Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

De må gjerne gi faen i nye features hvis de har minimalt med nytte for de fleste.

Heller det enn at de plager alle over på en ny platform hvert år.

Du trenger jo ikke å bytte platform hvis du ikke vil. Intel sine platformer holder i mange år uten at du trenger å bytte det ut. Personlig så synes jeg i allefall det er greit å ha muligheten til å få nye features.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg synes det er greit å ha muligheten til å bytte til en nyere generasjon CPU uten å måtte bytte hovedkort fordi de bestemte seg for å dytte in PCIe 4.0 eller whatever når PCIe 3.0 fortsatt holder i bøttevis.

2020 høres ut som et flott tidspunkt å tenke på nye features, ikke 2018.

Men det er nå min mening. Det optimale hadde så klart vært muligheten til å velge selv.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Og jeg synes det er greit å ha muligheten til å bytte til en nyere generasjon CPU uten å måtte bytte hovedkort.

Aldeles enig, Intel skal ha nytt hovedkort på 7740X? som ikke er noen særlig oppgradering fra 7700K. Hvis jeg skal kjøpe nytt hovedkort, så skal det være en betydelig oppgradering fra det gamle hovedkortet. Må ikke glemme at nytt hovedkort som oftest krever annen type minne også.

Jeg synes de burde lagd ny sokkel for hver nye minnegenerasjon. Fra DDR3 til DDR4 til DDR5 osv. Så kunne vi i mellomtiden velge å oppgradere til nye CPU'er på de systemene vi har fra før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du fikk da vel både usb3 og pci-e3 på am3+ og fm2 platformen, så hvordan de gir faen i feautures vet ikke jeg men.

Enkelte AM3+ hovedkort hadde PCIe 3.0-støtte ved hjelp av en bro-brikke som slo sammen 2x PCIe 2.0 x16 til 1x PCIe 3.0 x16, men fordi båndbredden fra CPU til chipset var ganske begrenset var det ikke mulig å få mer båndbredde enn PCIe 3.0 "x12" én vei. Så den støtten var nå mer for papirets skyld.

FM2+ støttet PCIe 3.0 som en del av plattformen ja, men det var rimelig kjipe CPUer på den sokkelen...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg synes det er greit å ha muligheten til å bytte til en nyere generasjon CPU uten å måtte bytte hovedkort.

Aldeles enig, Intel skal ha nytt hovedkort på 7740X? som ikke er noen særlig oppgradering fra 7700K. Hvis jeg skal kjøpe nytt hovedkort, så skal det være en betydelig oppgradering fra det gamle hovedkortet. Må ikke glemme at nytt hovedkort som oftest krever annen type minne også.

Jeg synes de burde lagd ny sokkel for hver nye minnegenerasjon. Fra DDR3 til DDR4 til DDR5 osv. Så kunne vi i mellomtiden velge å oppgradere til nye CPU'er på de systemene vi har fra før.

Å si at intel skal ha nytt hovedkort for å fra 7700 til 7740 er som å si at AMD skal ha nytt hovedkort for å gå fra 1800x til 1900x!

En annen platform med instegs prosessor.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Blir ikke helt det samme da 7740 er en nærfa tulleprosessor

Vel... Hele Amd plattformen er jo nerfa, les; middels singletrådytelse og middels minneytelse.

Og det er vel kanskje like greit? For eller så hadde vel Intel rett og slett bare måttet pakke sakene sine og kaste inn årene?

For hadde AMD dominert dem på disse to feltene også så hadde de jo vært ute og kjøre, hadde de ikke?

Slik det er i dag så kan du velge, for de er gode på hvert sitt.

Lenke til kommentar

Vi må huske på at i vurderingen til Nizzen så kommer ikke penger inn i bildet :p

Men kan være enig i at det hadde vært bedre med dobbel minnekanal på AM4 hovedkortene, men trolig er dette en begrensning pga cpu arkitektur og noe som egentlig bekreftes i de som har 2xkjerner med opp til 16 c/ 32 t .

Kanskje er dette noe som løses i neste revisjon av cpu arkitekturen som er ventet å komme i produksjon i midten av 2018? Tilgjengelighet bør da kanskje bli omtrent slutten av 2018.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel... Hele Amd plattformen er jo nerfa, les; middels singletrådytelse og middels minneytelse.

Middels var vel litt å ta i... Da er intel sin singletråd litt over middels?

FAKTA: Alle tester viser at Intel sin singeltrådytelse er best, og AMD sin middels.

Lenke til kommentar

FAKTA: Alle tester viser at Intel sin singeltrådytelse er best, og AMD sin middels.

Det går ikke det. Du kan ikke si det på den måten.

Det er kun 2 produsenter. Den ene er best, den andre dårligst.

Hvis Intel er best, så er AMD dårligst, ikke middels. Middels betyr at det er noen andre som er dårligere og det er det ikke.

Poenget er at Nizzen sa at AMD sin singeltråd ytelse var middels og siden Intel sin er litt bedre, så er altså Intel sin litt over middels.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går ikke det. Du kan ikke si det på den måten.

Det er kun 2 produsenter. Den ene er best, den andre dårligst.

Hvis Intel er best, så er AMD dårligst, ikke middels. Middels betyr at det er noen andre som er dårligere og det er det ikke.

Poenget er at Nizzen sa at AMD sin singeltråd ytelse var middels og siden Intel sin er litt bedre, så er altså Intel sin litt over middels.

https://www.viatech.com/en/silicon/processors/

Lenke til kommentar

Ja intel sin er best. Det betyr ikke at AMD sin er middels.

Jeg ville sagt Ryzen har god singeltrådytelse, og intel bedre. Men det er alltid noen som skal vri det negativt når det gjelder AMD.

Lenke til kommentar

Ja intel sin er best. Det betyr ikke at AMD sin er middels.

Jeg ville sagt Ryzen har god singeltrådytelse, og intel bedre. Men det er alltid noen som skal vri det negativt når det gjelder AMD.

Det er alltid noen som ikkje vil erkjenne fakta ;)

Heldigvis kan jeg si dette som eier av både 1800x og 1950x  :thumbup:

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...