Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Tror det er flere enn deg, bare ikke alle som er lik aktive.

 

Jeg håper AMD kan presentere et godt alternativ til rundt 2500 for CPU og 3000 for GPU. Så får vi se om man må noe opp eller ned i pris for å få mest ytelse for pengene.

Den tid er forbi, hvis dollaren hadde vært på 5-6 tallet så kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om så, så er Ryzen 1700 stock god nok også. Altså ingen grunn for å oppgradere cpu.

 

De som liker AMD, kjører "alltid" gpubound

De som liker Intel, kjører "alltid" cpubound

 

:wee:

 

Så lenge CPU er rask nok (i f.eks de spilla man spiller) til å levere en fps som matcher skjermens max Hz, så er det bra nok i massevis spør du meg. Ingen vits med GPU + CPU combo som pumper ut 500 fps når man gamer på en 144 Hz skjerm.... Argumentet at man kjøper CPU som skal vare i mange år er bullshit for de fleste her inne, fordi dem oppgraderer når det kommer noe nytt som de mener er verdt å dra ut bankkortet for allikevel  :wee:

 

Vi får vente på tester, men hvis en Ryzen 3900X får omtrent samme ytelse som en Intel i9-9920X som koster nesten 3 ganger så mye, så må jeg si at det imponerer. (Jada jeg vet at det blir mainstream vs HEDT) Om 3900X skulle bare ha 85% av ytelsen til 9920X, så er den fortsatt et bedre kjøp, for de fleste. Ytelse per krone betyr kanskje mer for de av oss som faktisk må tenke over hva man bruker penger på, selv om lysten kanskje er der. :)

 

Edit : Typo. 12 core vs 12 core. 9920X burde ha en fordel over 3900X med quad-channel minne blandt annet.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får vente på tester, men hvis en Ryzen 3900X får omtrent samme ytelse som en Intel i9-9940X som koster nesten 3 ganger så mye, så må jeg si at det imponerer. (Jada jeg vet at det blir mainstream vs HEDT) Om 3900X skulle bare ha 85% av ytelsen til 9940X, så er den fortsatt et bedre kjøp, for de fleste. Ytelse per krone betyr kanskje mer for de av oss som faktisk må tenke over hva man bruker penger på, selv om lysten kanskje er der. :)

Om 3900X ikke slår 9940X 3 ganger så mye, blir ikke du imponert?

I hvilken verden sammenligner du 3900X med 9940X ? Du mente kanksje 9920X (Hvilke er 12 core).

Lenke til kommentar

 

Hva er grunnen til at AMD ikke lanserte 3950X sammen med resten av 3xxx serien? Virker ganske meningsløst å lansere en helt ny serie med prosessorrer og så vente noen få dager med den kraftigste.  :hmm:

 

 

Vel, om de lanserer den i kveld, så kan jeg ikke egentlig forestille meg noen annen grunn enn at de bestemte seg for å spare litt til E3, slik at de ikke måtte gjenta nøyaktig samme presentasjon med bare 1 ukes mellomrom...

Lenke til kommentar

Man bytter ikke CPU like ofte som GPU, så er greit å ha en CPU som holder i noen år. Kjipt å kjøpe en CPU som er akkurat god nok nå også må man bytte den ut igjen om noen år når den blir flaskehals. Da legger jeg heller litt ekstra penger i en CPU som holder en stund.

 

Siden det kanskje bare er 1,5 år til Zen 3 kommer ut, så sitter jeg å vipper på om jeg skal ha 65 W 3700x Zen2 nå, eller om jeg skal spandere på meg "bortkastede" kjerner allerede nå (litt opp i pris hos AMD). Regner med at det blir Zen 3 eller Intel på meg alt ettersom hvor panikk Intel får med å fikse opp i all Meltdown, Spectre med flere bugs fadesen, samt pushe ut noe ny ytelse i fra sine fabrikker (på høy tid).

 

 

Nettopp derfor er det lurt å kjøpe en cpu som varer lenge. Det blir billigere i lengden om man bare oppgraderert GPU. Zen 3k kan bli en slik cpu.
 
Folk trodde Zen 1 skulle bli en slik, men den er byttet ut av mange for lengst. 
 
Mange klager over at hardware er så dyrt, men kjører rundt i en bil til 5-600k :p Men det er en annen sak...
 
Det er derfor jeg har sittet og klødd meg i hode om det er smart å holde igjen på Zen 2 3700x 65 Watt til rimelig pris.
 
Om jeg må ut med nye 3,5 tusen på hovedkort får så være. Koster kanskje 4 tusen med hovedkort i framtiden når Zen 3 kommer ut? Sånn mellomhøyt nivå av hovedkort. Når folk snakker om 6 tusen for hovedkort så..  :hmm: er det bare til å klø seg enda mer i hode over. Kun for ethernet med 3 tusenlapper mer?
Endret av G
Lenke til kommentar

Så lenge CPU er rask nok (i f.eks de spilla man spiller) til å levere en fps som matcher skjermens max Hz, så er det bra nok i massevis spør du meg. Ingen vits med GPU + CPU combo som pumper ut 500 fps når man gamer på en 144 Hz skjerm.... Argumentet at man kjøper CPU som skal vare i mange år er bullshit for de fleste her inne, fordi dem oppgraderer når det kommer noe nytt som de mener er verdt å dra ut bankkortet for allikevel  :wee:

 

Vi får vente på tester, men hvis en Ryzen 3900X får omtrent samme ytelse som en Intel i9-9920X som koster nesten 3 ganger så mye, så må jeg si at det imponerer. (Jada jeg vet at det blir mainstream vs HEDT) Om 3900X skulle bare ha 85% av ytelsen til 9920X, så er den fortsatt et bedre kjøp, for de fleste. Ytelse per krone betyr kanskje mer for de av oss som faktisk må tenke over hva man bruker penger på, selv om lysten kanskje er der. :)

 

Edit : Typo. 12 core vs 12 core. 9920X burde ha en fordel over 3900X med quad-channel minne blandt annet.

 

En litt morsom ting med sammenlikningen er jo at med PCIe 4.0 får man nesten samme PCIe båndbredde også. Og med, la oss si 4400MT/s RAM for eksempel, Så er det ikke sikkert minnebåndbredden blir grusomt langt unna 4 kanaler med 2666MT/s RAM. I så fall blir det jo strengt tatt bare minne mengden som blir den store forskjellen...

Lenke til kommentar

Ei forklaring på at dei kanskje sparar ein CPU til i kveld er at Navi rett og slett ikkje er så spennande, så dei slenger på 3950X for å ha noko faktisk bra å vise fram. Litt konspiratorisk kanskje...

 

Eller så ville dei sjå kva Intel eventuelt svara med etter Computex, ikkje godt å sei!

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Denne "EDC (CPU)" har plutselig begynt å vise høy prosent etter jeg oppdaterte windows. Jeg bruker balansert strømplan der jeg har laveste prosessortilstand satt til 5%. Prøvde endre til andre strømplaner uten at det ble noen bedring. Opplever ingen problemer med CPU, men bare overrasket over den høye prosenten. Vil dette skape problemer eller er det normalt?

 

AMD Ryzen 2700X.

 

Fk3R56T.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...