Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Har gått til innkjøp av Ryzen 1700x og Asus crosshair VI.

Ram Corsair 3200 men kjørt denne på rundt 2400 og under / auto.

Denne setupen er utrolig ustabilt og ligger med 55-65 temps i idle. Crasher i hytt og pine  :hrm:

Kjørt orginal bios + prøvd 902 og 1001.

Noen som har fått dette kortet til og kjøre  :huh:

Ja er veldig mange som har fått det opp å gå. Kan godt være at det er rammen din som er problemet. Jeg aner at du ikkje har Samsung-b Ic rambrikker. Du har også utrolig høye idletemperatur. Hva slags kjøler bruker du?

Her er monstertråden om Asus Crosshair:

http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclocking-thread

Den er grei, får vell bare ta og tråle gjennom tråden ;)

Kjører 

Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB 2x 8GB, CL16 DIMM, Hvit LED
Lenke til kommentar

Fikk mitt til å kjøre stabilt fra dag 1!

Fungert utmerket nå i snaut en uke. Vannavkjølt og overklokket, samme er RAMen og GPUen. :-)

Flaks at jeg kjøpte samme ram til Skylake setupet mitt som jeg kunne viderebruke på Ryzen-maskinen.

Hvordan er tempraturene i desktop ?

Sitter i UEFI nå med 58 grader  :hm:

Lenke til kommentar

Fungert utmerket nå i snaut en uke. Vannavkjølt og overklokket, samme er RAMen og GPUen. :-)

Flaks at jeg kjøpte samme ram til Skylake setupet mitt som jeg kunne viderebruke på Ryzen-maskinen.

Hvordan er tempraturene i desktop ?

Sitter i UEFI nå med 58 grader  :hm:

Tempen skal være ~60° i BIOS. Ingen strømsparingsfunksjon er aktiv da. Skal bli lavere når du er bootet inn i OS.

Leste om en fyr som jeg tror har ditt minne. Han sa han måtte ta ut CMOS batteri og trekke ut støpselet i en halvtime for å få resatt ordentlig. Men også at minnet fungerte etterpå.. Mener det var på 1001. Mulig man må ta "reset to defaults" før oppgraderingen til 1001. Hvis man glemmer det kan man oppgradere fra USB boot eller hva det heter..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hei

Denne setupen er utrolig ustabilt og ligger med 55-65 temps i idle. Crasher i hytt og pine  :hrm:

https://rog.asus.com/forum/forumdisplay.php?292-Crosshair-VI-Motherboards-(X370)

Hadde samme problem når jeg opprinnelig satte opp systemet. Da med noe HyperX minne. Bytta til LPX 3000 16GB (riktignok hynix og ikke samsung b die). Kjører disse fint på 2666 16-18-18-18-36. Hvilke timings kjører du minne på? Prøv med partall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Må faktisk si meg enig med Gabri3L her. Begynner faktisk og bli litt lei av å lese igjennom trådene her og stadig se dritt slenging fra Sanjuro. Virker for meg som en av de største noobs'a her inne.

Sanjuro er defintivt ikke "en av de største noobs'a her inne". 

I slike tråder blir det ofte litt "varmt", og det er litt synd, for det bør gå an å "krangle" litt eller "ta litt i" uten å se det som annet enn at man er enig i om å være uenig.

Det er ett *faktum* at "visse" har debattert hardt om hvor viktig det er med flere kjerner, også i spill, men det gjelder plutselig ikke for Ryzen.

Litt tilbake i tid:

Hvordan presenterte AMD Ryzen?

Jo, ved å vise til Cinebench (ja, det er en benchmark) hvor god ytelsen var i forhold til en 2-3 ggr så dyr CPU som det var intensjonen den skulle "konkurrere med".

Den yter beviselig godt i scenarioer hvor multitasking er det primære "behovet".

At "alle skal "benche" gametester, eller bruke ufattelig mye tid på å påpeke hvor "dårlig" minneytelsen er, forandrer ikke på det faktum at Ryzen nok ikke var målgruppen for hverken de som er "entusiaster" (bruke halve døgnet på klokking/tweaking i bios), eller som skal bruke like mye tid på å "teste fps" med diverse Nvida skjermkort.

Jeg kan ha oversett noe, men jeg har ikke oppfattet at AMD har "lovet" noe om at målgruppen for AMD var "gamere"?

Det betyr ikke at det er feil å påpeke at Ryzen pt ikke er "beste" valget for ovennevnte scenarioer.

Faktisk vil jeg påstå at AMD kanskje følte seg litt for presset til å levere noe før tida.

Og at de trolig ikke gjorde "god nok" jobb ved markedsføring i forkant.

For det er lenge siden (kan ikke huske noengang faktisk) at *CPU'ene" er klare *før* hk.

Og utifra denne tråden (og andre på nett) så er trolig hk/platformen ikke helt "moden".

Dessverre for AMD.

Dette kan endres over tid, men som vanlig, dersom "målgruppen" (de som kjøper platformen) ikke synes den er egnet til det de vil bruke systemet til, da er det "FAIL".

Akkurat nå ser det litt slik ut.

Det hjelper jo ikke at den/de som "tester" Ryzen og har anseelse i forumet "diskrediterer" platformen/CPU'en i annehver post under påskudd av å "teste" (det går i spilltester og anbefalinger om minnetweaks hele veien).

Eller for å være "morsom" som jeg selv dessverre fail'et litt på her om dagen. 

Men det må da være lov, uten at "noen" går helt av skaftet i tilsvarene?

Det er nå *min* mening. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men du er jo ikke akkurat en nybegynner :)

Har samme erfaring.

Lett-som-en-plett å sette opp/installere/"fjellstabilt" både stock og overklokket.

Men gudbedre så dårlig bios! :(

Som jeg skrev foran her i tråden så ser jeg meg pt fornøyd med en Ryzen 1700 som kjører [email protected] (men jeg kommer nok til å kjøre på lavere klokk til daglig bruk).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Må faktisk si meg enig med Gabri3L her. Begynner faktisk og bli litt lei av å lese igjennom trådene her og stadig se dritt slenging fra Sanjuro. Virker for meg som en av de største noobs'a her inne.

Les 4 sider her med det samme:

Det er 99% drittslenging og kommentarer om hvor idioter andre folk er.

Helt det samme som Rusher som har blitt bannet et par ganger her....

Ehhh, tror du roter noe forferdelig nå.

Hadde ikke baller til å stå for den nei....

Makan til type med mindreverdighetskomplekser  :rofl:

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei

https://rog.asus.com/forum/forumdisplay.php?292-Crosshair-VI-Motherboards-(X370)

Hadde samme problem når jeg opprinnelig satte opp systemet. Da med noe HyperX minne. Bytta til LPX 3000 16GB (riktignok hynix og ikke samsung b die). Kjører disse fint på 2666 16-18-18-18-36. Hvilke timings kjører du minne på? Prøv med partall.

Har ikkje byttet på disse enda.

Kjører nå 1001 med defult setings i bios.

Kan i det minste få innstalert div program osv nå  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

En helt fantastisk konklusjon! Men sånn går det jo når man ikke forsår hva man leser, eller gjør ting "half-assed".

Her er en beskrivelse av hva inngrepet gjorde med pasientene, ikke bare hva ordet betyr: "inngrepene medførte i større eller mindre grad intellektuell og følelsesmessig sløvhet".

Her vrenger du, ikke overraskende, på fakta til egen vinning. Lobotomi betyr ikke noe av det du skrev her, som er en beskrivelse av hva lobotomi begått for over 60 år siden kunne føre til. En mer utfyllet definsjon av datidens lobotomi betyr, som din egen kilde skriver: "overskjæring av den hvite substansen i hjernens pannelapper slik at forbindelsene mellom hjernebarken og hypothalamus og thalamus blir avbrutt".

Lobotomi i seg selv, den bokstavelig beskrivelsen, betyr inngrepen. Intet mer.

Så når du skriver "lobotomert" så har du, som enhver annet ungdomskoleelev, bare funnet et tilfeldig alternativ i synonymordlista på Word, og gjort en dum feil. 

Jada, vi ble fortalt.. Det er jo nøyaktig det samme som at det faktisk kommer til å skje.. Hvor gammel var du igjen? Har du hørt om AMD før? Var Fury X en "overklokkers drøm"?..

Ble Fury X lovet å være "en overklokkers drøm" før, under og etter lansering? Nei. Hovedkortprodusenter og AMD har gjort dette og garantert oss bedre støtte. De har til og med innrømt at fokuset på minnefrekvenser aldri var en prioritet til Ryzen frem til nærme konstateringstidspunktet. Vi har også fått god nok innblikk i Ryzen-arkitekturen til å forstå dette. Data fabric interconnect, som kobler CCXer til hverandre, til minnekontrollere, og til alt annet I/O, er låst til DRAM-klokkehastigheten.

Det finnes 4266MT/s RAM og HK man kan benytte til 7700K. Og du vil at 7700K skal helt ned i Ryzens "day one" RAM hastighet for at det skulle bli "rettferdig". Men klarer samtidig ikke innrømme at det er å gimpe 7700K...  :wallbash:

7700K må ikke ned på noe dritt. Dette er hvorfor du ikke engang kan bruke beskrivelsen "svekke" (lobotomere i følge deg) godt nok. Z270, det hittil beste brikkesettet til 7700K, støtter 2400 MHz ut av boksen. Alt annet er per definisjon en OC. Derfor er det INGENTING som blir gimpet, når man bruker 7700K på 2400 MHz. Du er ikke god med å bruke definisjoner, som vanlig.

Og disse testene kaller seg CPU-tester. Er det ikke CPUer de skal vurdere da? Hvis du tester en 7700K på opp mot 4000 MHz mot Ryzen på over 2400 MHz, kan du ikke konkludere noe som helst om forskjellen i ytelse mellom prosessorer. For da vet du ingenting om hvorvidt forskjellen kommer av raskere minnefrekvenser eller ikke. 

Men jeg kan selvfølgelig se dette er vanskelig for en anti-AMD fanboy som deg å forstå.

Og den 2500K'en din.. Hvilken type RAM har du på den? Og hvilken frekvens kjører du den på? Skjønner du at det ikke hjelper like mye å overklokke CPU når det er RAM'en som holder deg igjen? Nei, det er vel mye å forlange.. Oi, holdt på å glemme: Hahhahahahhahahahah. Sånn, så vant jeg den også. It's all inn the "Ha"... Takk for tipset..

Åj sann! Må nesten sende melding til alle de hardware-nettstedene som har testet 1155 og X79-CPUene i de samme testene med DDR3-brikker på 1600 MHz og 1866 MHz.  De har jo gimpet, nei jeg mener lobotomert, disse! Forstår de ikke at man kan få DDR3-RAM på 3200 MHZ!?!?!? Herregud, umulig å ta disse testene seriøst lenger aasssssså. 

Jeg lurte på hva slags "genier" det var som trykket "like" på innleggene hans. At du også er av dem som ikke forstår hvem av oss det var som ble "beseiret og skamgjort og avkledd" forteller en del. Dessverre er det visst også en haug av dere. Men det er altså forskjell på å stikke "med halen mellom bena", og å ikke gidde å kaste bort tiden sin på mennesker som ikke vil forstå. Noe som er litt ironisk, som du snart vil se.. Eller vel, kanskje mest sannsynlig ikke..

Sånn er det å lide av en narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Man har en overdreven trang til å framheve seg selv på en fordelaktig måte og på å være i søkelyset som den som er best, penest, sterkest og så videre. I dette tilfellet har du manipulert fortiden i ditt eget hode for egen fordel.

Linker alle og enhver til den diskusjonen her, jeg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1702908&p=23681593

Det er en fantastisk fremvisning i avkledning, og avslører løgn, dobbeltmoral og en farget syn på enkelte saker fra brukeren over. På slutten blir han så totaleid at han rett og slett løper av gårde med halen mellom beina. Gabri3L nekter å innrømme det, men den diskusjonen der står for alle enhver å lese og nyte. For meg var det i hvert fall den diskusjonen som gjorde at jeg fikk øynene for hvor lite han egentlig kan.

På grunn av at frekvensen på "Infinity fabric" kjører på minnets frekvens. Skjønner du virkelig ikke forskjellen?! 

Jeg skjønner hvordan minne og hvordan Ryzen fungerer (av det lille av vi har fått av informasjon), i motsetning til deg. Men hva hjelper det for meg å skrive om ting som du overhode ikke forstår, når jeg bare kan linke deg tester som viser at Ryzen faktisk er mer sensitiv til høyre minnefrekvens enn 7700K?

Du påstår R7 har mindre bruk for høyere minne enn 7700K. Testen vi har vist til har bevist det motsatte. 

AMD kaster kjerne-til-kjerne synkronisering for store oppgaver bort på DRAM-bussen. Dette er normalt. Intel CPUer gjør også dette. Det AMD har gjort er å grunnlegge sammenheng mellom kjerner på to forskjellige kjernekomplekser. Dette gjør Ryzen mye mer følsom for minnebåndbredde og latency enn Intel-prosessorer. Høyhastighets-DRAM og en quad channel- design (HEDT-plattformen som du elsker så høyt er slik) vil mest sannsynlig ende opp med å låse opp det faktiske potensialet bak Ryzen.

Så når du skriver at 7700K er mer gimpet enn Ryzen når de begge er på 2400 MHz, og begrunner det med at Ryzen har mer L3-hurtigbuffer, viser du så totalt mangel på forståelse av emnet at jeg ikke ver hvor vi skal begynne. Du vet først og fremst ikke noe så simpelt som hvordan L3-hurtibufferet er bygd opp på Ryzen (som jeg forklarte i forrige innlegg). Men det er helt vanlig for den hverdagslige mannen å hoppe over alt som er av innblikk og diskusjoner om Ryzens arkitektur, og gå rett på benchmarks. «For det er det viktigste azzzz», ikke sant? Det er jo det eneste språket barnehageungene forstår.

Du skjønner det lille venn. At alle CPU'ene på X99 platformen har 4 minnekanaler. Hvor mange minnekanaler er det på Ryzen igjen? Jo, de har 2.. Og hvor mange PCIe-baner har man mulighet for med Ryzen vs X99? Opptil 16 til grafikk med Ryzen, mot opp til 40 med X99..'

Åja, jeg skjønner. Hadde AM4 bare hatt 4 minnekanaler og 40 av PCIe lanes så hadde Ryzen vært en gamingsprosessor du hadde likt.

Beklager, o du store. Jeg visste ikke at minnekanaler og PCIe lanes var det eneste du brydde deg om.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Les 4 sider her med det samme:

Det er 99% drittslenging og kommentarer om hvor idioter andre folk er.

Helt det samme som Rusher som har blitt bannet et par ganger her....

Ehhh, tror du roter noe forferdelig nå.

Hadde ikke baller til å stå for den nei....

Makan til type med mindreverdighetskomplekser  :rofl:

Her er noen av dine sitater:

Sitat

Det er du som har feil, kryp tilbake i hullet du kom fra.

Du

Sitat

skal vell ikke bjeffe så høyt, all den tid alle dine innlegg oser "det

er kult å hate Telenor" fanatisme.

Sitat

Si meg, driver du bare å troller rundt på forumet? Ingenting av det du

spammer rundt på forumet her, henger på greip!

Sitat

Det er ikke ISO'en som er problemet, men deg.

Sitat

Du har ikke hode for det, så kan ikke se at noen ønsker å bruker ENDA

mer tid på disse tullete repostene dine.

Sitat

Haha, du fortsetter enda i samme vante spor!

Sitat

Lær deg å lese, før du fortsetter med disse meningsløse innleggene dine.

Sitat

Det er mye du ikke ser poenget med, og det meste av det du lirer utav

deg her inne er uten poeng. Cause and effect?

Sitat

Herrefred for en tosk du framstår som.

Sitat

Det har ikke slått deg at det faktisk er dere som velger Apple

produkter det er noe galt med? Neida, dere drar alltid fram det

latterlige kortet der. Patetisk

Sitat

A det er din feil, og ditt ansvar! Nå må du se til h***** å vokse

opp, og slutte å dumme deg ut med disse innleggene dine ang. coax, og

isp.

Sitat

Nei vi er ikke enige i det, å du fjaser like mye her som ellers.

Sitat

For guds skyld, les nå innleggene dine før du dummer deg ut.

Direkte komisk å se på hvor patetisk du oppfører deg, som vanlig.

Det er akkurat det du selv er, kunnskapsløs og naiv.

Sitat

Kryp tilbake til hullet du kom fra.

Sitat

Tek.no er jo det nye itavisen.no

Lavmål har fått en ny betydning.

Sitat

LMH i sitt vanlige nøtteskall.

Sitat

Evnen til å tenke selv, og tenke kritisk mangler du tydeligvis. Kommer

forhåpentligvis med årene...

Sitat

Jo, du er krone eksempelet på ordtaket:

"Det er bedre å holde munn, og la folk tro du er en idiot. Enn å åpne

den, og VISE at du er en idiot".

Sitat

Da tror jeg du skal åpne gluggene dine, og ikke dumme deg ut med slike

dumme kommentarer. W8.1 er ikke noe tyngre å dra rundt en OSX. Ei

heller Ubuntu for deg saks skyld.

Sitat

Du framstår som mindre smart nå.

--------

Flere finner man her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=9983

• Liker 8
Lenke til kommentar

Hei

Hvor leser du av denne temperaturen? Enten er det reell temp ellers må du trekke av 20 grader som AMD har lagt til.

Lenke til kommentar

Jadasådetsånngårnodagan, Ryzen. Ryzen er jo en fin CPU det vel? Nizzen, har du fått testet max OC 1800X mot max OC 6900K enda? Kunne vært spennede å sett i SLI :)

Har og holder på å teste det.

Det er uten tvil 6900k og x99 som får den mest stabile fps'en. Fps med Ryzen er mye mere "yoyo" enn med x99. Mange plasser så får jeg nesten like mye fps med 1800x, men ikkje like stabil. Dette selv med 3200 cl14-13-13-13-1T på minnet. Det er max med mitt asrockhovedkort. På x99 får jeg 3400mhz cl13 som max stabile.

Den andre x99 maskinen min med 6850k @ 4,4 og 3200 cl14 ram er mere stabil i fps enn Ryzen maskinen min. Ja jeg spiller mest Battlfield 1, men har akkurat installert Witcher 3 igjen...

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...