Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hur vet du då att något annat är flaskhalsen då? Du ser väl att det blir skillnad med olika ramhastigheter och en stor del av det ligger väl i cpu?

Man kan fremprovosere flaskehals i CPU ved å gå ned i oppløsning. Men prøv å gå under 1080p i en Ryzen review nå. Da er du modig. :p

Lenke til kommentar

Men är det inte minnedelen av cpu som är flaskhals då du klart ser skillnader även i 1080p? Är ganska säker på att den testen kom till var på grund av att det finns mycket mer att hämta av Ryzen än de många odugliga "reviews" vi har fått. Vi vet ju vad ipc på Ryzen går för sedan länge, nu ser vi vad windowsuppdateringar och minne gör. Snart kommer uppdateringar i själva spelen i tillägg.

Då kan vi börja diskutera klock mot klock vilken cpu som är bra/bäst/bra nog. Från 1080p och uppåt ser du ju att Ryzen vid 4ghz/3500 är mer eller mindre identisk med 7700 vid 5ghz/3200 tight eller 4000 loose. 7700k må ha nästan 25% högre klock för att slå Ryzen.

Om något visar det ju hur dåligt Intel skalerar på minne, i vart fall med 7700k.

Endret av mackanz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shit. Hovedkortbestillinga mi ble flytta en hel uke fram plutselig, tydeligvis at det er problemer med levering. Tenker jeg må kansellere bestillinga mi på Gigabyte-Ax370-Gaming 5 hovedkortet og bestille noe annet. Gidder ikke sitte og gnure i en hel uke og vente.

Virker som enkelte her har en lei tendens til å glemme det faktum at 7700K er 1GHz raskere og har jeg missforstått? Er det ikke slik at spill elsker høy frekvens? Som sanjuro viste så klarer 1700x å matche og i noen titler knuse 7700K med 3600MHz minne. Gleder meg til 4000MHz blir støttet på Ryzen. Bare det at Ryzen her viser slike muskler med 3600MHz minne over en 1GHz raskere cpu sier litt.

Vet ikke hvorfor du quoter meg, men jeg har ikke glemt noe.   Jeg har bevisst bestilt Ryzen fordi jeg vil ha den p.g.a dens egenskaper som en 8-kjerners CPU.  

Lenke til kommentar

Men är det inte minnedelen av cpu som är flaskhals då du klart ser skillnader även i 1080p? Är ganska säker på att den testen kom till var på grund av att det finns mycket mer att hämta av Ryzen än de många odugliga "reviews" vi har fått. Vi vet ju vad ipc på Ryzen går för sedan länge, nu ser vi vad windowsuppdateringar och minne gör. Snart kommer uppdateringar i själva spelen i tillägg.

Då kan vi börja diskutera klock mot klock vilken cpu som är bra/bäst/bra nog. Från 1080p och uppåt ser du ju att Ryzen vid 4ghz/3500 är mer eller mindre identisk med 7700 vid 5ghz/3200 tight eller 4000 loose. 7700k må ha nästan 25% högre klock för att slå Ryzen.

Om något visar det ju hur dåligt Intel skalerar på minne, i vart fall med 7700k.

Som sagt gjør Ryzens enorme L3 Cache at den er mindre følsom for lavere minnebåndbredde. Men ettersom det er minnefrekvensen som bestemmer frekvensen på "Infinity fabrik" så blir den viktigere likevel. AMD har visst sagt at vi kan vente hovedkort med støtte for RAM med 4000MT/s. Så dette lover absolutt bra.

Men jeg tenker det er fornuftig å minne om at i denne siste videoen så har testeren selv sagt at han har valgt spill som han vet er CPU intensive. Disse spillene representerer i så måte ikke "typisk" ytelse i spill for Ryzen. De er mer "best case" scenarioer. Han nevner også i kommentartråden at han har unnlatt enkelte spill fra videoen der 7700K yter mye bedre enn R7, fordi han mente at det må være noe galt med disse spillene. Mener det var "Far Cry Primal" og et par andre..

Når det gjelder skaleringen vi ser med Ryzen i videoen, så viser den kun hva mer Ryzen kan gjøre med raskere RAM med et GTX1070. Ryzen er altså flaskehalsen med tregeste minne, og så mindre og mindre flaskehals oppover. Men vi aner jo overhodet ingenting om 7700K, og eventuelt hvordan det ville sett ut med raskere skjermkort. Eller lavere oppløsning som substitutt for det..
Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor du quoter meg, men jeg har ikke glemt noe. Jeg har bevisst bestilt Ryzen fordi jeg vil ha den p.g.a dens egenskaper som en 8-kjerners CPU.

Haha ja den kom litt feil ut, ikke meningen å quote deg spesifikt. Jeg var mer på den generelle R7 vs 7700K testinga.

Lenke til kommentar

Ryzen blir plutselig ikkje så billig alikevel:

Må ha dyrt minne for å yte bra. 3200cl14 er ofte litt dyrt

Må ha god kjøling for å overklokke til 4.1ghz. Vannkjøling kan jo bli dyrt

Må ha det beste hovedkortet til opp mot 2800kr for å overklokke minnet høyt.

Satt litt på spissen da :p

Lenke til kommentar

Ryzen blir plutselig ikkje så billig alikevel:

Må ha dyrt minne for å yte bra. 3200cl14 er ofte litt dyrt

Må ha god kjøling for å overklokke til 4.1ghz. Vannkjøling kan jo bli dyrt

Må ha det beste hovedkortet til opp mot 2800kr for å overklokke minnet høyt.

Satt litt på spissen da :p

Jo, men det er jo ikke løgn heller da.. Skal man ha garantert 4GHz må man jo nesten gå for 1800X også, og da er vi oppe i over 5K bare der..

Nå er ikke jeg noen ekspert på OC av minne. Men jeg leste et tips om at man kan oppnå høy frekvens ved å sette "Command Rate" til 2T i stedet for BIOS default til 1T? Så lenge DDR4 er en del mindre følsom for CL kan man kanskje komme langt med å få opp "gassen" på "Infinity fabrik" selv med minnebrikker som ellers har lav frekvens.. Men selv om det skulle fungere, så er det jo ikke akkurat særlig brukervennlig..

Lenke til kommentar

Gabri3l: Et poeng som de fleste er enige i er at har du et 1080 med eller uten ti vil 7700K være et bedre valg i de fleste spill, meeeeen for de aller fleste av oss som kanskje har et 1070 eller mest sannsynlig et 1060/480/970/3900 så er det liten forskjell. Gpu er flaskehals i fullHD og oppover i nær sagt alle spill for grafikkort opp til 4k med unntak av 1070 og SLI/CF i enkelte scenario. For det store flertallet av gamere er i5 og Ryzen 5 mer enn nok og de fleste vill ikke merke forskjell, men vil kunna ta den betydelig bedre ytelsa til R5 som en bonus om de gjør litt mer enn å game :)

Lenke til kommentar

Gabri3l: Et poeng som de fleste er enige i er at har du et 1080 med eller uten ti vil 7700K være et bedre valg i de fleste spill, meeeeen for de aller fleste av oss som kanskje har et 1070 eller mest sannsynlig et 1060/480/970/3900 så er det liten forskjell. Gpu er flaskehals i fullHD og oppover i nær sagt alle spill for grafikkort opp til 4k med unntak av 1070 og SLI/CF i enkelte scenario. For det store flertallet av gamere er i5 og Ryzen 5 mer enn nok og de fleste vill ikke merke forskjell, men vil kunna ta den betydelig bedre ytelsa til R5 som en bonus om de gjør litt mer enn å game :)

Jeg er jo i stor grad enig.

Men det er noen argumenter i denne tråden som slår hverandre ihjel. De som sier at: "Det er ingen som er interessert i R7 som gamer i 1080p uansett". Og mener at det bare er 1440p og oppover som er interessant. De har visst ikke fått med seg at jo høyere oppløsningen blir, desto lettere blir det som oftest for CPU også, grunnet lavere fps. Kommer vi til 4K er det mer ett argument for en svakere CPU. Siden de er mye billigere, og man ikke trenger mer (for øyeblikket).

Samtidig så er de fleste med en 1440p skjerm og oppover med G-Sync f.eks, som er interessert i en R7. Tilsynelatende også bemidlet nok til at de nok ihvertfall har anledning til å kjøpe seg et 1080Ti om de så skulle ønske. Og i kommende spill vil det etterhvert også være å foretrekke i denne oppløsningen.

Nizzens poeng over om at man må ha top notch HK og RAM for å få fullt utbytte av R7 er høyest relevant når det kommer til pris. Til gaming, hvorfor skal man velge den dyreste løsningen, når den ikke er den beste?

Nå, til tross for hva folk ser ut til å tro om meg. Så er jeg positivt overrasket over den gode mottakelsen R7 har fått til tross for denne elendige lanseringen. Og det er gledelig å se at det går fremover. Lanseringen av R5 kommer til HK med nyere BIOS og bedre støtte til raskere RAM. Som partnere med RX480 og GTX1060 ytelses klassen, kan dette bli svært greie CPU'er..

Lenke til kommentar

Da kan man jo også sette OC og temp-mål en del høyere når det kommer til f.eks spilling som er noe man ikke gjør kontinuerlig hver dag. :)

Snakk for deg selv :p

Haha, tror nok selv ikke den mest hardbarka gameren kjører kontinuerlig hver dag. Kanskje en dag eller to i strekk på et og annet LAN men. :p

Hei, hørt om folding@home. Mange som kjører det her inne. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man jo også sette OC og temp-mål en del høyere når det kommer til f.eks spilling som er noe man ikke gjør kontinuerlig hver dag. :)

Snakk for deg selv :p

Haha, tror nok selv ikke den mest hardbarka gameren kjører kontinuerlig hver dag. Kanskje en dag eller to i strekk på et og annet LAN men. :p

Hei, hørt om folding@home. Mange som kjører det her inne. :)

Ja, det har jeg. 

Repeterer:

Da kan man jo også sette OC og temp-mål en del høyere når det kommer til f.eks spilling som er noe man ikke gjør kontinuerlig hver dag.  :)

folding@home tenker jeg nok går under ting man kanskje gjør kontinuerlig hver dag, og går da under det man setter grenseverdiene lavere. 

Poenget er jo at man har forskjellige mål og OC's ved forskjellig bruk. Skal du folde og lignende så kreves det helt andre frekvenser, og maks temperaturer enn om man skal spille eller se på 4K-video (som jeg merker 4770k'en min sliter hardt med) osv.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...