Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Klarer ikke annet enn å være meget skeptisk til ytelsen til ZEN. AMD har for vane å skuffe....

 

Jaha? Og Intel innfrir mener du, med 2-5% høyere IPC per generasjon? ;)

 

Burde vært lett for AMD å ha tatt igjen Intel på ytelse, med andre ord?

 

Egentlig. Men de har vel ikke prøvd siden FX kom, og det er vel snart 4 år siden. Ikke at det var så alt for godt forsøk, men håper ting snur med Zen da.

Lenke til kommentar

 

 

Klarer ikke annet enn å være meget skeptisk til ytelsen til ZEN. AMD har for vane å skuffe....

 

Jaha? Og Intel innfrir mener du, med 2-5% høyere IPC per generasjon? ;)

 

Burde vært lett for AMD å ha tatt igjen Intel på ytelse, med andre ord?

 

 

Hmm? Det var en spøk fra min side. "AMD har for vane å skuffe....". Blir litt som å si Bjørn Dæhlie har for vane å skuffe. Han har jo ikke vunnet en dritt på snart 20 år? Men det er litt vaskelig å skuffe når du ikke deltar mener jeg. Sergey Bubka trodde man kunne komme seg over 6,5m i stavsprang way back when. Men det var jo mer bonus penger i det for han å slå sin egen verdensrekord med 1 cm av gangen. Så da gjorde han likså godt det en 30 ganger eller noe slikt. Tror han skadet seg lenge før han kom i nærheten av 6,5m på stevne, så nå får vi aldri vite hvor høyt han kunne ha kommet. Noen mener det var skuffende. (At han ikke gadd hoppe så høyt som han kunne ha gjort altså.)  ;)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du legger i å "bare gi gass hvert år". Men jeg tror de fleste sitter med en mistanke om at det for tiden ikke går så fort som det kunne gjort. Og at Intel melker markedet fordi de ikke har noen konkurranse. Men det er klart, det kan jo være de har satt på bremsene i et forsøk på å ikke bli for dominerende i markedet også. Om AMD hadde lagt inn årene fullstendig, så ville Intel risikert å bli tvangs oppdelt til å konkurrere mot seg selv. I USA har de anti trust lovgivning som åpner for dette som virkemiddel mot dannelse av monopoler. Intel er jo allerede bøtelagt for konkurransefiendtlig atferd overfor AMD. Om AMD skulle gå dukken, så er det ikke umulig at en slik oppdeling av Intel ville funnet sted.

 

Så ja, jeg tror det er svært sannsynlig at Intel kunne lagd raskere prosessorer nå, enn hva de faktisk gjør. De har mer enn nok av grunner til å sette ned farten. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor denne AMD=Good guy mens Intel/NVIDIA= bad guy greia? Syns du det er rart at mange her inne kaller deg fanboy? (Nei, jeg kaller deg ikke det, men den derre konspirasjonen av Intel/nvidia mot "offeret" og "good guy-AMD" begynner å bli skikkelig gammal nå, AMD er et digert selskap som er ute etter pengene dine nøyaktig like mye som de andre)

 

Jeg håper AMD kliner til her jeg og kommer da til og med til å vurdere den seriøst, men om den yter som 6900K så blir den alt annet enn billig, de har solgt CPUer til $999 før de også

 

Kanskje får vi stabilisert/utgjevnet markedet med litt konkurranse, kanskje får vi CPUer bittelitt billigere, men tror ikke CPUer skyter fart i hastighet på utviklingen igjen, slik de gjorde for 10-20 år siden når silikon enda hadde mye å gå på. Om det er så mye mer å hente av ytelse, så kan man jo undre på hvorfor AMD ikke gjorde dette for lenge siden

Lenke til kommentar

Helt umulig å skjønne hva det er du prater om. Er vel en del av strategien til AMD å ha dårlig inntjening... 

 

 

 

 

 

 

Klarer ikke annet enn å være meget skeptisk til ytelsen til ZEN. AMD har for vane å skuffe....

 
Jaha? Og Intel innfrir mener du, med 2-5% høyere IPC per generasjon? ;)

 

Burde vært lett for AMD å ha tatt igjen Intel på ytelse, med andre ord?

 

 

Hmm? Det var en spøk fra min side. "AMD har for vane å skuffe....". Blir litt som å si Bjørn Dæhlie har for vane å skuffe. Han har jo ikke vunnet en dritt på snart 20 år? Men det er litt vaskelig å skuffe når du ikke deltar mener jeg. Sergey Bubka trodde man kunne komme seg over 6,5m i stavsprang way back when. Men det var jo mer bonus penger i det for han å slå sin egen verdensrekord med 1 cm av gangen. Så da gjorde han likså godt det en 30 ganger eller noe slikt. Tror han skadet seg lenge før han kom i nærheten av 6,5m på stevne, så nå får vi aldri vite hvor høyt han kunne ha kommet. Noen mener det var skuffende. (At han ikke gadd hoppe så høyt som han kunne ha gjort altså.)  ;)

 

Lenke til kommentar

Hvorfor denne AMD=Good guy mens Intel/NVIDIA= bad guy greia? Syns du det er rart at mange her inne kaller deg fanboy? (Nei, jeg kaller deg ikke det, men den derre konspirasjonen av Intel/nvidia mot "offeret" og "good guy-AMD" begynner å bli skikkelig gammal nå, AMD er et digert selskap som er ute etter pengene dine nøyaktig like mye som de andre)

Artig at du blander inn Nvidia i diskusjonen om fanboys.

Selv bygger jeg AMD med Nvidia skjermkort.

 

Men da AMD forsatt låg på topp var de ikke redd for å mobbe Intel heller.

Noen som husker denne?

10656.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor denne AMD=Good guy mens Intel/NVIDIA= bad guy greia? Syns du det er rart at mange her inne kaller deg fanboy? (Nei, jeg kaller deg ikke det, men den derre konspirasjonen av Intel/nvidia mot "offeret" og "good guy-AMD" begynner å bli skikkelig gammal nå, AMD er et digert selskap som er ute etter pengene dine nøyaktig like mye som de andre)

 

At Intel er bøtelagt av FTC er da ingen konspirasjonsteori? Vel, "bøtelagt" for enkelthetsskyld i mangel av et bedre ord. Intel inngikk et forlik med FTC etter å ha blitt anklaget for konkurranse fiendtlig aktivitet i ett tiår. I forliket ble det satt opp en del tiltak som Intel forpliktet seg til, for å reversere effekten av tidligere lovbrudd (men det ser kanskje ikke ut til å ha vært særlig effektivt). Avtalen er riktignok om jeg ikke husker feil, i en slik form at Intel slapp å innrømme lovbrudd. Det er vel noe FTC har mulighet for, om det er mer effektivt enn å tilbringe de neste 10 år i retten.

 

Nå er det slik at AMD ikke kan legge skylden på bare Intel for suppa de har havnet i. De har selv gjort en del tvilsomme økonomiske avgjørelser som å selge sin "Cash cow" Global Foundries. Men det er jo i dag uansett umulig å si hvordan markedet hadde sett ut om ikke Intel hadde misbrukt sin posisjon tidligere.

 

Som jeg skrev i et lengre innlegg nylig, så tenker jeg det ikke er umulig at AMD er så langt bak Intel nå. At det i realiteten ikke kommer til å bli noen effektiv konkurranse i CPU markedet igjen med det første. AMD må nesten trekke en king size kanin opp av hatten for å endre ting så markant. Og Zen ser ut til å bli en svært medium sized kanin foreløpig.

 

Nå er det slik at enkelte firmaer faktisk ønsker konkurranse, fordi de har en filosofi der de mener at konkurransen holder dem selv på "tåhev". At de selv blir et bedre firma av å ha god konkurranse å teste seg selv mot. Og så har du firmaene som ikke vil ha konkurranse i det hele tatt. Som ser på business som en krig som skal vinnes med alle midler. Og konkurrentene skal helst utraderes. Da er det fort også bedre å jukse enn å tape.

 

Intel har selv vist, at ihvertfall på et tidspunkt, har de vært mye nærmere sistnevnte enn førstnevnte filosofi. Og det mener jeg det må være lov til å påpeke uten at mine motiver har noen rolle i det i det hele tatt. Jeg gjør jo ingenting annet enn å referere fakta her.

 

Men bare så det er klart; jeg er ingen fan av AMD hverken når det kommer til CPU eller GPU. Jeg er en fan av sunn konkurranse som kommer oss forbrukere til gode i form av raskere, bedre, og billigere produkter. Og om det betyr at AMD må gå dukken slik at Intel tvangsoppløses, så er jeg for det. Slik det ser ut for meg nå, så blir AMD nesten holdt kunstig i live. Mens det er all grunn til å tro at Intel har, og kommer til å fortsette å ha full kontroll på CPU markedet i lang tid fremover. Det ønsker jeg altså ikke, men det har overhodet ingenting med at jeg "heier" på noe enkelt selskap å gjøre.

 

Så for de som ikke forstod det: Om Intel får for stor makt i CPU markedet, så risikerer de å bli tvangs-oppdelt. Det ønsker Intel selvsagt ikke. Og dette kan være en (for dem) god grunn til å ikke slippe så gode CPU'er på markedet som de kunne ha gjort. Et slikt motiv gjør på ingen måte Intel til "onde". Og det har jeg heller ikke påstått...

Lenke til kommentar

 

Helt umulig å skjønne hva det er du prater om. Er vel en del av strategien til AMD å ha dårlig inntjening... 

 

 

 

 

 

 

Klarer ikke annet enn å være meget skeptisk til ytelsen til ZEN. AMD har for vane å skuffe....

 

Jaha? Og Intel innfrir mener du, med 2-5% høyere IPC per generasjon? ;)

 

Burde vært lett for AMD å ha tatt igjen Intel på ytelse, med andre ord?

 

 

Hmm? Det var en spøk fra min side. "AMD har for vane å skuffe....". Blir litt som å si Bjørn Dæhlie har for vane å skuffe. Han har jo ikke vunnet en dritt på snart 20 år? Men det er litt vaskelig å skuffe når du ikke deltar mener jeg. Sergey Bubka trodde man kunne komme seg over 6,5m i stavsprang way back when. Men det var jo mer bonus penger i det for han å slå sin egen verdensrekord med 1 cm av gangen. Så da gjorde han likså godt det en 30 ganger eller noe slikt. Tror han skadet seg lenge før han kom i nærheten av 6,5m på stevne, så nå får vi aldri vite hvor høyt han kunne ha kommet. Noen mener det var skuffende. (At han ikke gadd hoppe så høyt som han kunne ha gjort altså.)  ;)

 

 

 

Okei? Hva er det du ikke forstår? At når AMD har meldt seg ut av konkuransen, så kan de nesten per definisjon ikke skuffe lenger, ettersom vi ikke har noen forventning til dem lenger? Eller at Intel faktisk skuffer, ettersom de skryter av sine kommende CPU'er. Men som så viser seg å gi kun marginale forbedringer i ytelse per generasjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Klarer ikke annet enn å være meget skeptisk til ytelsen til ZEN. AMD har for vane å skuffe....

 

Jaha? Og Intel innfrir mener du, med 2-5% høyere IPC per generasjon? ;)

 

Burde vært lett for AMD å ha tatt igjen Intel på ytelse, med andre ord?

 

 

Hmm? Det var en spøk fra min side. "AMD har for vane å skuffe....". Blir litt som å si Bjørn Dæhlie har for vane å skuffe. Han har jo ikke vunnet en dritt på snart 20 år? Men det er litt vaskelig å skuffe når du ikke deltar mener jeg. Sergey Bubka trodde man kunne komme seg over 6,5m i stavsprang way back when. Men det var jo mer bonus penger i det for han å slå sin egen verdensrekord med 1 cm av gangen. Så da gjorde han likså godt det en 30 ganger eller noe slikt. Tror han skadet seg lenge før han kom i nærheten av 6,5m på stevne, så nå får vi aldri vite hvor høyt han kunne ha kommet. Noen mener det var skuffende. (At han ikke gadd hoppe så høyt som han kunne ha gjort altså.)  ;)

 

 

Det irriterer meg fortsatt at Bubka ikke satt stavrekorden på 6,25m eller noe. Han hadde mer inne enn hans siste verdensrekord ble stående på, men fikk 100 000 dollar, biler eller diverse for hver rekord, da ble det som det ble.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Klarer ikke annet enn å være meget skeptisk til ytelsen til ZEN. AMD har for vane å skuffe....

 

Jaha? Og Intel innfrir mener du, med 2-5% høyere IPC per generasjon? ;)

 

Burde vært lett for AMD å ha tatt igjen Intel på ytelse, med andre ord?

 

 

Hmm? Det var en spøk fra min side. "AMD har for vane å skuffe....". Blir litt som å si Bjørn Dæhlie har for vane å skuffe. Han har jo ikke vunnet en dritt på snart 20 år? Men det er litt vaskelig å skuffe når du ikke deltar mener jeg. Sergey Bubka trodde man kunne komme seg over 6,5m i stavsprang way back when. Men det var jo mer bonus penger i det for han å slå sin egen verdensrekord med 1 cm av gangen. Så da gjorde han likså godt det en 30 ganger eller noe slikt. Tror han skadet seg lenge før han kom i nærheten av 6,5m på stevne, så nå får vi aldri vite hvor høyt han kunne ha kommet. Noen mener det var skuffende. (At han ikke gadd hoppe så høyt som han kunne ha gjort altså.)  ;)

 

 

Det irriterer meg fortsatt at Bubka ikke satt stavrekorden på 6,25m eller noe. Han hadde mer inne enn hans siste verdensrekord ble stående på, men fikk 100 000 dollar, biler eller diverse for hver rekord, da ble det som det ble.

 

 

he he, good man! Vær så snill å si at sammenlikningen min heller ikke var så vanskelig å forstå! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...