Gabri3L Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg vet ikke om man vil "merke" noe særlig forskjell i daglig bruk. Men 960 pro'en til MariusJS skal kunne lese opp til 3500MB/s? Og om han putter den i hovedkortets M.2 slot, så mener jeg han skal få x4 PCIe 3.0 baner som gir 3940MB/s båndbredde. Det jeg er redd for, er at når MariusJS bruker et av hovedkortets PCIe slot'er i stedet. At han kun får PCIe 2.0 hastighet. Ved x4 gir det en båndbredde på 2000MB/s. Altså langt fra nok til å la SSD'en lese på full hastighet.. Man kan lese i manualen til hovedkortet hva slags båndbredde forskjellige konfigurasjoner gir. Et (ihvertfall midlertidig) alternativ dersom SSD'en blir strupet nå, er å sette PCIe adapteren i x16 spor nummer 2. Det er egentlig beregnet på skjermkort nummer 2, og vil da stjele x8 baner fra spor 1 der skjermkortet står. Men et GTX970 skjermkort som MariusJS har, vil uansett klare seg fint med "bare" 8 av disse banene. Oppgraderer han dette til GTX1070 og oppover kan det tenkes det er flere av dagens titler som ikke liker å bare få 8 baner.. Men han kan vel bare ikke bruke hovedkortets PCIe slot? Og dermed klare seg fint med de mindre sporene? Ja, som sagt så kunne han brukt M.2 slot'en. Men han har prioritert å kjøle SSD'en ved å bruke en adapter med kjøleprofil slik at SSD'en ikke throttler på temperatur. Ironisk nok så risikerer han altså å få strupet hastigheten på SSD'en sin grunnet for lite båndbredde til adapteren sin i sitt forsøk på å unngå temperatur throttling. Jeg har ikke hatt tid til å lese manualen på hovedkortet hans. Men forhåpentligvis støtter det å kjøre x4 PCIe 3.0 i sporet som han har satt adapteren i. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Her kommer det en del ting jeg ikke hadde tenkt på. Slotten jeg hadde pcie til m.2 saken i var den nederste, som er pcie 2.0 såvidt jeg kan se. Nederst (2.0, GPU hadde 3.0 16x); Etter en reboot;Slotten over, 3.0 (GPUen leste 8x 3.0) m.2 slotten på HKet; Etter reinstall, i m.2 slot, med Samsung NVMe driver Heiv også inn ett Intel 4xNic på det på slutten, og GPU får altså fortsatt 16x, men NICet fungerer, er ganske åpenbart flere ting jeg ikke hadde tenkt på her, får se om jeg orker å teste med PCIe saken i morgen også 1: Hadde først pcie -> m.2 saken under GPU, men flyttet til den nederste slotten på ett punkt uten å tenke over eventuelle konsekvenser.2: m.2 slotten har egne pcie lanes???3: Har ikke brukt maskinen så mye de siste 2 ukene, maks en time eller 3 på kvelden, og har ikke hatt noen reboots, men Kjører forresten på 3.99 nå med 2666 på RAMen; http://valid.x86.fr/5afjw7Kan også nevne at det gamle kortet sin m.2 slot var maks 10gbit, fant ett bilde av hva jeg fikk med pcie saken på det; EDIT; Sorry for lang post med masse bilder Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Jeg vet ikke om man vil "merke" noe særlig forskjell i daglig bruk. Men 960 pro'en til MariusJS skal kunne lese opp til 3500MB/s? Og om han putter den i hovedkortets M.2 slot, så mener jeg han skal få x4 PCIe 3.0 baner som gir 3940MB/s båndbredde. Det jeg er redd for, er at når MariusJS bruker et av hovedkortets PCIe slot'er i stedet. At han kun får PCIe 2.0 hastighet. Ved x4 gir det en båndbredde på 2000MB/s. Altså langt fra nok til å la SSD'en lese på full hastighet.. Man kan lese i manualen til hovedkortet hva slags båndbredde forskjellige konfigurasjoner gir. Et (ihvertfall midlertidig) alternativ dersom SSD'en blir strupet nå, er å sette PCIe adapteren i x16 spor nummer 2. Det er egentlig beregnet på skjermkort nummer 2, og vil da stjele x8 baner fra spor 1 der skjermkortet står. Men et GTX970 skjermkort som MariusJS har, vil uansett klare seg fint med "bare" 8 av disse banene. Oppgraderer han dette til GTX1070 og oppover kan det tenkes det er flere av dagens titler som ikke liker å bare få 8 baner.. Men han kan vel bare ikke bruke hovedkortets PCIe slot? Og dermed klare seg fint med de mindre sporene? Ja, som sagt så kunne han brukt M.2 slot'en. Men han har prioritert å kjøle SSD'en ved å bruke en adapter med kjøleprofil slik at SSD'en ikke throttler på temperatur. Ironisk nok så risikerer han altså å få strupet hastigheten på SSD'en sin grunnet for lite båndbredde til adapteren sin i sitt forsøk på å unngå temperatur throttling. Jeg har ikke hatt tid til å lese manualen på hovedkortet hans. Men forhåpentligvis støtter det å kjøre x4 PCIe 3.0 i sporet som han har satt adapteren i. Jeg humret litt av dette ja Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Jeg vet ikke om man vil "merke" noe særlig forskjell i daglig bruk. Men 960 pro'en til MariusJS skal kunne lese opp til 3500MB/s? Og om han putter den i hovedkortets M.2 slot, så mener jeg han skal få x4 PCIe 3.0 baner som gir 3940MB/s båndbredde. Det jeg er redd for, er at når MariusJS bruker et av hovedkortets PCIe slot'er i stedet. At han kun får PCIe 2.0 hastighet. Ved x4 gir det en båndbredde på 2000MB/s. Altså langt fra nok til å la SSD'en lese på full hastighet.. Man kan lese i manualen til hovedkortet hva slags båndbredde forskjellige konfigurasjoner gir. Et (ihvertfall midlertidig) alternativ dersom SSD'en blir strupet nå, er å sette PCIe adapteren i x16 spor nummer 2. Det er egentlig beregnet på skjermkort nummer 2, og vil da stjele x8 baner fra spor 1 der skjermkortet står. Men et GTX970 skjermkort som MariusJS har, vil uansett klare seg fint med "bare" 8 av disse banene. Oppgraderer han dette til GTX1070 og oppover kan det tenkes det er flere av dagens titler som ikke liker å bare få 8 baner.. Men han kan vel bare ikke bruke hovedkortets PCIe slot? Og dermed klare seg fint med de mindre sporene? Ja, som sagt så kunne han brukt M.2 slot'en. Men han har prioritert å kjøle SSD'en ved å bruke en adapter med kjøleprofil slik at SSD'en ikke throttler på temperatur. Ironisk nok så risikerer han altså å få strupet hastigheten på SSD'en sin grunnet for lite båndbredde til adapteren sin i sitt forsøk på å unngå temperatur throttling. Jeg har ikke hatt tid til å lese manualen på hovedkortet hans. Men forhåpentligvis støtter det å kjøre x4 PCIe 3.0 i sporet som han har satt adapteren i. Men sånn jeg skjønte forklaringen din, så er vel faren at han struper et potensielt fremtidig skjermkort og ikke SSDen, som man ikke merker noe fra. Men ja, da skjønner jeg. Men det adapteret kan vel settes i de små PCIe 2.0 sporene og, uten å merke spesielt stor forskjell på ytelse? Beklager at jeg spør så mye, har nok å lese på av skolemateriale for tiden, så tenkte jeg bare spør isteden for å søke etter info selv Endret 5. april 2017 av iNorway Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Da var jeg også oppe og kjøre. Minnet kjører ikke på høy hastighet enda men det er jo standard. Prosessoren booster som en konge da. Har bare kjørt win update enda men vi var oppe i 3.8 ofte på en 1700x Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 For å svare litt mer til de som kanskje ikke leste den siste posten, samt noe jeg altså burde forklart tidligere, så ble altså pcie saken med kjøleribbe hovedsakelig innkjøpt pga nerfet m.2 slot på det gamle hovedkortet. Jeg kan heller ikke se at jeg får noe mer FPS i noen av de 3 spillene jeg har testet nå, men jeg mente da at det allerede var bevist at 8x er mer enn nok for GPU? Merket faktisk at loadingtimes ble kortere, dog 1 Lenke til kommentar
SVD Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Litt OT, men har lurt litt på hvorfor hovedkort\chipsett ikke klarer å splitte pcie x16 i x12+x4. pcie standarden støtter offisielt "1, 2, 4, 8, 12, 16 and 32 Lane links" så det skal være mulig. Det har jo vert snedig å ikke strupe skjermkortet ned til x8 bare fordi man hiver inn et x1 ekspansjonskort. Endret 5. april 2017 av SVD Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 (endret) Har du tall på loading times? Endret 5. april 2017 av Limbeck Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 5. april 2017 Del Skrevet 5. april 2017 Litt OT, men har lurt litt på hvorfor hovedkort\chipsett ikke klarer å splitte pcie x16 i x12+x4. pcie standarden støtter offisielt "1, 2, 4, 8, 12, 16 and 32 Lane links" så det skal være mulig. Det har jo vert snedig å ikke strupe skjermkortet ned til x8 bare fordi man hiver inn et x1 ekspansjonskort. Veeel, kjører jo som sagt Intel Quad Nic i bunnen nå, som tar 4x pcie 2.0, mens GPU kjører fortsatt på 16x 3.0, og ssden i m.2 slotten på full guff... Lenke til kommentar
SVD Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) x370 lever jo x20 gen 3. (x16+x4) + x4 til chipsett som går videre til bla. quad nic'et ditt, så det skal ikke være noe prob. Problemstillingen min kommer først hvis du setter inn et ekspansjonskort til, eller feks. enda en m.2. Endret 6. april 2017 av SVD Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Ny bios til Asrock Fatality Pro igjen! Så da må det tweakes 1.Update AGESA code. (Enhance for Ryzen 5)2.Precision Boost - Adjusts clock speeds in 25MHz increments in BIOS setup. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Asus Crossair brukere: New beta BIOS 1101Still AGESA 1002. A couple of bugfixes, most importantly has the safe mode offset voltage fixed (not staying at previous value any more).New test BIOS 0079Test BIOS with new AGESA 1004. Up to 5% performance increases in specific applications. Also has P-state overclocking working with BCLK increase. If you want to keep C-states, make sure to set Advanced\AMD CBS\Zen Common Options\Global C-state Control = Enabled. There are two new settings under AMD CBS\UMC Common Options\DDR4 Common Options\ you might want to take a look at, Fail_CNT and ProcODT. Fail_CNT decides how many times to retry when DRAM training fails (F9 -> 0d), default is now 1. ProcODT can help improve your DRAM overclocking, default value is 53.3 ohm. There's a setting available also on previous BIOSes under AMD CBS\UMC Common Options\DRAM Memory Mapping named BankGroupSwap. If you have 2x Single-Rank modules you can try setting this to Disabled and you might see some performance boost in certain applications. Ble postet for 30 sekunder siden Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Hmmmz. Lurer på om jeg skal se om jeg får byttet inn mine 4x16GB C16 brikker med tilsvarende C14 brikker fra Proshop, i håp om at disse er gladere i høyere hastigheter. Mellomlegget er 1800kr, hvis de går med på det. Siden mars har forøvrig C16 brikkene jeg kjøpte også økt med rett oppunder 1000kr. :S Lenke til kommentar
€tt@n Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Hmmmz. Lurer på om jeg skal se om jeg får byttet inn mine 4x16GB C16 brikker med tilsvarende C14 brikker fra Proshop, i håp om at disse er gladere i høyere hastigheter. Mellomlegget er 1800kr, hvis de går med på det. Siden mars har forøvrig C16 brikkene jeg kjøpte også økt med rett oppunder 1000kr. :S Ja prisene på RAM har gått helt hinsides i været. Derfor jeg tok å avbestilte de TridentZ 3600MHz CL15 brikkene, og heller kjøpte noen billige 2x8GB 3200MHz Vengeance CL16 brukt på finn til 800kr. Blir vel til at jeg oppgraderer når Ryzen er ferdig med puberteten og prisene på RAM har sunket til et normalt prisnivå igjen. Endret 7. april 2017 av €tt@n Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Proshop ville godta retur, men ønsket å trekke fra 20%. Da blir mellomlegget litt mer enn det jeg ønsker. Jeg hadde et ørlite håp om at de syns det var greit å få solgt meg minne til 7200kr i stedet for 5400, og samtidig få en fornøyd kunde. Demoprisen ut av butikk på mitt brukte minne blir jo omtrent det jeg kjøpte det for, nå som prisen har gått opp... Antar at dette er feil sted å prøve å selge 64GB med CL16 3200MHz minne til 5000kr. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Jeg planlegger å kjøpe Asus CROSSHAIR VI HERO og 1800X, men jeg står foreløpig fast på hvilken RAM jeg bør velge. Jeg trenger 32 GB, finnes det noen 2x16 GB eller 4x8 GB sett der ute som kan nå 3200 MHz uten problemer per i dag? Jeg har sett på dette settet: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-32GB/2531833 Endret 7. april 2017 av Uderzo Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Om dere folder f.eks Nacl. Eller bruker CPUen til andre programmet. Hva slags spenning og hastighet, samt maks temp får dere? Forskjellen mellom maks temperatur og idle er ca 12'C. (36'C idle og 49'C 100% load). Endret 7. april 2017 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Er Ryzen egentlig mest følsom for ren Hz eller CL på RAMen? Er vel en combo i forhold til hvor kjapt ting går uansett, men litt nysgjerrig om noen vet. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Etter det jeg har fått med meg, så er 3200 Mhz CL14 en fin sweetspot for Ryzen. En av disse kan dere se på. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Etter det jeg har fått med meg, så er 3200 Mhz CL14 en fin sweetspot for Ryzen. En av disse kan dere se på. Takk for tipset Edit: ingen Flare X 3200 MHz CL14 32GB sett dog Endret 7. april 2017 av Uderzo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå