Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så jeg kan få problemer med å overkloke hastigheten på RAM-brikkene på mitt oppsett med ASUS ROG STRIX X470-F GAMING og AMD Ryzen 7 2700X hvis jeg går fra 2 til 4 Corsair Vengeance DDR4 3600MHz? 

ja, men det betyr ikkje at det ikkje går.

Corsair brikkene er sikkert ikkje b-die heller, så da kan det bli enda vanskeligere. 

Lenke til kommentar

AMD Ryzen 3000 Processor Samples Clock Up To 4.5 GHz, Feature 15% Better IPC...

Kan dette være spikeren i kista for at den blir en 9900k killer i form av ytelse? (ikkje at vi trodde på det uansett)

Billigere blir den uansett enn 9900k.

Ryktebørsen:

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-15-percent-ipc-uplift-4-5-ghz-x570-pcie-gen-4-40-lanes/

Intel vil jo alltid ha bedre ytelse. Så får det være opp til hver enkelt om den ytelsen er verdt pengene eller om de kan leve med bitte litt dårligere ytelse for en rimeligere penge.

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at disse 3000 serie's skal konkurrere med "i9" ??

De vil konkurrere mot flere modeller av Intel. 8 Core "3000" vil jo f.eks konkurrere med i9 9900k 

Det kommer også 3.gen threadripper som vil konkurrere med x299 cpuene til Intel.

Lenke til kommentar

Kan dette være spikeren i kista for at den blir en 9900k killer i form av ytelse? (ikkje at vi trodde på det uansett)

Billigere blir den uansett enn 9900k.

Ryktebørsen:

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-15-percent-ipc-uplift-4-5-ghz-x570-pcie-gen-4-40-lanes/

Jeg tror det blir meget spennende, disse vil nok selge godt.

Lenke til kommentar

De vil konkurrere mot flere modeller av Intel. 8 Core "3000" vil jo f.eks konkurrere med i9 9900k 

Det kommer også 3.gen threadripper som vil konkurrere med x299 cpuene til Intel.

Javel, trodde threadripper vs i9, men jeg ser jo at 9900K er et 8 core, det er også 9700K.

Edit:  Vil det komme noe nytt fra generasjon fra x299?

Endret av koford
Lenke til kommentar

Kan dette være spikeren i kista for at den blir en 9900k killer i form av ytelse?

Er vel ingen her som tror at en Ryzen 3K 8-core @ 4.5 Ghz all core slår en 9900K @ 5200 MHz i gaming ytelse, men mot 9900K stock så tror jeg det blir fullt mulig ja. Så får vi se hvor godt Zen 2 overklokker også (har mine tvil her...)

Edit : Dessuten en 9900K @ 5200 Mhz krever nok vesentlig heftigere kjøling enn en Ryzen 3K @ 4500 Mhz....

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er vel ingen her som tror at en Ryzen 3K 8-core @ 4.5 Ghz all core slår en 9900K @ 5200 MHz i gaming ytelse, men mot 9900K stock så tror jeg det blir fullt mulig ja. Så får vi se hvor godt Zen 2 overklokker også (har mine tvil her...)

Edit : Dessuten en 9900K @ 5200 Mhz krever nok vesentlig heftigere kjøling enn en Ryzen 3K @ 4500 Mhz....

Sherlock Holmes  :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sherlock Holmes  :wee:

Haha jaja :p Poenget mitt var at kjøling generellt sett kan være et argument for å velge Ryzen 3K, iallefall for de som ikke har køstom EK loop. Jeg vurderer faktisk å gå tilbake til luft kjøling, så for meg blir dette da tatt i betrakning.

Lenke til kommentar

Haha jaja :p Poenget mitt var at kjøling generellt sett kan være et argument for å velge Ryzen 3K, iallefall for de som ikke har køstom EK loop. Jeg vurderer faktisk å gå tilbake til luft kjøling, så for meg blir dette da tatt i betrakning.

Bruk en gammel 6900k cpu da :p Sikkert samme gamingytelse som nye Zen2, og kjempelett å kjøle på luft.  :green:

Men det vet du jo Sherlock.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Bruk en gammel 6900k cpu da :p Sikkert samme gamingytelse som nye Zen2, og kjempelett å kjøle på luft.  :green:

Ikke vær så eplekjekk nå :p Min 6900K topper ut på 4250 Mhz med min Kraken X62, og jeg er rimelig sikker på at Zen 2 blir raskere enn det ;)

Enda verre : Jeg har en maskin med en 6600K CPU også her som jeg ønsker å oppgradere. Tar nok den maskina først.

Lenke til kommentar

En Ryzen 3000 på 4.5Ghz med 15% bedre IPC + 5% mer Mhz vs en 2700X, så vil det være det samme som en 2700X på 5.2Ghz. Bra blir det nå uansett så de bør få de ut døren før sommeren nå :) Satser på de kan overklokkes høyere enn 4,5Ghz.

Lenke til kommentar

Hva skjer med at en wcc-artikkel om et rykte plutselig tas 100 % for god fisk?

Det er en artikkel om at noen kinesere skal ha mottatt quadcore som er klokket til 4,5 ghz.

Om dette skulle stemme, hvorfor slår dere fast at 8-core skal ha samme klokk?

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer med at en wcc-artikkel om et rykte plutselig tas 100 % for god fisk?

Det er en artikkel om at noen kinesere skal ha mottatt quadcore som er klokket til 4,5 ghz.

Om dette skulle stemme, hvorfor slår dere fast at 8-core skal ha samme klokk? Det ryktes, ifølge artikkelen, at quadcore er klokket på 4,5 ghz.

Altså skulle en tro artikkelen ville være uinteressant

Sånn går det når AMD ikkje kommer med noe mere info. Noe må jo diskuteres mens vi venter :D Ingen tar jo noe rykter fra AMD for god fisk :p

Lenke til kommentar

Sånn går det når AMD ikkje kommer med noe mere info. Noe må jo diskuteres mens vi venter :D Ingen tar jo noe rykter fra AMD for god fisk :p

Husker all den flotte og nyttige informasjonen vi fikk fra Intel før hver lansering, revolusjon!

(Selvsagt viktig når en oppgradering gir en flott ytelseøkning på 3% IPC og ytterligere krymping, men ingen nye kjerner men heldigvis må man kun kjøpe nytt hovedkort ).

Personlig har jeg trolig bruk for 8 / 16 kjerners cpu'en som kommer eller kanskje 12 kjerners versjonen, helt avhengig av pris og tilgjengelighet hva jeg går for. Per dags dato bruker jeg ikke pcen på Bitcoin eller nettverksmarkedsføring så mesteparten av tiden går til eget privat bruk og da holder det trolig i massevis med en noe mer "normal" cpu.

Noen som har hørt noe mer om lansering av hovedkortene i AM5 versjonen som skal komme i AM5 og AM5+ utgave eller er det bare tull ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...