Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-RipjawsV-DDR4-3600-C17-QC-32GB/2591055?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Tegnet på B-die er at de tre primære timingene er identiske på høyere frekvenser: 14-14-14, 15-15-15, 16-16-16

Disse har 17-18-18, som kan være veldig slappe B-die, eller det kan være veldig godt binnede Hynix

Ifølge B-die finder skal de "garantert" være b die.

post-265630-0-45404700-1559127554_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har di ripjaws i 2x8 på 3600, dem er b-die ifølge den linken din. Kan det bekreftes på noe annen måte? Cpu-z eller noe?

Thaiphoon burner: http://www.softnology.biz/

Åpne programmet, trykk READ (velg en av minnebrikkene), og se etter:

post-221391-0-01578000-1559127531_thumb.png

EDIT:

Noen antivirus kan hindre deg fra å kjøre programmet, fordi det henter informasjon fra RAM.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jo vist seg at heftig vrm og vrmkjøling ikkje gir noe ekstra, uten en skikkelig bios. Føler jeg er skeptisk på gigabyte hk til Amd, når de ikkje akkurat er best i klassen på Intel engang.

Asus og Asrock er iallefall vinnere på ryzen gen 1 og 2 nå.

Men herre min hatt hvor bra gigabytekortet så ut!

Nå har du pratet Asrock opp i kurs her innlegg etter innlegg. Hvilke norske nettbutikker gidder å ha dette merke ved siden av de andre store hovedkortprodusentene i sitt sortiment?

Lenke til kommentar

https://www.pcgameshardware.de/Matisse-Codename-268193/Specials/AMD-Ryzen-3000-X570-Zusammenfassung-Computex-1282993/galerie/3019237/

X570 er visstnok helt ferdigstilt nå, hva enn det betyr.

Angående hovedkort, hørte at Buildzoid sammenlignet Asrock og MSI hovedkort i en av sine siste videoer, der han snakket som om begge to sine hovedkort er de aller dårligste av alle. Eneste han kunne snakke positivt om var Asus og de dyreste kortene til Gigabyte...

Tenkte selv å gå for enten Asus eller Asrock, men er usikker.... Kan noen enkelt overbevise meg?

Lenke til kommentar

Men bør en kjøpe 3200 dersom frekvensene blir bedre å få når hovedkortene foreligger?

Poenget med de jeg fant, var at de ee billige ca 1600kr for 2x 16 3200 c14, og at disse kan overklokkes til "himmelen" Bra binnet b-die.

Er du på G nå? :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Tenkte selv å gå for enten Asus eller Asrock, men er usikker.... Kan noen enkelt overbevise meg?

For meg er det svært enkelt. Jeg har tidligere, som så mange andre, også her på forumet, nærmest "sverget" til Asus. De har i lang tid vært det "trygge" valget dersom man ikke orker eller gidder å gjøre noe research. Siste Asus produkt jeg kjøpte var ganske nylig; Asus Crosshair 7 Hero, det valgte jeg fordi det er det beste HK med X470 chipset uansett merke.

Men nå, om jeg skulle kjøpt Asus igjen til f.eks. X570, så skulle de ha latt være å forsøke å svindle folk med sine Z390 hovedkort. De lagde da "Prime" klasse hovedkort, men puttet "MAXIMUS" klistremerker på dem. Så man fikk 2000 kroners HK fra Gigabyte med bedre kvalitet enn Asus sine 3-4000 kroners kort. Man bokstavelig talt betalte opptil flere tusen kroner for grafikken på pappen driten ble levert i. Det er altså så enkelt som at de ikke har gjort seg fortjent til å vurderes lenger en gang. Skulle jeg vurdert Asus igjen, så måtte produktene deres vært vesentlig bedre enn konkurrentenes. For eksempel at man måtte ha Asus HK for å få 3900X opp til 5GHz, mens alle konkurrenter stopper på 4,8GHz. Noe i den duren. Men det kommer neppe til å skje, Asus har blitt alt for glad i marginene sine.

Så, om du på død og liv "må" ha Asus, og ikke bryr deg om at de forsøkte å snike tissen sin opp i rumpa på deg forrige gang, så bare sørg for å gjøre research først. De har noen små "perler" innimellom dritten sin fremdeles...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med de jeg fant, var at de ee billige ca 1600kr for 2x 16 3200 c14, og at disse kan overklokkes til "himmelen" Bra binnet b-die.

Er du på G nå? :p

Jeg tar G hele tiden  :)

Men om dere kommer over et greit priset B-die på 4x 16 Gig brikker så kanskje dere kan gi et lite hint?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det svært enkelt. Jeg har tidligere, som så mange andre, også her på forumet, nærmest "sverget" til Asus. De har i lang tid vært det "trygge" valget dersom man ikke orker eller gidder å gjøre noe research. Siste Asus produkt jeg kjøpte var ganske nylig; Asus Crosshair 7 Hero, det valgte jeg fordi det er det beste HK med X470 chipset uansett merke.

Men nå, om jeg skulle kjøpt Asus igjen til f.eks. X570, så skulle de ha latt være å forsøke å svindle folk med sine Z390 hovedkort. De lagde da "Prime" klasse hovedkort, men puttet "MAXIMUS" klistremerker på dem. Så man fikk 2000 kroners HK fra Gigabyte med bedre kvalitet enn Asus sine 3-4000 kroners kort. Man bokstavelig talt betalte opptil flere tusen kroner for grafikken på pappen driten ble levert i. Det er altså så enkelt som at de ikke har gjort seg fortjent til å vurderes lenger en gang. Skulle jeg vurdert Asus igjen, så måtte produktene deres vært vesentlig bedre enn konkurrentenes. For eksempel at man måtte ha Asus HK for å få 3900X opp til 5GHz, mens alle konkurrenter stopper på 4,8GHz. Noe i den duren. Men det kommer neppe til å skje, Asus har blitt alt for glad i marginene sine.

Så, om du på død og liv "må" ha Asus, og ikke bryr deg om at de forsøkte å snike tissen sin opp i rumpa på deg forrige gang, så bare sørg for å gjøre research først. De har noen små "perler" innimellom dritten sin fremdeles...

Hmm, dette var jeg ikke klar over, men nå gjorde du egentlig valget mitt relativt enkelt etter litt egen research. Tviholder aldri på et merke eller selskap, det er bare dumhet.

Får vurdere Asrock litt mer, likte godt Taichi-modellen som ble vist på computex, både estetisk og ellers.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på hvor vanvittig kraftige strømforsyninger det er plassert på disse nye X570-kortene egentlig, en ting er å sørge for at de er kraftige nok til daglig bruk, og en annen ting er å overdimensjonere. Mange av hovedkortene har 12 stk 50A-faser eller mer, det vil i praksis si at de kan levere 600A. Med en spenning på 1.2V til CPU blir det 720W, og selv om du bare belaster hver fase 50% er det fortsatt 360W.

Nå skal jeg ikke snakke for alle, men jeg vil våge å påstå at de færreste vil klare å kjøle de to knøttsmå brikkene om de trekker 180W hver.

Radeon VII er mer enn fire ganger så stor som en Zen 2-chiplet, og det er bortimot umulig å holde den kjølig med noe annet enn vannkjøling når man kjører over 400W gjennom den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...