Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva synes folket om den nye videoen hvor han forklarer at 8700 (non k) kjører på langt lavere klokk enn boost skulle tilsi?

Kort fortalt kreves eksklusive hovedkort for å kjøre boost, ettersom ordinære hovedkort begrenser strømtilførselen.

Jeg er så gammeldags at jeg knapt ser videoer på youtube, men det der du snakker om er litt typisk alle plattformer. Det er heller ikkje et problem som er nytt.

De som merker at boost ikkje fungerer med "stock" biosinstillinger, de finner ut av hvordan man fikser biffen. De som ikkje merker det, merker sikkert ikkje forskjell på 60fps og 120fps, eller 60hz VS 120hz heller *satt på spissen.

Samme med at ram ikkje setter seg automatisk til riktig "rated" hastighet. Du aner ikkje for mange som kjører minnet på 2133mhz som egentlig har raskere minne  :wee:  Er et godt knippe folk som har 120/144hz skjerm, som har den på 60 hz, og aner fred og ingen fare  :rofl:

Min nyeste intel kjører heller ikkje rikig boost stock biossettings, selv om jeg har det "råeste" overklokkingskortet som finnes. Jeg må faktisk inn i bios å sette spenning på "adaptive". Da funker boost 3.0 på riktige hastigheter.

Mine 2 AMD maskiner kjører heller ikkje riktig hastighet ved stock bios. Dog nå har ikkje jeg den aller nyeste biosen til Asrock. Tok flere dager før jeg klarte 3600mhz på minne, noe som jeg er MEGET fornøyd med. Ryzen er ganske fin med raskt minne. Med 2133mhz så suger det :p ----- Når sant skal sies, så suger Skylake X stock også. Ytelsen er langt under pari. Overklokker man mesh og minne, så blir det andre boller.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kan meddele en glad nyhet ved oppdatering av bios fra 3.40 (via 3.60v) til 4.40 på mitt AsRock X370-Gaming ITX at overklokking i bios endelig fungerer  :w00t:  Nå får jeg endelig til 3200MHz CL14 og 3,9GHz på 1700'en min!!

Mobo har siden jeg kjøpte det i August i fjor, ikke fungert å overklokke i bios. Jeg har testet alle bios versjonene som har blitt sluppet til det så langt uten hell. Hver gang jeg har endret hastigheten på cpu i bios så har jeg slitt med å få signal til skjermen. Vanvittig irriterende da det står i en Ncase M1 med aircooler modded gtx 1080 (som er et helvete å få inn og ut) og clear cmos på mobo er seff under gpu'en :(

Har hørt flere si at de får til høyere overklokk på cpu'ene sine etter denne siste revisjonen. Ikke testet selv enda da jeg bare er så happy over å slippe å rote med Ryzen Master hver gang jeg slår på maskinen foreløpig :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

MSI x370 Gaming Plus nyeste bios har jeg klart å få R7 1700 4GHz på 1.300v noe som var fysisk umulig for meg å være i nærheten av, måtte på 1.325v for 3.7

og 2933 på 32GB 4 sticks non B die var umulig, nå har jeg 2933 på CL16(uten å fikle noe med timings manuelt eller øke volt).

vet ikke helt hvordan man skal kunne forklare en så drastisk forskjell. :S

Endret av darkyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flått, da kan jeg prøve meg på litt mere på 1800x. Kjører 3700 nå. Har bios 55 nyeste er 58.

Men er også forskjell på 65w og 95w TDP

hva mener du? Ryzen R7 1700 og 1800X viss dem begge er på samme clock vil ha tilnærmet identisk TDP på samme volt og volten skal som regel gå i 1800X sitt favør. eneste forskjellen vanligvis er om dem med vilje hindrer en 65w TDP del til å kunne klokkes over ett visst punkt for at den ikke skal konkurere med dens høyere TDP søsken(låsing av volt multiplier eller lignende), annet kan være at dem bruker en annen kjøleløsning under heatspreader, slik som TIM isteden for lodding eller lignende noe ettersom jeg vet ikke er tilfellet.

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

Ser det er Asrock hovedkort det går i her i tråden, men er det noe i veien med de andre hovedkort produsentene som også lager AM4 kort?

Nope, har bygget flere Ryen maskiner med Asus hk også som fungerer kjempe bra. Jeg har allti hatt Asus hk tidligere, men da jeg absolutt skulle ha ITX denne gangen så gikk jeg for AsRock da det var det eneste duganes som ble tilgjengelig fort nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om ryzen 2400G booter i det hele tatt med et AM4 hovedkort med eldre versjon av bios (før raven ridge support)

Ser på en Ryzen 2400g basert pc med Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI, S-AM4 hovedkort. Ser ut som BIOS oppdateringen med støtte for raven ridge kom i desember (https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI-rev-10#support-dl), men en vet jo ikke hvilken versjon butikkene selger. 

Sjekker med komplett om de vet bios versjon også

Lenke til kommentar

Må si at Ryzen 2200G er perfekt som billig gamer pc. Kan få et komplett system for under 4000kr med 1TB SSHD som drar dei fleste spel med "ok" grafikk.

2400G blir for dyr når ytelsesforskjellen i spel er i snitt mindre enn 10%.

Bare synd at ram er svindyrt. Enda 1000kr for usle 8GB ram. Eg kjøpte 16G DDR3 brikker for 200kr på Ebay for 6 månedar sidan :(

Lenke til kommentar

Med overklokking av GPU fant bl.a tweaktown at ytelsa ble omtrent identisk med 2400G. I noen spill økte utelsa m3d 30% og parkerte GT 1030. Noen rimelige B350-kort har displayport så man kan bruke freesync. Med ny agesa tolererer Ryzen mange flere ramtyper. Crucial ballistix 2666 sport som er ganske rimelig ljører fint på 2666 hos flere. Ved å overklokke gpu og cpu ble spillytelsa med rask mot treg ram svært liten.

Lenke til kommentar

Med overklokking av GPU fant bl.a tweaktown at ytelsa ble omtrent identisk med 2400G. I noen spill økte utelsa m3d 30% og parkerte GT 1030. Noen rimelige B350-kort har displayport så man kan bruke freesync. Med ny agesa tolererer Ryzen mange flere ramtyper. Crucial ballistix 2666 sport som er ganske rimelig ljører fint på 2666 hos flere. Ved å overklokke gpu og cpu ble spillytelsa med rask mot treg ram svært liten.

Når vi snakker om budsjett som dette. Så snakker vi ikke om 100+ fps normalt, selv i 1080p. Og da er det nesten like greit å spare videre på skjermen. Hva skal man med en "dyr" 144Hz skjerm hvis man aldri klarer å drive spillene over 100fps? Man får jo gjerne 75Hz Freesync skjermer ned i ~1500Kr, som er en flott pris når man er på budsjett. Disse skjermene har gjerne Freesync over HDMI. Som vel de fleste hovedkortene med display utgang har?

Det litt fine med disse APU'ene er at de bare består av en CCX, som gjør at CPU ytelsen ikke er så avhengig av rask RAM. Det dumme er at GPU'en fremdeles må ha det, og det er litt merkelig å kjøpe 2933MHz+ RAM til slikt småpell som dette. :p

AMD just can't catch a break! :p

Lenke til kommentar

Ifølge testene jeg har lest er ytelsesøkninga fra 2666 til 3200 svært liten for gpu. Å overklokke gpu derimot. Nærmere 750ti i flere spill. Trodde man måtte ha displayport for freesync? Hvordan får man det via hdmi? Med ytelsa vi snakker om vil det nok være mye mer behagelig med FS enn uten siden fps ofte ligger ned rundt 30-40 fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...