Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Noen info om single core performance for Threadripper? Samme som andre Ryzen prosessorer som 1800x?

De leakene jeg har sett viser at TR har lik/litt under 1800X single-core. Slik jeg har forstått det er 1950X i bunn og grunn 2x1800X.

Makes sense siden det er så stor socket 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har testet Plex med Ryzen 7 1800X eller liggende? driver vurder bygge ny server fra min i7 990x (veit gammel), men uskekr på om jeg skal vente på Threadripper eller om 1800x er grei nok. 

Jeg vurderer akkurat det samme. Jeg vil tro 1800x er mer enn bra nok, men det kommer selvsagt an på hvilke krav man har. 1800x vil nok lett kunne håndtere 6+ krevende streams(høy oppløsning transcoding) samtidig. Under normale forhold så vil den nok klare å ta unna langt flere streams, med en blanding av directe play, directe stream og transcoding.

Lurer selv på om jeg skal kline til med Threadripper, selv om AMD sin CPU-er er mye billigere enn Intel sine tilsvarende CPU-er, så er det en del kroner, i tillegg til at hovedkortene vil være vesentlig dyrere enn på x370 plattformen.

Hmm, jeg får se hvordan det står til med lommeboka i August :p

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Noen info om single core performance for Threadripper? Samme som andre Ryzen prosessorer som 1800x?

De leakene jeg har sett viser at TR har lik/litt under 1800X single-core. Slik jeg har forstått det er 1950X i bunn og grunn 2x1800X.

Så gamere som vurderer Threadripper bør heller vurdere noe annet da  :wee:

Lenke til kommentar

Noen som har testet Plex med Ryzen 7 1800X eller liggende? driver vurder bygge ny server fra min i7 990x (veit gammel), men uskekr på om jeg skal vente på Threadripper eller om 1800x er grei nok. 

Jeg vurderer akkurat det samme. Jeg vil tro 1800x er mer enn bra nok, men det kommer selvsagt an på hvilke krav man har. 1800x vil nok lett kunne håndtere 6+ krevende streams(høy oppløsning transcoding) samtidig. Under normale forhold så vil den nok klare å ta unna langt flere streams, med en blanding av directe play, directe stream og transcoding.

Lurer selv på om jeg skal kline til med Threadripper, selv om AMD sin CPU-er er mye billigere enn Intel sine tilsvarende CPU-er, så er det en del kroner, i tillegg til at hovedkortene vil være vesentlig dyrere enn på x370 plattformen.

Tenker likt selv, har noe 4k og HEVC/x265. som dytter min cpu til godt opp i 90 tallet.  dette jeg vil ungå 

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror ikke Threadripper nødvendigvis er ment til gaming. Jeg hadde ikke kjøpt en Threadripper CPU for ene og alene for å game. Det er først og fremst ment til workstation bruk, ting som krever mye CPU kraft og drar nytte av mange kjerner.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror ikke Threadripper nødvendigvis er ment til gaming. Jeg hadde ikke kjøpt en Threadripper CPU for ene og alene for å game. Det er først og fremst ment til workstation bruk, ting som krever mye CPU kraft og drar nytte av mange kjerner.

Det som er fint, er at du kan hive i 3-4stk skjermkort for de som måtte ønske det. Om de vil ha absolutt det beste. Eg persolig står nok over threadripper om ingen vil kjøpe 1800X/CH6 for en billig penge med kjøler =p 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Tenker likt selv, har noe 4k og HEVC/x265. som dytter min cpu til godt opp i 90 tallet.  dette jeg vil ungå 

HEVC og VC-1 er veldig krevende og skalerer visstnok svært dårlig over flere kjerner. Så hvis det er viktig så er nok IPC mer avgjørende. x264 skalerer mye bedre og jo flere kjerner jo bedre. Så med film/tv i x264 så vil nok både 1800x og 1920x/1950x kunne håndtere mange transcodinger samtidig.

Plex sin tommelfingerregel med 2000 passmark poeng for en 1080p 8mbit stream er ikke en god måte forutse hvor mange streams en server kan håndtere. I disse 4+ kjerner dager så er ikke lenger passmark så veldig relevant. Jeg savner en god ytelse test som gir et mer nøyaktig bilde av hvordan en plex server yter.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

HEVC og VC-1 er veldig krevende og skalerer visstnok svært dårlig over flere kjerner. Så hvis det er viktig så er nok IPC mer avgjørende. x264 skalerer mye bedre og jo flere kjerner jo bedre. Så med film/tv i x264 så vil nok både 1800x og 1920x/1950x kunne håndtere mange transcodinger samtidig.

Plex sin tommelfingerregel med 2000 passmark poeng for en 1080p 8mbit stream er ikke en god måte forutse hvor mange streams en server kan håndtere. I disse 4+ kjerner dager så er ikke lenger passmark så veldig relevant. Jeg savner en god ytelse test som gir et mer nøyaktig bilde av hvordan en plex server yter.

Ikke sant,  jeg klarer rundt 8 streams med 1080p med i7 990x, men med 4k og hevc er det rundt 2-3 (4k kun 1).  

Klar over Plex sin "regel" på 2k, enig med deg at den ikke lenger er relevant og jeg savner en større oversikt over  benchmarking fra brukere i i faktisk bruk ikke bare teori.  Hvordan HEVC/VC1 skalrer over kjenrer er vell noe opp til ffmpg som må jobbe litt med på deres metoder selv om nyere intel har innebygget støtte for HW decoding 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange som er mer interessert i hvordan cpu'en yter på clock hastighet med feks kjapt minne og sammenlignet med en Intel Cpu i omtrent samme prisklasse med samme type minne.

Uansett så gleder jeg meg til å se neste utgave av Ryzen og Threadripper som slippes trolig 2018 og 2019.

Dette er jo fordi AMD sin ikke klokker så godt, og skalerer heller mye bedre på 2-kanalsminnet sitt. Selvsagt ønsker folk mer performance, men gitt at Ryzen hadde overklokket til en hypotetisk 4.5GHz-hastighet, så skal jeg vedde ganske mye på at dette ville dominert søkene på google kontra minne-klokking, da dette tross alt er litt mer komplisert enn bare å sette; 100x45 og 1.3V eller tilogmed bare bruke ASUS sitt auto-tune skit :)

Husk ikke alle som klokke max av det en ryzen klarer. Jeg vil vil bli happy på 3.8

Lenke til kommentar

Synes bios leser feil temp med agesa 1.0.0.6a - custom vifteprofil på cpu-vifter fungerer ikke som før. Plutselig litt hissigere og mer bråkete nå.

Tror ikke det har noe med AGESA å gjøre? Det er noe som må rettes i bios tror jeg. Beta biosen(1401) jeg bruker på mitt ASUS Crosshair VI Hero har temp offset-en fikset, tempen er mer riktig og dermed funker viftekontrollen som den skal.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Synes bios leser feil temp med agesa 1.0.0.6a - custom vifteprofil på cpu-vifter fungerer ikke som før. Plutselig litt hissigere og mer bråkete nå.

Tror ikke det har noe med AGESA å gjøre? Det er noe som må rettes i bios tror jeg. Beta biosen(1401) jeg bruker på mitt ASUS Crosshair VI Hero har temp offset-en fikset, tempen er mer riktig og dermed funker viftekontrollen som den skal.

Det har vært bra på tidligere bioser, men gikk fra 2.50 (1.0.0.6) til 3.00 (1.0.0.6a) på Gaming K4 og synes den tuller litt med temp.

Lenke til kommentar

Ikke sant,  jeg klarer rundt 8 streams med 1080p med i7 990x, men med 4k og hevc er det rundt 2-3 (4k kun 1).  

Klar over Plex sin "regel" på 2k, enig med deg at den ikke lenger er relevant og jeg savner en større oversikt over  benchmarking fra brukere i i faktisk bruk ikke bare teori.  Hvordan HEVC/VC1 skalrer over kjenrer er vell noe opp til ffmpg som må jobbe litt med på deres metoder selv om nyere intel har innebygget støtte for HW decoding 

Plex har fått støtte for GPU akselerasjon(fortsatt i beta mener jeg å huske), men jeg vil tro at NVENC, Intel Quicksync etc. vil føre til litt lavere bildekvalitet enn CPU encoding? dvs. artifacting/blocking osv. Jeg vil tro at HW decoding i Plex sammenheng er mer relevant når det er snakk om svake CPU-er som f.eks sitter i NAS-bokser.

Jeg har en 1800x i hovedmaskinen, vurderer nå veldig å oppgradere serveren min fra Intel Xeon E3-1276 v3 til nok en 1800x.

12kjerner Threadripper vil alene koste rundt 8000kr, jeg tror det blir litt overkill. Utenom å potensielt ta i bruk de ekstra kjernene, så kommer jeg i liten grad dra nytte av alle tingene x399 bringer med seg. Hmm, jeg ombestemmer og bestemmer meg i ett sett her, ikke like ille som en viss vinglepetter, men likevel :p

Lenke til kommentar

Kjetil, så da hadde du klokka en Intel, si 7900X til 3.8 også. Bare fordi "ingen grunn"?

Tulling.

Ikke alle som har intensjoner eller behov for maximal oc på en gitt hardware, det være seg gpu eller cpu ell minne o.l.

Er rimelig sikker på at det å nøye seg med mild til moderat clock i en custom boost profil er det beste for de fleste.

Både med tanke på peng, støy, og sist men ikke minst driftsikkerhet.

Finnes flere som oss der ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjetil, så da hadde du klokka en Intel, si 7900X til 3.8 også. Bare fordi "ingen grunn"?

Tulling.

Ikke alle som har intensjoner eller behov for maximal oc på en gitt hardware, det være seg gpu eller cpu ell minne o.l.

Er rimelig sikker på at det å nøye seg med mild til moderat clock i en custom boost profil er det beste for de fleste.

De aller fleste skrur nok bare på datamaskinen og bruker den som den er.

Mange har tilogmed f.eks 3200mhz minne, men kjører på standard 2133mhz.

Har jo skjedd her på forumet at en kjøpte en 120hz skjerm, men sendte den tilbake, fordi han ikkje merka forskjell. Han glemte å sette den til 120hz i windows:p

Lenke til kommentar

Alt trenger ikke være svart-hvitt heller da. Trenger ikke være stock vs max OC. Hva med å finne en sweetspot? Hvis en Ryzen 1700/1800X har 4.0 som max på luft/AIO, så kan 3.8 Ghz være den sweetspoten :)

Nå i sommer iallefall kjører jeg min 5960X på "bare" 3800 Mhz og 1.075v :p

Kan jo kjøre den på 4.2 Ghz og 1.185v også, men da blir den varm (jeg har luftkjøling...)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tulling.

De aller fleste skrur nok bare på datamaskinen og bruker den som den er.

Mange har tilogmed f.eks 3200mhz minne, men kjører på standard 2133mhz.

Har jo skjedd her på forumet at en kjøpte en 120hz skjerm, men sendte den tilbake, fordi han ikkje merka forskjell. Han glemte å sette den til 120hz i windows:p

Yaaaawn.... ?

Lenke til kommentar

Extreme Overclocking: 10 Ryzen CPUs Under LN2

Strangely enough, while we expected the processors with the fewest cores to overclock best, the opposite proved true. With only 10 samples on-hand, it's hard to draw statistically reliable conclusions. According to our tests, though, the Ryzen 5 CPUs couldn't stand up to the clock rates achieved by our Ryzen 7s. This is most certainly due to AMD's binning process. Lower-performing chips have some cores deactivated and their clock rates reduced. The best dies go into the Ryzen 7 1800X model.

Så skal man sikte etter 4.0 Ghz med Ryzen, så er 1800X den man bør gå for. Ellers blir det bare lotteriet. Vi kan regne med at dette vil stemme for Threadripper også - ergo er det 16 kjerne modellen som har størst sjangs for å klare 4.0 Ghz OC på alle kjernene kan det se ut som.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tulling.

Tulling?

Forøvrig. Det ble diskutert at man skulle gimpe en Intel til "X" GHz fordi dette var tydeligvis viktig vs AMD. Mitt argument går ut på at hvorfor skal man overklokke AMD sin, mens ikke Intel - og hva får du ut av det? Og hvis man først tar en tur BIOS, så kan man jo like gjerne bare klokke dit hvor man har kjøling, CPU tar ikke skade av dette

Oooog, Ok. Stock vs stock da. Then what? Da setter man stock minnet også da, hvor man kjører lav hastighet. "Ingen" oppdaterer BIOS likevel, så hvorfor er dette viktig å teste? Kjør stock på alt, hele tiden -.-

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...