Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke bestemme meg for AIO eller luftkjøler. Folk rapporterer om så forskjellige temperaturer..

Ryzen 3K sin boost er sensitiv for temperatur, så lavere temp vil gjøre at den booster høyere i frekvens. Ergo er ikke en AIO så dumt om du har kabinett for det, og penger så klart.

Lenke til kommentar

Alternativet (for Ryzen 3000 cpu) til å kjøpe et hovedkort med X570 chipset vil jeg si er et med "flashback".

Fant denne oversikten over hovedkort med "flashback" eller tilsvarende:

ASUS:
ASUS Crosshair VI Extreme
ASUS Crosshair VI Hero
ASUS Crosshair VI Hero (Wi-Fi AC)
ASUS Crosshair VII Hero
ASUS Crosshair VII Hero (Wi-Fi)

MSI:
MSI B450 Gaming Plus
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC
MSI B450 Tomahawk
MSI B450-A Pro
MSI B450M Bazooka Plus
MSI B450M Gaming Plus
MSI B450M Mortar
MSI B450M Mortar Titanium
MSI X370 Gaming M7 ACK
MSI X370 XPower Gaming Titanium
MSI X470 Gaming M7 AC

Bra valg virker å være hvilket som helst MSI kort (gjerne B450 chipset), eller hvilket som helst kort med X470 eller X570 chipset fra hvilken som helst produsent (Aorus, ASRock, Asus, Gigabyte, MSI).
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Har nå testet å justere RAM-frekvens, FCLK, og SMT av/på med min 3900X i spill. Foreløpige konklusjoner:

1. RAM-hastighet har en del å si på ytelsen.
  2. FCLK bør være lik 1/2 av RAM-hastighet for 1:1-modus, hvis ikke taper du en solid mengde ytelse.
  3. Det er lite vits i å overklokke FCLK høyere enn 1/2 RAM-hastighet.
  4. SMT av kan gi overraskende stor gevinst i enkelte spill.

Link til google docs-regneark med data: https://docs.google.com/spreadsheets/d/15ZcFO9tb35cVc2FoHTygm2_lPveaeqXNPx0MJA1mDkA/edit?usp=sharing

Endret av N o r e n g
  • Liker 9
Lenke til kommentar
  1. SMT av kan gi overraskende stor gevinst i enkelte spill.

3950X bør bli sweet her da siden man har plenty av kjerner/tråder selv om SMT er av :)

Sitter litt på gjerdet enda jeg for om jeg skal vente på 3950X eller faktisk gå for 9900K. Å vente på Intel Sunny Cove (desktop 10nm) neste år eller Zen 3, blir for lenge å vente.

Noen som har hørt rykter om når Threadripper 3000 er ventet forresten?

Lenke til kommentar

Har nå testet å justere RAM-frekvens, FCLK, og SMT av/på med min 3900X i spill. Foreløpige konklusjoner:

1. RAM-hastighet har en del å si på ytelsen.
  2. FCLK bør være lik 1/2 av RAM-hastighet for 1:1-modus, hvis ikke taper du en solid mengde ytelse.
  3. Det er lite vits i å overklokke FCLK høyere enn 1/2 RAM-hastighet.
  4. SMT av kan gi overraskende stor gevinst i enkelte spill.

Link til google docs-regneark med data: https://docs.google.com/spreadsheets/d/15ZcFO9tb35cVc2FoHTygm2_lPveaeqXNPx0MJA1mDkA/edit?usp=sharing

Godt jobba!

Hvilke settings kjørte du i SotTR? Fikk lyst å teste hvordan skylake-x er mot zen2

Lenke til kommentar

Godt jobba!

Hvilke settings kjørte du i SotTR? Fikk lyst å teste hvordan skylake-x er mot zen2

Exclusive Fullscreen

800x600

TAA

Ultra tekstur

16x AF

Ultra Shadow

Ray Traced Off

DoF High

LoD High

AO HBAO+

Pure Hair Normal

Screen Space Contact Shadows High

Motion Blur On

Bloom on

Screen space reflections on

Lens flares on

screen effects on

Volumetric Lighting On

Tessellation on

Tallene listet opp er fra "CPU Game", render og GPU var mye høyere :)

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe ingen har testa enda etter det jeg vet :

Reduserer visstnok ytelse med inntil 20% da power limit også blir lavere.

Folk på Reddit har testa dette:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cdiy1l/ryzen_3900x_thermals_100v_full_speed_low_power/

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cdkbkk/psa_undervolting_does_not_retain_performance_with/

Changing vCore only alters the power budget. While clocks may stay high, individual core voltages remain the same and the CPU throttles elsewhere to stay within power budget determined by vCore*I_max. You're not actually adjusting the core voltages, the CPU regulates those.

There is most certainly a corresponding performance hit to undervolting. Clocks alone don't tell the whole story.

Endret av Ajoh
Lenke til kommentar

Er det mulig å oppdatere bios på et mobo uten å ha en prosessor installert? Mer spesifikt, oppdatere B350 eller B450 til å støtte ryzen 3000 uten å ha en ryzen 1000/2000 installert på mobo?

Enkelte hovedkort kan oppdatere bios ved hjelp av USB uten CPU installert.

Letteste er nok å google navnet på hovedkortet ditt etterfulgt av "update bios without cpu installed"

Lenke til kommentar

Ja, har sett noen hovedkort merket med "bios updatable with usb", var usikker på om cpu var krevd for dette. Er den en noenlunde grei prosess? Trenger man noe spesielt utstyr?

B450 mobo koster sånn 1000kr mindre enn x570 så er en del å spare der. Men vil b450 bli en mulig bottleneck om 1-2 års tid hvis GPUer begunner å ta ibruk PCIe4?

Endret av Elefantmesteren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...