Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden

Anbefalte innlegg

Synes jeg så en kommentar om Expert og kapitalister tidligere.. den var gøyal synes nå jeg.. men borte var den. Når det gjelder RAM med Samsung IC kontra Hynix, så har det dukket opp utalelser om det i forbindelse med ASUS ch6, og Corsair RAM. Siden det er dette hovedkortet jeg har bestilt, har jeg valgt å kun fokusere på det og ikke andre hk, men hvis det stemmer at produsentene må forholde seg til AMDs regi.. jeg vet ikke.. kan det gjelde flere? Videre underbygges dette av ASUS sin egen qvl, hvor samtlige Corsair-brikker så langt jeg kan se, har Samsung under skallet. Men det er også andre produsenter selvfølgelig.. Crucial med micron feks. Minne er noe jeg aldri har satt meg ekstremt mye inn i, så mener det kan være greit å følge produsentens anbefalinger, selv om støtte for flere komboer kommer senere. For min del ble det Corsair pga gode erfaringer fra før av.. personlig sett. Men Crucial har også vært gull.

edit: skrivefeil

Endret av Extantitus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endte på 3066MHz CL16 på 64GB minnet mitt, iallefall foreløpig. Det kan jeg leve med, uten å føle stort behov for å oppgradere til G.Skill Fury X. Satte D.O.C.P på 5. Måtte justere ned minne-multiplikatoren ett nivå. Kompenserte med å kjøre opp BCLK fra 109 til 115. På 119 får jeg bluescreen ved boot. Har ikke rørt spenning eller andre verdier. Virker noenlunde stabilt, får prøve dette i noen dager. Føles mye bedre å kunne kjøre minnet på 3066, enn 2133.

Har egentlig ikke noe behov for overklokking, smeller sikkert opp multiplikatoren på CPU-en også etterhvert. Dette var egentlig mest for å bekrefte om jeg skulle beholde minnet mitt, eller returnere det og kjøpe noe annet.

Ser at tRC har økt fra 56 til 63 på egenhånd. Har det noe særlig å si for ytelsen?

Noen som vet om andre ulemper med å skru opp BCLK? Følte meg relativt trygg, når hovedkortets "XMP" satte denne som standard til 109 for å nå 3200MHz. Ønsker ikke at harddiskene smelter, katalysatorene eksploderer og at BIOS-språket blir låst til arabisk.

post-50769-0-17843700-1489447178_thumb.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel kommet frem at det eneste som fungerer bra med Ryzen er minnebrikker som har dram og imc ifra Samsung. Så vidt jeg vet så er G.Skill 3600MHz, CL15 Elpida og ikke Samsung?

Å? Rart siden de fleste andre high-end g.skill brikkene er samsung? Jeg fant ikkje noe på google i farta :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Endte på 3066MHz CL16 på 64GB minnet mitt, iallefall foreløpig. Det kan jeg leve med, uten å føle stort behov for å oppgradere til G.Skill Fury X. Satte D.O.C.P på 5. Måtte justere ned minne-multiplikatoren ett nivå. Kompenserte med å kjøre opp BCLK fra 109 til 115. På 119 får jeg bluescreen ved boot. Har ikke rørt spenning eller andre verdier. Virker noenlunde stabilt, får prøve dette i noen dager. Føles mye bedre å kunne kjøre minnet på 3066, enn 2133.

Har egentlig ikke noe behov for overklokking, smeller sikkert opp multiplikatoren på CPU-en også etterhvert. Dette var egentlig mest for å bekrefte om jeg skulle beholde minnet mitt, eller returnere det og kjøpe noe annet.

Ser at tRC har økt fra 56 til 63 på egenhånd. Har det noe særlig å si for ytelsen?

Noen som vet om andre ulemper med å skru opp BCLK? Følte meg relativt trygg, når hovedkortets "XMP" satte denne som standard til 109 for å nå 3200MHz. Ønsker ikke at harddiskene smelter, katalysatorene eksploderer og at BIOS-språket blir låst til arabisk.

attachicon.gifSkjermbilde 2017-03-13 23.54.46.png

Og du lurer på hvorfor det har vært ustabilt? Stille på BCLK?

Har ikke noe behov for overklokking? Og tukler for harde livet på BCLK og minnetweaks?

Jeg tror du vil ha BSOD,reinstall og Arabisk i Bios jeg.  :tease:

Lenke til kommentar

Og du lurer på hvorfor det har vært ustabilt? Stille på BCLK?

Har ikke noe behov for overklokking? Og tukler for harde livet på BCLK og minnetweaks?

Jeg tror du vil ha BSOD,reinstall og Arabisk i Bios jeg. :tease:

Haha, men da det var ustabilt, var det på gammel BIOS, og med stock settings på alt. Etter at jeg fikk inn 0902-biosen, så har jeg ikke hatt noen problemer med verken restart, reboot eller annet snacks. Om det blir ustabilt igjen, går jeg tilbake til stock! Mulig jeg gjør det uansett, men nå slipper jeg å vurdere å returnere minnet og kjøpe Fury X. :)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Samsung B som klart är att föredra. I vart fall på Ryzen. Helst då single rank som är klart villigare till att klocka och ge lägre latens.

Corsair märker sina minnen med Ver X.XXX och Ver 4.X.X har väl alltid varit Samsung IC på både DDR3 och DDR4. Ver.4.31 är det säkraste sättet att få Samsung B på Corsair.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg sog lyset i natt. Jeg har aldri vert for fancy kabinett og led lys men mens jeg browset meg i søvn snublet jeg over deepcool tristar. Vakkert.

Men da må jeg ha itx hovedkort. Vet noen når vi her i Norge får se itx hovedkort med am4 sokkel?

Lenke til kommentar

Nope. Men den har plass til en 120mm vannkjøler og siden 1700 ikke blir veldig varm så tror jeg det går fint.

Faen, jeg bare må bygge i det kabinettet :)

Tror nok ikke jeg venter til i sommer. Tipper et ok am4 kort går greit å selge når itx hk kommer men må ha litt annet hardware.

Lenke til kommentar

Nå vinglepetter, nå får du konkurranse. Retur og avbestillinger er iverksatt.

Tro om jeg bør fa 2x16 gb rambrikker. Itx hk har neppe mere enn to spor. Kan ikke etterfylle ved behov

Skulle ønsket jeg hadde eta. Kommer det om en måned ville jeg ha ventet. Tar det 4 måneder vil jeg bygge opp med atx hk i mellomtiden. Pcen jeg har nå halter

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

1700x og 1800x er nok like kjølige som 1700. 

AMD Confirms +20*C Offset On Thermal Reading: https://www.back2gaming.com/news/amd-confirms-20c-offset-thermal-reading/

the Ryzen 1700X and 1800X both feature a 20*C offset on its readings to compensate for fan policy uniformity across the product line. AMD advises users to subtract 20*C off their temp reading to know what their junction temperature is. AMD also confirms in this post that the temperature sensor on the Ryzen processors are located in the junction, the interface between the die and heatspreader.

No arithmetic is required for the Ryzen 7 1700

Så med andre ord har du en 1700x eller 1800x trekker du i fra 20C så er det din ekte temperatur :)

Men ganske idiotisk av dem å gjøre dette. Noen pcer lager nok mere lyd pga dette.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Da er jeg nysgjerrig på hva Nizzen kjører av vannkjøling og hva slags temp han får i hans Ryzen-rigg.

Kjører ek evo og 2x 360 42mm? Kun på cpu. Tempen kan du se i Ryzentråden i signaturen. Tips: bilde av aida64

I aida 64 står det 2 stk temp om cpu.

1. Cpu

2. Cpu diode.

Kanskje ikkje tilfeldig at disse er ca 20 grader forskjell?

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var ikke galt, men det er vel under BF1?

Har du tid til å teste folding i ti min eller.no når du har tid? :)

Da er jeg iallefall ikke bekymret for 240 (45mm) 0g 360 (60mm) skal kjøle bra nok. 1080 kortet trekker jo latterlig lite strøm, spesielt ved 2000mhz og 0.900V (stock er vel 1.050V eller.no)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...