Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Hva vil det si, helt avhengig av klokk? At man klokker 1600 til 1 GHz og sammenligner da? Eneste mulighet å ha en differanse  på 30, 40 eller 50% er å kraftig underklokke 1600 og ha 2600 på høyeste klokk.

Det var bare en forklaring på at man godt kan se et ytelseshopp på 30% om f.eks Ryzen 2600 er klokket 20-30% høyere enn 1600. Nå vet jeg ikke hvilken klokk den kommer med, men argumentet er fortsatt gyldig.

Største endringen i ytelse kommer fra å tillate høyere klokkehastiget.

Og det er heller ingen som har påstått noe annet. Du krangler egentlig bare med deg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30% økt flertrådet ytelse i den benchmarken trenger ikke være uoppnåelig med en moderat økning i IPC og klokkefrekvens. Så lenge man ikke overklokker CPU'ene.

Det kommer av den nye versjonen av "Precision boost" (er vel AMDs navn?). Så "forrige" versjon av Ryzen, i dette tilfellet R5 1600, ville med last på mer enn 2 kjerner ramle ned på sin base frekvens som er 3,2GHz på alle 6 kjerner. Dersom R5 2600 klarer å holde seg nærme sin boost frekvens på alle kjerner (som er det som hevdes). Så vil "korrekt" sammenlikning være 3,2GHz vs ~3,8GHz + evntuell IPC gain. Det regnestykket gir ikke 30% økt ytelse, men er heller ikke så langt i fra at jeg tenker det er umulig. Altså, vi snakker om ~20% høyere all core boost frekvens + ~litt over 5% økt IPC.

Som sagt vil ikke dette gjelde ved overklokking, da man tvinger alle kjernene til å holde samme høye hastighet. Så om man fikk en R5 1600 med grei kjøling til å holde alle 6 kjerner på 4GHz før, og man får R5 2600 opp i f.eks. 4,2GHz (som jeg tenker er omtrent maks av hva vi kan forvente oss). Så ender vi på ~5% høyere maks overklokket klokkehastighet, og med 5% økt IPC får vi den ~10% økte ytelsen som AMD har snakket om.

Men benchmark resultatet på pluss 30% økt flertrådet  ytelse trenger altså ikke være feil, det trenger ikke en gang være hype..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her kommer AdoredTV med et interessant rykte om hvordan fremtidige generasjoner av EPYC blir designet/laget, og kanskje consumer CPUs og.

TL;DW De flytter L3 cache, controllers, etc til en egen die, som da blir den femte, i midten av fire andre CPU-dies. På den måten får de fire dies med cores, større L2 nær kjernen og infinity fabric. Og samtidig får de en helt egen die der alle controllers er, noe som og gir plass til en enorm mengde L3 cache.

Det er bare et rykte, I KNOW. Jaa, har hørt det nå, det er bare et rykte. Yess, er HELT klar over at det er et rykte. Ta det med en stor klype salt etc, for det er bare et rykte. Og så videre.
Men tankegangen er fin, og så lenge de fikser Infinity Fabric latency, så burde det vel gå fint. Men jada, jeg har fått med meg at det er bare et rykte.  :tease:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her kommer AdoredTV med et interessant rykte om hvordan fremtidige generasjoner av EPYC blir designet/laget, og kanskje consumer CPUs og.

TL;DW De flytter L3 cache, controllers, etc til en egen die, som da blir den femte, i midten av fire andre CPU-dies. På den måten får de fire dies med cores, større L2 nær kjernen og infinity fabric. Og samtidig får de en helt egen die der alle controllers er, noe som og gir plass til en enorm mengde L3 cache.

Det er bare et rykte, I KNOW. Jaa, har hørt det nå, det er bare et rykte. Yess, er HELT klar over at det er et rykte. Ta det med en stor klype salt etc, for det er bare et rykte. Og så videre.

Men tankegangen er fin, og så lenge de fikser Infinity Fabric latency, så burde det vel gå fint. Men jada, jeg har fått med meg at det er bare et rykte.  :tease:

22 minutter lang video, oppsummert med 3 linjer tekst.

Fortell meg igjen hvorfor noen skal gidde å se på dette når det kunne like godt vært skrevet en artikkel?

Jeg har ikke noe imot videoformat hvis det faktisk er noe innhold. Eksempel på informativ video.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortell meg igjen hvorfor noen skal gidde å se på dette når det kunne like godt vært skrevet en artikkel?

Fordi AdoredTV har valgt youtube som sin plattform for å videreformidle sine tanker og budskap. Ingen som tvinger deg til å se videoene hans!

Takk iNorway for video og oppsummmering :D

Endret av €tt@n
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noreng har jo fanget selve essensen i AdoredTV sine videoer. Det er videoer der han sitter å synser i evigheter i fra diverse artikler, slids og aksjemarkedet osv. Helt i orden at folk syns det er ålreit, men han er ikke den guruen alle skal ha det til. Men ja, vi har vel hatt denne diskusjonen før her inne :p

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Som jeg sa, seriøse analyser/dypdykk er helt ok, som jo den videoen din var. Noe annet var den andre lenken, som var en "her er en Geekbench-bilde vi fant av Ryzen 2600". 

Fordi video er mer fordøyelig enn tekst. Kanskje ikke for deg eller meg, men for andre er det, det. Jeg bruker heller ikke Twitter eller Instagram, men forstår hvorfor folk gjør det. Jeg forstår også hvorfor madamen heller vil se Fifty Shades Freed enn å lese boka. 

Og AdoredTVs analyser er veldig seriøse og dyptgående, tross kritikken (som nesten utelukkende mangler gode argumenter). Hans pro-AMD ståsted er også opplagt, selvsagt.   

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot videoformat hvis det faktisk er noe innhold. Eksempel på informativ video.

Det er slik verden angående informasjon fungerer. Enten får du "like" videoen, eller "dislike". Kvantemekanikk kan og oppsumeres i ganske få linjer, men det forteller jo fryktelig lite om alt som ligger bak.

Har du hørt om Newtons lover før? Tre linjer det. Men de fleste bruker noen måneder eller mer på å forstå alt.

Men om du ikke forstår det, så er grunnen til at han synser/forklarer mye, er for å skape kredibilitet og bygge opp. Er en helt vanlig ting å gjøre dersom man skal legge frem et argument eller en god sak. 

Er mye bedre å gjøre det på den måten enn å bare komme med punchlinen. Ellers blir det litt som å si at alle som drikker vann dør, uten kontekst.

Som jeg sa, seriøse analyser/dypdykk er helt ok, som jo den videoen din var. Noe annet var den andre lenken, som var en "her er en Geekbench-bilde vi fant av Ryzen 2600". 

Ja beklager det, var bare ment som en liten practical joke, som den " :tease: " på en måte impliserte. Var bare ment som banter :)   

Endret av iNorway
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Virker som jeg må leke politi igjen.

Den scoren er ikke så høy som man tror. Ved første øyekast virker 2600 på 3.9 GHz med 4269 å være 17% høyere enn 1600X på 3.8 GHz med 3636. Men sannheten er annerledes. Om du ser på den samme Geekbench-siden, så ser du at 1600X på 3.9 GHz scorer 4300 der og. Så forskjellen i IPC mellom de er tilnærmet lik 0.

Om noe, bekrefter det det vi allerede vet. Nesten ingen endring i IPC, mulig fiks av hurtigbuffer og åpning for ca 200 MHz høyere klokkehastighet med den nye og mer strømeffektive prosessen.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Hei

Skal overklokke R5 1600 med stock kjøler. 

Hvor mye kan jeg forvente? 

Testet litt med å endre multipliern til 38. så ut som jeg kjørte nokså stabilt med dette. Jeg har 0 erfaring med overklokking fra før av.

Fikk en rar windows bug, men vet ikke om den er relatert til oc. Der står det 100%load på CPU konstant. Men tror ikke det stemte da jeg kunne spille uten lagg etc. Pluss at temperaturen ikke økte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...