Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil nok gå for 1300X alternativet. Når han eventuelt vil starte å modde minecraft ELLER får en stor "verden" (Det er noe som skjer meget raskt, ihvertfall med mine små søskenbarn og onkelunger) vil det lille ekstra på 1300x være viktig. Ellers ser det meeget bra ut, mye bedre enn det jeg spilte minecraft på når jeg var mindre :D

Edit: Bare pass på å ta best mulig RAM, og minimum 8GB. Minecraft sluker så mye ram det kan.

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Må si at det har vært litt av et "eventyr" med å få x370 hk'et mitt stabilt med 3200MHz minnehastighet... Er det noen her som vet hvor mange pci express slots ryzen 7 1700 kan ha med x16 på x370 hovedkort?

edit: etter litt googling så ser det ut som det er bare mulighet for 1 slot med pcie x16 eller 2 med x8 for skjermkort :)

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Så litt av den "The Great Coffee Lake" videon, kan hende jeg tar feil her siden jeg er på jobb fikk jeg ikke sett hele og mye uten lyd men det virker som har lite med AMD/Ryzen å gjøre. Så hvorfor poste den her?

Ser at AMD er nevnt noen ganger men av det jeg har sett er det stort sett målt oppimot andre intel produkter.

Lenke til kommentar

Ah, sorry. Poenget med å ta den i denne tråden er at AdoredTV som regel får kjeft for å være for "pro AMD". Så jeg regnet med en del pepper om jeg hadde postet den i en "Intel tråd". :p

Relevansen til Ryzen er uansett at 8700K har blitt utropt til "vinner" over R7 1700/X/1800X. Men som det kan se ut som ikke har vært heelt rettferdig på grunn av at flere av "Younooberne" som testet Coffee Lake, har testet de med hovedkort som har "Multi Core Enhancement" ON som default. Deres non OC resultater, har altså faktisk vært med OC.

J2C har laget denne videoen for å adressere blunderen:

Og deretter retestet:

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Ah, sorry. Poenget med å ta den i denne tråden er at AdoredTV som regel får kjeft for å være for "pro AMD". Så jeg regnet med en del pepper om jeg hadde postet den i en "Intel tråd". :p

Relevansen til Ryzen er uansett at 8700K har blitt utropt til "vinner" over R7 1700/X/1800X. Men som det kan se ut som ikke har vært heelt rettferdig på grunn av at flere av "Younooberne" som testet Coffee Lake, har testet de med hovedkort som har "Multi Core Enhancement" ON som default. Deres non OC resultater, har altså faktisk vært med OC.

https://www.youtube.com/watch?v=zi-zU2p2ykc

Og deretter retestet:

https://www.youtube.com/watch?v=b0Oeme4V2bM

Mens 1700x/1800x "overklokker seg selv :p jo kaldere, desto høyere "boost"

Min mening er at oc vs oc gir det mest riktige resultatet. De som ikkje klarer å overklokke i år 2017, bryr seg katta om ytelsen læll :p. De vil garantert ikkje merke forskjell, akkurat som Kjetil Laura :D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det som har skjedd nå. Er jo at i flere av Coffee Lake review'ene har gitt feil tall for ytelsen ut av boksen. Du MÅ ha samme hovedkort som de som testet (eller HK med samme funksjon, og ON som default). Og hovedkort produsentene må fortsette å sette MCE på som default i BIOS. Ellers får man ikke den ytelsen som man ser i disse review'ene.

Jeg vet ikke helt hvem man skal klandre for dette. Eller jo, egentlig. Det er for det meste amatører som gjorde disse feilene. Skjønt, jeg hadde vel ikke ventet at Hardware Canucks skulle vært blant dem. Så kanskje hendelig uhell for hvem som helst? Men Linus og J2C? Ikke akkurat sjokkerende..

Ellers har jeg ikke noe problem med at hovedkort produsentene kjører på med MCE. Jeg har faktisk en 3770 som i henhold til HW-Info fiser avgårde på 4,1GHz på alle kjerner. Så klager ikke på slikt jeg. :p

Men vi bør helst kunne stole på de reviews som kommer om ny HW. Og fakta er at på grunn av J2C, så var det mange folk som gikk fra review'en i tro om at 8700K var en god del bedre ut av boksen, enn den egentlig er. Og at 1700X var en del dårligere, enn den egentlig er.

Og det kan jeg ikke forestille meg at det er mange som ønsker?

Uansett skiller AMD's XFR seg fra denne situasjonen. Da det er en annonsert "feature". Disse review'ene er jo bare folk som har dritt på draget..

Lenke til kommentar

Siden "ingen" overklokker (i følge så mange her inne) så må jo MCE ON være en god ting? :p

Som sagt er jeg på ingen måte i mot det. Problemene oppstår når vi ikke kan stole på at de som skal teste HW er kompetente nok til å skru det av når de skal måle ytelsen "rett ut av boksen"..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og deretter retestet:

Mens 1700x/1800x "overklokker seg selv :p jo kaldere, desto høyere "boost"

Min mening er at oc vs oc gir det mest riktige resultatet. De som ikkje klarer å overklokke i år 2017, bryr seg katta om ytelsen læll :p. De vil garantert ikkje merke forskjell, akkurat som Kjetil Laura :D

Joda, jeg merker forskjellen på folding. Er 100 - 160fps jeg ikke ser forskjellen i bruk, ser det i test programmene.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Hvem er med konspirasjonen? Asus eller Intel? Begge to? Hvorfor kun på Asus-kort? Hva er motivet når de veit at dette vil bli oppdaget omtrent med en eneste gang?

Asus sin markedsandel bare øker, kanskje derfor? Ikkje så rart de øker heller, da de fortsatt er best på toppkorta på både Amd og Intel. Supporten er også overlegen med represenranter på diverse fora.

Lenke til kommentar

Ser Ryzen 5 og 7 har blitt en del rimeligere. Bare 880kr fra 1700 til 1800x.

R5 1600   1994,-  (-400kr)
R5 1600X 2275,-  (-475kr)

R7 1700   2999,-  (-500kr)

R7 1700x 3349,-  (-850kr)

R7 1800x 3879,-  (-1500kr)

(Kilde: prisguide)

Når jeg ser at i5-6600k (4c/4t) på 4.5Ghz bruker ~100% cpu under BF1 så frister det å prøve en R5 1600 eller høyere. Eneste jeg frykter er den evt. lavere entrådsytelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fyren her får knallresultater i spill ved strammere RAM latency på Ryzen, og spesielt trrd og tfaw. 3466mhz cl14 hjelper:

Kanskje best effekt i kombinasjonen Ryzen+Vega sammenlignet med Ryzen+1080:

Endret av C64C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...