Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt X570 hvis du skal overklokke 3900X, da VRMen er en del bedre på X570.

Jeg tror de gode x470 er vel så gode om ikke bedre enn billige x570. Jeg tenker gå for crosshair vii*, kan flashe bios uten CPU og burde duge i massevis til litt overklokking. 

Du bare måååå ha dosa di av digital heroin?  :wee:

Nja, er mer det at jeg har plagdes med min 6-7 år gamle PC en god stund nå. GPU'en må underklokkes i League for å ikke kræsje(? wtf liksom), i alle andre spill holder den ikke opp med 1440p skjermen hvis jeg vil ha grei grafikk. CPU'en står konstant på 100% om jeg gjør noe annet enn å surfe osv. RAM'en min er på 2144... Det er bare på høy tid med en oppgradering og det er så lenge siden sist. Denne gangen skal jeg ikke spare på kruttet i annet enn GPU og selv der blir jeg å velge noe jeg kan leve fint på i noen år (1080ti eller 2070). Det kommer til å bli så deilig å få alt opp å gå  :fun: Har spart som en helt så det skal bli godt å få belønning for strevet.

* EDIT: man vet man har lest mye hardware når man kaller crosshair for crossfire i farta.

Endret av aussieglis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror de gode x470 er vel så gode om ikke bedre enn billige x570. Jeg tenker gå for crosshair vii*, kan flashe bios uten CPU og burde duge i massevis til litt overklokking. 

Nja, er mer det at jeg har plagdes med min 6-7 år gamle PC en god stund nå. GPU'en må underklokkes i League for å ikke kræsje(? wtf liksom), i alle andre spill holder den ikke opp med 1440p skjermen hvis jeg vil ha grei grafikk. CPU'en står konstant på 100% om jeg gjør noe annet enn å surfe osv. RAM'en min er på 2144... Det er bare på høy tid med en oppgradering og det er så lenge siden sist. Denne gangen skal jeg ikke spare på kruttet i annet enn GPU og selv der blir jeg å velge noe jeg kan leve fint på i noen år (1080ti eller 2070). Det kommer til å bli så deilig å få alt opp å gå  :fun: Har spart som en helt så det skal bli godt å få belønning for strevet.

* EDIT: man vet man har lest mye hardware når man kaller crosshair for crossfire i farta.

Vel, aller viktigaste er at du satser på et balansert oppsett, uten flaskehalser(minst mulig). Og alle muligheter til å oppgradere mest mulig senere. :)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jau, men et godt X570 kort har større sjangse for å virke bra sammen med Ryzen 4000 serien som kommer neste år. Du kan jo f.eks velge en Ryzen 3600X eller 3700X nå, for så å oppgradere til en Ryzen 4000 CPU senere. De pengene du "sparer" på det, kan du heller legge i et bedre skjermkort nå.

Lenke til kommentar

Jau, men et godt X570 kort har større sjangse for å virke bra sammen med Ryzen 4000 serien som kommer neste år. Du kan jo f.eks velge en Ryzen 3600X eller 3700X nå, for så å oppgradere til en Ryzen 4000 CPU senere. De pengene du "sparer" på det, kan du heller legge i et bedre skjermkort nå.

Et god x470 hovedkort opp mot ~2000 kroner. (ca. 166 kroner i måneden i et år)

Så kan jeg heller skaffe meg x570 når 4000 serien kommer ut og da er nok ting litt mer på plass.

Lenke til kommentar

Trodde poenget var at du i FPS-spill fikk en fordel av å kunne smelle inn noen flere skudd enn de andre i spillet jeg.

Litt tilbake offtopic da det ellers bare er rykter/ønsker/repeterende minnehastigheter som nevnes her :p

Unreal Engine hadde en uønsket effekt som fungerte som du sa. Jo raskere fps, jo raskere kunne du skyte, men denne feilen ble rettet på.

Fordelen er en jamnere bildeflyt. Det er lettere å flytte musepekeren bort til noe som flyter jamt i forhold til noe som hakker bortover. Folk er forskjellige på hva som oppfattes som bra nok flyt. 42 hz for å se grønt er ikke hva jeg mener (En test jeg forøvrig ikke forstod. Må ha mer info. Om skjermen er svart i 41/42-delt sekund og grønn i det siste, ser man jo det grønne).

Selv merker jeg stor forskjell på 100 og 120hz. Men der stopper det av det jeg har opplevd. Kan ikke bestemt skille 120 og 144.

Linus snakket om dette under fredagens wan-show. De kommer med en video hvor de ser på dette. Forklarer også at ulike spillestiler kan ha fordeler på forskjellige måter. Det er et interessant tema, og jeg anbefaler å se videoen når den kommer. Om man spiller fps eller ei. Om du hater stemmen eller ei.

Men som Nizzen sier. Dama ser ikke forskjell. Jeg hater å bruke windows @ 60hz.

Sorry for ot.

Ryzen! Minne! Rykter! Halleluja!

Ikke forhåndsbestill før de er på lager! Never preorder!

Endret av Knutgrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bare måååå ha dosa di av digital heroin?  :wee:

Og fordelene får vi, da vi sannsynligvis blir raskere informert om endringen her  :)

@knutgrus: takker, fint å vite at jeg ikke var helt delusional. Men at jeg bet meg merke i essensen av en detalj om FPS-motor uten å huske hva dette gikk i. Er jo faen meg ganske utrolig at det har hengt ved meg kun som leser av ei digital blekke eller hva det har gått i da, uten å virkelig forstå hvorfor lengre   :love:

Er fan meg ikke enkelt om en ikke har vært involvert i FPS siden Decent (som jeg vil påstå er en flyvariant ala doom ala et slags FPS (selv om det ikke følger fotsoldatmodellen). Samt Decent var banebrytende vet jeg i spillutviklingen, uten at jeg kan redegjøre helt hvorfor. Sannsynligvis noe med den vanvittig deilige spillbarheten man observerer i youtube jeg la ved eller noe med hvordan de nytter pikslene eller what not.

Noe er helt sikkert. Det var nok med lav pikseloppløsning for å kunne ha det gøy i gamledager  :D

Decent kunne LAN-es. Det var helst en nødvendighet for å virkelig kunne teste sine gaming-skills, da man ser hvor enkelt det er å kunne mestre spillet i youtube mot AI og sitting ducks plasserte roboter man må få tatt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Begynner å bli bra geekbench  single core ytelse på 3600 nå: http://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?utf8=%E2%9C%93&q=3600 . Men det er under linux så vet ikke hva det har å si på resultatet. Eller om det er direkte sammenlignbart med windows.

Geekbench kan ikkje sammenliknes over forskjellige OS. På makk OS, så er resultatene helt rare.

Geekbench er og blir elendig.

Lenke til kommentar

Litt tidlig siden det ikke er kommet i hendene på folk. Men her burde man vel finne en eller annen måte å få gitt et tydelig signal til Intel at de ikke kan holde på som de har gjort lengre. Det er jo flere ting, at de gikk ned i fra 4-kjerne til 2-kjerne en stund, hvor lite man liker meltdown, spectre med flere bugs, hvordan de har holdt igjen på cannonlake arkitekturen i det lengste, og sikkert en håndfull ting til som folk kan komme på å støtte opp om at har vært av det negative.

Nå må det vel være en "perfekt" kanal gjort av en dyktig person som presenterer, eller så blir det vel ikke mange som henger seg på med "tommel opp", eller hvordan man kan få sagt seg enig.  :) Er youtube sterkt nok?

Endret av G
Lenke til kommentar

Begynner å bli bra geekbench  single core ytelse på 3600 nå: http://browser.geekbench.com/v4/cpu/search?utf8=%E2%9C%93&q=3600 . Men det er under linux så vet ikke hva det har å si på resultatet. Eller om det er direkte sammenlignbart med windows.

Her er en 2700X som sammenligning i Linux. Den har alle kjerner på 4.35Mhz, 3200Mhz CL14 og 2-Kjerner mer vs 3600. 

3600: 4.35Ghz

6493

32859

2700X: 4.35Ghz

5582

32784

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13631602.gb4

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en 2700X som sammenligning i Linux. Den har alle kjerner på 4.35Mhz, 3200Mhz CL14 og 2-Kjerner mer vs 3600. 

3600: 4.35Ghz

6493

32859

2700X: 4.35Ghz

5582

32784

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13631602.gb4

6493 - 5582 = 911

( 911 / 5582 ) * 100 = 16.32 % økning. 

Dette stemmer vel bra med den ca 15% ipc økningen som var sagt :)

Hvis minnehastighet etc er ellers likt.

Endret av Nizzen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nice, kan bare tenke på hva neste gen etter dette gir.

Innen Zen 3 kommer neste år, så kan det hende at Intel har sine 10nm desktop CPU'er klare da. Om disse blir bra, så betyr det jo bare enda mer konkuranse igjen, som gangner oss. Håper bare det samme skjer på GPU markedet...for der har Nvidia styrt skuta ALTFOR lenge nå.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper bare det samme skjer på GPU markedet...for der har Nvidia styrt skuta ALTFOR lenge nå.

Det eneste jeg krysser fingrene for når det gjelder Intel er at de får en homerun med GPUen sin så Nvidia får seg et ballespark. Har krysset fingrene på den andre handa for AMD og hva som nå enn blir av en større Navi chip.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...