Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at de som har kjøpt vertikal-mount med PCI-riser klager på ytelsestall på opptil 50% i reviews på komplett.

Hva er deres erfaringer?

Kan ikke snakke på vegne av Cooler Master sin løsning som komplett selger. Men for meg så har jeg ikke merket noe spesielt med ytelsen. Tror jeg hadde merket det rimelig fort da jeg spiller i 3440x1440.

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=VJEobSyVaPE

JayzTwoCents og flere har laget videoer om dette.

Kort fortalt: Ingen tap i ytelser.

Jeg har ikke satt meg inn i det, men da jeg skumleste noen amazonreviews så synes jeg noen skrev at det var monteringsbraketten som var synderen. Noe med at den la press på kjøleren og den reduserte ytelsen var et resultat av høye temperaturer.

I så fall er det jo relatert til den enkeltes produsents design av braketter fremfor selve riseren.

Anyways. Strømbanene på hovedkortet er ekstremt nøyaktig dimensjonert og rutet med tanke på den høye frekvensen signalene har. Er det brukt like mye tid på dette fra de som lager risere og PCB på brakettene?

Regner ikke med noen kan svare på dette, men det er en av tankene jeg får når jeg tenker på hvor mye styr det er å designe strømbaner for invertere med noen få titalls tusen hertz.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i det, men da jeg skumleste noen amazonreviews så synes jeg noen skrev at det var monteringsbraketten som var synderen. Noe med at den la press på kjøleren og den reduserte ytelsen var et resultat av høye temperaturer.

I så fall er det jo relatert til den enkeltes produsents design av braketter fremfor selve riseren.

Anyways. Strømbanene på hovedkortet er ekstremt nøyaktig dimensjonert og rutet med tanke på den høye frekvensen signalene har. Er det brukt like mye tid på dette fra de som lager risere og PCB på brakettene?

Regner ikke med noen kan svare på dette, men det er en av tankene jeg får når jeg tenker på hvor mye styr det er å designe strømbaner for invertere med noen få titalls tusen hertz.

Brukerfeil er veldig ofte synderen :D

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er for de som syntes det ser bra ut, og som ikke har behov for airflow til skjermkortet.

Tja, det kan jo diskuteres.

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3285-lian-li-o11-dynamic-review-benchmark-der8auer-case-design

Jeg har brukt det i ca. et halvt år, spillinghovedsakelig og har ikke merket noe spesielt. Hverken med stabilitet eller ytelse.

Kanskje designet i PCBen til hovedkortet har mer å si med tanke på alle andre enheter og baner som skal legges der?

Lenke til kommentar

LEser jeg korrekt at dette HK støtter Ryzen 3 vha bios-flash?

https://prisguiden.no/produkt/asus-prime-b450m-k-339081

https://www.windowscentral.com/how-check-if-you-have-latest-motherboard-bios-amd-ryzen-3000-cpus

Er vel en ganske fin inngangspris på HK som funker med nye prosessoren min som er på vei (3600).

PSUen er også gått ned 400 kr i pris, så da tror jeg at jeg må returnere min Corsair RM850x (til 1149) til fordel for 750x til 749. Trenger jeg noe særlig mer enn 750w anyways? Skal kjøre ryzen 3600, kanskje noe heftigere GPU på sikt.

Lenke til kommentar

Tja, det kan jo diskuteres.

https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3285-lian-li-o11-dynamic-review-benchmark-der8auer-case-design

Jeg har brukt det i ca. et halvt år, spillinghovedsakelig og har ikke merket noe spesielt. Hverken med stabilitet eller ytelse.

Kanskje designet i PCBen til hovedkortet har mer å si med tanke på alle andre enheter og baner som skal legges der?

Inteferens fra andre baner er helt klart en issue, men dette tas ofte hånd om ved å øke avstander mellom banene eller legge jordleder mellom. På slike PCB-er legges de sikkert i ulike lag også.

Problemet med veldige høye frekvenser er blandet annet faren for refleksjoner, det er derfor det ikke er 90 grader bends på banene. Signalet kan rett og slett «krasje» og reflektere tilbake mot kilden. Dette er egentlig ganske fascinerende og uintuitivt og noe jeg skrev om på masteroppgaven, riktignok for kretser uten PCB men prinsippet er det samme.

Anyways, beklager off tonic. Jeg trodde først jeg skrev i tråden om RTX 20xx da jeg først postet om vertikalbraketten.

Lenke til kommentar

PSUen er også gått ned 400 kr i pris, så da tror jeg at jeg må returnere min Corsair RM850x (til 1149) til fordel for 750x til 749. Trenger jeg noe særlig mer enn 750w anyways? Skal kjøre ryzen 3600, kanskje noe heftigere GPU på sikt.

Holder med 650w, så 750w til en god pris ville jeg gått for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig ut finger'n.

3700x, asrock x570, 64gb ram og 1tb ssd for den nette sum av rett over 10k. 

PS: Proshop sendte ut 'AMD Game - Xbox Game Pass' på mail asap etter at ordren var lagt inn.

Endret av uGn
Lenke til kommentar

Holder med 650w, så 750w til en god pris ville jeg gått for.

Jeg har handlet 750W gold til min 3900X, det er vel nok? Pcpartpicker sier alt kommer til å være ca 500W inkludert CPU og GPU. Kan jeg stole på det? Endret av superflaks
Lenke til kommentar

Jeg har handlet 750W gold til min 3900X, det er vel nok? Pcpartpicker sier alt kommer til å være ca 500W inkludert CPU og GPU. Kan jeg stole på det?

"Nei"

Dvs, det er sikkert mer enn nok, men det er antall amper på 12v og 5v som er mest kritisk. Antall watt totalt sett er bare en pekepinne, men når det er sagt så holder det nok mer enn nok.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet 750W gold til min 3900X, det er vel nok? Pcpartpicker sier alt kommer til å være ca 500W inkludert CPU og GPU. Kan jeg stole på det?

Kommer vel an på hvilken GPU og andre deler du har, men tviler vel på at kun GPU og CPU vil dra så mye under normal bruk. Jeg pleier legge til minst 20% over maks som systemet kan trekke på PSU så det er på den sikre siden, samt at det er greit at PSU ikke ligger på max.

Lenke til kommentar

Det er for de som syntes det ser bra ut, og som ikke har behov for airflow til skjermkortet.

Pluss de som har behov for 3 meter PCIe-forlengelse.

Ser ut til at man behøver skjermet utgave, da kan man gå 3 meter i følge Linus Tech Tips-gjengen

Inteferens fra andre baner er helt klart en issue, men dette tas ofte hånd om ved å øke avstander mellom banene eller legge jordleder mellom. På slike PCB-er legges de sikkert i ulike lag også.

Problemet med veldige høye frekvenser er blandet annet faren for refleksjoner, det er derfor det ikke er 90 grader bends på banene. Signalet kan rett og slett «krasje» og reflektere tilbake mot kilden. Dette er egentlig ganske fascinerende og uintuitivt og noe jeg skrev om på masteroppgaven, riktignok for kretser uten PCB men prinsippet er det samme.

Anyways, beklager off tonic. Jeg trodde først jeg skrev i tråden om RTX 20xx da jeg først postet om vertikalbraketten.

Du får ta deg en gin and tonic da?  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...