Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Er vel ikke så rart, egentlig, eller? Snakkes det ikke AMD kommer med oppdateringer i mars? Enten bedre cpuer eller noe slikt?

Usikker på hvordan det er med ramkompaktibilitet? Må vi få nye hovedkort eller hvordan er det?

For hynix eller noe klarer man ikke å få 3000 mhz brikker i overklokket stand med ryzen uten treg og maskinen restarter seg. Selv 2400 mhz funger dårlig da 2133 er raskest.

Høyeste man får er vel 2666 mhz men da blir ytelsen dårlig. Bios oppdateringer har hjelpet litt. Men er ikke helt i mål ennå med 4 stykk brikker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke så rart, egentlig, eller? Snakkes det ikke AMD kommer med oppdateringer i mars? Enten bedre cpuer eller noe slikt?

Usikker på hvordan det er med ramkompaktibilitet? Må vi få nye hovedkort eller hvordan er det?

Zen+ er snakk om i mars ja. Bruker fremdeles AM4 hovedkort.
Samme gjelder vel for Zen 2 som kommer 2019~2020(?).

Vet ikke noe om minnekompabiliteten.
Sliter folk med Hynix minne enda? Har det ikke skjedd noe med minnekompabiliteten via bios oppdateringer?

Lenke til kommentar

Jo det har skjedd noe, men på langt vei optimalt nok desverre, tror chipset på  hovedkortet\cpuen er problemer ikke bios i seg selv.

Men håper Zen+ yter 10-20% bedre per kjerne en ryzen og man kan overklokke til 5 ghz.

I så fall har AMD klart å gi intel god konkuranse, men tviler egentlig på det. AMD er vel ikke så populært?

Men ryzen 9 er vel kanskje ikke så mye bedre, sokkel 2011-3 funger vel dårlig på raske rambrikker også.

Så uansett hvordan man ser på det er det et problem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jo det har skjedd noe, men på langt vei optimalt nok desverre, tror chipset på hovedkortet\cpuen er problemer ikke bios i seg selv.

Men håper Zen+ yter 10-20% bedre per kjerne en ryzen og man kan overklokke til 5 ghz.

I så fall har AMD klart å gi intel god konkuranse, men tviler egentlig på det. AMD er vel ikke så populært?

Men ryzen 9 er vel kanskje ikke så mye bedre, sokkel 2011-3 funger vel dårlig på raske rambrikker også.

Jeg tror ingen ting før jeg får se det, når det er snakk om AMD :p

De har en jobb å gjøre for å ta igjen Ryzenkilleren 8700k ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men finnes det informasjon hvor mye det koster intel\AMD å lage en cpu?

For antar det er snart så dyrt at kun Xeon\Opterion cpuene AMD\intel tjener penger på.

Resten dekker kun matrialene og timene det går å lage det.

Før på 2000 tallet var fortjenesten høy da 900 mhz koster en slik cpu mye.

Men i da er det små hårstå feil og cpuen vil feile. I produksjon eller test.

Så regner med både AMD\intel har en del svinn også.

Men intel skal ha de ikke delid cpuen med bedre kjølepasta koster maks 50 kr per cpu en utgift fleste overklokker hadde betalt for å få bedre resultat.

Lurer på ha det største problemene AMD har penger eller teknolgien er vanskeligere med amd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jo det har skjedd noe, men på langt vei optimalt nok desverre, tror chipset på  hovedkortet\cpuen er problemer ikke bios i seg selv.

Godt noen gir intel et lite spark i baken. Kjører intel på hoved pcn og gaming laptopen. Men AMD blir stadig mer populært har jeg inntrykket av.

"Back in the day" Så styrte jeg unna all AMD fordi jeg brant de i stykker så lett. Dette var før de fikk termisk sikringer på CPU.

Men AMD er langt fra det i dag.

Tror jeg skal kjøpe min første AMD på 15 år, blir spennende. 

Lenke til kommentar

Ryzen 9? Threadripper du tenker på?

AMD har gitt Intel ganske god konkurranse.

Her forklares det ganske greit hvorfor AMD mer eller mindre har blitt ekskludert fra store deler av markedet tidligere. Dette henger nok mye igjen enda. Folk kjøpte Intel selvom AMD hadde et bedre produkt.

Lenke til kommentar

Her forklares det ganske greit hvorfor AMD mer eller mindre har blitt ekskludert fra store deler av markedet tidligere. Dette henger nok mye igjen enda. Folk kjøpte Intel selvom AMD hadde et bedre produkt.

Ja men det er ikke relevant for pcbyggere, de kan velge, men tror mange har dårlig erfaringer med AMD i utgangspunktet, flest tenker bra med konkuranse, men selv ryzen 7 1700 @ 4 ghz vil gi dårligere ytelse i spill en i3-7350K.

Eneste fordelen ryzen har den er bedre på multitasking og videoredigering.

Slik var det med bulldozeren også, i3 var mye bedre i gaming.

Dell har vel solgt AMD i billig pcene, kanskje HP ofte gikk for intel særlig i bedriftsegmenter, men noen AMD apuer i laptoper har ikke satt meg helt inn i det. Men vet det finnes untak. Laptopsegmenter er kun intel dominere hvis det ikke er snakk om gamle pcer.

Men AMD har både konsoll markedet både xbox one og ps4.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen ting før jeg får se det, når det er snakk om AMD  :p

Tja, de har jo levert varene mange ganger før.

Ikke umulig vi får en covfefe killer i mars. Kanskje den ikke slår den høye klokken (og den tannpasta smeltende temperaturen  :devil: ) men den kommer sannsynligvis til å bli et godt kjøp for de aller fleste, slik som Ryzen var/er. Klarer de å hugge inn i markedsandelene til Intel så vil jeg påstå det er en "killer".  :) 

Jeg tviler på vi får se flere kjerner. Så øker de ikke antall MHZ/IPC eller fikser problemene de har hatt (f.eks RAM) med første Ryzen så ser jeg ikke poenget i å komme med en Ryzen+.

Lenke til kommentar

Ja men det er ikke relevant for pcbyggere, de kan velge, men tror mange har dårlig erfaringer med AMD i utgangspunktet, flest tenker bra med konkuranse, men selv ryzen 7 1700 @ 4 ghz vil gi dårligere ytelse i spill en i3-7350K.

Eneste fordelen ryzen har den er bedre på multitasking og videoredigering.

PC byggere er en minoritet.

Dårlig erfaring fra hva? Bulldozer etc. var en nedtur, men du må ikke tro at Intel alltid har levert det overlegne produktet.

Det vil jeg gjerne se. Nå kjører i3 7350k på 4.2 GHz og problemet i mange spill er at de ikke støtter mer enn ~4 kjerner.

R5 1500x, 1600x og R7 1700 gjør det ganske likt i spill til tross for stor forskjell i antall kjerner/tråder. Alle har "nok" kjerner som kjører ca samme hastighet.

Ser du her så gjør R5 1600x det noen ganger bedre enn R7 1700 pga høyere kjernefrekvens.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jo det har skjedd noe, men på langt vei optimalt nok desverre, tror chipset på hovedkortet\cpuen er problemer ikke bios i seg selv.

Hva da Ryzenkiller 8700k? 7700k er like mye Ryzenkiller. Forøvrig ikke bare Ryenkiller. 7700k og nye 8700k tar jo knekken på alt annet cpuer når det gjelder singlethread ytelse.

Ikke så alt for gale i pris heller og er derfor valg #1 for alle som bygger PCer for spilling.

Eneste fordelen AMD har er pris og antall kjerner.

Og det er bare fordi Intel er noen late rasshøl som er mer opptatt av å melke forbrukerne sine. Hva er det som stopper dem fra å lage en 8-kjerner og 16-tråder versjon av 7700k og dermed ta knekken på fordelene med AMDs Ryzen 7? Egentlig ingen verdens ting, annet enn latskap.

Lenke til kommentar

Hva da Ryzenkiller 8700k? 7700k er like mye Ryzenkiller. Forøvrig ikke bare Ryenkiller. 7700k og nye 8700k tar jo knekken på alt annet cpuer når det gjelder singlethread ytelse.

Ikke så alt for gale i pris heller og er derfor valg #1 for alle som bygger PCer for spilling.

Eneste fordelen AMD har er pris og antall kjerner.

Og det er bare fordi Intel er noen late rasshøl som er mer opptatt av å melke forbrukerne sine. Hva er det som stopper dem fra å lage en 8-kjerner og 16-tråder versjon av 7700k og dermed ta knekken på fordelene med AMDs Ryzen 7? Egentlig ingen verdens ting, annet enn latskap.

Dem har det, den heter 7820x..

• Liker 1
Lenke til kommentar

CPU; 6000kr + hovedkort; fra 2000kr = 8000kr~

Ryzen 7 1800x

CPU; 4500kr + hovedkort; fra 500kr = 5000kr~ 

og det før prisreduksjonen på Ryzen.

Ganske stor prisforskjell for en minimal ytelsesøkning.

Ser poenget ditt, men Intel kan overklokkes(jada, vet at ikke alle overklokker) å da kommer ikke ryzen nærme :p

Uansett så var det vel ikke prisforskjell som var diskutert, men om intel hadde cpu med 8 kjerner og høy singelcore.

Noen CB15 tall fra mitt system å fortsatt et par hundre mhz å gå på.

Mutlicore; 2220 Singelcore: 221

Lenke til kommentar

På folding? Nope. På spill jepp, Om du ser på test programmene, i bruk vet jeg ikke på spill om du merker forskjellen. :)

Lenke til kommentar

CPU; 6000kr + hovedkort; fra 2000kr = 8000kr~

Ryzen 7 1800x

CPU; 4500kr + hovedkort; fra 500kr = 5000kr~ 

og det før prisreduksjonen på Ryzen.

Ganske stor prisforskjell for en minimal ytelsesøkning.

Ser poenget ditt, men Intel kan overklokkes(jada, vet at ikke alle overklokker) å da kommer ikke ryzen nærme :p

Uansett så var det vel ikke prisforskjell som var diskutert, men om intel hadde cpu med 8 kjerner og høy singelcore.

Noen CB15 tall fra mitt system å fortsatt et par hundre mhz å gå på.

Mutlicore; 2220 Singelcore: 221

Sant, men det hjelper jo egentlig ikke når de priser seg så ut som de gjør da. Jeg mener, Intel har 18 cores også, men de er fortsatt for dyre.

Nå er jeg riktignok fan av AMD og jeg er glad for at de igjen kan være i nærheten av å konkurrere. Men selv jeg ser at den eneste grunnen til at AMD kan konkurrere igjen er fordi Intel har sovet i timen, blitt sløve og omtrent lagt frem en velkomstmatte og ønsket AMD hjertelig velkommen tilbake i gamet.

Bare se på Nvidia. Selv når de utklasserte AMD så fortsatte de å konkurrere mot seg selv og gir egentlig ikke AMD noen åpning til å komme inn å stjele ytelsestronen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...