Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

HDMI 1.3/4a støtter maks 75Hz i 1080p, om vi ikke regner med 1080p 3D som jo egentlig er 120Hz. Mulig "stereo kanalen" ikke krever like mye båndbredde?.. Uansett så annonserte AMD FreeSync™ Technology Over HDMI® i slutten av 2015 tror jeg? At G-Sync krever display port til eksterne skjermer henger nok mer sammen med at de kun hadde 144Hz skjermer i begynnelsen. Og når 3440x1440 skjermene kom, krevde de jo minst like mye båndbredde som "vanlige" 144Hz 1440p skjermer for å levere 100Hz..

HDMI 2.0 støtter vel 120Hz i 1080p og 60Hz i 4K, så jeg mener AMD skjermkort med HDMI 2.0 porter kan lever Freesync over HDMI til det. Men da vil det for eksempel stå i manualen til en 144Hz Freesync skjerm med HDMI 2.0 inngang. At den kun gir Freesync opp til 120Hz over HDMI, og at man må bruke DP om man vil ha 144Hz. Implementasjonen er "vendor specific", så man må sjekke manualen for å være helt sikker om det ikke kommer tydelig frem av PR materialet ellers..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Driver å vurdere å bygge en ekstra maskin og har snust litt på ryzen, men en ting som jeg ikke finner ut av, har de noe onboard grafikk lignende intels hd4000 f.eks?

Nye ryzen 2200G og 2400G har integert grafikk som yter mye bedre enn Intels løsninger. De er på nivå med GT 1030 fra Nvidia. Ligger en test på forsida til tek.no :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En 2400G på vei fra NetOnNet.
Vurderer ett MSI B350 Tomahawk fra Komplett - Crazyweek.. (edit: Bestilt) :D
En start på enda en "rigg" evt en oppgradering av en jeg allerede har stående (men slipper ikke unna ett DDR4-kit)
Skal bli interessant å se hvordan dette yter  :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Mulig de har fått til en solid endring i IPC? Det hadde isåfall vært helt topp. Ser at etter ny agesa er Ryzen langt mindre kresen på minne og at mange typer hynix-minne nå støttes på korrekt hastighet via auto uten tull og ustabilitet som tidligere. Så var det dette med å få tak i et skjemkort til en anstendig pris :( I fjor kosta et RX 570 1900, nå er prisen over 3k for det billigste som er på lager sist jeg sjekka :(

Lenke til kommentar
Absolutt interessant, selv om slike «leaks» bør tas med en klype, eventuelt håndfull, salt.

Om vi for moro skyld legger denne ytelsen til grunn, hva er da det beste alternativet av 2600 og i5 8400/8600k?

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Absolutt interessant, selv om slike «leaks» bør tas med en klype, eventuelt håndfull, salt.

Om vi for moro skyld legger denne ytelsen til grunn, hva er da det beste alternativet av 2600 og i5 8400/8600k?

prismessig 2600 siden Intel fremdeles ikke har lansert B og H-serien for hovedkort :/
Lenke til kommentar

Intel vil fortsatt være raskere, men hoppet vil være betraktelig mindre.

AMDs fordel vil ligge i at man kan oppgradere til en 4. generasjon om to år igjen og få mer ytelse og flere kjerner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

30%, hvilken verden er det du lever i egentlig? Ryzen 2 er ingen ordentlig arkitekturoppgradering. Det er snakk om å produksjon på en bedre prosess som tillater ca. 300 MHz bedre klokkehastighet, og samtidig fikse første generasjons problemer med CCX-kompleksets tilgang til hurtigbufferet, og i tillegg åpne for økning i minnehastighet. Vi snakker i et realistisk scenario om en forventning om opp til 10% bedre ytelse. 

Dette er ikke første gangen du gir oss lenker til "rykter" om vanvittige ytelser fra AMD. Jeg begynner nå å tro at du sprer disse idiotiske ryktene med vilje, slik at du i ettertid kan drite mer på AMD for hvor mye de skuffet (noe du er godt kjent for). Om man faktisk leser de seriøse analysene og studerer det selv AMD har uttalt, ser man hva som er realistisk å forvente. Vi visste allerede 7-8 måneder i forveien hvilken kalkun Vega kom til å bli, men du og andre måtte likevel forholde dere til de overdrevne ryktene, der og...

Det samme gjelder Ryzen 2. Selv i sin egen roadmap sier AMD at Zen+ er bare en "optimalisering" og en liten hopp i ytelse. Vi snakker kanskje om 0-3% i IPC og 6% i klokkehastighet. 30% er ikke noe du kommer til å se fra Ryzen 1 til Ryzen 3 (Zen 2) en gang! Noe slikt ville i så fall ha satt Ryzen 10% foran nåværende Intel-arkitektur i IPC, som er helt urealistisk. 

SLUTT Å SPRE OPPSPINN.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Hva vil det si, helt avhengig av klokk? At man klokker 1600 til 1 GHz og sammenligner da? Eneste mulighet å ha en differanse  på 30, 40 eller 50% er å kraftig underklokke 1600 og ha 2600 på høyeste klokk.

Med begge på stock-hastigheter kan jeg garantere at 2600 ikke vil være 30% kraftigere, eller 20%. Hvis man går rundt og tror det, er man naiv og stokk dum. Ryzen 2 er ikke ny arkitektur, det er optimalisering og forbedring. Største endringen i ytelse kommer fra å tillate høyere klokkehastiget.

R5 2600 på 4400-4500 MHz øker teoretisk ytelse med 7% fra  R5 1600 på 4100 MHz. Samme med stock-hastigheter på begge, der differansen vil være noenlunde like stor. 7% økt frekvens + 0-3% økt IPC er det vi vil få med Ryzen 2. Intet mer, intet mindre.

Har full grunn til å være sur, Nizzen, når folk severer pissrykter på måfå her inne. Det er lov å bruke huet og tenke litt, spesielt for forumbrukere her inne som har vært gjennom hype train etter hype train som har vist seg å ikke stemme. Jeg forventet faktisk at noen skulle svare deg og si hvor idiotisk forventningeb om 30% var, men det kom jo aldri. Som bare understreker poenget mitt. Idiotiske rykter har en tendens til å bli akseptert som om de var den faktiske sannheten her inne.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

30%, hvilken verden er det du lever i egentlig? Ryzen 2 er ingen ordentlig arkitekturoppgradering. Det er snakk om å produksjon på en bedre prosess som tillater ca. 300 MHz bedre klokkehastighet, og samtidig fikse første generasjons problemer med CCX-kompleksets tilgang til hurtigbufferet, og i tillegg åpne for økning i minnehastighet. Vi snakker i et realistisk scenario om en forventning om opp til 10% bedre ytelse. 

Dette er ikke første gangen du gir oss lenker til "rykter" om vanvittige ytelser fra AMD. Jeg begynner nå å tro at du sprer disse idiotiske ryktene med vilje, slik at du i ettertid kan drite mer på AMD for hvor mye de skuffet (noe du er godt kjent for). Om man faktisk leser de seriøse analysene og studerer det selv AMD har uttalt, ser man hva som er realistisk å forvente. Vi visste allerede 7-8 måneder i forveien hvilken kalkun Vega kom til å bli, men du og andre måtte likevel forholde dere til de overdrevne ryktene, der og...

Det samme gjelder Ryzen 2. Selv i sin egen roadmap sier AMD at Zen+ er bare en "optimalisering" og en liten hopp i ytelse. Vi snakker kanskje om 0-3% i IPC og 6% i klokkehastighet. 30% er ikke noe du kommer til å se fra Ryzen 1 til Ryzen 3 (Zen 2) en gang! Noe slikt ville i så fall ha satt Ryzen 10% foran nåværende Intel-arkitektur i IPC, som er helt urealistisk. 

SLUTT Å SPRE OPPSPINN.

Leste jeg rett sier amd opp 10% fra 14-12nm. Da kommer klokk i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...