Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Qr5Yk9Z.jpg

 

Om R5 1400 klarer 4 GHz på alle kjerner så vil jo ytelsen være 6,8 % lavere enn i7-7700 når alle kjerner går for fullt, men det til 169$ i motsetning til 300$ fra Intel. (1,72 ganger ytelsen per krone!!!)

 

For 219$ på R5 1600 vil en i så fall ha det samme, men med 50 % ekstra kjerner.(1,91 ganger ytelsen per krone!!!)

 

Nice!

Endret av NightlyDev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette med ytelse per krone har jo aldri skalert med pris. Har vel sjeldent, om aldri vært sånn at det å gå for de raskeste/dyreste prosessorene, skjermkortene, SSD-ene osv har gitt deg mest ytelse for pengene. Folk skaffer vel i7-7700K først og fremst fordi den er innenfor budsjetter og er det som gir best ytelse. Men det er klart om AMD klarer å levere nesten tilsvarende ytelse, men til halve priser så blir det jo greie kontraster.

Lenke til kommentar

Når det kommer til ryzen så skalerer det jo forsåvidt ganske greit med tanke på pris. 169 for 4-kjerner og 329 for 8-kjerner. Med 6-kjerner i midten som ser ut til å kanskje ha mest ytelse for pengene.

 

Nå vet jo ikke jeg om R5 overklokker like greit som R7, men om den gjør det så er jo dette ganske fantastiske nyheter. :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til ryzen så skalerer det jo forsåvidt ganske greit med tanke på pris. 169 for 4-kjerner og 329 for 8-kjerner. Med 6-kjerner i midten som ser ut til å kanskje ha mest ytelse for pengene.

 

Nå vet jo ikke jeg om R5 overklokker like greit som R7, men om den gjør det så er jo dette ganske fantastiske nyheter. :)

Er ikke sjansen for bedre overklokking større med færre kjerner? Færre svake ledd som trekker ned totalen? :) Riktignok med virituelle kjerner, men i5 7600K klokka jo bedre enn i7 7700K i tek.no sin test :)

Lenke til kommentar

Hadde bare ytelsen til Ryzen vært som i Cinebench i spill...

 

Synn å si det, men ville faktisk ha kjøpt et billig x99 og 6800k enn Ryzen uansett modell.

 

Det er konklusjonen min per dags dato. Ryzen har nok noen mnd igjen på å få tuna litt bioser etc før det yter optimalt nok på både det ene og andre. Nå yter det mye bare på det andre.

 

Har 2x 1800x og en 1700x hjemme, og 1700x er jo desidert best for pengene.

 

Ryzen skriker etter 4000mhz+ minne

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beror väl på hur de konfigurerar processorerna. CCX 4+2 för 6-core blir i stort sett samma som Ryzen 7. Kan de göra 4 Core/8 Threads till CCX 4+0 är det väl potential till att bli en värsting på överklockning. Synd vi inte får behålla all L3 cache på 4/8 i ett 4+0 konfiguration. DET hade vart noe det.

Lenke til kommentar

Hadde bare ytelsen til Ryzen vært som i Cinebench i spill...

 

Synn å si det, men ville faktisk ha kjøpt et billig x99 og 6800k enn Ryzen uansett modell.

 

Det er konklusjonen min per dags dato. Ryzen har nok noen mnd igjen på å få tuna litt bioser etc før det yter optimalt nok på både det ene og andre. Nå yter det mye bare på det andre.

 

Har 2x 1800x og en 1700x hjemme, og 1700x er jo desidert best for pengene.

 

Ryzen skriker etter 4000mhz+ minne

Det hadde vært spennende å se om Ryzen ender opp med støtte for 4200-minne, da kan jo faktisk 1800X ha mulighet til å hamle opp med 7700K i spill som i motsetning til Ryzen ikke skalerer nevneverdig ved økt minnehastighet.

Lenke til kommentar

Vil teste 1700 med 1080Ti snart antar jeg. ^^

 

Av 1700X versus 1800X så er jo 1700X desidert best for penga, men 1700 er enda bedre.

 

Tallene som Hardocp referer til er litt så-som-så; http://www.legitreviews.com/cpu-bottleneck-geforce-gtx-1080-ti-tested-on-amd-ryzen-versus-intel-kaby-lake_192585

 

Er jo ganske tydelig at en overklokket Ryzen R7 er en flaskehals sammenlignet med en ikke overklokket i7-7700K. Om dette vil forandre seg voldsomt med tiden vet vi jo ikke, men liker ikke helt det jeg ser. Men så kan man vel argumentere for at oss med GTX 1080 Ti trolig spiller på 3440x1440+ og da er jo GPU flaskehalsen i 99% av tilfellene. Men så er jo spørsmålet, hva med neste generasjon skjermkort og generasjonen etter der? Alt tyder jo på at Ryzen per nå holder tilbake sammenlignet med Kaby Lake så fort GPU ikke er flaskehalsen.

Lenke til kommentar

 

Vil teste 1700 med 1080Ti snart antar jeg. ^^

 

Av 1700X versus 1800X så er jo 1700X desidert best for penga, men 1700 er enda bedre.

 

Tallene som Hardocp referer til er litt så-som-så; http://www.legitreviews.com/cpu-bottleneck-geforce-gtx-1080-ti-tested-on-amd-ryzen-versus-intel-kaby-lake_192585

 

Er jo ganske tydelig at en overklokket Ryzen R7 er en flaskehals sammenlignet med en ikke overklokket i7-7700K. Om dette vil forandre seg voldsomt med tiden vet vi jo ikke, men liker ikke helt det jeg ser. Men så kan man vel argumentere for at oss med GTX 1080 Ti trolig spiller på 3440x1440+ og da er jo GPU flaskehalsen i 99% av tilfellene. Men så er jo spørsmålet, hva med neste generasjon skjermkort og generasjonen etter der? Alt tyder jo på at Ryzen per nå holder tilbake sammenlignet med Kaby Lake så fort GPU ikke er flaskehalsen.

 

Tydelig at 7700K har mer å rutte med jo kjappere grafikkort du velger, i denne testen har de for en gang skyld testa med en minnehastighet som nærmer seg det Ryzen bør ha. For 4k-gaming er det hipp som happ, for fullHD er 7700K å foretrekke, men begge greier jo spillene med langt over 60 fps. I det scenarioet hvor 4k ikke går smooth med 1080ti lengre vil 7700K være et klart bedre valg siden man må ned i oppløsning. For 1060, 1070 og lignende vil nok Ryzen vært mer en kapabel nok. Hadde jeg kjøpt 1080\1080ti hadde jeg trolig gått for 7700K.

Lenke til kommentar

Da er det bestemt.
Om R5 1600X blir solgt nær MSRP til 1800 (219 dollar), da er jeg solgt på den. 6Core/12Thread at Stock 3,6Ghz,  boost 4.0Ghz.

 

Kjører på med X370 board som passer prisen. Har 16GB DDR4 3200Mhz 16-18-18-36.

Kjører X370 fordi AMD holder LENGE på samme sokkel. Selger og oppgraderer CPU når ZEN2 kommer ut, om den går i samme sokkel.

 

Ble giret nå! Har en gammel i5-3470 på 4Ghz som sliter med å opprettholde FPS på CS:GO og de fleste online spill. 

Samt den er nok en saftig bottleneck for EVGA 1070en som jeg fikk klokket til 2.1Ghz på stock voltage.

 

Gleder meg som en liten unge  :w00t:  :w00t:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil en i7-7700K yte bedre i spill der et lavere antall kjerner er i bruk, frekvensen er tross alt vesentlig høyere. Ikke nok med det, men de fleste spill er for tiden vesentlig optimalisert for Intel. Det er ingen tvil om at R7 1700 har langt bedre ytelse enn en i7-7700K, men det hjelper ikke når ytelsen ikke brukes.

 

I en del spill som f.eks. BF1 er det ikke så stor forskjell, og ytelsen til R5 i spill vil nok være veldig sammenlignbar med R7, men til en lavere pris.

 

Blir spennende å se hvor mye bedre enn i7-7700K R5/R7 kommer til å yte i spill som er optimalisert, men det er jo litt som hønen og egget. Utviklere bruker ikke tid på å optimalisere for noe få bruker, og mange vil unngå å kjøpe fordi det ikke er optimalisert. De fleste spill som er ute nå vil aldri optimaliseres for ryzen, men det må da være lov å håpe på at ryzen også får litt kjærlighet fra utviklere av populære spill.

 

Selv gleder jeg med veldig til server-prosessorene til AMD, blir prisene like aggressive der så vil det jo garantert bli stort, med tanke på ytelsen til R7 på linux.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da greide jeg ikke holde meg lenger..

Kjøpt inn 1800x, MSI B350 Tomahawk HK, Corsair Vengeance LPX DDR4 DIMM PC26400/3300MHz og Noctua NH-L9x65 SE-AM4 :)

 

Wish me luck! ^^

FYI: AMD anbefaler RAM som ligger på tallene 2400Mhz, 3000Mhz, 3200Mhz eller 3400Mhz. Det var noe med at de var lettere å få høyere hastigheter på, uten av jeg vet hvorfor.

Lenke til kommentar

 

Da greide jeg ikke holde meg lenger..

Kjøpt inn 1800x, MSI B350 Tomahawk HK, Corsair Vengeance LPX DDR4 DIMM PC26400/3300MHz og Noctua NH-L9x65 SE-AM4 :)

Wish me luck! ^^

 

FYI: AMD anbefaler RAM som ligger på tallene 2400Mhz, 3000Mhz, 3200Mhz eller 3400Mhz. Det var noe med at de var lettere å få høyere hastigheter på, uten av jeg vet hvorfor.

Ikkje noe å si hva slags minne man velger, så lenge det er samsung-B singleside de bruker.

Det du tenker på er nok minnedevider i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...