Kjetil Lura Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Stok på 5960x er 3000, jeg skriver 3700. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Ser ut til at investorene likte hva AMD hadde å fortelle på Computex. Aksjen er akkurat nå opp over 7%. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Trodde du det ikkje skulle være noen bakdeler?Haha neida jeg tar aldri noe for god fisk. Bare håper det kommer gode DIY løsninger på det etterhvert. Det finnes jo aldri en fordel uten at den også har en bakdel Endret 28. mai 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Vannkjølt northbridge ? wow var aldri helt der selv men husker de sykt bråkete viftene fra den tiden. Var et mirakel med heatpipes på nb i stedet for en 140000000 RPM vifteJepp husker det var på et Gigabyte kort jeg klokket livskiten av og da ble det bra varmt. Samt var også litt interessert i å kjøre en full custom loop. Selv de 7200RPM HDDene ble ganske varme og gjorde seg godt med litt vannkjølingsblokker på hver side Så det kom noen "gufs fra fortiden" når jeg så vifter på chipsett til X570. Endret 28. mai 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Syns han sier at: med bare en ssd så vil chipsettet bli varmt (hot). Er nok derfor vifta må være der. Han sa ikke at vifta skal kjøres hardt. En annen video jeg så sa at vifta kun starter hvis man har 2 stk. M.2 SSDer i HW-Raid0. Mens andre sier den starter så fort man setter inn en M.2 SSD. Så det blir spennende å se hva dette egentlig dreier seg om i tester. Samt at det kan jo variere mellom kortene osv. Tror det var HardwareCanucks jeg hørte den biten med Raid0. Endret 28. mai 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Det finnes jo aldri en fordel uten at den også har en bakdel Folk undervurderer en god bakdel Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) En annen video jeg så sa at vifta kun starter hvis man har 2 stk. M.2 SSDer i HW-Raid0. Så det blir spennende å se hva dette egentlig dreier seg om i tester. Så lenge vifta holder seg under 35dB på full pupp, så er det greit for min del. Blir det snakk om 40dB eller mer, så holder jeg meg unna AMD denne gangen også dessverre. Endret 28. mai 2019 av Betroz Lenke til kommentar
G Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Vil tro støy blir en viktig faktor ved valg av hovedkort i alle fall. Håper ikke viften trenger å kjøre kontinuerlig, alternativt at den kan gå svært sakte rundt. Går det ikke an å få heatpipe-løsning til chipset ferdig umoddet på et eller annet kort? Ville det holdt med heatpipe? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Så lenge vifta holder seg under 35dB på full pupp, så er det greit for min del. Blir det snakk om 40dB eller mer, så holder jeg meg unna AMD denne gangen også dessverre.Helt enig, alt under 35dB er helt uproblematisk. Ulempen er hvis den slutter å fungere eller får ulyd i viftelageret etter 1 år. Derfor generelt skeptisk til slike småvifter. Selv om de dyreste hovedkortene har mange påkostede komponenter så pleier ikke slike vifter å være av beste kvalitet, dessverre. Men gleder meg til å se tester. Går det ikke an å få heatpipe-løsning til chipset ferdig umoddet på et eller annet kort? Ville det holdt med heatpipe?Jeg tror det ville holdt med en god heatpipe løsning aka det man så på noen hovedkort med NB kjøling for en haug år siden. Da holder det jo også med kun bevegelse i luften over området. Jeg håper vi får se noen slike løsninger. Folk undervurderer en god bakdel Haha ja, definitivt Endret 28. mai 2019 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Kjedelig for dem som har custom loop vannkjøling på CPU og 2 skjermkort da, så må dem tømme loopen og ut med hovedkortet bare fordi chipset vifta har daua... Men om disse viftene kan leve i 5+ år, så skal man vel ikke klage. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Hvis AMD sitt nyeste chipset blir så varmt, betyr det da at de har produsert det på 14nm eller 22nm? De burde kanskje hatt den på 7nm også. Alt for å slippe disse små bråkete viftene!Dette var det første som slo meg også når jeg så litt mer info rundt chiplet arkitekturen deres. Der er det slik at noe produseres med 7nm og noe med 14nm på samme CPU "die". Da forstår jeg ikke hvorfor man ikke har krympet chipsettet også for å unngå eller minimalisere varmeproblematikken. Men en dårlig vifte er nok billigere og gjorde nok at de kunne gå ut i markedet tidligere. Endret 28. mai 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Men en dårlig vifte er nok billigere og gjorde nok at de kunne gå ut i markedet tidligere. Du sier noe der. Jeg fikk en følelse nå av at det kommer nye hovedkort neste år uten denne chipset vifta... 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Det må uansett et ganske så betydelig varmeutvikling til for at man skal kjøre på med noe annet enn en passiv kjøler, så jeg vil anta at hovedkortet kan presse opp til 40 - 50 watt under belastning. Om dette er innenfor normalen eller om dette er pga dårlige optimaliseringer og ny teknologi er vanskelig å si, en videre krymping som Theo343 påpeker hadde trolig hjulpet, men så har man jo problemet med en ganske så massiv pågang på de som lager cpu'ene på fabrikkene. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Det må uansett et ganske så betydelig varmeutvikling til for at man skal kjøre på med noe annet enn en passiv kjøler, så jeg vil anta at hovedkortet kan presse opp til 40 - 50 watt under belastning. Om dette er innenfor normalen eller om dette er pga dårlige optimaliseringer og ny teknologi er vanskelig å si, en videre krymping som Theo343 påpeker hadde trolig hjulpet, men så har man jo problemet med en ganske så massiv pågang på de som lager cpu'ene på fabrikkene. Blir spennende å se totalt strømforbruk mellom 12core Ryzen 2 og 9900k. Kan jo være at det blir likt! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Stok på 5960x er 3000, jeg skriver 3700. Og en 1000-serie Ryzen når kanskje 180W om man kjører 1.5V gjennom den på 4GHz https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-cpu,4951-11.html Kjedelig for dem som har custom loop vannkjøling på CPU og 2 skjermkort da, så må dem tømme loopen og ut med hovedkortet bare fordi chipset vifta har daua... Men om disse viftene kan leve i 5+ år, så skal man vel ikke klage. Hva er en monoblokk? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Og en 1000-serie Ryzen når kanskje 180W om man kjører 1.5V gjennom den på 4GHz https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-cpu,4951-11.html Hva er en monoblokk? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Og en 1000-serie Ryzen når kanskje 180W om man kjører 1.5V gjennom den på 4GHz https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-7-1800x-cpu,4951-11.html Hva er en monoblokk? Full cover monoblock gjør livet bedre (gammelt rampage 4 black) Endret 28. mai 2019 av Nizzen 5 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Hva er en monoblokk? Noe sånt som bildet Nizzen la ut går jo an, men hvor mange har det... 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 i gamle dager byttet vi jo stadig vekk chipset kjølere, var et godt marked for det. flere var ganske highend https://ebabble.net/wp-content/uploads/hr-05-sli.jpg 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå