Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte ikke på forrige generasjons CPU, men du har rett i at Haswell også bør tas med i vurderingen.

Uansett mener jeg AMD vil gjøre suksess dersom de tilbyr en sekskjerner i prisklassen under Broadwell-E. Hvis de hypotetisk gir ut en slik prosessor og priser den likt som Kaby, så tror jeg de ville tatt deler av markedsandelen tilbake.

Jeg kjøpte Skylake 6600k i fjor, men var egentlig sugen på 6 kjerner. Dessverre strakk ikke budsjettet til for en Haswell. Er nok mange i samme båt som meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zen vil ikke klare å hamle opp med intel når vi snakker om ytelse... Som AMD selv sier "vi skal tette igjen gapet som er i dag".  Zen+ har jeg mer tro på^^

Det er faktisk vanskelig å si hvor bra Zen blir, men det blir trolig i antallet kjerner hvor Amd vil slå Intel.

Men det kan se ut som det blir et veldig "tett" løp ytelsemessig, men for oss forbrukere vil vi i alle fall få flere kjerner til lavere pris ( håper jeg ) fordi prisene på cpu har vært ganske så høye lenge nå.

Lenke til kommentar

Zen vil ikke klare å hamle opp med intel når vi snakker om ytelse... Som AMD selv sier "vi skal tette igjen gapet som er i dag".  Zen+ har jeg mer tro på^^

Det er faktisk vanskelig å si hvor bra Zen blir, men det blir trolig i antallet kjerner hvor Amd vil slå Intel.

Men det kan se ut som det blir et veldig "tett" løp ytelsemessig, men for oss forbrukere vil vi i alle fall få flere kjerner til lavere pris ( håper jeg ) fordi prisene på cpu har vært ganske så høye lenge nå.

Om AMD klarer å tette igjen ytelse-gapet med en positiv pris, så har AMD en liten vinner :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

For ikke å snakke om jern som brukes til virtualisering. Da er antallet kjerner veldig viktig for melk og brød maskinvaren. Det renner jo over av virtuelle servere som trenger kun en virtuell cpu.

Lenke til kommentar

Siden Tek ikke følger med i det hele tatt ( eller bryr seg ikke ) så anbefaler jeg i det minste å ta en titt på denne "teaseren" fra Amd sin Zen Naples :

2 x Naples med 32 kjerner og 64 tråder hver : http://www.fudzilla.com/news/graphics/41525-amd-teases-zen-based-naples-processor

Håper AMD skrur opp klokkefrekvensen en god del med Zen når den blir lansert, ellers så ser det ikke så bra ut!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Tek ikke følger med i det hele tatt ( eller bryr seg ikke ) så anbefaler jeg i det minste å ta en titt på denne "teaseren" fra Amd sin Zen Naples :

2 x Naples med 32 kjerner og 64 tråder hver : http://www.fudzilla.com/news/graphics/41525-amd-teases-zen-based-naples-processor

Håper AMD skrur opp klokkefrekvensen en god del med Zen når den blir lansert, ellers så ser det ikke så bra ut!

Nå må vi vel huske på at Amd demonstrerte en Zen som hadde som konkurrent en 3Ghz klokket Intel ( 6600k tror jeg ) nylig og der gjorde faktisk Amd sin cpu det bedre med en liten margin enn Intel sin , så lar de seg klokke høyere så vil også ytelsen øke.

http://www.pcworld.com/article/3109327/hardware/let-the-cpu-wars-begin-amd-shows-its-zen-cpu-can-compete-with-intels-best.html

Vi må vel også huske på at mange av disse første cpu'ene kan ha deler av cpu'en deaktivert som cache , Hyperthreading osv. Det er jo nettopp derfor man starter med ingeniør utgavene og forbedrer dem etterhvert som ting fungerer som de skal.

Lenke til kommentar

ES er ikke sååå langt unna Retail. Husk at samtlige av HK-produsenter er nødt til å ha speccen mange måneder i forveien bare for å i det heletatt greie å produsere i tide. Noe mer kan det bli, men ikke forvent et kjempehopp i ytelse over det som har blitt vist. Og om det som har blitt vist hittil stemmer med den virkelige verden, så kan det jo bli riktig så bra :)

Lenke til kommentar

Synd det er så lenge til egentlig, de burde vært litt mer frampå :(

Sånn jeg forstår det er noe av forsinkelsen pga at de ønsker å lansere Zen med HBM og integrert grafikk omtrent samtidig som den som kommer uten APU og forsyningene av HBM minne er jo ikke akkurat på topp akkurat nå.

Håper vi får som vanlig mye bra på hovedkortene , ønsker meg faktisk at Wifi nå blir standard på hovedkortene og det hadde jo vært kjekt om et par andre småting også var på plass som standard nå.

Lenke til kommentar

Nå må vi vel huske på at Amd demonstrerte en Zen som hadde som konkurrent en 3Ghz klokket Intel ( 6600k tror jeg ) nylig og der gjorde faktisk Amd sin cpu det bedre med en liten margin enn Intel sin , så lar de seg klokke høyere så vil også ytelsen øke.

http://www.pcworld.com/article/3109327/hardware/let-the-cpu-wars-begin-amd-shows-its-zen-cpu-can-compete-with-intels-best.html

Vi må vel også huske på at mange av disse første cpu'ene kan ha deler av cpu'en deaktivert som cache , Hyperthreading osv. Det er jo nettopp derfor man starter med ingeniør utgavene og forbedrer dem etterhvert som ting fungerer som de skal.

En zen som er klokket mye lavere en intel, yter ikke så værst^^ Men Zen må speede opp klokkefrekvensen om dem skal ha en mulighet mot intels sine mange-kjernet prosessorer!

I7 6950X yter det dobbelte av det Zen viser til, og 4.5 ganger så mye i enkelttråd! 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En zen som er klokket mye lavere en intel, yter ikke så værst^^ Men Zen må speede opp klokkefrekvensen om dem skal ha en mulighet mot intels sine mange-kjernet prosessorer!

I7 6950X yter det dobbelte av det Zen viser til, og 4.5 ganger så mye i enkelttråd! 

Men når både Zen og i7 6900K var klokket likt så det ut som Zen gjorde det bedre , det er også stor sannsynlighet for at vi vil se en hastighet som starter på 3 til 3,2 og at det kanskje topper seg mot 4 Ghz , men det finner vi vel ut mot lansering.

Lenke til kommentar

Men når både Zen og i7 6900K var klokket likt så det ut som Zen gjorde det bedre , det er også stor sannsynlighet for at vi vil se en hastighet som starter på 3 til 3,2 og at det kanskje topper seg mot 4 Ghz , men det finner vi vel ut mot lansering.

Nå viser jeg til din siste link av test av Zen, og den testen ser ikke så bra ut for Zen! Men testen for den første linken ser det mye bedre ut!

I7 6950K får 4899 i enkelttråd, og 32818 på alle kjernene i testen du linker til, og det er langt over hva Zen klarer i den testen!

Som du skriver, så må vi vente til lanseringen av zen før vi for vite hva den er god for! Jeg tror Zen vil ryste Intel litt^^

Lenke til kommentar

For dere som hopper over kommentarer fra slike artikler : 

Some considerations:

1. This is a 32-core CPU so to be fair you have to compare it to another x86 many-core CPU. Just compare the single thread performance of a 22-core Intel CPU with another Intel CPU of a similar generation but limited to 6 or 8 cores and you will see why. CPUs bigger than 10-cores have significantly lower single-core performance as they have to face all kind of problems like a TDP limited to 140W.

2. There is no doubt that this Zen CPU was benchmarked with HT disabled and with a locked clock frequency at 1.44 GHz with no boosting allowed. Otherwise the thread count and the advertised clock frequency in the results page would be different.

As it stands this CPU matches the IPC of of a $4,115 and 22-core Broadwell E5-2699 v4. These are the normalized results for the single-core performance:

AMD 32-core Zen: 1141 pts / 1.4 GHz -> 815 pts / GHz
Intel 22-core Broadwell: 3009 pts / 3.6 GHz -> 835 pts / GHz

https://disqus.com/home/discussion/wccftech/amd_zen_naples_soc_with_32_cores_64_threads_benchmarked/#comment-2876073292

Lenke til kommentar

6950X er da en 10 kjerners. Med ~lik IPC skal den yte ~25% bedre enn en 8 kjerners..

Han skrev vel at enkeltråd også var høyere?

Ja, jeg som missforstod. Å sammenlikne enkeltråd ytelse mellom to CPU'er som er klokket så forskjellig gir jo ingen mening. Jeg trodde Koven refererte til 8c/16t Zen'en fra tidligere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...