Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Hvorfor kritiserer du ikke pressen som omtaler ham ved fornavn?

Du skjønner at det er litt smålig å kritisere AdoredTV for å kun bruke fornavnet på Lisa Su, ikke sant?

Det er neste punkt i engelsk høflighet, om man ønskes å omtales offentlig ved et kallenavn bør det også møtes.

Jensen er et kallenavn, det er ganske tydelig at han har kommunisert ut at han ønskes å omtales som "Jensen" framfor Jen-Hsun Huang.

Det er derimot lite som tyder på at Dr Lisa Su har kommunisert et ønske om å kalles Lisa.

Du skjønner det er ganske tullete å diskutere en liten observasjon, framfor kritikken av AdoredTV?

Eller var målet å komme over på neste side slik at ingen lenger ser hvor idiotisk videoen var?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay. For et teit svar? Ja mitt svar er ikke bedre i denne diskusjonen.

Men hoper du skjønner poenget mitt :)

Ikke si noe om du mener det du skriver :nei:

Hva med å henge seg opp i trivielle ting og jappe rundt det, som off topic også, i denne tråden Kjetil. Ja, respekt for andre er viktig, men jeg tror at AMD sin CEO gir blanke f i hva vi kaller henne i denne tråden...for å ta det som eksempel her.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Dagens rykte :p

Not all AMD 300-series AM4 motherboards may be 3rd Gen Ryzen CPU compatible

https://www.pcgamesn.com/amd/amd-300-series-am4-motherboard-3rd-gen-ryzen-backwards-compatible

Over en uke gammelt rykte. ;)

A report from PCGamesHardware indicates that vendors may have to decide on whether they wish to hold off on 3000-series CPU support or risk cutting microcode for past generations and fork BIOS support for each 300-series motherboard. That’s a tricky needle to thread, and the latter could come back to bite their customer support in the ass.

Om det stemmer så trenger det ikke by på særlig problem. Bare å fjerne kode for eldre generasjon når en oppgraderer bios.

Mange hovedkort kan vel også flashe bios uten å ha i CPU?

Jeg er ikke bekymret i hvertfall.

Endret av PantZman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fixes enkelt med en BIOS "fork". Bare ha en BIOS som støtter 1000 og 2000 seien, og en annen BIOS som støtter 2000 og 3000 serien. Dette vil uansett bare gjelde hovedkort som har en BIOS chip med svært begrenset minnemengde..

Så fra i år skal hovedkortprodusentene slippe 3 forskjellige BIOS som skal fortsettes å oppdateres?

Neste år blir det da 6? Per hovedkort?

Høres ut som urimelig mye arbeid.

Lenke til kommentar

Så fra i år skal hovedkortprodusentene slippe 3 forskjellige BIOS som skal fortsettes å oppdateres?

Helt ærlig tror jeg dette er et litt oppkonstruert "problem". De billigste A320 HK, som ingen hadde tenkt å oppgradere CPU på uansett. Men jeg ser uansett ikke hvordan det vil være "urimelig mye" ekstra arbeid med å lage en BIOS per 1 eller 2 generasjoner CPU for de HK dette måtte gjelde. Formodentlig har de jo 20 - 30 talls tilsvarende modeller som ikke trenger den spesialbehandlingen, men som likevel må oppdateres ved behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I følge amd trenger jeg bare en oppdatering for å kjøre 3000 serien. har støtte for 2xxx serien nå på mine hk.

Lenke til kommentar

Helt ærlig tror jeg dette er et litt oppkonstruert "problem". De billigste A320 HK, som ingen hadde tenkt å oppgradere CPU på uansett. Men jeg ser uansett ikke hvordan det vil være "urimelig mye" ekstra arbeid med å lage en BIOS per 1 eller 2 generasjoner CPU for de HK dette måtte gjelde. Formodentlig har de jo 20 - 30 talls tilsvarende modeller som ikke trenger den spesialbehandlingen, men som likevel må oppdateres ved behov.

Grunnen til at det blir urimelig mye arbeid er at hver oppdatering må testes og sertifiseres, hvis man har 6 forskjellige BIOS blir det da 6 ganger så mye arbeid i testfasen, pluss utviklingen av 6 separate BIOS.

Men jeg tviler ærlig talt på at lagringskapasiteten er et reelt problem, det er snakk om kapasiteter på 16 MiB og 32 MiB, og det er ikke nødvendigvis kode for CPUer som spiser opp det meste av plassen.

EDIT:

Oppgradering til flere kjerner og bedre ytelse er like relevant for de som kjøper billige hovedkort som det er for de som kjøper dyrere.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Ikke i noen jobb jeg noensinne har hatt, har det vært snakk om å oppgradere CPU i jobb PC'en min. Og det er det jeg mener A320 HK er rettet mot; små klienter som ikke krever mye kraft, og som aldri i livet skal oppgraderes. De byttes ut i stedet. Klart det vil finnes de som har kjøpt privat, og det er ikke vanskelig å forestille seg at enkelte vil ønske å oppgradere CPU. Jeg sier bare jeg tviler på det er noe stort problem. Altså litt "oppkonstruert". Vel, det må det jo nesten være uansett, siden ingen vet noenting enda...

Ellers ser jeg ikke hvordan det vil være noe stort problem å teste og verifisere 6 versjoner i stedet for whatever. Er det en ting HK produsentene er flinke til å drite i, så er det vel å lage nye BIOS'er. Om de blir tvunget til å lage en ny BIOS for å sikre kompatibilitet med nye CPU'er, så er jo det noe de måtte gjort uansett. BIOS til gammel CPU, ville jo ikke trengt å være noe mer enn siste BIOS de uansett lagde til de...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært så forbanna enkelt å lage bioser, så hadde aldri Ryzen hatt 1.5 år (and counting) med minneproblemer  ;)

I over 12 år har folk sagt at de skal oppgradere cpu på hovedkortet, når det kommer en ny cpu. "Alle" kjøper ny cpu og hovedkort. Latterlig få oppgraderer faktisk bare cpu. Er vel bare "et par" "idioter" som gjør det :p

Lenke til kommentar

Grunnen til at det blir urimelig mye arbeid er at hver oppdatering må testes og sertifiseres, hvis man har 6 forskjellige BIOS blir det da 6 ganger så mye arbeid i testfasen, pluss utviklingen av 6 separate BIOS.

De må vel uansett teste hver CPU (minst 1 CPU pr. generasjon) på hovedkortet. Uavhengig av om de har plass til all data i BIOS så de må uansett teste minst 3 ganger (3 CPU generasjoner) pr hovedkort modell.

F.eks kan de på hovedkort "X" fjerne det som ikke er relevant for Ryzen 3000 i en bios, og lage en bios for Ryzen 1000/2000 i en annen fil. Cut/copy/paste er en fin ting.

De som vil bruke Ryzen 3000 på et eldre hovedkort må garantert oppdatere BIOS. Oppdaterer de bios kommer de nermest garantert ikke til å gå tilbake til tidligere generasjoner. I verste fall må de som vil gå tilbake til eldre CPU generasjon flashe til en annen/eldre bios.

Klarer ikke helt å se problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...