Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Det er singeltråd AMD vil forbedre nå! Husk at piledriver som er AMD sin siste desktopp-CPU^^ ytelseforbedringen vil være mye mer en 40% sammenlignet med piledriver!

Ja!, bedre single thread = bedre multi thread. Samt overgang til smt, need I remind vi snakker helt nytt design fra grunnen og opp?. Virker som folk glemmer det faktum av og til. Er litt stuck i fortidens skuffelser. Forbedringer vil være omtrentlig 60% over bulldozer. Noen som har lest ryktet at Apple vurderer å droppe Intel for Zen?.

Endret av WhaWuaWua
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er singeltråd AMD vil forbedre nå! Husk at piledriver som er AMD sin siste desktopp-CPU^^ ytelseforbedringen vil være mye mer en 40% sammenlignet med piledriver!

Ja!, bedre single thread = bedre multi thread. Samt overgang til smt, need I remind vi snakker helt nytt design fra grunnen og opp?. Virker som folk glemmer det faktum av og til. Er litt stuck i fortidens skuffelser. Forbedringer vil være omtrentlig 60% over bulldozer. Noen som har lest ryktet at Apple vurderer å droppe Intel for Zen?.

Det er jo selvfølgelig ingen som vil hoppe i taket før vi får se faktisk ytelse OG pris. Blir det en vinner, så er det helt topp. Blir det middels, så er det samma det :)

Quote funka dårlig på mobil i dag gitt :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Spennende å se om Zen får like mange pci-lanes som x99 toppmodellene.

X370? Chipsettet skal være highend for Amd, men ikkje utrolig med info enda. Ser 2x pci-e x16... http://www.guru3d.com/news-story/amd-to-offer-x370b350-and-a320-socket-am4-chipsets.html

Det som er viktig for oss er at AM4 vil være en felles platform for de kommende cpu'ene til Amd , Intel derimot har valgt å segmentere og levere svært mange forskjellige platformer som stadig vekk krever at forbrukerne kjøper seg nye hovedkort gang på gang om de skal være med på "utviklingen".

• Liker 3
Lenke til kommentar

Intel har jo en refresh, per socket? Det er jo klart, AM3 har holdt lenge, men du håper vel ikke på en reprise her vel?

Og hva er galt med en socket så lenge komponentene på denne socketen blir oppdatert?

Da er det opp til forbrukeren om han ønsker Usb 4 eller 5 eller hva det nå skal være. Det er først når man ser en overgang til eksempelvis DDR5 eller eksempelvis pciex++ at det kan være behov for enda større endringer i sokkel for å støtte dette.

Lenke til kommentar

I object, your honour!

Nei, men man har i alle fall velgerfrihet. Betal lite - få de fleste features, betal mer og får alle features. Ikke en vanskelig og ondskapsfull modell dette, i mine øyne.

Ser ikke dette som en dårlig ting. Kan si det samme om 1151 også, det er en bra socket man kan beholde lenge om man ønsker, så kan de som ønsker å gå videre gjøre det. Ønsker du å sitte med en gammel standard når den nye har vært ute i mange år allerede, så er det et bevisst valg man kan ta. Man kan liksom ikke trylle frem støtte for en ting på et chipset når en gitt ting ikke kommer før om kanskje 3 år. Dette er bare et løst eksempel selvsagt, men ønsker du ikke ny teknologi? Da har du sikkert hørt om "pose og sekk"-prinsippet også

Helt ærlig, jeg ser ikke argumentasjonen her, mange sitter på "gammel" Intel socket i dag som knuser det AMD har å tilby og har gjort det i mange år og som ikke usannsynlig er på høyde med Zen i tillegg. Skal ha rimelig tjukke AMD-briller på om man syns det er ideelt å tviholde på en eneste socket som den eneste i produktlinja så lenge som AMD har gjort det. Om ikke annet så håper jeg AMD fornyer seg mye oftere enn dette nå som Zen kommer, blir ikke lei meg om de kjører "Intel-modellen", da kan de i alle fall konkurrere for hver generasjon.

Hvis de ikke lærer av sin egen historie, er de dømt til å gjenta den

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, men man har i alle fall velgerfrihet. Betal lite - få de fleste features, betal mer og får alle features. Ikke en vanskelig og ondskapsfull modell dette, i mine øyne.

Helt ærlig, jeg ser ikke argumentasjonen her, mange sitter på "gammel" Intel socket i dag som knuser det AMD har å tilby og har gjort det i mange år og som ikke usannsynlig er på høyde med Zen i tillegg. Skal ha rimelig tjukke AMD-briller på om man syns det er ideelt å tviholde på en eneste socket som den eneste i produktlinja så lenge som AMD har gjort det. Om ikke annet så håper jeg AMD fornyer seg mye oftere enn dette nå som Zen kommer, blir ikke lei meg om de kjører "Intel-modellen", da kan de i alle fall konkurrere for hver generasjon.

Problemet med å ikke oppgradere, er for det første, hovedkortet ryket etter 8-10 år hvis man er maksimalt heldig ved overklokking.

Andre problemet er høy strømbruk en pc med f.eks FX 8350 og R9 280x tar minst 150 watt i timen.

Med AMD Zen kan det godt tenkes det kan halveres med lav belasting.

Annen ting er det er kjedelig teknolig sett det ikke skjer noe.

Problemet utstyret blir utdatert. Derfor er det få som er villige å invistere på lang sikt.

Lønner seg å vente heller en å invistere.

Selv håper jeg amd a12 9800 blir mere laptop konkurent og lga 1151.

Mens AMD Zen blir mere direkte konkurent til sokkel 2011-03.

Lenke til kommentar

1366 var et rimelig digert hopp opp i fra 775, og den var absolutt moden da den endelig forsvant, føler på mange måter at det var nettopp der Intel gjorde forskjellen, 1366/X58 med en god overklokket i7 920 var en skikkelig solid pakke som ikke akkurat fikk konkurranse med det første

Uansett, jeg håper AMD knaller på skikkelig, men de er nødt til å holde det varmt også. For de som KUN vil ha AMD så er det jo regelrett trist at man kan si: "velkommen til 2017, nå får dere endelig ytelsen som resten av verden har koset seg med i over 5år". Jeg setter det på spissen så klart, men om AMD får det til skikkelig nå så er det nok mange AMD-fans rundt om som plutselig forstår (a-ha) hvorfor vi andre har hatt Intel mens AMD har sovet i timen, for fra 8350 og AM3 er det jammen et et stykke opp

Jeg har litt trua på Zen jeg, kan bli en god greie det her :)

Lenke til kommentar

Det hele er nå ganske avhengig av hva man bruker pcen til , her i gården merker i alle fall ikke kona forskjell på htpc'en med kraftig Intel og turbo kortet 980 til Nvidia når man sammenligner med denne FX 8350 og 280 kortet...

Men så har jeg optimalisert en god del også , denne pcen har tross alt 16Gb med minne og man merker at man må virkelig gjøre en god del ting for at den skal være treg , selv med flere programmer som kjører samtidlig. Samme med Intel Pcen forresten...

Men forskjell er det jo i forhold til hva jeg betalte for denne pcen kontra htpcen og det er tross alt snakk om 3 tusen kroner i forskjell på Intel oppsettet ( selv om jeg fikk skjermkortet gratis/utlån som betaling for en jobb ) og Amd oppsettet.

Planen min med neste oppgradering er å gjøre klar en Pc til å bli den nye kontrollenheten for hele hjemmet , det kommer til å bli stas!

Lenke til kommentar

AMD Aggressively Clearing Inventory to Make Room for ZEN

AMD is reportedly "aggressively clearing" its inventories of current-generation processors, such products in the AM3+ and FM2+ packages; to make room for next-generation processors based on the "ZEN" architecture, and new 7th generation A-series "Bristol Ridge" APUs, both of which are built in the new socket AM4 package. You should be able to find AMD FX CPUs at attractive prices, so current 4-core and 6-core users could be lured to upgrade to faster 8-core chips, including those featuring the company's Wraith silent CPU cooler.

Taiwan industry observer DigiTimes reports that AMD will launch its next-generation "ZEN" processors, and motherboards based on the high-end X370 chipset, alongside the 2017 International CES expo, in early January. 2017 promises to be a big year for the company as it's not only attempting to regain competitiveness in the performance desktop CPU space, but also high-end graphics, with its Radeon "VEGA" family.
Lenke til kommentar

Og litt mer om hovedkortene til Zen som vil være tilgjengelig snart, deriblant X370 AM4 varianten som er beregnet på "High End"

http://wccftech.com/amd-zen-launching-ces-january-2017/

*DDR4 / PCIe Gen3 / USB 3,1 Gen2 / NVMe / Sata Express

*DDR4 Støtte opp til 2400 Mhz

*Lavere strømforbruk på Promontory 19,6Watt på Am3+ til omtrent 5.8 Watt på AM4

Noen bilder av det som er tatt av 2 Gigbabyte hovedkort

Gigabyte GA-B350M-D2

So the photos that surfaced are based on the Gigabyte GA-B350M-D2 for and was intended to be an OEM Bristol Ridge product. B350 is an entry level towards mainstream series. The Gigabyte GA-B350M-D2 is based on a 4+3 phase design Mini You will see four SATA3 6Gbps ports. The audio solution is based on an 8 channel Realtek ALC887 high definition audio codec. The LAN jack seem to be managed by Realtek 8111G (Gigabit Ethernet controller). 

Gigabyte X370 ?
There is a second set of photos, could be be showing a X370 and is again a Gigabyte motherboard, then again it might as well be a B350 board as it is showing one x16 and one x4 at the mechanical x16 PCIe slots. This one has a 4+3 phase power design, two PCI Express x16 Gen 3.0 slots (one x4 wired), an NVMe M2 and four DIMM (DDR4) slots. The audio solution is based on an 8 channel Realtek ALC887 high definition audio codec. The LAN jack seem to be managed by Realtek 8111G (Gigabit Ethernet controller).
Have a peek at the photos.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...