Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det "bekreftet" at Zen 2 vil komme i en Ryzen 9 utgave med 16 kjerner : AMD Ryzen 9 3000 is a 16-core Socket AM4 Beast.

ES utgaven har visst bare 3.30 Ghz base og 4.3 Ghz boost, men det trenger ikke å være der det stopper. Får håpe minnekontrolleren iallefall takler 4000 Mhz CL17 da :)

Ryzen 9 er ikke bekreftet :)

Minnekontrolleren er laget på samme node som nåværende Ryzen, så den blir nok ikke voldsomt mye bedre.

Uansett er vi nære lansering, så kan nok fort hende at dette er i nærheten av endelige klokkefrekvenser

Lenke til kommentar

Rekk opp en hånd alle som trodde vi skulle få dobbelt så mange kjerner (pluss IO chip) til å kjøre på høyere frekvens enn 2700X, innenfor samme effekt budsjett som på 2700X...

Ryktene sier 135W TDP på toppmodellen da, så om det er noe sannhet i det, så håper jeg iallefall 4500 Mhz all core boost.

Lenke til kommentar

Rekk opp en hånd alle som trodde vi skulle få dobbelt så mange kjerner (pluss IO chip) til å kjøre på høyere frekvens enn 2700X, innenfor samme effekt budsjett som på 2700X...

Jeg tipper at R9 3850X(???) 16c/32t blir priset samme som R7 1800X da den kom. 500$. Kanskje 600$.

Edit: Eller;

R9 = 599$+ (16c/32t)

R7 = 329~499$ (12c/24t)

R5 = 169~249$ (8c/16t)

R3 = 109~129$ (6c/12t)

Det blir samme som første generasjon Ryzen, bare med R9 på toppen.

Bortsett fra div lekasjer så vet vi jo ikke noe om navngivingen til kommende Zen 2/Ryzen 3000. De kan ha endre mye siden slutten av 2018.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

135w på 16/32 chippen? når 8/16 cpuen som jobbet jevnt med 9900k dro 133w i demoen? Effekten blir vel lite annet enn varme

Men lov å håpe på å håpe på en kald og god 8/16 chip

Det målte strømforbruket var vel for hele systemet.

Edit: Tok en titt på noen tester av 2700X og den ser ut til å bruke ~200W for hele systemet i lignende situasjoner.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

For det første kjører 2700X 400 MHz høyere enn denne brikken.

For det andre er det ikke gitt at denne brikken har en 105W TDP

Lenke til kommentar

For det første kjører 2700X 400 MHz høyere enn denne brikken.

For det andre er det ikke gitt at denne brikken har en 105W TDP

Min 2700X kjører atskillig høyere enn 400MHz over 3,3Ghz. ;)

Og om vi får en høyere TDP for neste toppmodell... Ja, da må jo nesten AdoredTV ha rett da? Sikker på du kan leve med det? ;)

Selv er jeg usikker på hvordan det skal løses i forhold til løfter om kompatibilitet. Det finnes skikkelig crappy hovedkort som absolutt ikke bør gi mer enn 105W til CPU. Når det er sagt, så er det jo nettopp det XFR skulle gi oss; eksta ytelse dersom man har godt nok hovedkort og god nok kjøling. Kanskje det endelig får noe for seg?

Lenke til kommentar

Jeg tipper at R9 3850X(???) 16c/32t blir priset samme som R7 1800X da den kom. 500$. Kanskje 600$.

Alt under 999 USD vil være "billig". Jeg tenker vi er heldige om de legger seg på 500 USD for 12c, og 750 USD for 16c. Men det er klart, "lekkasjene" AdoredTV haler ut av ræva kan jo ødelegge for AMD slik at folk selv da ville blitt skuffet: "Øyh! Hva faen mener dere med å ta betalt like mye som Intel, for bare 50% mer ytelse!!"... :p

Lenke til kommentar

7nm er bare et markedsføringsnavn, og reflekterer ikke faktisk fysiske størrelser på transistorer.

Wikichip har veldig detaljerte tall for 10nm: https://en.wikichip.org/wiki/10_nm_lithography_process

Dette har egentlig irritert meg en stund da jeg mener at det ikke er helt riktig, så etter en litt grundig sjekk på nettet ender jeg opp med :

Wikipedia

In semiconductor fabrication, the International Technology Roadmap for Semiconductors (ITRS) defines the 10 nanometer (10 nm) node as the technology node following the 14 nm node. "10 nm class" denotes chips made using process technologies between 10 and 20 nanometers. The 10 nm process from Intel is the same as[ambiguous] the 7 nm processes offered by Samsung and TSMC, thus, what really matters[neutrality is disputed] beyond 10 nm is transistor density(number of transistors per square milimeter), not transistor size.

All production "10 nm" processes are based on silicon CMOS finFET technology. Samsung first started their production of "10 nm" chips in 2016; with product shipments following through in 2017 in the form of Galaxy S8.

Så man kan si at teknologien for å produsere mindre enheter er til stede, men avhengig av densiteten til transistorene kan man ende opp med at de tar opp mer plass og dermed på en måte faller innenfor den plassen et 10 nm produkt (om produsert riktig ) hadde tatt opp. På samme måte hadde trolig 10 nm tatt opp plassen til 14 nm osv.

Dette er også noe som er omdiskutert da vi har sett at produsentene har kommet med både 14 og 14+ versjoner hvor forbedringer har blitt gjort som har forbedret hastighet / strømforbruk og om jeg forstår det rett i noen tilfeller densitet (som igjen senket strømforbruket).

Tomshardware (ugh) har jo også sluppet et par kilder på at det trolig kommer en 16 kjerners Ryzen 3850x 

Lenke til kommentar

Dette har egentlig irritert meg en stund da jeg mener at det ikke er helt riktig, så etter en litt grundig sjekk på nettet ender jeg opp med :

Hva mener du spesifikt ikke er helt riktig?

At størrelsen på transistorene er betraktelig mer enn hva navnet tilsier?

Min 2700X kjører atskillig høyere enn 400MHz over 3,3Ghz. ;)

Og om vi får en høyere TDP for neste toppmodell... Ja, da må jo nesten AdoredTV ha rett da? Sikker på du kan leve med det? ;)

Selv er jeg usikker på hvordan det skal løses i forhold til løfter om kompatibilitet. Det finnes skikkelig crappy hovedkort som absolutt ikke bør gi mer enn 105W til CPU. Når det er sagt, så er det jo nettopp det XFR skulle gi oss; eksta ytelse dersom man har godt nok hovedkort og god nok kjøling. Kanskje det endelig får noe for seg?

Stock 2700X frekvens er 3.7GHz, det er 400 MHz raskere enn testeksemplaret som er lekket nå.

Du antar igjen at man vet mer. Det eneste vi vet er at AMD har en testmodell på 16 kjerner med SMT som kjører 3.3 GHz base, og booster opp til 4.2GHz.

Her er tallene AdoredTV presenterte for et halvt år siden: https://www.notebookcheck.net/Tech-Analyst-AdoredTV-leaks-alleged-specs-of-the-upcoming-Ryzen-3000-series.374256.0.html

Jeg mente aldri at TDP ikke kunne gå over 105W, det jeg mente var vanvittig urealistisk var de ekstremt høye klokkefrekvensene og de svært lave prisene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706933&p=24712527

Nei, jeg tror fortsatt ikke AdoredTVs lekkasjer er realistiske, og det er desto mer interessant å se denne posten fra deg:

Alt under 999 USD vil være "billig". Jeg tenker vi er heldige om de legger seg på 500 USD for 12c, og 750 USD for 16c. Men det er klart, "lekkasjene" AdoredTV haler ut av ræva kan jo ødelegge for AMD slik at folk selv da ville blitt skuffet: "Øyh! Hva faen mener dere med å ta betalt like mye som Intel, for bare 50% mer ytelse!!"... :p

Lenke til kommentar

Stock 2700X frekvens er 3.7GHz, det er 400 MHz raskere enn testeksemplaret som er lekket nå.

Du antar igjen at man vet mer.

Nei, poenget mitt var kun at man må nesten ha montert kjøleren på en 2700X med plastikken fremdeles på, eller man er uten AC i Texas om sommeren, dersom den kjører på sin "base" frekvens. Du hevdet at "For det første kjører 2700X 400 MHz høyere enn denne brikken", som kun er noe man kan gå ut fra om man bryr seg om disse oppgitte base frekvensene.

Her er tallene AdoredTV presenterte for et halvt år siden: https://www.notebookcheck.net/Tech-Analyst-AdoredTV-leaks-alleged-specs-of-the-upcoming-Ryzen-3000-series.374256.0.html

Jeg mente aldri at TDP ikke kunne gå over 105W, det jeg mente var vanvittig urealistisk var de ekstremt høye klokkefrekvensene og de svært lave prisene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706933&p=24712527

Jeg husket ikke at du var så negativ til den hevdede TDP på Ryzen 3000. Så nå leste jeg det du skrev over som at du aksepterte fra "lekkasjen" at 16c/32t er en 115W eller 125W part, mens du egentlig altså mener at selv det er alt for optimistisk?

Selv visste jeg at Navi ikke ville bli lansert på CES, og at selve premisset for den lekkasjen altså var feil (de nye også for den saks skyld). Derfor har jeg i grunnen ikke brydd meg med hverken modell numre, frekvenser, eller TDP'er fra denne Ryzen "lekkasjen" heller. Det var nok med et kjapt blikk for å se at det var noe hvem som helst kunne kokt i sammen, og da gidder jeg ikke bruke mye kalorier på det...

Selv tenker jeg at ES chipen til APISAK ser ut som "the real deal", og at den bør klare de oppgitte frekvensene innenfor 105W. Men også, at en vesentlig høyere 2 core boost børe være oppnåelig. Ja, eller 4 core boost da, dersom de fremdeles er på 2 CCX'er per chiplet.

Det har blitt påpekt at "beviset" for at det bare er en CCX per chiplet nå, ikke er 100% konklusivt, da det som fremkom av de nye BIOS'ene i teorien også kan oppnås ved at Caches dobles i størrelse, kun for å speile hverandre. Dersom hver CCX får hver sin cache som speiler hverandre, vil intercore latency mellom kjerner på forskjellig CCX kunne fikses på den måten i stedet...

Nei, jeg tror fortsatt ikke AdoredTVs lekkasjer er realistiske, og det er desto mer interessant å se denne posten fra deg:

Det som er greia med Jim Parker fra AdoredTV, er at han er en ganske flink analyst. God til å lese mellom linjene og huske hva han har lest, og hvor, slik at han kan gå tilbake og trekke en rød strek fra A til B. Hans spekulasjoner har vært "top notch", mens hans "lekkasjer" strengt tatt kun har innfridd en gang. Og det var med RTX lanseringen, som man i ettertid ser at faktisk også kunne vært reint oppkok. Når man leser eldre artikler, og spesielt et intervju Steve fra Gamers Nexus gjorde på våren i fjor, så plumpet omtrent tidligere Director of Technical Marketing; Tom Peterson ut med hele greia (nysgjerrige klarer sikkert å google det frem). I tillegg så ser man jo også ut fra datoer på registrering av "RTX" som trademark, at våkne sjeler ville kunnet puttet dette sammen. Men det er en litt lenger stretch å klare selve modell numrene og navnene, som han jo i stor grad traff på, så jeg tror nok han hadde en reell lekkasje på den saken. Men da mest sannsynlig en "disgruntled" partner eller tidligere ansatt som ønsket å føkke med Nvidia.

Uansett; jeg synes Jim har lagd flere svært gode videoer. Alt fra tutorialer, til reviews, og altså også enkelte spekulasjoner der han har benyttet tilgjengelig informasjon. Men "Lekkasjene" hans har jeg altså ikke trodd på, og det har jeg da også sagt til deg ved et par anledninger. Som igjen hadde gjort det litt artig hvis det nå hadde vært slik at du var den som kjøpte "lekkasjene" hans... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...