Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

De må vel uansett teste hver CPU (minst 1 CPU pr. generasjon) på hovedkortet. Uavhengig av om de har plass til all data i BIOS så de må uansett teste minst 3 ganger (3 CPU generasjoner) pr hovedkort modell.

F.eks kan de på hovedkort "X" fjerne det som ikke er relevant for Ryzen 3000 i en bios, og lage en bios for Ryzen 1000/2000 i en annen fil. Cut/copy/paste er en fin ting.

De som vil bruke Ryzen 3000 på et eldre hovedkort må garantert oppdatere BIOS. Oppdaterer de bios kommer de nermest garantert ikke til å gå tilbake til tidligere generasjoner. I verste fall må de som vil gå tilbake til eldre CPU generasjon flashe til en annen/eldre bios.

Klarer ikke helt å se problemet.

Er vel typisk slik:

De aller aller fleste som klarer å laste ned en bios, komme seg inn i bios, og klare å legge en fil på en minnepinne; <Wait for it>  De oppgraderer ikkje cpu, men kjøper alt nytt  :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært så forbanna enkelt å lage bioser, så hadde aldri Ryzen hatt 1.5 år (and counting) med minneproblemer  ;)

I over 12 år har folk sagt at de skal oppgradere cpu på hovedkortet, når det kommer en ny cpu. "Alle" kjøper ny cpu og hovedkort. Latterlig få oppgraderer faktisk bare cpu. Er vel bare "et par" "idioter" som gjør det :p

Er vel typisk slik:

De aller aller fleste som klarer å laste ned en bios, komme seg inn i bios, og klare å legge en fil på en minnepinne; <Wait for it>  De oppgraderer ikkje cpu, men kjøper alt nytt  :green:

Alt i alt er jeg glad for at flere generasjoner er kompatible med hverandre, men som du sier vil nok de fleste kjøpe nytt hovedkort når de kjøper ny CPU. Litt dumt å ha en CPU uten hovedkort liggende ;)

Personlig selger jeg nesten aldri hardware som byttes ut. Jeg bruker det til å oppgradere andre PCer (mine egne, familiens eller kjentes).

Angående "enkelt å lage bioser" så tror jeg det er lettere å dele opp en bios enn det er å lage ny kode/feilsøke/kompabilitetssjekke.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Hadde det vært så forbanna enkelt å lage bioser, så hadde aldri Ryzen hatt 1.5 år (and counting) med minneproblemer ;)

I over 12 år har folk sagt at de skal oppgradere cpu på hovedkortet, når det kommer en ny cpu. "Alle" kjøper ny cpu og hovedkort. Latterlig få oppgraderer faktisk bare cpu. Er vel bare "et par" "idioter" som gjør det :p

Phenom II til Fx 8350 på samme hovedkort, funket fett da.

Penger spart kan mange ganger brukes på andre ting som HD, SSD osv.

Lenke til kommentar

Phenom II til Fx 8350 på samme hovedkort, funket fett da.

Penger spart kan mange ganger brukes på andre ting som HD, SSD osv.

Med en beta bios kunne jeg bruke FX6300 på et AM3 (ikke +) hovedkort (Asus Crosshair IV av et slag). ;)

Edit:

Kanskje noe slikt vi får for de som vil bruke Ryzen 3000 på eldre hovedkort (med for lite plass til å støtte alle generasjoner)? Forskjellig bios for forskjellig bruk.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Hva tenker dere?

Har en PC som jeg sliter litt med å begynner å bli lei av å feilsøke. Skjønner at Amd (3700X)? kommer ut om ikke så alt for lenge?

Skal jeg vente et halvt år med å oppgradere? Eller skal jeg gå for 2700x nå med en gang? Hva ville dere gjort?

Er egentlig fast bestemt for å gå for AMD. Vet intel er noe raskere til gaming, noe som jeg gjør mest. Men jeg redigerer litt av og til, så tenker at flere kjerner kan komme godt med, å med ryktene om at AMD kommer opp i 5ghz så ser jeg fram til den neste AMD serien som kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere?

Har en PC som jeg sliter litt med å begynner å bli lei av å feilsøke. Skjønner at Amd (3700X)? kommer ut om ikke så alt for lenge?

Skal jeg vente et halvt år med å oppgradere? Eller skal jeg gå for 2700x nå med en gang? Hva ville dere gjort?

Er egentlig fast bestemt for å gå for AMD. Vet intel er noe raskere til gaming, noe som jeg gjør mest. Men jeg redigerer litt av og til, så tenker at flere kjerner kan komme godt med, å med ryktene om at AMD kommer opp i 5ghz så ser jeg fram til den neste AMD serien som kommer.

Personlig kjøper jeg alltid når jeg trenger det, med mindre noe nytt er på vei og det er en konkret lanseringsdato ikke alt for langt frem. Er vel kanskje off topic, så du får gjerne svare meg på PM hvis du vil. Hva er problemet/problemene med riggen du har?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere?

Alltid vanskelig vurdering. Man vil "alltid" vente på neste lansering.

For min del ville det avhenget av hvor mye PCen "sliter". Om du kan bruke PCen antar jeg oppgradering ikke haster. I så tilfelle ville jeg ventet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke tragisk med:

• AMD Athlon X4 950
  • AMD A12-9800E
  • AMD Athlon 200GE

Disse cpuene er egentlig dårligere kjøp mot

Intel NUC NUC8i3BEK2 Bean Canyon

Intel Core i3-8109U, DDR4 SO-DIMM, M.2, MicroSD Slot, HDMI

Riktignok bedre for overklokking,men tar vesentlig mere plass.

Lenke til kommentar

Er det ikke tragisk med:

• AMD Athlon X4 950
  • AMD A12-9800E
  • AMD Athlon 200GE

Disse cpuene er egentlig dårligere kjøp mot

Intel NUC NUC8i3BEK2 Bean Canyon

Intel Core i3-8109U, DDR4 SO-DIMM, M.2, MicroSD Slot, HDMI

Riktignok bedre for overklokking,men tar vesentlig mere plass.

Er vel bare AMD CPUene du får kjøpt løst. Intel CPUene er mobil modeller.

Lenke til kommentar
Hva vil du fram til? Du sammenligner den overklokkbare 4 kjerneren til Intel med den billigste 200ge som kun har 2 kjerner og 2 ekstra virituelle? Førstnevnte koster over dobbelt så mye og er laga for budsjettgameren. 200ge er den mest entry prosessoren AMD har å tilby av den nye arkitekturen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_accelerated_processing_unit_microprocessors#%22Merlin_Falcon%22_(2015,_SoC)

• Ryzen 7 3750H
  • Ryzen 7 3700U

Burde ikke disse være budsjett cpuer? Eller for mistenker de er vesentlig bedre.

Men vanskelig å si siden det er under 35 watt og for nytt for å sjekke hvor god ytelsen er.

De er jo laga for bærbare, ment for å konkurrere mot de kjappeste ULVene til Intel og H-serien er ment for å konkurrere mot i5 i mellom\høy-ytelsessegmentet til Intel :) De er basert på zen+ og ikke Zen 2.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Begynner å  lure på om det er Lisa selv som "lekker" til Adored =P 

Tja, man kan jo også si at mange andre fikk informasjon men valgte å ikke legge det ut(vet om 2 andre som forandret tallene til mer "realistiske" forventninger, altså forandret dem på det lekkede informasjon og substituerte med egne forventninger).

men hadde vært veldig komisk om det faktisk var tilfelle. =p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...