Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor denne AMD=Good guy mens Intel/NVIDIA= bad guy greia?

Akkurat i dette tilfellet så er det fordi AMD ikke er de som bruker skitten taktikk for å presse ut konkurrenter. Det er ikke noe nytt at Intel og Nvidia har betalt OEMs, butikker og benchmark vendors for å gi de en urettferdig fordel. Intel og Antitrust er to ord som går hånd-i-hånd.

AMD hadde sikkert gjort det samme om bordet var snudd 180 grader, men nå er det dagens situasjon som er realiteten.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Som nevnt ovenfor så handler denne tråden om AMD Zen, og ikke om Polaris. Off-topic blir slettet, og brukere blir henvist til å bruke denne tråden for å diskutere GPUer.

Tilbakemelding tas som vanlig på PM

Hvor lang tid tar det for dette blir slettet?

Litt underholdning for ikveld, kom et par smilebånd fram når jeg så denne :p

Det er så amtørmessig laget at jeg ikke ler, syns det er komisk selv å ikke kan tysk, merker jeg fort det ikke har relevans.

Blir som anders bedring breivik snakker om AMD vs intel.

Men ja hitler er underholdene. I dag hadde han fått nasisitisk personlighetforstyrrelse og stormangalskap.

Tilsvarende tittel bør bli "hitler reagiert zwei amd zen ad bestimmt" på tysk.

Eller "AMD ist langsam als Intel". Brukt google translate.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nåda, vanskelig å si nøyaktig hva som skjer, men hvem vet, det kan være at vi blir positivt overrasket i løpet av 2016.

Det som trolig kommer til å skje snart er at Amd ønsker å gå enda lengre ned til 7nm , noe som Fudzilla kom med tidligere : 

http://www.fudzilla.com/news/processors/41497-amd-inks-a-new-deal-with-gloflo

Vi må også huske på at Amd nylig viste frem både 8 kjerners med 16 tråder og 32 kjerners med 64 tråder som begge kjørte stabilt på Windows ( http://www.fudzilla.com/news/processors/41376-amd-s-ceo-showcases-8-and-32-core-zen ) så arkitekturen fungerer allerede nå ganske så stabilt og spørsmålet er om de finpussene som nå skjer er for å øke hastigheten ytterligere for å kunne konkurrere bedre mot Intel.

http://www.fudzilla.com/news/processors/41403-final-version-zen-based-32-core-naples-in-q2-2017

Akkurat nå vet vi at det kommer trolig flere varianter av Zen cpu'ene som alle skal ta sin nisje av markedet, vi har jo tross alt Zen Apu'ene som vil trolig komme med 8 kjerner - 16 tråder og en integrert gpu med HBM minne : http://wccftech.com/xbox-one-may-be-getting-a-new-apu-based-on-amds-polaris-architecture/

Det er altså mye som allerede fungerer og utifra nyheter og bilder som er sluppet så har vi allerede sett Zen kjøre Doom

, det er forventet at en Polaris variant vil bli brukt i Zen + 8 (6 eller 4 ) kjerner og at man da får en "grei" ytelse som vil trolig kunne samkjøres med et Amd skjermkort for å gi en ytterligere boost , det er i alle fall ikke noen tvil om at dette blir spennende.

Personlig tror jeg at Amd fortsatt holder noen kort skjult, hovedsakelig fordi de ønsker å overraske konkurrentene, det er et utrolig tøft marked der ute og jeg tror ikke at de har råd til å være snille lenger , lanseringen av RX 480 viser jo at rev 1.0 hadde noen problemer som strømreguleringen som måtte fikses via driver og senere med et noe bedre design , det er også ganske stor forskjell på noen utgaver som ser ut til å kunne overklokkes utrolig bra til de fleste kort som nå ser ut til å ha en begrensning som lander dem på 1340 til 1350 i klokk.

Det er trolig derfor de trolig ønsker å passe på at når de lanserer Zen så er både hovedkortene på plass og at det blir en langt bedre lansering sånn at de kan kappre de markedsandelene de nå sårt behøver...

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt et marked for 6-kjerners prosessorer i en prisklasse 3000-4000 kroner. Intel tilbyr ikke dette, selv om svært mange formelig skriker etter flere kjerner. Kaby lake vil jo fortsette Intels 10-årige tradisjon med fire kjerner i mellom-entusiastklassen.

Klarer AMD å lansere en 6-kjerner med 12 tråder som ikke befinner seg langt bak Broadwell E i ytelse, og til rundt 3000-3500 kroner, så tror jeg de har en vinner. 

En eventuell firekjerners med fire tråder må nok prises et stykke under Skylake/Kaby for å bli en suksess.

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt et marked for 6-kjerners prosessorer i en prisklasse 3000-4000 kroner. Intel tilbyr ikke dette, selv om svært mange formelig skriker etter flere kjerner. Kaby lake vil jo fortsette Intels 10-årige tradisjon med fire kjerner i mellom-entusiastklassen.

Klarer AMD å lansere en 6-kjerner med 12 tråder som ikke befinner seg langt bak Broadwell E i ytelse, og til rundt 3000-3500 kroner, så tror jeg de har en vinner. 

En eventuell firekjerners med fire tråder må nok prises et stykke under Skylake/Kaby for å bli en suksess.

Intel sin 5820K koster nå ca 4000,- så jo - de tilbyr det, og de har gjort det lenge. Jeg kjøpte min når dollarkursen var mye bedre, tror jeg gav rundt 3500,- for den. 6800K koster en femhundrelapp mer, og den ville vært innenfor 4K om kursen var bedre. Og det som er greia her er at dette er noe som har vært ute lenge (5820K/6800K), så markedet er der absolutt, og Intel har CPU'er der. Om AMD skal komme med Zen så må den komme snart, men jeg håper at den greier å slå disse to. Jeg er ekstremt spent på den CPU'en :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...