Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Nizzen: Ja, med OC er Intel kongen, MEN husk at svært mange som handler både Ryzen og Intel ikke driver med overklokking. For Intels vedkommende er det jo bare få hovedkort i tillegg til få CPUer som støtter OC overhodet. Driver du med OC og i hovedsak spiller er Intel en no-brainer i de fleste tilfeller, meeen om du ikke OCer og gjør litt annet på si\evt tar opptak mens du spiller er nok Ryzen en bedre deal for mange. Jeg tipper sistnevnte grupper er større enn førstnevnte.

Om man kjører ryzen på stock med "stock" minne, så yter ryzen enda verre :p.

Så det er sagt. Ryzen yter bra om man gjør noen grep. Kall det overklokking ;)

Så du definerer å sette riktig XMP profil på minnet som overklokking? Selv om det pr. definisjon skulle være det, så er det mer slik at hvermansen definerer overklokking som å øke frekvensen på CPU/GPU.

De ander ikke det å sete riktig XMP profil på minnet som overklokking.

Og som folk nevner allerede, de færreste gidder å overklokke, selv om det i dag har blitt relativt enkelt og trygt.

Jeg er en av de som bare ønsker den raskeste hastigheten ut av boksen. Orker ikke styre med overklokking, selv om det var noe jeg drev mer med før i tiden.

Ut av boksen gjør nok de fleste. Altså ikkje gå inn i bios i det heletatt.

Samme for meg, bare gir tips om hvordan for mest ytelse for pengene ;)

Sant, men mest ytelse for pengene er i7 7700k om du er en gamer. Har alltid vært det og det vil det fortsette å være frem til neste generasjon fra Intel mest sannsynligvis.

Hvorfor Intel selv ikke har klart å overføre denne ytelsen til sine andre prosessorer kan en jo egentlig lure litt på.

Den nylige lanserte Fluid Gaming fra EKWB kan derimot muligens få meg til å ta en titt på litt overklokking igjen.

Hvor du får opp mot custom loop kjøling til AIO pris.

Jeg kan sikkert skvise ut noen ekstra Mhz ut av min stock R7 1800X. :p

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7800x yter dårligere enn 7700k stock fordi 7800x stock ring og frekvens er satt veldig konservativt lavt.

Klarer man å trykke på Ahci og xmp i en bios, så klarer man å trykke på "oc preset 4600mhz" også. Klarer man det, så klarer man å sette 3200 cl14 brikkene til 38-4000 mhz også. Bare få trykk mere :p

Overklokking har aldri vært farlig, selv om noen her inne og på finn.no tror det enda i 2017 ?

Hvis de færreste gidder å overklokke, så er vel ryzen 1700 ikkje så godt kjøp alikavel, eller ?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

7800x yter dårligere enn 7700k stock fordi 7800x stock ring og frekvens er satt veldig konservativt lavt.

Klarer man å trykke på Ahci og xmp i en bios, så klarer man å trykke på "oc preset 4600mhz" også. Klarer man det, så klarer man å sette 3200 cl14 brikkene til 38-4000 mhz også. Bare få trykk mere :p

Overklokking har aldri vært farlig, selv om noen her inne og på finn.no tror det enda i 2017

Aldri? Mener nå å huske at det i Athlon XP sine dager gikk fint å drepe cpuen om en ble litt overivrig, fordi det ikke fantes like bra safety stops som i dag.

Skal en klokke så er det jo greit å ha en god kjøler så en slipper at vifta går på 100% hele tiden.

Det er den største grunnen til at jeg vurderer vann igjen, at jeg ønsker minst mulig bråk fra cpu og gpu vifte, selv under load i krevende spill, osv.

Lenke til kommentar

Overklokking har aldri vært farlig, selv om noen her inne og på finn.no tror det enda i 2017

Aldri? Mener nå å huske at det i Athlon XP sine dager gikk fint å drepe cpuen om en ble litt overivrig, fordi det ikke fantes like bra safety stops som i dag.

Skal en klokke så er det jo greit å ha en god kjøler så en slipper at vifta går på 100% hele tiden.

Det er den største grunnen til at jeg vurderer vann igjen, at jeg ønsker minst mulig bråk fra cpu og gpu vifte, selv under load i krevende spill, osv.

Mange ganger bruker Auto mye mere spenning enn nødvendig, dermed kan man sette høyere frekvens, uten at spenningen økes.

For å komme ON topic, så er dette et kongetriks på Vega 64 ;)

Lenke til kommentar

Tar dette her siden "systemet" er AMD Ryzen, og mange Ryzen-folk kjører nvidia. Så til saken.. er det noen velbevandret i nvidia-verdenen som vet hva som skyldes at den generelle ytelsen (ikke spill) får et tap med nvidia-driver installert, og hva man eventuelt kan gjøre for å unngå dette? Tapet er beskjedent, men konstant til stede uansett. Har installert/avinstallert et par ganger for å verifisere. Clean install på alle slags måter. Ytelsen er tilbake igjen der den skal være med nvidia-driveren avinstallert. Merkes først som en gnagende følelse av at noe ikke stemmer. Deretter kjørt en 2-3 bench for å sjekke. Cinebench osv. Når det gjelder spill, så har de som trenger litt GPU-kraft for å svinge seg, fått ytelsen fordoblet (eller mer) i forhold til mitt gamle 390x, men det skulle jo bare mangle. Men i feks GW2 mister jeg 10-15 fps på et par kjente punkter. Her er det nok cpu kommer inn.. fikk et løft med Ryzen 1800x i forhold til min gamle i5 [email protected] sammen med nevnte 390x-kort i GW2. Nå er det tilbake til gamle dager igjen med dårligere ytelse i GW2, og det med det nye1080ti av alle ting. Ikke en vanvittig krise, men irriterende nok. Har jammen ikke hatt nvidia siden 7600GT. Noen som har noen tips?

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar

Raja@Asus:

Most of the memory that's sold is binned on Intel platforms, so that's not surprising in itself. That said, even if you take the best stuff out there, there's are real difference in how comfortable the IMCs are, and where they are able to POST at given frequencies day in, day out. I guess some of this is due to AMD using a third party for the memory controller - a company with roots in embedded designs rather than enthusiast platforms that are made to be overclocked. Don't get me wrong, I think it's great AMD are back in the game, but the adage of getting what you pay for rings true.

http://www.overclock.net/t/1636566/asus-rog-zenith-extreme-x399-threadripper-overclocking-support/90#post_26302730

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar dette her siden "systemet" er AMD Ryzen, og mange Ryzen-folk kjører nvidia. Så til saken.. er det noen velbevandret i nvidia-verdenen som vet hva som skyldes at den generelle ytelsen (ikke spill) får et tap med nvidia-driver installert, og hva man eventuelt kan gjøre for å unngå dette? Tapet er beskjedent, men konstant til stede uansett. Har installert/avinstallert et par ganger for å verifisere. Clean install på alle slags måter. Ytelsen er tilbake igjen der den skal være med nvidia-driveren avinstallert. Merkes først som en gnagende følelse av at noe ikke stemmer. Deretter kjørt en 2-3 bench for å sjekke. Cinebench osv. Når det gjelder spill, så har de som trenger litt GPU-kraft for å svinge seg, fått ytelsen fordoblet (eller mer) i forhold til mitt gamle 390x, men det skulle jo bare mangle. Men i feks GW2 mister jeg 10-15 fps på et par kjente punkter. Her er det nok cpu kommer inn.. fikk et løft med Ryzen 1800x i forhold til min gamle i5 [email protected] sammen med nevnte 390x-kort i GW2. Nå er det tilbake til gamle dager igjen med dårligere ytelse i GW2, og det med det nye1080ti av alle ting. Ikke en vanvittig krise, men irriterende nok. Har jammen ikke hatt nvidia siden 7600GT. Noen som har noen tips?

Testet forskjellige drivere til 1080ti kortet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg kjøpt meg et lite Ryzen 7 1800x system, var på tide å  bytte ut det gamle fra 2012. =)

Hvilke komponenter valgte du?

Ikke noe alt for fancy, kan vel si jeg kjørte et budgetbuild sånn sett.

ASUS Prime X370-Pro (skrudd av LED)

16GB G.Skill Flare X 3200MHz CL14

DeepCool Captain 360EX (komplett påstod denne var AM4 klar, måtte borre hull for AM4 i AMD alubrakettene og baksidebraketten  :lol:, har kontaktet nordisk importør og originale er på vei i posten)

Gikk fra:

i7 3770k 4.8GHz

Asus Z77 Sabertooth

16GB 1866MHz Corsair Vengeance red

Corsair H110

Den blir vel damas studiePC tenker jeg, om jeg klarer å få inn H110 i et gammalt LianLi midtower som var kjøpt da AIO ikke eksisterte, og WC var ganske nisje.

Gleder meg til Vega nå =)

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg kjøpt meg et lite Ryzen 7 1800x system, var på tide å  bytte ut det gamle fra 2012. =)

Hørtes fryktelig kjent ut. :p

Gjorde det samme selv. Gikk fra en Phenom II 965 BE, Abit MA790X-UD4 og 16GB Corsair Vengeance LPX 1600Mhz.

Byttet til Ryzen R7 1800X, Asus Crosshair VI og 16GB Corsair Vengeance LPX 3000Mhz.

Sitter litt på gjerdet om jeg skal gå for en custom Vega 56 eller klinke til med Vega 64 Liquid Edition. Skal jo bare være et ventekort til Navi kommer. :p

Lenke til kommentar

Hei

Har kjøpt Threadripper 1950 og Asus Rog Zenith Extreme. Har fra før 2 stk Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB, 2x 8GB, CL16 DIMM.

Noen som vet om disse minnebrikkene vil fungere greit ?

Har også Corsair Hydro Series H100i v2 som visstnok skal kunne brukes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...