Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyeste ryktene sier det vil komme to ulike modeller med SR7 navnet, en som koster 350 dollar og som har 8-kjerner på 3.0 Ghz. Så en annen SR7 som er den samme bare 200 Mhz mer, og koster 499 dollar. Hvis begge to overklokker omtrent det samme, så er det ingen tvil om at den som koster 350 dollar er det beste kjøpet. Forutsetter at begge er ulåst da så klart. Uansett får vi vite mer 1 uke fra nå, den 13. desember :)

Lenke til kommentar

Håper prisene faller litt for AMD har ligget fint i lavere pris segmentet før. Selv FX8320en jeg kjøpte høsten 2013 var grisebillig og har gjort nytten sin. Er nok ikke mye verdt nå men å prise seg likt intel om ytelsen er lik er vel å skyte seg selv i foten.

Så alt avhenger nå av ytelse om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Det er veldig dårlig nyhet for meg, virker ut som hovedkortet er i ferd med å ryke, eller bli ustabilt.

ASUS M5A99X EVO, Socket-AM3+
ATX, 990X+SB950, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16 Med FX 8350

Ble kjøpt hos netshop 23.11.11.

Da jeg har både problemet å få viften å sitte til hovedkort, usb porter fryser pcen, Hovedkortet har hatt problemet de siste året.

Kan prøve å reinstallere windows men når maskinen fryser og har vært lite overklokket sier noe. Hovedkortet er jo gammelt. Ble litt mere ustabilt med FX8350, selv etter AMD X61100t

I verstefall må jeg bytte til intel, egentlig hadde jeg lenge tenkt å vente på AMD.

Bare så det er sagt, så vidt testet overklokking men kan si med en gang det er verste hovedkortet jeg har vært borti.Intel gir mindre problemer.

Så jeg lurer på om dere tror jeg er uheldig eller det er slik med enkelte hovedkort er søppel?

For godt mulig jeg blir nødt å velge intel istedenfor.

Fant ut den kan kjøpes:

ASUS M5A99X EVO R2.0, Socket-AM3+ Hovedkort, ATX, 990X+SB950, DDR3, 3xG2-PCIe-x16, CFX/SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0

en det er vel egentlig bortkastet penger, hvis det samme skjer igjen. Og prisen er ganske stiv for å være så gammelt, men fant lite på bruktmarkedet.

Størst sansynlig Cpu\hovedkort er problemet. Prøvd å bytte kjølepasta men samme problem, viften går men problemer av og til å få den å sitte. Blir liksom feil å bruke superlim for å lime fast kabelen til hovedkortet.

Eller er AMD håpløst å overklokke sammenlignet mot sandy birdge?

For FX 8350 begynner å bli gammelt. Selv om det kan brukes i overklokket stand i gaming.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så jeg lurer på om dere tror jeg er uheldig eller det er slik med enkelte hovedkort er søppel?

Du bør vel lage en egen tråd om dette og ikke ta det i Zen tråden :)

Men du ser jo problemet? Spiller liten rolle hvis AMD Zen er 50% raskere en i7 7700k eller i7-5960X

Hvis de ikke kommer med AMD4+ hovedkort som jeg kan kjøpe i dag og må vente til sommeren 2017-2020.

Da uansett vil intel vinne da de har hovedkort på lager i dag, det har ikke amd. Det syns jeg er veldig frustrerende.

AMD bør priortere å lage hovedkort\SSD i første omgang og FX8350 cpuer med am4+ sokkel, som senere kan byttes oppgraderes med bios oppdatering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du bør vel lage en egen tråd om dette og ikke ta det i Zen tråden :)

Men du ser jo problemet? Spiller liten rolle hvis AMD Zen er 50% raskere en i7 7700k eller i7-5960X

Hvis de ikke kommer med AMD4+ hovedkort som jeg kan kjøpe i dag og må vente til sommeren 2017-2020.

Da uansett vil intel vinne da de har hovedkort på lager i dag, det har ikke amd. Det syns jeg er veldig frustrerende.

AMD bør priortere å lage hovedkort\SSD i første omgang og FX8350 cpuer med am4+ sokkel, som senere kan byttes oppgraderes med bios oppdatering.

Beklager men jeg skjønner ikke helt hva du mener...

Du kan ikke putte en gammel FX8350 inn i de nye hovedkorta som er ment for Zen. Ny sokkel etter det jeg vet. Selv om Zen er ventet i Januar, samme tid omtrent som Intel Kabylake, så betyr det ikke at alt kommer på lager da. Kan fort ta noen uker før Komplett får inn hovedkorta og CPU'ene.

Må du ha nytt i dag, så er Intel Z170 hovedkort + en i7 6700K et godt valg selv om Zen og Kabylake kommer om et par måneder...

Lenke til kommentar
Du kan ikke putte en gammel FX8350 inn i de nye hovedkorta som er ment for Zen. Ny sokkel etter det jeg vet. Selv om Zen er ventet i Januar, samme tid omtrent som Intel Kabylake, så betyr det ikke at alt kommer på lager da. Kan fort ta noen uker før Komplett får inn hovedkorta og CPU'ene.

Må du ha nytt i dag, så er Intel Z170 hovedkort + en i7 6700K et godt valg selv om Zen og Kabylake kommer om et par måneder...

Nei, må ikke ha nytt i dag, fristende å vente, men syns det er veldig uklart ganske mye hva man kan forvente av AMD Zen.

Det som er sikkert hvis den kan konkurere mot intel vil den bli dyrt i starten. En annen ting er hvis den får slagt i test vil AMD antakelig gå konkurs, eller nedpriortere fremtidig cpuer\hovedkort.

Men kvaliteten intel\vs AMD er veldig usikkert. Da vi vet sikkert i dag intel er mere tryggere valg en amd. Flere får degradert AMD cpu en intel, slik det ser ut som i dag. Mest fordi AMD trekker mere strøm og er noe gammeldags\ ikke har like god råd som intel.

Når jeg først skal kjøpe noe nytt vil jeg ha det beste til lavest pris men takket være AMD kan jeg ikke være testperson for AMD Zen selv om jeg fikk gode priser.

Mistanker en del her uansett vil gå for intel, men jeg hadde egentlig planer å gå for AMD med mindre det er gode grunner å la være.

Jeg har sterk mistanke Intel kommer å vinne, selv om AMD kanskje klarer å kapre videoredigering\multitasking kundene. Tror jeg det vil ta en del år før vi merker konkuransen. Kanskje 2017-2018.

Men fremdeles vil intel lede på overklokking og spilling en del år fremover.

Det eneste vi vet sikkert, er LGA 1155 og AM3+ vil falle veldig i verdi på bruktmarkedet.

Tror vi snakker om 500 kr for hovedkort selv om hovedkortet er lite brukt.

Kanskje samme for cpu, så det er dårlig kjøp å kjøpe nytt hovedkort av de gamle delene.

AMD tror jeg kunne laget AM4+ med bakoverkompaktibilitet til am3+ hvis de ville, men det har de ikke gjort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Effektbruket er vel allerede lekket på 95W, noe som er så og si identisk med intels 4-kjerner, så alt står på ytelse/pris nå.

Mmm. Ikke helt enig her, den sammenlignes med intel 6900K 8c 16t som trekker 140w.

Ytelsen sammenliknes ja, men arkitekturen er en helt annen, så du kan ikke si at selv om Intel sin er 140W, så kan ikke AMD sin være 95W...

Lenke til kommentar

Effektbruket er vel allerede lekket på 95W, noe som er så og si identisk med intels 4-kjerner, så alt står på ytelse/pris nå.

Mmm. Ikke helt enig her, den sammenlignes med intel 6900K 8c 16t som trekker 140w.

Ytelsen sammenliknes ja, men arkitekturen er en helt annen, så du kan ikke si at selv om Intel sin er 140W, så kan ikke AMD sin være 95W...

Og at TDP er 140w betyr ikkje at den trekker 140w...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...