Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Og en 12c/24t på 105W TDP til 499 USD.  Det er gøy å være PC entusiast igjen :D

Enig! Etter en uendelig serie med kjedelige, og nesten helt like 4-kjerner prosessorer, begynner ting endelig å se spennende ut igjen. Angrer bare voldsomt på at jeg kjøpte en 6700k for et par år siden. En helt meningsløs "oppgradering" fra min gamle 4770k. De pengene kunne jeg heller ha spart, og brukt til å kjøpe en Ryzen 9.  :dribble:
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ryzen 2700X booster til 4.3 GHz (+50 Mhz XFR2) på det meste.

Ryzen 3900X booster til 4.6 Ghz (+evt XFR3?) og skal ha en økning i IPC på 15% (usikker på om det var i forhold til Zen eller Zen+).

Ca 7% økning i klokkefrekvens, 15% økning i IPC og 50% økning i antall kjerner/tråder på samme 105W TDP som Ryzen 2700X.

Det kommer garantert en 16 kjernes CPU senere men detaljer er ukjent.

Den boosten var bare tull,  4,3 er på kun en kjerne og det ikke på kontinuerlig load(kun spike) og hvis den lasta 2 eller flere kjerner så er det bare glemme å se 4,3 med stock bios instillinger.

Fikk faktisk dårligere spillytelse med 2700x enn eld gamle 2600k%4,8ghz.

Lenke til kommentar

Den boosten var bare tull,  4,3 er på kun en kjerne og det ikke på kontinuerlig load(kun spike) og hvis den lasta 2 eller flere kjerner så er det bare glemme å se 4,3 med stock bios instillinger.

Fikk faktisk dårligere spillytelse med 2700x enn eld gamle 2600k%4,8ghz.

Du vet at det er stort sett slik alle CPUer opererer? Å sammenligne en stock prosessor mot en som er klokket til max på alle kjerner blir ikke akuratt et bra sammenligningsgrunnlag. Prøvde du å overklokke 2700X? Precision Boost Overdrive f.eks?

Hvilke spill så du dårligere ytelse i?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du må vente på threadripper, hvis du ikkje vil ha pci-e adapter til m.2

Har idag Pci-e adapter på x299 så , Men pcie gen4 på x8 bør jo gi samme båndbredde som pcie gen 3 x16 altså 128gbit (32*4) 

så håper på noe adapter kort til gen 4 så man kan bruke 4 m2 på x8  :hmm:

Lenke til kommentar

Har idag Pci-e adapter på x299 så , Men pcie gen4 på x8 bør jo gi samme båndbredde som pcie gen 3 x16 altså 128gbit (32*4)

så håper på noe adapter kort til gen 4 så man kan bruke 4 m2 på x8 :hmm:

Gigabyte viste frem et slikt i går :)

4x m.2 på ett pci-e 4 kort.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det var passe dyr RAM ja :p Men overklokking av RAM skal vel være like greit som på Intel? Og at man ikke får så mye igjen etter 3500-4000?

Selvsagt forskjeller på minnekontrollere osv., men så en en av videoene at AMD med X570 har fått til noe bra ift. "DDR4 overclocking".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Følger også med en slik på MSI sitt X570 Godlike HK.. med vifte også :)  virker som fremtiden blir varm!

• Lightning Fast Game experience: PCIe 4.0, Triple Lightning Gen4 x4 M.2 with M.2 Shield Frozr, StoreMI, AMD Turbo USB 3.2 Gen2.
https://www.msi.com/Motherboard/MEG-X570-GODLIKE

Husker når jeg vannkjølte NB chipen i customloopen sammen med GPU, CPU og HDD. Ser ut som vi kommer tilbake dit igjen :D.

Men skulle ønske de ga deg mulighet til å kjøle chipset med egen vifte fremfor disse små hissige som fort kan gå i stykker. Å sette en stillegående 80mm mot området med en god lavprofil kjølefinne påmontert bør holde lenge og gir deg mulighet til å bytte deler etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Husker når jeg vannkjølte NB chipen i customloopen sammen med GPU, CPU og HDD. Ser ut som vi kommer tilbake dit igjen :D.

Men skulle ønske de ga deg mulighet til å kjøle chipset med egen vifte fremfor disse små hissige som fort kan gå i stykker. Å sette en stillegående 80mm mot området med en god lavprofil kjølefinne påmontert bør holde lenge og gir deg mulighet til å bytte deler etc.

Trodde du det ikkje skulle være noen bakdeler? ?

Lenke til kommentar

Vannkjølt northbridge ? wow :) var aldri helt der selv men husker de sykt bråkete viftene fra den tiden. Var et mirakel med heatpipes på nb i stedet for en 140000000 RPM vifte 

Lenke til kommentar

Theo343 : Som du vet kan man ikke sammenlikne TDP mellom Intel og AMD slik da. Hvorfor AMD valgte Intel 9700K i den sammenlikningen, vet jeg ikke helt, men HyperTreading gir mer ytelse i Cinebench. Hvor mye husker jeg ikke.

Anbefaler at du venter med å bestemme deg til den 7/7. Dumt å forhåndsbestille noe som helst spør du meg før man har sjekka reviews. Er jo bare 6 uker igjen så. Går fort det :)

Liker Tdp på 5960x, på 3700 ligger maskinen på 178W, men 5960x har Tdp på 140w.

Amd 1800x på 3600 ligger på samme watt, 178w ca, men tdp er 95?

Har ikke koblet til maskinene enda, men lurer på om begge vil ha lavest tdp, bare for å selge.

Lenke til kommentar

Liker Tdp på 5960x, på 3700 ligger maskinen på 178W, men 5960x har Tdp på 140w.

Amd 1800x på 3600 ligger på samme watt, 178w ca, men tdp er 95?

Har ikke koblet til maskinene enda, men lurer på om begge vil ha lavest tdp, bare for å selge.

Fra en som har vannkjølt både en i7-5930k (6 kjerner) og en 1700X, så avgir Ryzen betraktelig mindre varme når begge er overklokket. Det er et par grader forskjell i vanntemperatur med de samme radiatorene.

Skjønner derfor ikke helt hvordan du opplever at 1800X har lignende varmeproduksjon som 5960x på stok.

Lenke til kommentar

Blir uten tvil en 3900X her =) Kanskje mann greier få den opp i 4.7-4.8. Og hvor mye mer ytelse mann får med 4000MHz+ minne. Artig lese at nå er det ikke godt nok at AMD har lik eller litt bedre singeltråd ytelse enn Intel.

79Xq7pJ.jpg

Jeg hadde kjøpt Ryzen 9 "3950X" dersom den hadde hatt lavere klokkefrekvens og f.eks. 70 - 75 Watt TDP, og litt avslag på prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...