( memtest86 og sånt ok ) fordi når man rebooted så ble det kluss igjen...

Lenke til kommentar

Sjekket brikkene opp mot Gigabyte sine sider og det sto at de skulle være kompatible, problemet er at de greier ikke maks hastighet, noe som begrenser en god del. Greide å få til 1390 ( 2800 Mhz ) men dette er jo 400Mhz under det som skal være "standard" for brikkene. Det var heller ikke stabilt ( memtest86 og sånt ok ) fordi når man rebooted så ble det kluss igjen...

Har du sjekket hvilken volt de får? 

Lenke til kommentar

Mitt største problem med 3900x er idletemp.

40-50 grader er ekstremt mye. Ifølge hwinfo er "Package power" på 55w mens den er idle.

CPU voltage på idle er rundt 1.475v - setter man denne ned så synker temp betraktelig. Men det har sikkert andre uheldige bieffekter ved hardt last/turbo.

Lenke til kommentar

Har du sjekket hvilken volt de får? 

Ja , sjekket at de får 1.35, økte faktisk litt over dette for å se om det hjalp, men ingenting.

Satte også innstillingene manuelt som ble påpekt ovenfor men kom kun opp til 2800 og relativt ustabilt ( ved restart hang den seg og nullstilte på nytt innstillingene, noe som vil skje med jevne mellomrom når man har oppdateringer på oset ).

Sånn sett er nok den beste løsningen å få disse byttet til noe annet, tok kontakt med Proshop og forklarte problemet og at jeg ønsket å bytte til noen som er sertifisert til Ryzen som er på tilbud der : https://www.proshop.no/RAM/Corsair-Vengeance-RGB-PRO-DDR4-3200-C16-DC-32GB/2787791

Lenke til kommentar

Hvor ser du det da? I bios så står det at min 3700X med 240mm AIO+kryonaut idler på 40C, men i MSI afterburner ligger den rundt 30.

I BIOS ligger jeg på 33-35 grader. Jeg har lest av temperaturen med flere programmer i W10, AIDA64, HWInfo, Ryzen Master. Klarer ikke se temperatur på CPU med MSI Afterburner, men 1080Ti idler på 30-35 grader.

CPU voltage på idle er rundt 1.475v - setter man denne ned så synker temp betraktelig. Men det har sikkert andre uheldige bieffekter ved hardt last/turbo.

Ja, har lest om at folk mister ytelse hvis de setter en offset på vcore, så har ikke lyst til å gjøre det.
Lenke til kommentar

Meget interessant. Gjøv løs på video jeg, og kom til 3 min og ca. 50 sek. og man ser at lydtrykket er halvparten av de mest støyende for mitt Hero 8 WiFi-kort. Som kjent så utgjør en 3 deciBel økning en dobling av opplevd lydheving.

Det er faktisk ikke riktig. Ørene våre oppfatter en økning på 10 dB som omtrent en dobling, mens vi oppfatter en økning på 3 dB som en liten økning.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwieodyPhPbjAhXPy6YKHdo-DlQQFjAAegQIABAB&url=http%3A%2F%2Fwww.stoyforeningen.no%2FFakta%2FHva-betyr-dBA-SPI-GP-osv.&usg=AOvVaw24EDezjJZcTF7XTIbxvCoz

Endret av Gralle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo en viss forskjell på å være kompatible og bra, selv om de er kompatible betyr ikke nødvendigvis at de er bra.

Lenke til kommentar

Da ga jeg opp på komplett. At dem ikke klarte å levere etter to bekreftede datoer og et par ubekreftede datoer er bare tull. Sistnevnte kan jeg forstå, men hvorfor i alle skriv dem bekreftet om dem ikke kan levere?

Den cpuen er jo like papirlansering som 9900k jo, om ikkje værre :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...