mackanz Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Då börjar de komma fram på prisjakt. Än så länge utländska butiker, men på norsk prisjakt. Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Ved bruk av google fant jeg Asus sitt nye hovedkort i all its glory: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:xRSNRlOsoAUJ:https://www.asus.com/gr/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VI-HERO/+&cd=6&hl=en&ct=clnk&gl=no Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Pleier ikke Noctua å være ganske kjappe med dette da (kjappe ala EK-kjappe), mener å huske at de gav ut slikt gratis hvis du akkurat hadde kjøpt før i tiden på hjemmesidene deres, mot frakt bare, men ikke umulig jeg drømmer nå Jeg husker jeg bestilte en slik gratis fra Noctua i forbindelse med oppgradering fra LGA775 til LGA1155 (tror jeg). Bestile 1. mai 2012 og den ble sent 7. mai. Så vidt jeg husker tok ikke frakt særlig lang tid heller. Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) https://www.youtube.com/watch?v=kPaxjsrWT_k Siste info om Ryzen fra AdoredTV Blir bare mer og mer spennende dette. Endret 16. februar 2017 av Gralle Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) Pleier ikke Noctua å være ganske kjappe med dette da (kjappe ala EK-kjappe), mener å huske at de gav ut slikt gratis hvis du akkurat hadde kjøpt før i tiden på hjemmesidene deres, mot frakt bare, men ikke umulig jeg drømmer nå Du har helt rett. Noctua og de andre produsentene sender deg monteringssett gratis, så lenge du beviser at du har Noctua-kjøler og AM4-hovedkort. Dette er bedre enn å legge ut ytterligere 150-200,- for settet alene fra nettbutikken. Men om vi ikke får hovedkortene før Ryzen er ute, kan jeg forstå folks manglende tålmodighet. Hele prosessen med verifisering og sending kan ta opp til to uker. Samtlige av prosessorene, om ikke alle, skal komme med AMDs Wraith-kjøler, for de som skulle bestemme seg for å vente et par uker ekstra på monteringssett. Då börjar de komma fram på prisjakt. Än så länge utländska butiker, men på norsk prisjakt. Sweclockers har også en liste, som viser litt høyere, svenske priser: Her er link til de norske prisantydningene på Prisjakt, som du la ut. R7 1700 til 3200-3300,- er en veldig, veldig fin pris! Spørsmålet nå er om det bare er XFR, Wraith-kjølere (eventuelt bedre utgaver av disse) og forskjellige klokkehastigheter som skiller de med og uten X. Om det er tilfellet, vil 1700 (8c/16) til 3500,- ha stor effekt på CPU-markedet. 8c/16 kan vel ikke bli mer mainstream enn dette, og det er bare bra! Det er enda bare BF1 og Watch Dogs 2 av nevnverdige AAA-spill i nyere tid som nytter seg av mange tråder. Men med allerede eksisterende åttekjernede konsoller (inkludert kommende Xbox Scorpio), DX12/Vulkan og inntoget av seks- og åttekjernede prosessorer i mainstream-segmentet (og ikke minst 4c/8t i det lavere sjiktet), kan vi endelig vente oss frembruddet av flertrådede spill i årene som kommer; først nå er troa på parallelisering i spill, en uhyre komplisert jobb, en reell utsikt. Endret 16. februar 2017 av La Menthe Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Pleier ikke Noctua å være ganske kjappe med dette da (kjappe ala EK-kjappe), mener å huske at de gav ut slikt gratis hvis du akkurat hadde kjøpt før i tiden på hjemmesidene deres, mot frakt bare, men ikke umulig jeg drømmer nå Det er jo presisert nettopp det igjennom en link lenger bak i tråden, men du må bevise at du har kjøpt før du får noe gratis. http://www.guru3d.com/news-story/noctua-offers-free-upgrade-kits-for-amd-ryzen-platform.html Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Det burde jo være null stress da, det er vel bare å bruke ordre-historikken fra de du kjøper hos Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Drømmen må jo være at 1700x overklokker like langt som 1800x. Plutselig er 1700x utsolgt i flere mnd fremover, om man ikkje kjøper første dagene... Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Drømmen må jo være at 1700x overklokker like langt som 1800x. Plutselig er 1700x utsolgt i flere mnd fremover, om man ikkje kjøper første dagene... Samme tenkte jeg også. Da ser vi frem til dine tester av Ryzen mot din 6900K Nizzen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Drømmen må jo være at 1700x overklokker like langt som 1800x. Plutselig er 1700x utsolgt i flere mnd fremover, om man ikkje kjøper første dagene... Samme tenkte jeg også. Da ser vi frem til dine tester av Ryzen mot din 6900K Nizzen 6900k ligger i skuffen mens jeg folder med 6950x Tenkte å teste både 1700x og 1800x. *Psykisk bestillt* 1 Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Åhhh som jeg gleder meg nå as! Men er redd jeg må "sitte på gjerdet" og vente litt for planlegger en m-itx build og er ikke så keen på Biostar sitt mobo akkurat (som er det eneste jeg har funnet av itx boards så langt). Cmon gi meg et skikkelig bra X300/X370 m-itx board fort a!! Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Det burde jo være null stress da, det er vel bare å bruke ordre-historikken fra de du kjøper hos Eller bare ta bilde eller scanne de papirene som følger med når man kjøper noe slikt, var det jeg gjorde når jeg kjøpte en Noctua kjøler i 2012, fikk 1stk gratis vifte som kosta 200kr+ på komplett, me happy, tok vel en uke eller to før jeg fikk den, men det spilte ingen rolle da. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Åhhh som jeg gleder meg nå as! Men er redd jeg må "sitte på gjerdet" og vente litt for planlegger en m-itx build og er ikke så keen på Biostar sitt mobo akkurat (som er det eneste jeg har funnet av itx boards så langt). Cmon gi meg et skikkelig bra X300/X370 m-itx board fort a!! Venter selv på ITX-hovedkort. Tenker nok Asus, MSI og Gigabyte lanserer AM4-utgaver av sine nåværende ITX-hovdkort for Z170/Z270. Jeg er mer interessert i å finne ut hvilke av brikkesettene det er som støtter DDR4-frekvenser opp til 3200 MHz. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Jeg skal finne ut med ene gang om Ryzen klarer 4000mhz+ på minnet. Dem skal nok få kjørt seg 1 Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Åhhh som jeg gleder meg nå as! Men er redd jeg må "sitte på gjerdet" og vente litt for planlegger en m-itx build og er ikke så keen på Biostar sitt mobo akkurat (som er det eneste jeg har funnet av itx boards så langt). Cmon gi meg et skikkelig bra X300/X370 m-itx board fort a!! Venter selv på ITX-hovedkort. Tenker nok Asus, MSI og Gigabyte lanserer AM4-utgaver av sine nåværende ITX-hovdkort for Z170/Z270. Jeg er mer interessert i å finne ut hvilke av brikkesettene det er som støtter DDR4-frekvenser opp til 3200 MHz. Me2 helt klart Har siktet meg inn på dette minnet: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-32GB/2531833 Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) Siste info om Ryzen fra AdoredTV De er veldig varierende de videoene fra "Fat Bastard". Var på nippen til å skippe denne, siden jeg synes det blir litt vel mye rykter nå. Men han gjør et par sammenlikninger ved å droppe frekvens på CPU og RAM i eget system som er interessante. Jeg har lurt på hvorfor Ryzen i lekkasjene scorer så dårlig på enkelte tester at jeg har misstenkt dem for å være falske (lekkasjene altså). Men resultatene med underklokket SkyLake og RAM viser at det kan være håp. Problemet er at Ryzen 8c/16 sammenlignes med Intel 4c/8t, og at man i tillegg må underklokke Skylake for å få like resultater i entrådet ytelse. Faktum er at man kan oppnå 5Ghz og mer med dagens Kaby Lake. Det er en frekvens Ryzen 8c/16t etter all sannsynligvis aldri vil være i nærheten av. Så Intels moderne 4c/8t vil uansett ligge godt foran i entrådet ytelse. Ryzen 8c/16t må sammenlignes med Intels 8c/16t: 6900K. Der er både standard- og turbofrekvens sammenlignbart, og maksimal klokkehastighet ventes også å være noenlunde lik. Om man kjører 6900Ken gjennom de samme testene, vil man se at Ryzen gir en mye mer jevnbyrdig ytelse i enkeltkjerner. Mange av disse syntetiske testene gir uansett lite mening, da selv 6900K har langt lavere entrådet ytelse enn for eks. 6700K. I arkitekturen er den faktiske forskjellen på ~3%, mens høyere klokkehastigheter på SL/KL bør gi et enda større forsprang. Men også her gir syntetiske tester feil representasjon av den egentlige ytelsen. Der 20% økning i frekvens gir 15-20% økning i poengsummen på syntetiske tester, er det virkelige utslaget i de fleste applikasjoner – især spill – langt, langt mindre. I følge Cinebench og Geekbench har 7700K hele 25% bedre entrådet ytelse enn 6800K og er bare 10% bak i flertrådet ytelse. Bare blinde 7700K-eiere tror på slikt vrøvl. Jeg skal finne ut med ene gang om Ryzen klarer 4000mhz+ på minnet. Dem skal nok få kjørt seg Gjør gjerne det. Vurderer de nye 3200 MHz-brikkene med CAS-latency på 14. Så lenge sistnevnte øker i takt med frekvensøkingen, vil det ikke være vits å gå noe høyere for min del. Tror også AM4-brikkesettene har dårligere støtte for høyere frekvenser enn Z270/X99. Endret 16. februar 2017 av La Menthe Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Åhhh som jeg gleder meg nå as! Men er redd jeg må "sitte på gjerdet" og vente litt for planlegger en m-itx build og er ikke så keen på Biostar sitt mobo akkurat (som er det eneste jeg har funnet av itx boards så langt). Cmon gi meg et skikkelig bra X300/X370 m-itx board fort a!! Venter selv på ITX-hovedkort. Tenker nok Asus, MSI og Gigabyte lanserer AM4-utgaver av sine nåværende ITX-hovdkort for Z170/Z270. Jeg er mer interessert i å finne ut hvilke av brikkesettene det er som støtter DDR4-frekvenser opp til 3200 MHz. Me2 helt klart Har siktet meg inn på dette minnet: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-32GB/2531833 Jeg har ikke helt bestemt meg for om det blir 7700K eller en Ryzen. Håper på Ryzen :-) Uansett så kan man vel kjøpe minne allerede nå, da det er samme minne for begge? Jeg har tittet på : https://www.komplett.no/product/901556/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-led-ddr4-3200mhz-32gb# Hvilken av disse er best? Den på Komplett eller den på proshop? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Åhhh som jeg gleder meg nå as! Men er redd jeg må "sitte på gjerdet" og vente litt for planlegger en m-itx build og er ikke så keen på Biostar sitt mobo akkurat (som er det eneste jeg har funnet av itx boards så langt). Cmon gi meg et skikkelig bra X300/X370 m-itx board fort a!! Venter selv på ITX-hovedkort. Tenker nok Asus, MSI og Gigabyte lanserer AM4-utgaver av sine nåværende ITX-hovdkort for Z170/Z270. Jeg er mer interessert i å finne ut hvilke av brikkesettene det er som støtter DDR4-frekvenser opp til 3200 MHz. Me2 helt klart Har siktet meg inn på dette minnet: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-32GB/2531833 Jeg har ikke helt bestemt meg for om det blir 7700K eller en Ryzen. Håper på Ryzen :-) Uansett så kan man vel kjøpe minne allerede nå, da det er samme minne for begge? Jeg har tittet på : https://www.komplett.no/product/901556/datautstyr/minnebrikker/corsair-vengeance-led-ddr4-3200mhz-32gb# Hvilken av disse er best? Den på Komplett eller den på proshop? Den på proshop er noe raskere. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) Husker ikke dette i hodet, men hvordan var det man tok det simplifiserte regnestykket igjen? CAS latencyx2000/frequency? Lavere ventetid er naturligvis bedre. Altså, 3200MHz (CL16) skal være tilsvarende 2800MHz (CL14). Det er derfor 3200 MHZ (CL14) er så attraktivt for undertegnede. Disse er forresten en hundrelapp billigere. Endret 16. februar 2017 av La Menthe Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 (endret) Husker ikke dette i hodet, men hvordan var det man tok regnestykket igjen? CAS latency x 2000/frequency, er vel det man skal gjøre. Altså, 3200MHz, CL16 skal være tilsvarende 2800 MHz, CL14. Regnestykket stemmer ikkje bestandig helt med virkligheten. Man kunne tro at lavere frekvens med lav CL var like raskt som høy frekvens med høy CL. I de tilfellene det er mangel på minnebåndbredde (f.eks ved 2 skjermkort i SLI på 1151 plattformen), så er høyere frekvens ofte bedre, fordi høyere frekvens gir høyere minnebåndbredde. Derfor er det noen spill som skalerer med over 4000mhz. F.eks Fallout 4. Man skal gjøre noe heftige oppgaver for å bruke over 16GB ram. Trodde det var lett, men den gang ei. Endret 16. februar 2017 av Nizzen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå