Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar dette her siden "systemet" er AMD Ryzen, og mange Ryzen-folk kjører nvidia. Så til saken.. er det noen velbevandret i nvidia-verdenen som vet hva som skyldes at den generelle ytelsen (ikke spill) får et tap med nvidia-driver installert, og hva man eventuelt kan gjøre for å unngå dette? Tapet er beskjedent, men konstant til stede uansett. Har installert/avinstallert et par ganger for å verifisere. Clean install på alle slags måter. Ytelsen er tilbake igjen der den skal være med nvidia-driveren avinstallert. Merkes først som en gnagende følelse av at noe ikke stemmer. Deretter kjørt en 2-3 bench for å sjekke. Cinebench osv. Når det gjelder spill, så har de som trenger litt GPU-kraft for å svinge seg, fått ytelsen fordoblet (eller mer) i forhold til mitt gamle 390x, men det skulle jo bare mangle. Men i feks GW2 mister jeg 10-15 fps på et par kjente punkter. Her er det nok cpu kommer inn.. fikk et løft med Ryzen 1800x i forhold til min gamle i5 [email protected] sammen med nevnte 390x-kort i GW2. Nå er det tilbake til gamle dager igjen med dårligere ytelse i GW2, og det med det nye1080ti av alle ting. Ikke en vanvittig krise, men irriterende nok. Har jammen ikke hatt nvidia siden 7600GT. Noen som har noen tips?

Testet forskjellige drivere til 1080ti kortet?

Kun testet de to siste driverne..den siste muligens noe bedre. Tror ikke jeg skal gå lenger enn det. Spillmessig er jeg fornøyd, selv om jeg ikke kan si noe om resultatet er eksakt der det burde være med mitt oppsett. 126-127 fps total gjennomsnittilig i Rise of the Tombraider bench på very high 1440p dx12. Får lavere ytelse og stutter med dx11. Doom: der jeg er akkurat nå.. 190-200 fps  med vulkan ultra 1440p, bruker ikke AA. Ikke prøvd flere titler enda. Så med unntak av Guild Wars2 er det langt høyere ytelse enn før selvfølgelig. Kunne fint også greid meg med Vega Liquid, med 1080ti får jeg bonusfps. Men så var det Powermastercardweekend da og 1080ti til artig pris. Hvorvidt den potensielle ytelsen i alle spill kan bli svekket av samme årsak har jeg ikke snøring på. I GW2 blir det iallfall tap på inntil 20% enkelte steder i forhold til før. Vanskelig å si helt konkret når det er mmo.

Mest opptatt av hvor mye ytelsen lider med andre ting enn spill pga nvidia driveren... i reelt bruk, ikke benchmarks. Det er jeg ikke sikker på. Det blir noe tidkrevende å finne ut av, siden jeg skal bruke pcen også, og den tiden har jeg ikke hatt enda. Får ta det "live". Et eksempel på bench med lavere ytelse: Cinebench pre-nvidia: ca.166-167/1675-1680. Nå: ca.162-163/1640-1650. Som sagt ikke allverden i det hele tatt, kanskje det ikke slår ut så mye, men irriterende uansett. Hvorfor vites ikke, men kilden er klinkende klar. Med nvidiadriver avinstallert forvinner klumpfoten, og det er ikke random...nvidia-driver inne er det lavere ytelse. Reprodusert flere ganger. Kjøpte AMD Ryzen 1800x primært for encoding av film/video, redigering og musikkprodusjon (i heimen), og er veldig fornøyd med det. Så om spillytelse går litt opp og ned gir jeg f*** i så lenge alt flyter nogenlunde unna problemfritt. Det å f.eks få lagt til tid på en allerede lang og stor encoding-økt er verre. Skulle gjerne hatt noen tall på dette med 390x inne, men falt meg ikke inn. Orker ikke bytte om nå eller installere/avinstallere i sett.

Søkt en del på dette og finner stort sett ingenting. Hvis ingen andre opplever dette med Ryzen/nvidia (hva med intel?) må vel feilen ligge hos meg. Men for å være ærlig, i løpet av alle år med hardware inn og ut, er det ikke så mange måter å gjøre dette på. Rensket unna alle rester av AMD-driveren inkl. chipset. Custom-installert nvidia-driver med og uten experience-tingen. Reinstallert AMDchipset-driver. Det å installere OS igjen synes jeg blir litt sært. Litt skuffet over nvidia-kjøpet, siden jeg ikke spiller veldig mye. AMD 390x var problemfritt i den sammenheng. Skulle bare slå litt på stortromma med 1080ti. For å dra det langt har jeg nå betalt 6400,- for å få dårligere ytelse. Det er ikke mye som skiller mellom en førnøyd og en misfornøyd bruker. Så.. ikke verdt å skrike høyt om 2-3% mindre ytelse nei. Mest irriterende. Opp mot 20% i "worst case scenario" derimot er ille. Til info er systemet ellers gjennomtestet. Finner jeg ut av dette blir det bare fryd og gammen. Det får tikke og gå enn så lenge.

Ser at dette kunne passe godt inn i en nvidia-tråd også, men men.. sånn er det

Beklager også laaange innlegg. Kan tydeligvis ikke begrense meg :)

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Har också en mix av Ryzen och Nvidia (1080) och jag upplever också olika fps vid olika tilfällen. Det händer så ofta att jag har slagit bort tanken att det är tilfälligheter. Det första folk bör ta bort är Nvidia Experience. Det har en del bra funktioner, men när det blandar in sig med prestanda i negativ form så är det klart att det inte är bra. Hade bara OBS kommit med en vettig replayfunktion som fungerar så är det totalt adjö till experience. SIsta beta av drivern var totalt katastrof för min del. Ok'ish prestanda i spel, men katastrof i videoredigeringen jag har. Cuda var inte möjligt så det var bara att installera gamla drivare igen som har en del prestandaproblem i de spel jag spelar. Man får aldrig påse och säck ser det ut som.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen her som har 1600x og kan fortelle litt hvordan den levde opp imot forventingene og eventuelt om det var noe problemer med ram/MB?

Har lest at i motsettning til Intel så kommer AMD til å holde seg til AM4 socket til 2020, så er veldig i tvil på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe. Vil ha noe som varer lenge, sist jeg kjøpte hardware var i 2011 og nå er det påtide å oppdatere snart.

Leste også noe om at x370 hovedkort får bios oppdateringer raskere enn "billig" kortene. Noe erfaring? Tenkte på å kjøpe følgende: https://www.komplett.no/product/901555/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-led-ddr4-3200mhz-16gb#

https://www.komplett.no/product/901555/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/corsair-vengeance-led-ddr4-3200mhz-16gb#

https://www.komplett.no/product/914766/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-prime-x370-pro-socket-am4#

https://www.komplett.no/product/921998/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/deepcool-captain-120-ex-rgb-cpu-kjoeler#

Forstår det slik at man bør være obs på valg av RAM ved kjøp av AM4.

Kan ta meg som ett eksempel på det, siden jeg var i samme båt i februar. Kjøpte R5 1600, Cl16 3200Mhz Corsair og MSI X370 SLI PRO. Hadde Kraken X31 fra før.

Som setup fungerer alt fjell. Enkel overclock til 3.8Ghz på 1.32V, RAM gikk rett på 3200Mhz når jeg skrev inn timings og sånn manuelt, tar 5 min om du hugser hva som står på ram-brikkene. Funket av en eller annen grunn ikke på XMP.

Temp med Kraken X31 og 5 vifter, trekker luft fra kaldt gulv:

Under idle ligger den på 30 grader, under load legger den seg på 55 grader. Ambient temp ligger på 23-24 grader pga samboer, kan ikke si noe der. 

Til gaming fungerer alt helt nydelig med EVGA 1070. Spiller alle spill godt fornøyd på 144Hz, på forskjellig kvalitet, da det er min pet peeve etter år med CS:GO

• Liker 3
Lenke til kommentar

Zenith fikk ny betabios i går som gjør livet bedre for de med dual rank minne også. Så du er nok safe :)

Takk for svar, da er det vel kanskje bedre å kjøpe quad minne, forslag?

Prøver å få opp maskinen, alt OK bortsett fra at mine to Intel 600p 512GB M.2 PCIe SSD ikke vises i BIOS. Den ene er montert i slot1 og den andre på riser-kortet som har plass til to stk M.2 disker.

Noen forsalg?

Lenke til kommentar

Zenith fikk ny betabios i går som gjør livet bedre for de med dual rank minne også. Så du er nok safe :)

Takk for svar, da er det vel kanskje bedre å kjøpe quad minne, forslag?

Prøver å få opp maskinen, alt OK bortsett fra at mine to Intel 600p 512GB M.2 PCIe SSD ikke vises i BIOS. Den ene er montert i slot1 og den andre på riser-kortet som har plass til to stk M.2 disker.

Noen forsalg?

Ny BIOS fikset problemet, Dvs Windows booter på M.2 disken, men de vises fortsatt ikke i BIOS.

Lenke til kommentar

Har också en mix av Ryzen och Nvidia (1080) och jag upplever också olika fps vid olika tilfällen. Det händer så ofta att jag har slagit bort tanken att det är tilfälligheter. Det första folk bör ta bort är Nvidia Experience. Det har en del bra funktioner, men när det blandar in sig med prestanda i negativ form så är det klart att det inte är bra. Hade bara OBS kommit med en vettig replayfunktion som fungerar så är det totalt adjö till experience. SIsta beta av drivern var totalt katastrof för min del. Ok'ish prestanda i spel, men katastrof i videoredigeringen jag har. Cuda var inte möjligt så det var bara att installera gamla drivare igen som har en del prestandaproblem i de spel jag spelar. Man får aldrig påse och säck ser det ut som.

Nei, det er ikke gull alt som glimrer. Experience er ute på fast basis nå, og prøvd et par drivere til, inkludert launch driver fra Asus. Problemet er fortsatt til stede. Avskriver en løsning på det i uoverskuelig fremtid, gidder ikke styre mer med det. Synes fortsatt det er pussig at ikke dette blir omtalt oftere. Finner mye om tap av fps i forbindelse med nvidia-drivere i søk på forum her og der, men ikke mye om den generelle ytelsen i andre scenarioer enn spill (som jeg selvfølgelig skjønner er fokuset for de fleste i denne sammenhengen). En tanke jeg har er at resultat/karaktervurdering i tester av Ryzen kan ha blitt påvirket av dette, ettersom noen er veldig hekta på små poengforskeller, og at anmeldere som regel hadda nvidia i testbenken.. Vi snakker om et veldig lite tap. Og vi snakker selvfølgelig om stock. Men ta Tek.no sin test f.eks. hvor de er veldig nøye med påpeke at en "ekte i7 6900k" sannsynligvis vil yte 8 poeng mer i cinebench 1-tråds, og dermed gå forbi Ryzen 1800X. "Tek.no: I enkeltkjernet drift blir derimot Intels høyere klokkede prosessorer dominerende, mens Ryzen holder seg på nivå med Broadwell-E. Vi forventer for øvrig at en ekte i7-6900K ville ligge mer på linje med 6950X ved enkeltkjernet drift". I mitt tilfelle går jeg ca. 5 poeng tilbake med nvidia inne, minnebåndbredde går det utover også, det går ned jevnt over hele fjøla (spiser opp G.Skill-kjøpet mitt jo.. høh). Det var jo også  mye snakk om i starten hvordan Ryzen ikke helt dugde som spill-cpu, og var ikke snakk om menger av fps i noen tilfeller. Dette er jo et område som har blitt forbedret i ettertid, med patcher, forbedret bios osv.  Men allikevel, om dette er isolert til AMD Ryzen og ikke Intel, kan det ha vært et problem. Vel, hvis det bare er noe som skurrer i mitt oppsett, kommer det bare frem med nvidia innstalert. Med AMD-kortet inne, eller nvidia-driver avinstallert, er alt som det skal være i "ikke-gpurelaterte" oppgaver. Har satt vekk Intel-riggen min, ellers skulle jeg testet selv hvis jeg fikk tid. For å gjenta meg selv.. Et tap på 2-3% er overkommelig, mest irriterende. Opp mot 20% derimot.. nei. Jeg legger dette til side nå. Mest en observasjon fra min side. En løsning på problemet vil kanskje dukke opp en gang. Kanskje i pose og sekk.

Endret av Extantitus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1900x 6199,- hos komplett.no

Er det en bedre binnet 1800x? Pluss flere pci-lanes?

Vel, man må jo også ha X399 hovedkort, og 4 RAM brikker for å få utnyttet 4 minnekanaler. I tillegg består 1900X av 4 CCX'er for å få flere PCIe baner enn 1800X. Så det blir mer riktig å si at den er 2 x høyt binnede (topp 5%) 1800X. Som også gir den forskjellen at max XFR frekvens gjelder for 4 kjerner i stedet for 2 som på 1800X. Og XFR frekvensen er +200MHz mot 1800X sine 100MHz.

Så en 1800X har "ut av boksen" lavere klokket base frekvens på 3,6GHz. Med "Max Turbo Core Speed" på 4,0GHz (litt usikker på hvor mange kjerner det gjelder). Men 2 av de kjernene kan ihvertfall nå 4,1GHZ vha. XFR dersom man har god nok kjøling.

Grunnet at 1900X er bedre binnede brikker er base frekvensen 3,8GHz med "Max Turbo Core Speed" på 4,0GHz. Men med XFR på 4 kjerner med opp til 4,2GHz.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel greit å ta med linken til Gamers Nexus. Da får folk med seg at Destiny 2 ikke tar i bruk SMT med Ryzen.

http://www.gamersnexus.net/game-bench/3038-destiny-2-beta-cpu-benchmarks-testing-research

"Destiny punishes Ryzen CPUs by ignoring SMT, to the point where we saw effectively 0% utilization on the SMT threads. With the R7 1700, all cores were engaged, but only the physical cores. This remained a theme for the 1600X as well, where the logical threads did not engage with the game. The good news is that we’ve seen this before: Total War: Warhammer and Battlefield 1 both pushed updates post-Ryzen that improved performance on Intel and AMD alike, and that was by better utilizing the SMT threads. We’re unclear on if this will happen for Destiny 2 at some point, but for now, we’re off to a rough start. The game is reasonably optimized on GPUs – sans Depth of Field settings – but is clearly lacking on the CPU front"

Til info.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ryzen er visstnok et råskinn i Destiny 2:

destiny2-cpu-bench-1080p-highest.png

Jeg regner med du er sarkastisk, eller så er det jeg som ikke skjønner noe her.

AMD generelt, også på GPU fronten, har særdeles dårlig ytelse i Destiny 2. Om det bare er dårlig, eventuelt ikke optimalisert i det hele tatt kan en jo lure litt på.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Det er vel greit å ta med linken til Gamers Nexus. Da får folk med seg at Destiny 2 ikke tar i bruk SMT med Ryzen.

http://www.gamersnexus.net/game-bench/3038-destiny-2-beta-cpu-benchmarks-testing-research

"Destiny punishes Ryzen CPUs by ignoring SMT, to the point where we saw effectively 0% utilization on the SMT threads. With the R7 1700, all cores were engaged, but only the physical cores. This remained a theme for the 1600X as well, where the logical threads did not engage with the game. The good news is that we’ve seen this before: Total War: Warhammer and Battlefield 1 both pushed updates post-Ryzen that improved performance on Intel and AMD alike, and that was by better utilizing the SMT threads. We’re unclear on if this will happen for Destiny 2 at some point, but for now, we’re off to a rough start. The game is reasonably optimized on GPUs – sans Depth of Field settings – but is clearly lacking on the CPU front"

Til info.

Er det ikke det ene, så er det det andre....

Lenke til kommentar

Til info.

Er det ikke det ene, så er det det andre....

Litt greit å poste all info, og ikke den infoen som passer en selv ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen hemmelighet at Ryzen sliter i enkelte spill enda pga dårlig optimalisering. Men alltid greit å få hvite hvilke, så man ikke begynner å undre om man har gjort noe feil selv.

...og lavere IPC og klokkehastighet sammenliknet med Skylake/Kaby Lake.

Og max minnehastighet :p
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...