Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Om du spiller CS:GO eller lignende FPS spill seriøst, så velger du i7 7700k, selv om det vil kunne bli problemer med høy usage og eventuelt farlig høy temperatur når du overklokker. Om ikke det er viktig vil jeg anbefale R5 1600 eller R7 1700.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder gaming kan potensielt Ryzen fortsatt ha alt fra 5 til 25% mer ytelse å gå på, man har jo allerede sett at et par programmer som har blitt optimalisert økte ytelsen betraktelig, tar men også med raskere minne vil jeg si at ting ser bra ut , spesielt med tanke på generell ytelse.

Dette er jo et eksempel på ytelsen ved lansering og så senere når noen av spillene har blitt oppdatert :

https://arstechnica.com/information-technology/2017/04/game-patches-boost-performance-on-ryzen-showing-just-what-can-and-cant-be-done/

Ryzen 1800X 2400 DDR4 : 64.1  Etter Patch : 78,4 
Ryzen 1800X 3200 DDR4 : 65.2 Etter Patch : 85,5

Den samme trenden blir bekreftet av en spansk side : 
https://www.xataka.com/componentes/ryzen-1800x-frente-al-i7-7700k-probamos-ashes-of-singularity-optimizado-para-comprobar-el-rendimiento

Testen bruker noe saktere minne og man ser derfor en viss ledelse til Intel :
Intel 83 Ryzen 82

Noen som har fått med seg at Amd nå har vist fram sin nye Apu som er Ryzen + Vega? : https://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-vega-apu-laptop/?sf84720442=1

Lenke til kommentar

Noen som har fått med seg at Amd nå har vist fram sin nye Apu som er Ryzen + Vega? : https://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-vega-apu-laptop/?sf84720442=1

Tror det var dette som var forventet uansett, siden både CPU og GPU er designet med/rundt infinity fabric for en mer effektiv CPU. Nå blir nok RAM-hastigheter mye viktigere enn det tidligere har vert.

Samt at Apple lanserte ny macbook pro(?) med 16GB Vega GPU.

Lenke til kommentar

Det er også kommet en patch som setter Ryzen helt på nivå med 7700K i Rize of Tomb Raider i 1080p. Så ting ordner seg sakte men sikkert.

vi får se hvordan det utvikler seg videre, men jeg ville gått for R7 1700 og ett par godt testede G-Skill brikker. ?

Endret av WhaWuaWua
  • Liker 2
Lenke til kommentar

vi får se hvordan det utvikler seg videre, men jeg ville gått for R7 1700 og ett par godt testede G-Skill brikker.

Fornuftig valg, men nå som Threadripper kommer, så ville jeg nok heller vurdert den. 14 og 16 kjerne utgavene blir sikkert dyre, men de under det prises nok bra. Dessuten får man 4-kanals minne og 64 PCI-E lanes der, som er en del bedre :)

Lenke til kommentar

vi får se hvordan det utvikler seg videre, men jeg ville gått for R7 1700 og ett par godt testede G-Skill brikker.

Fornuftig valg, men nå som Threadripper kommer, så ville jeg nok heller vurdert den. 14 og 16 kjerne utgavene blir sikkert dyre, men de under det prises nok bra. Dessuten får man 4-kanals minne og 64 PCI-E lanes der, som er en del bedre :)

Anbefalingen var ment som et fornuftig forslag til en som primært bruker pc til gaming å skolearbeid.

Tviler på at han trenger mer en 16tråder og 64 lanes. Med mindre han skal benytte seg av musikk produksjon o.l. ☺

Lenke til kommentar

Anbefalingen var ment som et fornuftig forslag til en som primært bruker pc til gaming å skolearbeid.

Tviler på at han trenger mer en 16tråder og 64 lanes. Med mindre han skal benytte seg av musikk produksjon o.l. ☺

Det er vel også rimelig å anta at X399 hovedkort blir en god del dyrere enn alternativene på X370 og særlig B350. Vil tro B350 vil være et fornuftig valg for mange, men kan være greit å sjekke at produsenten har gitt ut ny BIOS til hovedkortet med støtte for nyeste AGESA.
Lenke til kommentar

Er det noe særlig å tjene på å pare Ryzen med minne med lav latency? Vurerer G.Skill TridentZ  3200 men tror ikke det er så aktuelt å betale 500 spenn i premium for å gå fra CL16 til CL14 med mindre det er betraktelig å tjene på det.

Lenke til kommentar

Er det noe særlig å tjene på å pare Ryzen med minne med lav latency? Vurerer G.Skill TridentZ  3200 men tror ikke det er så aktuelt å betale 500 spenn i premium for å gå fra CL16 til CL14 med mindre det er betraktelig å tjene på det.

Fordelen med 3200 cl 14 brikkene er også at de funker lett på 3600mhz også med Cl15/16. Da har man plutselig +10% ytelse bare der. Så er det garanterte samsung brikker som er "problemfrie" lett verdt 500kr bare der :D

Lenke til kommentar

Fordelen med 3200 cl 14 brikkene er også at de funker lett på 3600mhz også med Cl15/16. Da har man plutselig +10% ytelse bare der. Så er det garanterte samsung brikker som er "problemfrie" lett verdt 500kr bare der :D

Det der høre jo slett ikke ille ut! Er ganske uerfaren med minne, så tenkte ikke på at man faktisk kan gå over det som står printet på brikkene. Leste dog om litt issues med RGB-brikkene til G.Skill i forbindelse med overskriving av SPD men skjønte aldri hva det dreide seg om eller om det har blitt fikset til nå. Det er jo en gjenganger for alle komponentene jeg ser på til Ryzen builden: Veldig mye av infoen der ute er mest sannsynlig avleggs selv om det ble skrevet i april..

Lenke til kommentar

Jeg vurderer en ryzen 1700 og de der rgb brikka på 3200mhz fra gskill. Skal parre den eventuelt med en 1080 gtx. Går jeg for cl 14 eller cl16?

Edit: tenker å klokke en evt ryzen jeg kjøper når det trengs. Anbefalinger til HK også da?

Endret av clarke133
Lenke til kommentar

Snakker

Du klokker som fann og syns det er verd 500kr mere for å klokke. Det er din hobby, ok det.

Men han spør om det er verd det, svar han om det er verd det.

Skriver ikke at han skal klokke som fann som du gjør. :)

Lenke til kommentar

Snakker

Du klokker som fann og syns det er verd 500kr mere for å klokke. Det er din hobby, ok det.

Men han spør om det er verd det, svar han om det er verd det.

Skriver ikke at han skal klokke som fann som du gjør. :)

Akkurat som å velge i bios 3600mhz var vanskelig :p

Lenke til kommentar

Nei, veldig enkelt for deg og meg + ørten flere som vet hvordan.

Du tyner din hardware max, ok for meg. Men hjelp andre uten å tenke som du gjør(klokke som fann) :)

For å være litt diplomat her så synes jeg Nizzen kom med et ganske godt svar på spørsmålet mitt. Han informerte jo bare om muligheten for å overklokke brikkene, noe jeg ikke hadde tenkt på selv. Om den muligheten er verdt det for meg blir jo fortsatt min vurdering. Og som Betroz skriver, Ryzen ser jo ut til å like raskt minne veldig godt så det å vite at jeg kan klokke opp til 3600 på CL14 brikkene er veldig nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...