Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg må si jeg er imponert over Ryzen+ ut i fra de leaks som har kommet foreløpig. Tror dere man kan oppnå noe bedre memory latency på 1st gen + X370 i form av oppdatert bios? Eller går dette på den interne memory controlleren på selve chippen?

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme at Ryzen 2XXX ikke er Zen 2 men Zen+
tenker med at jeg leser mye på forskjellige forum der folk venter på Zen 3 men Zen 2 er ikke sluppet

Zen(Ryzen 1XXX), Zen+(Ryzen 2XXX), Zen2(2019),Zen3.
jeg ville personlig ikke vært overasket om at man blir å se Zen2+ også som en refresh selvom Zen3 er på samme noden.

Endret av darkyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si det irriter meg ryzen ikke har blitt bedre på ramstøtte, selv Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 4x4GB DDR4 RAM rød funger dårligere en Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB svarte.

Prøvd å resette bios, oppdatere bios til nyeste versjon, fremdeles da vises ikke all ram og funger dårlig å overklokke ram i det heletatt.

Merkelig at 4 GB er vanskeligere en 8 GB. Er det slik når cpu-z viser riktig ram og alle er installert vet man hovedkortet kompatiblitet problem eller kan cpu\hovedkort være skadet? Håper helst å slippe å prøve andre rambrikker bare for å sjekke.

Lenke til kommentar

Må si det irriter meg ryzen ikke har blitt bedre på ramstøtte, selv Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 4x4GB DDR4 RAM rød funger dårligere en Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB svarte.

Prøvd å resette bios, oppdatere bios til nyeste versjon, fremdeles da vises ikke all ram og funger dårlig å overklokke ram i det heletatt.

Merkelig at 4 GB er vanskeligere en 8 GB. Er det slik når cpu-z viser riktig ram og alle er installert vet man hovedkortet kompatiblitet problem eller kan cpu\hovedkort være skadet? Håper helst å slippe å prøve andre rambrikker bare for å sjekke.

Du lurer på hvorfor du sliter mer med fire brikker kontra to brikker i et dual channel system?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, jeg lurer på om man man vite 100% sikker uten å teste annet ram at det er kompaktiblitet feil istedenfor defekt hovedkort\cpu eller ram som er årsaken til rambrikkene ikke blir brukt. får kun brukt 7,97 GB i windows 10 eller linux, samme i bios kun 8 GB vises men står alle 4 rambrikkene er installert. Cpu-z viser riktig. Er det da 100% sikkert ramkompaktiblitet?

Det jeg kan slå fast etter å ha testet Ryzen 7 1700 og GTX titan SLI er at ramhastighet har lite å si på ytelse i spill.

Er kun skjermkort\cpu, Ryzen gjør det bra vil jeg si men nå har jeg ikke beste cpu\skjermkort heller.

Men fant ut for noen dager siden er at det ikke er bortkastet med 16 tråder i gaming med SLI oppsett.

Dying light er godt eksempel på det, klarer fort 60% belasting av cpu og 99% belasting av begge gpu.

Men usikkert på hvor bra i7 8700k vil gjøre det i samme spillet? For tviler på jeg får bedre ytelse der.

Fant denne, men fant ikke noe kraftigere f.eks AMD Ryzen Threadripper 1950X for jeg tror den klarer å makse en slik cpu ganske bra. i SLI GTX 1080 TI.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Dersom dette stemmer er jeg overhodet ikke imponert. Greit nok at GTX 1070 er bottleneck i spilltestene, men jeg får tilsvarende score i CB15 med R7 1700X klokket til 4Ghz, over 1700.

Overhodet ikke imponert? Hva forventet du egentlig av en "optimalisering" av Ryzen 1? 10% ytelsesøkning i spill, halvparten av det fra lavere latency i minnet, er veldig imponerende. Det at man over hele linja ser en 10% økning i ytelse, med økt klokkehastighet inkludert, er mer enn bra nok. AMD har forbedret turbo-boosting, minneventetider og økt klokkehastighet noe. 10% økt ytelse er enda mer enn det Intel har gitt oss fra en generasjon til en annen på mange år.

Uansett så er det Ryzen 3 på 7nm som har vært der AMD har lagt ressursene. Ryzen 2 virker å ha vært en nesten direkte overføring til 12nm-prosessen. 7nm-prosessen, med quad-mønstring og massevis med masking, krever mye arbeid. ønsker vi virkelig Zen+ med 200 MHz ekstra klokkehastighet på bekostning av Zen 2 (Ryzen 3)?

Det er ikkje 10% bedre på alt. Greitt å få med seg :)

Er du sikker det ikke er 30%, som du sa for en måned tilbake?

Økningen er ikke 10% engang, tror nå jeg. Om noe er det best case-scenarioer i spill at vi får 10%, men vi får se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ryzen 2 på 4.3Ghz tilsvarer 4.5Ghz på Ryzen 1. Det er ikke bare hastighet som er forbedret når den nå er på 12nm. 

Ingen har strengt tatt påstått det heller...

Minneventetider er blitt redusert og. Det er også snakk om enda en AGESA-oppdatering noe tid etter at Ryzen 2 lanseres, så mulig de fokuserer på å minke ventetidene enda mer her, selv om bufferet i Ryzen også har sine grenser akkurat her. Det kan av overlagte årsaker ikke nå de helt lave hastighetene som for eks. Skylake klarte (ned i 40ns).

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Rekk opp handa de som faktisk har Ryzen i denne tråden  :w00t:

Ryzen 1800x @ 4,1ghz og 3600mhz minne yter ikkje så gale. 

Sorry, solgte Ryzen oppsett mitt etter et par mnd. Var for dårlig spill-ytelse på 1440P med et 1080Ti., selv overklokket..  :mellow::shrug:

Ellers kurant. Kaldt, brukte lite strøm. Men egner seg nok best til ca 100 fps og under spilling.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Ryzen 2 på 4.3Ghz tilsvarer 4.5Ghz på Ryzen 1. Det er ikke bare hastighet som er forbedret når den nå er på 12nm. 

Ingen har strengt talt påstått det heller...

Minneventetider er blitt redusert og. Det er også snakk om en snarlig AGESA-oppdatering noe tid etter at Ryzen lanseres, så mulig de fokuserer på å minke ventetidene enda mer her, selv om minnebuffer i Ryzen også har sine grenser akkurat her. Det kan av overlagte årsaker ikke nå de helt lave hastighetene som for eks. Skylake klarte (ned i 40ns).

Det er vel ikke så rart siden Intel er på sin 8 generasjon ;) De har noen runder igjen på Ryzen enda til å forbedre mer. Zen 2 er vel da vi først vil se store endringer. At AMD holder på med Zen 4 (5) allerede sier vel sitt at dette er rette veien, og at de har stor tro på dette videre. Har bestilt meg 2700X så skal bli spennende å teste litt kontra 1800X. Men beholder Crosshair VI siden eg overklokker likevel.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

Noen trollaktige kommentarer og tilsvar er fjernet. Jeg har også fjernet en diskusjon som  i bunn og grunn var krangling om hva og hvem som påstod noe for for flere måneder siden. Vennligst stopp den diskusjonen.

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM.

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ingen har strengt talt påstått det heller...

Minneventetider er blitt redusert og. Det er også snakk om en snarlig AGESA-oppdatering noe tid etter at Ryzen lanseres, så mulig de fokuserer på å minke ventetidene enda mer her, selv om minnebuffer i Ryzen også har sine grenser akkurat her. Det kan av overlagte årsaker ikke nå de helt lave hastighetene som for eks. Skylake klarte (ned i 40ns).

Det er vel ikke så rart siden Intel er på sin 8 generasjon ;) De har noen runder igjen på Ryzen enda til å forbedre mer. Zen 2 er vel da vi først vil se store endringer. At AMD holder på med Zen 4 (5) allerede sier vel sitt at dette er rette veien, og at de har stor tro på dette videre. Har bestilt meg 2700X så skal bli spennende å teste litt kontra 1800X. Men beholder Crosshair VI siden eg overklokker likevel.  

Absolutt. Og det blei resolutt understreket av AMD selv at Ryzen 2 er intet mer enn en optimalisering (noe som blei mottatt med døve ører her inne), så det at de likevel klarte å få ut såpass mye ytelse av en kjapp og enkel overføring til 12nm-noden av samme arkitektur er imponerende nok. Det er opplagt de har større fokus på Zen 2 til neste år. 7nm-prosessen til GloFo, som for første gang tar igjen Intel på nodeteknologi, skal i mye større grad tilrettelegge høyere klokkehastigheter. Vi snakker da 10%+ bare der, i tillegg til flere kjerner på turbohastigheter. Så kommer IPC-endringene opp på det igjen.  AMD presser også tungt for å få DDR5-minne ut på markedet så tidlig som overhode mulig, selv om det nok er enda en generasjon og en helt ny sokkel unna...

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Rekk opp handa de som faktisk har Ryzen i denne tråden  :w00t:

Ryzen 1800x @ 4,1ghz og 3600mhz minne yter ikkje så gale. 

Sorry, solgte Ryzen oppsett mitt etter et par mnd. Var for dårlig spill-ytelse på 1440P med et 1080Ti., selv overklokket..  :mellow::shrug:

Ellers kurant. Kaldt, brukte lite strøm. Men egner seg nok best til ca 100 fps og under spilling.

Er det sannheten :hmm: Du som liker å klokke :)

Kjører min 1800x på 3800, raskeste cpu jeg til mitt bruk.

Lenke til kommentar

-snip-

-snip

Er det sannheten :hmm: Du som liker å klokke :)

Kjører min 1800x på 3800, raskeste cpu jeg til mitt bruk.

Når jeg får 20-25% høyere min/avg FPS i BF1 med 7800X sammenlignet med 1700, så vell ja..

Men skal sies at en I7 7700K på 5 ghz holdt også igjen 1080Ti kortet i BF1. :thumbup:

Denne 8700Ken er drømmen. Kjører passivt på 5000 mhz ved 1.240V-ish. Temperaturen er 60-62'C under folding Nacl. Ikke dårlig mtp. at det er null luftflyt som går igjennom radiatoren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...