iNorway Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 5.0 Ghz på 2 kjerner kanskje ja, men ikke alle 12 Hadde ikke trodd på 5Ghz på alle 12 kjerner uansett. Om det skjer burde jeg se flyvende griser på himmelen minst en uke før. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hadde ikke trodd på 5Ghz på alle 12 kjerner uansett. Om det skjer burde jeg se flyvende griser på himmelen minst en uke før. 8 Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Vil gjerne tro men håper heller på en saftig IPC increase, så får frekvens komme etterhvert 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Vil gjerne tro men håper heller på en saftig IPC increase, så får frekvens komme etterhvert Hadde ikke trodd på 5Ghz på alle 12 kjerner uansett. Om det skjer burde jeg se flyvende griser på himmelen minst en uke før. Jadda, enig med deg da Endret 11. mai 2019 av Jarmo Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Her er første personen med en grei following på offentlige media/youtube som påstår AMD 12-core på tilnærmet 5Ghz. Det er da mest sannsynlig ikke på alle kjerner sier han. Samt påstår han fra kilder at Zen3 vil ha 4-way SMT, det doble av det som er i dag. Har selv ikke troen på noe før vi får se på Computex, med mindre Adored eller Apisak kommer med mer informasjon. https://www.youtube.com/watch?v=QrVZ1Yi6gq4&feature=youtu.be&t=265 5GHz 12-kjerner da bare en repetisjon av hva AdoredTV har påstått? 4-Way SMT vil ikke skje. Mest sannsynlig ender Zen 3000-serien opp med turbo opp til 4.7 GHz eller noe i nærheten, jeg tviler i alle fall på at 5GHz blir noe. 1 Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 5GHz 12-kjerner da bare en repetisjon av hva AdoredTV har påstått? 4-Way SMT vil ikke skje. Mest sannsynlig ender Zen 3000-serien opp med turbo opp til 4.7 GHz eller noe i nærheten, jeg tviler i alle fall på at 5GHz blir noe. Hvordan vet du det? Har du kilder/rykter eller bare "forstår" du deg på ting? Du virker bastant, som om du har bestemt deg 100% på at du har rett selv om vi mest sannsynlig alle har feil helt frem til Computex. Jeg tviler og på 5Ghz single-core boost. Jeg tviler 100% på 12-core 5Ghz. Detaljen rundt 4-way SMT er første gangen jeg har hørt/lest noen nevne, men med min begrensede kunnskap angående mico-arkitektur tilsier at delingen mellom "IO-chiplet" og "Core-chiplet" + IF lager mange muligheter til å kunne designe inn dette. Hvordan det blir gjort? No clue. Min kunnskap på atom-nivå er 98.5% protein-strukturer og resterende ligger i overnevnte. Er vel en Phd eller tre som finner det ut. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hvordan vet du det? Har du kilder/rykter eller bare "forstår" du deg på ting? Du virker bastant, som om du har bestemt deg 100% på at du har rett selv om vi mest sannsynlig alle har feil helt frem til Computex. Jeg tviler og på 5Ghz single-core boost. Jeg tviler 100% på 12-core 5Ghz. Detaljen rundt 4-way SMT er første gangen jeg har hørt/lest noen nevne, men med min begrensede kunnskap angående mico-arkitektur tilsier at delingen mellom "IO-chiplet" og "Core-chiplet" + IF lager mange muligheter til å kunne designe inn dette. Hvordan det blir gjort? No clue. Min kunnskap på atom-nivå er 98.5% protein-strukturer og resterende ligger i overnevnte. Er vel en Phd eller tre som finner det ut. AMD har ikke snakket stort om SMT i forbindelse med EPYC. Det er ingen endringer i Linux-kernelen som skulle tilsi at Zen 2 har 4-veis SMT. Det er ingen endringer i UEFI/BIOS som tilsier at Zen 2 har 4-veis SMT. SMT øker kompleksiteten på cache-nivå for hver ekstra tråd som behandles samtidig. For at det skulle vært noe poeng med ytterligere tråder må Zen 2 ha en betraktelig bredere kjerne enn Zen Med alle bekymringene rundt SPECTRE er det lite fornuftig å lansere en arkitektur som er mer åpen for angrep. Chiplet-designet har ingenting med SMT å gjøre, det foregår direkte i hver enkelt CPU-kjerne. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Det er da Zen 3 det er snakk om? Spekulasjonene går i at Zen 3 er "On track" for 2020, og at next gen konsollene er ventet samme år. Altså at "X2" kan ha Zen 3. Lurer på om ikke Cerny/Sony allerede bekreftet at de går for Zen 2? Ellers... Ville ikke flere SMT tråder også gjøre SPECTRE liknende angrep vanskeligere å få til? Lenke til kommentar
koford Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Når det gjelder "4-way SMT", så er det snakk om Zen3/Zen 4. Men igjen, det er kun spekulasjoner fra han side. Det er ikke noe AMD har sagt. At 12core CPU skal nå 5GHz, hmm vel det tror jeg ikke... 4.7GHz er kanskje realistisk. En skal ikke gråte over dette, det er likevel stor oppgradering fra tidligere Zen generasjon. Mao: AMD går bare oppover nå. !!! og det stygtfort nærmere Intel. 1 Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Hadde ikke trodd på 5Ghz på alle 12 kjerner uansett. Om det skjer burde jeg se flyvende griser på himmelen minst en uke før. Ingen flyvende griser her. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) At 12core CPU skal nå 5GHz, hmm vel det tror jeg ikke... 4.7GHz er kanskje realistisk. En skal ikke gråte over dette, det er likevel stor oppgradering fra tidligere Zen generasjon. Mao: AMD går bare oppover nå. !!! og det stygtfort nærmere Intel. 4.7 Ghz turbo på alle kjerner + 15% IPC er nok til å slå Intel, om dette skulle stemme. AMD trenger ikke 5.0 Ghz. Som sagt tidligere, så vil en 9900K på 5.2 Ghz fortsatt sparke godt unna da. Men om AMD priser Zen 2 riktig, så blir det nok mange som kjøper Endret 12. mai 2019 av Betroz 1 Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) AMD har ikke snakket stort om SMT i forbindelse med EPYC. Det er ingen endringer i Linux-kernelen som skulle tilsi at Zen 2 har 4-veis SMT. Det er ingen endringer i UEFI/BIOS som tilsier at Zen 2 har 4-veis SMT. SMT øker kompleksiteten på cache-nivå for hver ekstra tråd som behandles samtidig. For at det skulle vært noe poeng med ytterligere tråder må Zen 2 ha en betraktelig bredere kjerne enn Zen Med alle bekymringene rundt SPECTRE er det lite fornuftig å lansere en arkitektur som er mer åpen for angrep. Chiplet-designet har ingenting med SMT å gjøre, det foregår direkte i hver enkelt CPU-kjerne. 1. Du klarer ikke lese det som de andre her visstnok har skjønt. Det var aldri snakk om Zen2, det var Zen3. 2. Se nr 1 3. Se nr 1 4. Selvfølgelig gjør den det, men er det et argument? 5. Poenget med ytterligere tråder er enda mer parallelisert workload per kjerne. En konsekvens av det er redesign av kjernen, som nå er skilt fra IO. Dette gjør at de kan ta seg flere friheter til å designe kjernene slik det må til for å få til dette, siden de har fått enormt mye bedre plass. 6. Med alle bekymringene rundt Spectre forventes AMD å finne en måte å unngå dette på, som for eksempel å redesigne CPU-chiplet (les nr 5). Chiplet design har ALT med SMT å gjøre, da de flytter "stuff" som tidligere var på og rundt kjernene bort, slik at de nå lager mindre chiplets, som fører til at de har mer plass på core-chiplets til å designe inn det som må til. Sånn sett er det ikke dumt å begynne å tenke på 4-way SMT siden alt tyder på at det er nådd et frekvens-tak på 5Ghz. Adored la nettopp ut en video angående litt rundt Milan(Zen3), 4-way SMT, en mulig misforståelse blant kilder og mer. Nored, jeg påstår IKKE at 4-way SMT skjer 100% garantert til Zen3. https://www.youtube.com/watch?v=3IPlhjv8NiE Endret 12. mai 2019 av iNorway Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 https://hothardware.com/news/amd-demoing-12-16-core-ryzen-3000-zen-2-cpus Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Fyren bak dram calculator for Ryzen. Får håpe med Zen 2 at det greier 4000Mhz uten alt for mye styr. Har vel stått om det noen plasser det skal det. bla. her-> https://www.tweaktown.com/news/65727/amds-new-zen-2-cpus-15-improved-ipc-perf-up-4-5ghz/index.html *The new Zen 2 architecture will arrive with an improved memory controller that will support DDR4 RAM at over 4000MHz Det er jo klart 4000Mhz med en 2700x så ser lyst ut med Zen 2 ang. minne. https://hothardware.com/news/amd-ryzen-3000-zen-2-cpus-support-ddr4-5000 Tja? Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Fyren bak dram calculator for Ryzen. Får håpe med Zen 2 at det greier 4000Mhz uten alt for mye styr. Har vel stått om det noen plasser det skal det. bla. her-> https://www.tweaktown.com/news/65727/amds-new-zen-2-cpus-15-improved-ipc-perf-up-4-5ghz/index.html *The new Zen 2 architecture will arrive with an improved memory controller that will support DDR4 RAM at over 4000MHz Det er jo klart 4000Mhz med en 2700x så ser lyst ut med Zen 2 ang. minne. Det hadde kanskje snart vært på tide å få RAM over på singel integrert krets, slik at man kan klare seg med en solid kjøleblokk oppå, omtrent som med CPU-er? 4 Gigahertz må jo lage litt temperatur tenker jeg. Og det å ha 8 RAM-moduler som hver må ha sin egen simple passive kjøling møter kanskje snart veggen? Alle minnekanalene er jo ikke noe problem å få til i en singel-chip pakket modul. Evt. samme singel modul med chiplets aktig RAM-konfigurasjon. Her kunne jo AMD virkelig kommet med noe nytt og banebrytende da de ligger langt framme på chiplets allerede? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 (endret) Det hadde kanskje snart vært på tide å få RAM over på singel integrert krets, slik at man kan klare seg med en solid kjøleblokk oppå, omtrent som med CPU-er? 4 Gigahertz må jo lage litt temperatur tenker jeg. Og det å ha 8 RAM-moduler som hver må ha sin egen simple passive kjøling møter kanskje snart veggen? Alle minnekanalene er jo ikke noe problem å få til i en singel-chip pakket modul. Evt. samme singel modul med chiplets aktig RAM-konfigurasjon. Her kunne jo AMD virkelig kommet med noe nytt og banebrytende da de ligger langt framme på chiplets allerede? Ddr4 brikker blir ikkje spesielt varme, og 4ghz er ikkje noe stress for b-die brikker i det heletatt. 4ghz kan man sikkert klare langt ned på 1.2xv nivå med godt binna brikker. Man kan kjøre 1.5v 24/7 uten å være redd for at brikkene blir for varme, eller bli degradert. På luft, så benchmarker vi jo med 1.8v på ddr4, med aktiv kjøling. Ingen stress i kjeledress Vi får vente å se hva resultatet blir med minne og Ryzen "3000". Rykter og forhåpninger hjelper ingen ting uten faktiske resultater. Tilogmed bilde over med 4000 c14 på Ryzen 2700x betyr veldig lite, da Aida 64 ikkje er noe bevis på at det er litt stabilt engang Den som lever får se Endret 13. mai 2019 av Nizzen 2 Lenke til kommentar
koford Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 da Aida 64 ikkje er noe bevis på at det er litt stabilt engang Jaha? Bruker du noe program for å fortelle deg at de er stabile? Selv du poster mye slike bilder. Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 (endret) https://hothardware.com/news/amd-demoing-12-16-core-ryzen-3000-zen-2-cpus Spennende utvikling (sjekket ikke dato, det var jo i mars da ): The Ryzen 7 2700 is arguably the most compelling buy. For $219.99, you're getting an 8-core/16-thread processor that is clocked at 3.2GHz to 4.1GHz, with 16MB of L3 cache. It's a solid foundation for a high-end gaming PC, or any type of workhorse system. Of course, a new round of processors is around the bend. Even so, the sale price on the Ryzen 7 2700 offers a lot of bang for your buck. Kilde: https://hothardware.com/news/asus-amd-x570-motherboard-lineup-leaked-ryzen-cpu-deals Endret 13. mai 2019 av G Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 (endret) Jaha? Bruker du noe program for å fortelle deg at de er stabile? Selv du poster mye slike bilder. http://hcidesign.com/memtest/ GSAT Google stressapp test via Linux Mint (or another compatible Linux disti) is the best memory stress test available. Google use this stress test to evaluate memory stability of their servers – nothing more needs to be said about how valid that makes this as a stress test tool. Install Linux Mint from here: http://www.linuxmint.com/download.php Install the Google Stress App test from here: http://community.linuxmint.com/software/view/stressapptest Once installed open “Terminal” and type the following: stressapptest -W -s 3600 This will run the stressapp for one hour. The test will log any errors as it runs. This test is more stringent than Memtest for DOS, Memtest for Windows and any other memory test we have used so far. Eller bare spill cpukrevende spill. F.eks Tombraider eller BF V Aida64 memory test brukes mest for å se om det er blitt noen forbedringer når man tweaker minnet. Beste tråden for overklokking av minne på Ryzen: AMD Ryzen DDR4 24/7 Memory Stability Thread https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1628751-official-amd-ryzen-ddr4-24-7-memory-stability-thread.html Endret 13. mai 2019 av Nizzen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 https://www.youtube.com/watch?v=ck9ZbJ6N4h8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå