LMH1 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Hva med: http://www.guru3d.com/news-story/rumor-next-gen-amd-epyc-processors-will-get-64-cpu-cores.html Finnes noen spill\ programmer som drar nytte av dette? Ren rendering Enterpise vettu. Klarer meg med 32 tråder på 1950x en stund til på serveren nå. Bruker vel 0,9% av den i gjennomsnitt i uka Hvordan er windows 10 sidebar (All cpu meter på 1950x?) Da jeg merker med Ryzen 7 1700: tilfeldig skjermbildet: Så står cpuen på 100% i oppstart, også i oppgavebehanding med samsung 951 pro SSD disk. Er det samme problem også med 1950x eller må jeg ha dårlig cpu som har degradert i overklokking? For intel har vel ikke samme problemet. Eller dårlig opptimalisering i windows 10\hovedkort drivere? Dog har jeg satt oppdateringstid til 0.2 ms. For å sjekke mest mulig cpu kraft, så utrolig hvis cpuen kan bli så fort belastet i load. aldri fått helt til med oppstarttid heller får aldri windows 10 å lastes på 5 sekunder med mye programmer i meny velgeren. Kunne starte 10-20 samtidig programmer på 0.2 ms. Linux er ennå verre, da en sata SSD disk er rask nok, og driverproblemer gjør man må over på sata. Litt usikker på hva du mener, men kan faktisk se ut som om du har altfor mange programmer starte opp samtidig, fra en treg HDD eller gammel SSD. Det vil kreve endel fra CPU, men at du faktisk klarer å makse ut en r7 1700 imponerer egentlig. Har selv ingen problemer med startup fra en NVME SSD med R5 1600. Går raskt som bare rakkern Fant ut hvor problemet ligger er faktisk rambrikkene som er dårlige som gjør cpuen tregere, samsung 951 pro PCI-E er 30-40% raskere med tregere hypx rambrikker en raske? Ganske dårlig av AMD egentlig. Så må leve med 2133 mhz ram, setter jeg D.O.C.P også 2666 mhz så fryser pcen seg hvis jeg nå overklokker cpu. Før fungerte det mye bedre så bios oppdateringene gjør maskinen dårligere på overklokking? Er det kjent problem? Men fremdeles når cpuen er på 3.74 Ghz så får jeg nå 60% last i oppstart på cpu, med all All_CPU_Meter satt på 0.2 sekunder oppdatering. Så vet fremdeles ikke høres mye ut syns jeg. men kan jo være programmet ikke er optimalisert for ryzen, for skulle tro i7 7700k kommer bedre ut her? Med kun 4 kjerner og 8 tråder. Endret 22. november 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Hva med: http://www.guru3d.com/news-story/rumor-next-gen-amd-epyc-processors-will-get-64-cpu-cores.html Finnes noen spill\ programmer som drar nytte av dette? Ren rendering Enterpise vettu. Klarer meg med 32 tråder på 1950x en stund til på serveren nå. Bruker vel 0,9% av den i gjennomsnitt i uka Hvordan er windows 10 sidebar (All cpu meter på 1950x?) Da jeg merker med Ryzen 7 1700: tilfeldig skjermbildet: Så står cpuen på 100% i oppstart, også i oppgavebehanding med samsung 951 pro SSD disk. Er det samme problem også med 1950x eller må jeg ha dårlig cpu som har degradert i overklokking? For intel har vel ikke samme problemet. Eller dårlig opptimalisering i windows 10\hovedkort drivere? Dog har jeg satt oppdateringstid til 0.2 ms. For å sjekke mest mulig cpu kraft, så utrolig hvis cpuen kan bli så fort belastet i load. aldri fått helt til med oppstarttid heller får aldri windows 10 å lastes på 5 sekunder med mye programmer i meny velgeren. Kunne starte 10-20 samtidig programmer på 0.2 ms. Linux er ennå verre, da en sata SSD disk er rask nok, og driverproblemer gjør man må over på sata. Litt usikker på hva du mener, men kan faktisk se ut som om du har altfor mange programmer starte opp samtidig, fra en treg HDD eller gammel SSD. Det vil kreve endel fra CPU, men at du faktisk klarer å makse ut en r7 1700 imponerer egentlig. Har selv ingen problemer med startup fra en NVME SSD med R5 1600. Går raskt som bare rakkern Fant ut hvor problemet ligger er faktisk rambrikkene som er dårlige som gjør cpuen tregere, samsung 951 pro PCI-E er 30-40% raskere med tregere hypx rambrikker en raske? Ganske dårlig av AMD egentlig. Så må leve med 2133 mhz ram, setter jeg D.O.C.P også 2666 mhz så fryser pcen seg hvis jeg nå overklokker cpu. Før fungerte det mye bedre så bios oppdateringene gjør maskinen dårligere på overklokking? Er det kjent problem? Men fremdeles når cpuen er på 3.74 Ghz så får jeg nå 60% last i oppstart på cpu, med all All_CPU_Meter satt på 0.2 sekunder oppdatering. Så vet fremdeles ikke høres mye ut syns jeg. men kan jo være programmet ikke er optimalisert for ryzen, for skulle tro i7 7700k kommer bedre ut her? Med kun 4 kjerner og 8 tråder. Brukerfeil, helt sikkert. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Du er ikke bedre en meg rusher, kommer kun med tull, si hvordan det kan være brukerfeil? Da samme problem ikke er på intel cpuer? Så må være AMD sitt brikkesett\bios som er feil konfigurert på auto innstillinger, må man endre minnetidene for å kunne overklokke cpuen har AMD tydigvis gjort noe feil med bios som oppdager feil type ram i bios og setter feil minnetider bevist. Skal du først komme med kritikk bør du forklare hvordan jeg er problemet. For man kan ikke forvente normale brukere er klar over problemet når man ikke får feilmelding i bios (Set manual memory times) eller at man får "Memory error\incompactibily issue" som feilmelding. Endret 23. november 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Ingen grunn til å være frekk Rusher. Greit nok at LMH1 skriver lite sammenhengende, men ærlig talt. Om du har enormt mye programmer som starter på oppstart av windows samtidig som du har en kombo av "dårlig" RAM og en HDD vil nok det være den mest sannsynlige grunnen til at PCen din sliter. En ting du kan gjøre er å laste ned fks: CCleaner, gå inn på "Tools" taben til venstre og deretter inn på Startup. Under Windows-taben finner du alt som starter opp når PCen starter opp. Jeg selv skrur av det aller meste selv. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) nei, det er ikke dårlig ram\SSD men problemet ene er cpu blir veldig hardt belastet i oppstart? Dårlig ram er vel heller kompaktibilitetproblem ved overklokking. Og minnetid feil kanskje som gjør maskinen litt ustabil. For jeg tror enten Ryzen er dårlig optimalisert, dårlig brikkesett drivere. Ellers må det være noe annet. Da jeg vet bulldozeren hadde samme problemet med ytelse, ble jo nesten Core 2 quad ytelse, mot en i5 cpu. Hva hjelper det med mange tråder når ytelsen per kjerne ikke er like bra. Eller kan det være windows 10 som favoriser intel mot AMD i slike tilfeller? For jeg syns generielt sett intel vinner alltid over AMD i ytelsetester, men AMD blir alltid sett på som budsjett alternativet. VIA \ARM blir en produsent som er hakket under igjen. Ccleaner hjelper lite på cpu ytelse, det frigir kun diskplass. Selvfølgelig kan det være antivirusprogram eller noe annet som kjøres i bakgrunnen men hvorfor skal det skje under oppstart? Endret 23. november 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Du er ikke bedre en meg rusher, kommer kun med tull, si hvordan det kan være brukerfeil? Da samme problem ikke er på intel cpuer? Så må være AMD sitt brikkesett\bios som er feil konfigurert på auto innstillinger, må man endre minnetidene for å kunne overklokke cpuen har AMD tydigvis gjort noe feil med bios som oppdager feil type ram i bios og setter feil minnetider bevist. Skal du først komme med kritikk bør du forklare hvordan jeg er problemet. For man kan ikke forvente normale brukere er klar over problemet når man ikke får feilmelding i bios (Set manual memory times) eller at man får "Memory error\incompactibily issue" som feilmelding. Det er komplett umulig å komme med ett forslag, når det er komplett umulig å forstå hva du skriver. Teoriene som er servert av deg opp i gjennom årene både her og på AVforum er av veldig tynn suppe, så beklager. Det er helt umulig å gi annen tilbakemelding en helt sikkert brukerfeil. Endret 23. november 2017 av Rusher 9 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Brukerfeil, tilbakestill bios, format c:\ og start på nytt. Forøvrig er det komplett umulig å forstå hva du ønsker å formidle. 1 Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 nei, det er ikke dårlig ram\SSD men problemet ene er cpu blir veldig hardt belastet i oppstart? Du skriver i en post lengre opp er at du har finni problemet og at det er ram brikkene dine som er problemet jo... Du vingler litt frem og tilbake, hehe Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Så sier du "frekk Rusher" Jeg sier bruker feil. Er ikke ram, ikke cpu, heller ikke ssd. Om ts tro han for raskere opp starte med m2 da har han noe å lære. Min linux starter raskere med 1800x enn på 6800k(3700), og det er på en raptor disk Endret 23. november 2017 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Ja, det er ikke rart. HEDT har flere minnekanaler og bruker litt lengre tid på å boote pga. "ram training". Er iallefall grunnet slik jeg ble fortalt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Ja, det er ikke rart. HEDT har flere minnekanaler og bruker litt lengre tid på å boote pga. "ram training". Er iallefall grunnet slik jeg ble fortalt. Det finnes sikkert 1000 forskjellige boottider på samme hardware også. Så å se på boottid er gammeldags. Jo mere dritt man har i oppstarten, desto lengre tid tar den. Høyere cpu og minnehastighet hjelper litt, rask ssd hjelper litt, ingen raid hjelper ganske mye, ingen Areca Raidkontroller hjelper ca 50 sekunder!... ett skjermkort hjelper litt VS 2... Listen er EVIG lang. Så har vi "fastboot" som dropper mye dritt som initialering av dill og dall, men da må man resette bios for å komme inn i bios igjen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Er ts som klager på det. Jeg merker ikke forskjell på corsair force 3 240GiB(42983 POT) vs Kingston snvp 325 64GiB(66325 POT) Min første ssd. De starter likt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 For noen er en ferdig konfigurert maskin, uten mulighet til å gå inn i Bios, uten mulihet til å overklokke det soleklare valg. Å overklokke minne på ett Ryzen basert system.. se det overlater man til de som ikke gjør annet enn å overklokke/teste RAM-brikker og heller ikke har noe imot en re-installering eller 10.. eller 1000 omstarter. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) 2609390 BLACK FRIDAY ASRock Fatal1ty X399 Professional Gaming Hovedkort - AMD X399 - AMD TR4 socket - DDR4 RAM - ATX Hovedkort, ATX, Socket TR4, AMD X399, USB 3.0, USB 3.1, USB-C, Bluetooth, 2 x Gigabit LAN, Wi-Fi, HD-lyd (8-kanalers) Fjernlager, 2-3 dager til forsendelse 4 799,00 kr 3 699,00 kr(2 959,20 kr) Kongedeal! Endret 24. november 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
mer-hw Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 https://www.proshop.no/Hovedkort/ASRock-X399-TAICHI-Hovedkort-AMD-X399-AMD-TR4-socket-DDR4-RAM-ATX-/2609391 Er vel ikke så mye dårligere denne heller. X399 Asrock Taichi til 2999,- Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hvordan er det med lydkort på moderne hk? Er de like søppel som de var før? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Skaff deg forsterker eller hodetelefon forsterker med optisk eller HDMI\Displayport etc eller usb. Lydkort er vel creative de beste, men funger vel dårlig med drivere til linux\windows. Så realtek er vel mindt på treet funger men blir vel ikke egnet til lydopptak eller hifi. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 R5 1600 for 1695,- nå Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 (endret) Hvordan er det med lydkort på moderne hk? Er de like søppel som de var før? Veldig bra faktisk Mange "dac chipper" nå er samme som i eksterne dac'er. F.eks ess sabre etc. Evig forskjell nå i forhold til før Så om man ikkje har hodetelefoner til "3k+" så er det iallefall ikkje vits med dac i tillegg. Min mening Endret 24. november 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Har hatt stor suksess med mitt gamle creative lydkort, mange har hatt problemer med creative men det har alltid fungert for meg. Uansett, hva er liksom den beste lyd chippen på hk idag? Er vel noe realtek greier som vanlig. Har headsett til halvparten av 3k bare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå