Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

OC ligger på 4,2 Ghz for 2700K.

Kanskje 200mhz opp på minnet. Så 3200->3466 eller 3466->3600.

Lavere latency så systemet blir mer 'snappy'.

IPC har en forbedring på 3 % eller noe.

Endret av C64C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jQUdcq

In other news; så var det for ca. 2 måneder siden, et navnløst geni som mente, og forklarte hvordandenne lekkasjen faktisk kunne vise reelle tall. I dag viste det seg at han hadde så 100%+ fullstendig rett, at enkelte i denne tråden burde skamme seg..

I et intervju tidligere i dag, fortalte vår navnløse helt om hvor ensomt det er på toppen, men at det viktigste tross alt er å ha rett.. ;)

Den kilden påstår 2600 har 14,5% raskere single core-ytelse enn 1600. Fortell meg hvor du fant 2600-resultater fra i Anandtech-testen din? Å ja, det er riktig: den er ikke blitt testet! Eneste prosessorer de tester er 2700X, 2700 og 2600X. INGEN av de er 14,5% raskere i single-core enn sine forgjengere. Du er velkommen til å vise teser som viser noe annet.

Kilden påstår også økning på over 30% i multithread. Fortell meg tester som viser en slik økning i ytelse? Ryzen 2 har økt single core med 10% og multithread med 15% (best-case tall). Så du har ikke blitt bevist en eneste ting riktig. Selv 2600 har mye mindre økninger over 1600, som er det kilden din viser.

Selv den teoretiske ytelsen på papiret gjør din påstand umulig. IPC øker med 3,1%, frekvens øker med 6%. At det skal gi 14,5% økning i single-core er fysisk umulig. Multithread øker riktignok med nesten 15%, men det er på grunn av XFR 2 (flere kjerner med høyere frekvens).

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ja den er ikke like rask som 8700K. Men det er ikke bare å ta inn en IPC forskjell som ligger på 15-20%.

IPC-forskjellen var alltid på 7-8%. Aldri 15%+.

Lenke til kommentar

In other news; så var det for ca. 2 måneder siden, et navnløst geni som mente, og forklarte hvordandenne lekkasjen faktisk kunne vise reelle tall. I dag viste det seg at han hadde så 100%+ fullstendig rett, at enkelte i denne tråden burde skamme seg..

I et intervju tidligere i dag, fortalte vår navnløse helt om hvor ensomt det er på toppen, men at det viktigste tross alt er å ha rett.. ;)

Den kilden påstår 2600 har 14,5% raskere single core-ytelse enn 1600. Fortell meg hvor du fant 2600-resultater fra i Anandtech-testen din? Å ja, det er riktig: den er ikke blitt testet! Eneste prosessorer de tester er 2700X, 2700 og 2600X. INGEN av de er 14,5% raskere i single-core enn sine forgjengere. Du er velkommen til å vise teser som viser noe annet.

Kilden påstår også økning på over 30% i multithread. Fortell meg tester som viser en slik økning i ytelse? Ryzen 2 har økt single core med 10% og multithread med 15% (best-case tall). Så du har ikke blitt bevist en eneste ting riktig. Selv 2600 har mye mindre økninger over 1600, som er det kilden din viser.

Selv den teoretiske ytelsen på papiret gjør din påstand umulig. IPC øker med 3,1%, frekvens øker med 6%. At det skal gi 14,5% økning i single-core er fysisk umulig. Multithread øker riktignok med nesten 15%, men det er på grunn av XFR 2 (flere kjerner med høyere frekvens).

Serri - føkking - øst?!  :confused:

post-29200-0-63075200-1524197105_thumb.jpg

post-29200-0-20357600-1524197275_thumb.jpg

post-29200-0-28333400-1524197373_thumb.jpg

Edit: Jeg har til nå ikke regnet det som nødvendig å måtte presisere dette enda tydeligere enn jeg allerede har gjort. Men det går jo ikke inn, så da er det kanskje nødvendig: 14,5% /  31,5% høyere score i geekbench. Er du med? Den score'en sier ingenting om hvor mye IPC har økt. Den sier bare noe om hvor mye mer effektiv geekbench mener at 2600'en er til å gjennomføre denne bestemte arbeidsoppgaven i forhold til 1600'en.

Så, vi har høyere IPC, vi har høyere frekvens, vi har mer effektiv Precision boost, vi har høyere XFR2, vi har lavere inter core latency, og lavere RAM latency og 10% høyere RAM frekvens.

Alt dette i kombinasjon gjør 2600 vesentlig mer effektiv i geekbench enn 1600.

Men som jeg skrev i den første posten min: 

30% økt flertrådet ytelse i den benchmarken trenger ikke være uoppnåelig med en moderat økning i IPC og klokkefrekvens. Så lenge man ikke overklokker CPU'ene.

Og:

~5% høyere maks overklokket klokkehastighet, og med 5% økt IPC får vi den ~10% økte ytelsen som AMD har snakket om.

Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Jeg la ikke merke til 2600, min feil. Men det er fortsatt ikke hva dette handler om. Det er heller din påstand om at Ryzen 2 har økt ytelsen med over 20% (14,5% single core og 31% multi core) over Ryzen 1. Har den det? NEI. Så hvorfor prøver du å påstå at dine tidlige påstander var riktige, når de ikke var det?

Ryzen 2 har økt single-core med nesten 10% og multi-core med nesten 15%, om vi skal se på det beste gjennomsnittlige utfallet. Så du tok feil. Ferdig basta.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Som alle andre enn deg ser, så har jeg aldri hevdet det du påstår. Så nei, jeg tok ikke feil. Det jeg sa, var at det godt kan tenkes at resultatene fra lekkasjen var korrekt. Og det er altså nå bevist at de var. Klag gjerne på at geekbench sine resultater kan være missvisende. Men vær så snill å forstå at det er en helt annen sak!!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Etter det jeg har sett så er det ingen vits å overklokke X versonene av Ryzen 2000 serien. Bedre å bare la XFR 2 gjøre jobben. For de som ønsker å overklokke og spare penger, så er Ryzen 2600 eller 2700 det man kjøper.

Spør du meg blir det mer spennende neste år og se hvordan AMD sin 7nm Zen 2 blir mot Intel sine 10nm prosessorer. AMD vil nok kunne øke frekvensen en del over det vi ser i dag med 2700X, men spørs om Intel klarer å presse så mye høyere frekvens ut av sin Core arkitektur. Blir kanskje heller at Intel øker antall kjerner (noe AMD også kan selvfølgelig).

XFR 2 er verdt det? Vurderer og oppgradere mobo'et fra B350-F Gaming til et 370X mobo istedenfor hvis XFR 2 er så viktig >_>

(og da selvfølgelig 2700x, men har 1700 så kansje ikke det største hoppet.)

Les det jeg skrev en gang til. Har du et Ryzen system fra før, så er det bortkastet å oppgradere i år. Vent heller til Zen 2 kommer ut i 2019.

Har fjernet oc på 1700 jeg har, var ikke noe spesielt forskjell selv om den var stabilt.

Ser det du skrev nå, skal tenke endel på det. Men hoppe fra 3 base til 3.7 med 2700x, not worth it?

Eneste som kunne vært behaglig med og oppgradere måtte vært om cities lagget mindre.

(Ser ut til og ha fps problemer, men folk med 1600-1600x har ingen fps problemer opp til 250k pop :L)

Lenke til kommentar

Ser det du skrev nå, skal tenke endel på det. Men hoppe fra 3 base til 3.7 med 2700x, not worth it?

Eneste som kunne vært behaglig med og oppgradere måtte vært om cities lagget mindre.

(Ser ut til og ha fps problemer, men folk med 1600-1600x har ingen fps problemer opp til 250k pop :L)

Sliter du med spill ytelsen med din Ryzen, så selg heller det du har og kjøp deg Intel i7 8700K om du skal merke noe til bedre ytelse er mitt råd. Eller vente på Zen 2 neste år fra AMD.

Edit : Eller så har du andre ytelses problemer på din PC.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ser ut som om ram-prisene er litt på veg ned igjen. Mulig å få 3200 C14 flare X for 2300, lå noen hundrelapper høyere for noen uker siden. Sniperbrikkene med C16 ligger et stykke under 2k nå, ser lovende ut :) Siden kaby og kaffesjø også liker kjapt minne er det ikke lenger et like ødeleggende argument for ryzen og ytelse\pris :) Ripjaws ligger også under 2k men husker ikke om de er glade i ryzen.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle å se Gamer Nexus sin review av Ryzen+. De gjør bra testing av spill, samt de tester også i en "streamers" POV ift. sin egen spill opplevelse samt opplevelsen til de som ser på. 

Det de påpeker også forbedringen Ryzen+ har ift. hva slags volt den trenger for å kjøre på 4GHz vs første gen Ryzen. Ganske enrom forskjell her ift. strømforbruk :)

Enjoy!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter du med spill ytelsen med din Ryzen, så selg heller det du har og kjøp deg Intel i7 8700K om du skal merke noe til bedre ytelse er mitt råd. Eller vente på Zen 2 neste år fra AMD.

Edit : Eller så har du andre ytelses problemer på din PC.

Cities: Skylines er aldri fornøyd uansett cpu jeg har brukt, spiller ingen rolle om det er Intel eller AMD.

Men ser andre har 1600 opp til 1800x med ingen problemer opp til 250-500k population på cities: skylines, men min 1700 sliter med det spillet, alltid vært noe problemer. Selv om spillet bruker alle 8 kjerner og jobbe på er loaden alltid liten. (som den burde være.)

Men alltid et eller annet problem :L

Lenke til kommentar

Men ser andre har 1600 opp til 1800x med ingen problemer opp til 250-500k population på cities: skylines, men min 1700 sliter med det spillet, alltid vært noe problemer. Selv om spillet bruker alle 8 kjerner og jobbe på er loaden alltid liten. (som den burde være.)

Men alltid et eller annet problem :L

Din Ryzen 1700 er identisk med 1800X med unntak av frekvenser. Overklokk din til 3.8 - 4.0 Ghz. Hvis du kjøper deg en 2700X for å få bedre ytelse, så tror jeg du blir litt skuffet. Mulig det spillet ditt bare er sært. Jeg har aldri spilt det så vet ikke noe om det.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle å se Gamer Nexus sin review av Ryzen+. De gjør bra testing av spill, samt de tester også i en "streamers" POV ift. sin egen spill opplevelse samt opplevelsen til de som ser på. 

Det de påpeker også forbedringen Ryzen+ har ift. hva slags volt den trenger for å kjøre på 4GHz vs første gen Ryzen. Ganske enrom forskjell her ift. strømforbruk :)

Enjoy!!!

Liten detalj bare; du blander om på Zen og Ryzen. Det du kaller Ryzen+ er Ryzen 2. Det er arkitekturen Zen, som nå som den har gått fra 14 til 12nm blir kalt Zen+..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Klarer man ikke å diskutere saklig og til stadigheter poster uhøfligheter og personangrep, vil man oppleve at innleggene blir fjernet. 12 innlegg er tatt bort fra tråden. Jeg forventer man klarer å diskutere både saklig og høflig med hverandre.

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...