Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Du skal trekke 20c i fra temperaturen du ser i Bios hvis du har x chip.

 

Med msi core Frozr er ikke den lesingen du gjør i Windows rett...

 

 

Er slett ikke sikker på hva som er rett, men den i bios er iallefall gal. Jeg lurer på om mange som har testet kjøleren, hadde de samme problemene som jeg hadde i starten: At både led-lyset og viften var koblet på viftekontakten. Dette gjorde at vifta ikke spant opp skikkelig. Jeg kjørte jo stresstest med vifta av uten å vite om det fordi led-lyset skapte problemet. Nådde drøyt 80 grader etter et kvarter med passiv kjøling og stresstest.

 

Har nå push-pull viftekonfigurasjon, og at CPU-en har romtemperatur ved idle er iallefall ikke helt uaktuelt.

 

 

Da skulle 1800X og Crosshair VI bli sendt i dag  :w00t:

 

Noen som har prøvd nyeste VI bios?

 

Kjører 0902 her, den fikset alle stabilitetsproblemene til 0601 som kortet kom med. Vet ikke om det er noen nyere?

 

 

I følge AMD skal de som har 1800x og 1700x trekke i fra 20 grader på målingen de sier. Noe greier amd har gjort pga vifte profiler for å være sikker på at det blir nok kjøling. Ganskje bingo. Ender jo opp med vifter som bråker for mye. I tillegg har kanskje noen bioser allerede trekt fra dette. Med meg så det ut som bios 0502 hadde trekt det i fra mens nåværende bios 0504 har det slik amd ønsker.

 

Jeg testa core forzr l før jeg bytta til Noctua U12s. De er riktignok ganske like i ytelse men u12s er noe stillere under last. Grunnen til jeg bytta ut msi kjøleren var at ene amd washeren (plastskiva var feilprodusert for tynn) og at bakplata var farlig nær noen pinner. Har riktignok Prime x370-pro kortet til Asus og Ikke VI som du har.

 

Første jeg gjorde med msi vifta var å kobla ut den skjøten og led lyset. Prøvde aldri med det tilkoblet engang. Den spant da slik den skulle. Ikke noe tull (aldri full stop).

 

Men begge ga meg med bios 0504 60C i bios (var endel lavere med bios 0502). Det vil si 40C siden jeg har x chip. Testa også med å kjenne på heatpipes og de var ikke i nærheten av 60. Føltes litt mer ut som kjølig kropstemp.

 

Hadde du 80C i bios med den forrige biosen din også? Er i så fall veldig høyt med 80-20=60C. Sikker på at kjøleren din sitter ordentlig? Kanskje bios bug. Er heatpipsa på kjøleren varme hvis du tar på en (pass på å ikke ta på noe annet!).

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om Ryzen og ytelse i spill og enkelte apper jo mer blir jeg overbevist om at minnehastighet er den største enkeltfaktoren som gjør at ytelsa er under konkurrenten. Patcher etc i enkelte spill som AoS bør åpenbart hjelpe det og. Håper AMD ruller ut BIOSer med bedre minnekompabilitet asap.

At man nesten ikkje kan stille på minne nå er jo håpløst. Er mye som må legges inn i uefi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Her ser det ut som det er forsinkelse med sendingen. Den skulle egentlig sendes idag, men er flyttet til i morgen da det forekom forsinkelse fra produsent.

:(

 

Yup, har ikke sett snurten av sendingsbekreftelse selv, eller tekstmld som Expertfyren sa jeg kom til å få straks.. i går. Vurderer å bryte kjøpet av prinsipp. Selv om jeg da går glipp av Dnb-rabatten. Har dårlig erfaring med Expert fra før, så er vel ikke direkte overrasket. Fikk HK CH6 fra Komplett i går, sa da er det bare cpu som mangler. Ergelig.

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ny BF1 Multiplayer benchmark: http://www.pcgameshardware.de/Battlefield-1-2016-Spiel-54981/Specials/Battlefield-1-They-Shall-not-Pass-Benchmarks-1223170/

 

Der gjør jo R7 1700 det veldig bra opp mot 6900K i Amiens, Nizzen. Bar ca. 5% dårligere faktisk.

 

Når det er sagt, er forholdet mellom 1700 og 6950X ikke så veldig stor heller, men veldig stor i kartene fra den nye DLCen. Så det er tydeligvis noe rart som foregår...

Lenke til kommentar

Spørs om jeg skal bruke AM3 eller AM4 bracketen til blokka mi da.. Monterer jo CPU/RAM/Blokk osv. før jeg monterer HK i kabinettet, så er vel en smal sak å finne ut av om den er for stram/feil montert.

 

EDIT: Nizzen du lurte på hvorfor det skulle være et problem - Lest om flere som ikke får post dersom de ikke får det riktig til med blokken, derfor jeg spurte for noen titalls sider tilbake.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...