Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Noen som bruker en ENG sample av 3rd gen Ryzen nå som finner at de oppnår tilnærmet lik ytelse mellom 4.5 og 5Ghz overklokk, da forskjellen er på "andre ting som overklokkes" innenfor "CPU efficiency".

https://www.chiphell.com/thread-2001057-1-1.html

Oversatt av RetiredEngineer på twitter og.

https://twitter.com/chiakokhua/status/1133408550707838977

Kan bli en interessant CPU å overklokke dette her, egne ting å dille med på både CPU og IO dies mon tro?

Endret av iNorway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i gamle dager byttet vi jo stadig vekk chipset kjølere, var et godt marked for det. flere var ganske highend :)

https://ebabble.net/wp-content/uploads/hr-05-sli.jpg

Jeg hadde noe liknende en gang. Men den gang fantes det ikke noen skjermkort med 2.5 og 3-slot kjøleløsning som kom i veien heller. Så eneste praktiske løsninga i dag er monoblokk på hovedkortet, for de som kjører cøstom loop.

Lenke til kommentar

Noen som bruker en ENG sample av 3rd gen Ryzen nå som finner at de oppnår tilnærmet lik ytelse mellom 4.5 og 5Ghz overklokk, da forskjellen er på "andre ting som overklokkes" innenfor "CPU efficiency".

https://www.chiphell.com/thread-2001057-1-1.html

Oversatt av RetiredEngineer på twitter og.

https://twitter.com/chiakokhua/status/1133408550707838977

Kan bli en interessant CPU å overklokke dette her, egne ting å dille med på både CPU og IO dies mon tro?

Klipp og lim fra reddit en som har sett igjennom og oversatt.

The takeway seems to be this:

• 4.8GHz is achievable on all cores

• ~4.4GHz performs similar to a 5Ghz 9900k - in Cinebench 

• 5.0GHz is doable, but it's a challenge

• Overclock for overclock, Ryzen 3000 is still faster 

• 5GHz boost isn't infeasible

• 5Ghz all core is pretty much a no-go.

• 1.35V for all core 4.5Ghz 

Lenke til kommentar

Asrock Taichi X570 lister 4400MHz OC på minne. Lover veldig godt

Memory

- Dual Channel DDR4 Memory Technology

- 4 x DDR4 DIMM Slots

- AMD Ryzen series CPUs (Matisse) support DDR4 4400+(OC)/4300(OC)/4266(OC)/4200(OC)/4133(OC)/3466(OC)/3200/2933/2667/2400/2133 ECC & non-ECC, un-buffered memory*

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

Asrock Taichi X570 lister 4400MHz OC på minne. Lover veldig godt

Memory

- Dual Channel DDR4 Memory Technology

- 4 x DDR4 DIMM Slots

- AMD Ryzen series CPUs (Matisse) support DDR4 4400+(OC)/4300(OC)/4266(OC)/4200(OC)/4133(OC)/3466(OC)/3200/2933/2667/2400/2133 ECC & non-ECC, un-buffered memory*

Asrock Taichi var et av de beste tidelig med Ryzen gen 1, så å satse på Asrock denne gangen også er nok veldig lurt. En av de bedre overklokkerene på AMD er "ambasadør" for Asrock, så dette er ikkje akkurat negativt. Biosene er ofte veldig bra pga dette.

Lenke til kommentar

Asrock Taichi var et av de beste tidelig med Ryzen gen 1, så å satse på Asrock denne gangen også er nok veldig lurt. En av de bedre overklokkerene på AMD er "ambasadør" for Asrock, så dette er ikkje akkurat negativt. Biosene er ofte veldig bra pga dette.

Mener å ha hørt at denne gang skal Asus ha kokt sammen noe bra angående minne OC på sine X570 kort, noe som ingen andre har. Eller så går ryktet.... (DDR4 5000 ryktet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Også sier hun "Oh, one more thing"... "wait, Lisa is that a new graphic card you got down your pants or are you just really happy to see us?"

Skal være ganske glad i smerte da, dersom man setter strøm på viftebladene og de begynner å røske i busken  :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det må uansett et ganske så betydelig varmeutvikling til for at man skal kjøre på med noe annet enn en passiv kjøler, så jeg vil anta at hovedkortet kan presse opp til 40 - 50 watt under belastning.

https://www.anandtech.com/show/14406/amd-reveals-the-x570-chipset-pcie-4-is-here

One of the caveats to a more powerful chipset is that it draws around 11 W of power; for comparative reasons, the X470 chipset drew around 6 W of power to operate. (This is different to the 15W being reported - it appears AMD is making two variants of the chipset, with the 11W on consumer boards and the 15W for enterprise, with the 15W having more PCIe lanes.)

Var kanskje ikke bare chipset du tenkte på?

Er de 11 W så konsentrert at det ikke lar seg kjøle passivt? Jeg skjønner godt at de helst vil unngå noe som kan gå i veien for et skjermkort med tanke på hvor store de har blitt nå til dags.

Eller er det 11 W tdp. Og mer når det tynes?

Lenke til kommentar

Om dette stemmer, så kan Gigabyte X570 Aorus Extreme være et bra alternativ siden det ikke har den chipset vifta! (Kilde). En annen bra ting er at den har skikkelige heatsinks på VRM. Ser ut som det er E-ATX da, som ikke alltid er bra med tanke på kabinett kompatibilitet.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette stemmer, så kan Gigabyte X570 Aorus Extreme være et bra alternativ siden det ikke har den chipset vifta! (Kilde). En annen bra ting er at den har skikkelige heatsinks på VRM. Ser ut som det er E-ATX da, som ikke alltid er bra med tanke på kabinett kompatibilitet.

Det har jo vist seg at heftig vrm og vrmkjøling ikkje gir noe ekstra, uten en skikkelig bios. Føler jeg er skeptisk på gigabyte hk til Amd, når de ikkje akkurat er best i klassen på Intel engang.

Asus og Asrock er iallefall vinnere på ryzen gen 1 og 2 nå.

Men herre min hatt hvor bra gigabytekortet så ut! ?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det har jo vist seg at heftig vrm og vrmkjøling ikkje gir noe ekstra, uten en skikkelig bios. Føler jeg er skeptisk på gigabyte hk til Amd, når de ikkje akkurat er best i klassen på Intel engang.

Jau, men å slippe å ha den chipset vifta er iallefall en stor bonus for meg. Selv om skikkelig VRM og VRM kjøling ikke betyr direkte at kortet overklokker bedre, så skader det heller ikke. Jeg er opptatt av ytelse jeg også, men kanskje ikke så mye som deg Nizzen. Så om Gigabyte kortet ikke klarer så høy RAM OC som Asus sine så er ikke det krise for meg. Men klart, jeg venter på tester før jeg handler noe som helst :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Asus og Asrock er iallefall vinnere på ryzen gen 1 og 2 nå.

Men herre min hatt hvor bra gigabytekortet så ut! ?

I noen tilfeller er ikke solid vrm så dumt. F.eks leverer Gigabyte det eneste billige Z390-kortet (YD til 13-1400) du kan klokke en 9900K til 5GHz all-core uten å få vrm-throttling etc. Om man ikke trenger andte funksjoner og nøyer seg med litt lavere klokking på rammen sparer du mye penger kontra marginalt bedre ytelse på toppkortene med Z390. Om man ikke har behov for spesielle funksjoner fra toppkortene er det et meget bra valg.

Asus sitt budsjett til R&D er nok noe Gigabyte kan drømme om. Har selv et Asus Prime B360m K for i5 8400 og så stor grad av minnetweaking har jeg aldri opplevd på budsjett, samt at det greier å kjøre i7 8700 uten problemer med powerlimit etc, noe du kan glemme med f. Eks budsjettkortene til MSI. Har hatt HK fra Gigabyte på tidligere Intel-setuper og de gav mye for pengene, men bios kan Asus best ;)

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...