Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Nei, det er ikke på vidda i det hele tatt.

Jeg tipper at Intel vil være helt på topp når det gjelder IPC, men, og det er et stort men, vi får trolig mer for pengene og flere kjerner med et tilsvarende Amd produkt.

Det blir ett tett løp fra 18 og ut, amd hopper rett til 7nm med Zen+. Hoppet vil gi mer effektivitet men man får håpe frekvensen kan holdes over 4GHz. Ja dem satset på modularitet slik man kan anta at man får mange kjerner.

 

 

Vi får håpe GFs 7nm-prosess er bedre enn deres 14nm-prosess, det er tegn på at 14nm-prosessen er svært uegnet til Polaris i det minste

 

AMD vil bruke 7nm teknologien i fra IBM, så nå må samsung kjøpe lissens i fra AMD/IBM for at de skal ned til 7nm. Rollebytte^^

Endret av Koven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk google:

 

Zen architecture will also make it to AMD APUs, meaning you’ll be able to buy a full chip with both Zen architecture and AMD Radeon graphics on board. These have proven relatively successful for budget gaming PCs in the past, so with better processing performance and graphics, AMD could really take a bite out of the budget gaming market

What’s most interesting is the rumoured power efficiency of the top-end 8-core chip, which is rumoured to be just 95W. That compares very well the 140W 8-core Intel core i7-6900K, but it remains to be seen how the two compare in terms of performance when both are at maximum clock speeds.

AMD Zen-based chips will run on the company’s new AM4 architecture, which will feature DDR4 memory-compatibility, USB 3.1, high-speed NVMe SSD support and SATA Express, putting it mostly in line with Intel’s X99 chipset.

 

AMD Zen UK price rumours: How much will the AMD Zen cost?

As the architecture has only been recently announced, there is no current news about its price.

However, we can predict a few price points, depending on the core-count of the processors:

As you can see above, we see the FX-Zen coming in four initial models. However, we do see a dual-core APU (£40), a 16-core FX (£250) and even a 32-core server-type (£400) processor being released too. These predictions are purely based on previous generation models and based upon its competition - Intel.

As soon as we get more concrete prices, we shall update this article.

AMD Zen specification and feature rumours: What to expect from AMD Zen?

Men når den kommer er vel mere usikkert kanskje i 2017?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

On top of that they claim the processors can be clocked to 4.2 GHz fairly easily with conventional cooling and up to 5 GHz with LN2.

Om skaleringen med ln2 er så dårlig må det være en veldig kort pipeline i zen. Sammen med lav lekkasje fra transistorene. Da blir det ikke mye poeng å vannkjøle dette.

Lenke til kommentar

Mest intressant är att toppmodellen sägs gå upp mot Intels Core i7-6850K, som har sex kärnor med stöd för Hyperthreading i 3,6–3,8 GHz. Med tanke på att det från AMD:s håll handlar om åtta kärnor talar det för att prestandan, inte helt oväntat, vid enkeltrådade applikationer fortfarande kommer ligga en bit efter Intels senaste arkitekturer.

 

Fra Sweclockers.

Lenke til kommentar

 

Mest intressant är att toppmodellen sägs gå upp mot Intels Core i7-6850K, som har sex kärnor med stöd för Hyperthreading i 3,6–3,8 GHz. Med tanke på att det från AMD:s håll handlar om åtta kärnor talar det för att prestandan, inte helt oväntat, vid enkeltrådade applikationer fortfarande kommer ligga en bit efter Intels senaste arkitekturer.

 

Vel!.. det ble vel demonstrert at Zen 8core slo Intels 6900K i blender på 3GHz clock for Clock. Ell har noen glemt den demoen? Jeg personlig tar alt med en liten klyoe salt frem til lansering. Lite vits å støtte seg helt på rykter.

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere i tråden, jeg tenker 2 - 3 mnd siden. Da jeg antok at Amd nå ville velge å gå for Intel sin strategi å låse klokkbare cpuer inn i et eget entusiast segment samt dele sine cpuer inn i lignende branding. R7 R5 OG R3. Viser seg vel faktisk å være hva dem velger å gjøre.Jeg tror fremdeles at AMD er tilbake hvor dem hører hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at priskrigen vil være mellom AMD sitt X-chipsett og Intel sitt Z-chipsett, og da kommer nok vi som har vært på X-Chipsettet til Intel til å måtte spise flere sure epler om vi skal det "bleeding edge" likevel :(

 

Amd har som regel kommet med mye bra i forhold til prisen, eksempelvis mange tilkoblingspunkter ( Sata, Ide, Usb osv osv ) mens man ofte har måttet satset på en relativt dyrere Intel cpu for å få med seg dette på hovedkortene til den konkrete sokkelen. 

 

Slik jeg ser det har Intel drevet med mye segmentering i markedet med hovedkortene sine og cpu'ene sine og dette er jo selvsagt ikke bra...

Lenke til kommentar

AMD Zen Octacore Summit Ridge engineering sample spotted at 3.2/3.5 GHz

 

Så må bare AMD prise den rett da. Spørs bare om gleden blir kortvarig for dem... Intel kommer jo med Skylake-X og KabyLake-X på sensommeren 2017. Kan jo håpe på en priskrig som kommer oss til gode da :)

Det er det jeg forventer at Zen vil levere:

Rundt 85 til 90 prosent av enkelttrådet ytelse mot Skylake til vesentlig lavere pris i forhold til total ytelse.

Lenke til kommentar

 

AMD Zen Octacore Summit Ridge engineering sample spotted at 3.2/3.5 GHz

 

Så må bare AMD prise den rett da. Spørs bare om gleden blir kortvarig for dem... Intel kommer jo med Skylake-X og KabyLake-X på sensommeren 2017. Kan jo håpe på en priskrig som kommer oss til gode da :)

Det er det jeg forventer at Zen vil levere:

Rundt 85 til 90 prosent av enkelttrådet ytelse mot Skylake til vesentlig lavere pris i forhold til total ytelse.

 

 

Ja noe sånt. Greia er jo at hvis man har en Intel Haswell CPU eller nyere, så blir det ikke akkurat en oppgradering å gå til Zen. Med unntak av hvis man har en i5 fire kjerne da, og ønsker seg flere kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...