Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så du synes ikke at en 8c/16t med kjøler til 3500,- inkl frakt er billig nok?  :huh:

Tror nok poenget er at det fortsatt er endel cash. Men, så kommer vel 4c og 6c-variantene og gjør rent bord i det markedet, også.

 

Problemet med 4\6 kjerne man kunne like godt overklokket.

Penger er vel ikke størst problemet, like greit å bruke opp maskinvaren man har fra før.

Uansett rykter vel 1600 mulighens ikke klarer over 3.8 GB overklokking med mindre man er heldig med chipen.

Ergo dyrt hvis man senere vil ha mere ytelse.

 

Nå er det nok mange her som kjøper ryzen kun for testing og morro.

Tror ferreste kan si her helt ærlig de trenger 8 kjerner hele tiden til eget bruk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er jo intel priser til bedriftmarkedet, for profesjonelle videoredigering og slik.

Blir jo som å sammenligne Mac Pro mot AMD ryzen dette.

Kanskje ikke dyrt i den sammenligden men dyrt for de som er vant til eldre cpuer.

 

Bedrifts markedet bruker Xeon stort sett på workstation og servere. 6800/6850 og 6900K er direkte konkurent til Ryzen. Så Ryzen er veldig billig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med 4\6 kjerne man kunne like godt overklokket.

 

Penger er vel ikke størst problemet, like greit å bruke opp maskinvaren man har fra før.

Uansett rykter vel 1600 mulighens ikke klarer over 3.8 GB overklokking med mindre man er heldig med chipen.

Ergo dyrt hvis man senere vil ha mere ytelse.

 

Nå er det nok mange her som kjøper ryzen kun for testing og morro.

Tror ferreste kan si her helt ærlig de trenger 8 kjerner hele tiden til eget bruk.

 

Ikke lett å skjønne hva du mener med de første linjene der (egentlig hele innlegget...).

 

Er vel ingen som har tatt i en R5 og R3 enda så hva de klokker til er det ingen som vet. En del rykter sier at R5 1600x (6c/12t) har turbofrekvens på 4.0 ghz og en pris på mellom 200 og 300$.

 

Sitter selv på en 4c/4t Intel CPU og det går forsåvidt greit (kosta ca 2500kr så var ikke akuratt billig). En 8c/16t (Ryzen) er nok litt overkill både på pris og ytelse til mitt bruk men "4c/8t" ~ "6c/12t" til overkommelig pris hadde vært meget aktuelt. Ikke at jeg stresser med å oppgradere.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som har anelse hva en Ryzen 7 1800x koster AMD?

Hvor mye har AMD å gå på pris før de taper penger?

 

Tror hovedkortprodusentene har litt å gå ned i pris før de taper på det.

Samme med ram som er ganske dyrt.

 

Det koster jo litt å utvikle ett produkt som ryzen. Tar flere år og en god del timer. De må jo tjene inn igjen dette og ha litt i pluss.

 

Ja men etterspørselen hadde vært større hvis de gikk litt ned på pris.

Behov\lange leveringstider\pris er grunnen for jeg ikke løper å kjøper.

 

Det som fristet mest var nytt hovedkort+ ram og pci-e SSD.

Ikke det er negativ med bedre cpu men kan vente litt til.

Tror ikke vi ser særlig behov før 2020 for folk flest, da er disse utdatert\verdiøs for lengst.

 

Lenge før PCI-E og 8 kjerner\16 tråder kommer til full nytte, kanskje windows 11.

 

 

Har ikke ord for hvor lite intelligent du fremstår som.

 

Mener du at 3500kr for en 8C/16T er dyrt når den billigste til Intel koster 3x så mye?

Og du forstår altså markedet bedre enn AMD og har svaret på hvordan AMD skal tjene inn budsjettene sine mer effektivt enn det de gjør selv?

 

Seriøst, du må slutte med denne oppførselen din. Du sier så mye dumme ting at jeg ikke har ord for det. Slik som da du påstod at AMD kommer til å trekke seg fra CPU-markedet for en drøy uke siden. Hva er det som foregår oppi hodet ditt? Hvorfor evner du ikke å tenke deg om før du gulper opp masse svada?

 

Hvis noen oppfatter dette som persondebatt, så er det fordømt riktig oppfattet for nå er jeg så fantastisk lei av LMH1 og alt det tullet hans!

 

 

EDIT: Her er hva du skrev for en uke siden:

 

"Slik er det å kjøpe tidlig, du risikerer å gjøre bomkjøp.

Nå er det usikkert hva AMD vil gjøre, om de vil trekke seg fra markedet.

Hadde jeg kjøpt noe nå hadde det blitt 1700."

 

 

Er det faen meg mulig...

 

Litt artig med slike påstander når AMD har allerede gjort store fremskritt med Zen 3^^ http://www.pcworld.com/article/3173372/components-processors/amd-teases-ryzen-5-zen-2-plans-as-it-begins-shipping-its-first-ryzen-7-chips.html

Endret av Koven
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt så er det ikke det for oss som sitter her og nerder men for mannen i gata er det det

 

Mannen i gata er vel ikke inne i en ryzen tråd under prosessor kategori på diskusjon.no :)

 

De ser bare helhets pris på 1 stk pc og handler nok deretter.

 

Konkurransen Intel nå møter fra AMD er veldig sunn. Det vil dra ned prisene og gi nyutvinninger. Som etterhvert treffer mannen i gata.

 

AMD ga oss flere kjerner. De ga oss 64 bits (og med det mer enn 4GB minne). Intel lurte alltid på hva en skulle med dette før AMD gjorde det. AMD var også den første til å shippe 1GHz prosessorer. Fra 500 MHz og helt til Intel lanserte core serien ledet AMD. De hadde bedre ytelse enn pentium 3 og 4.

 

Dette gjør de med bare 9000 ansatte mot nvidia sine 10 000 og intel sine 100 000. Bemerkelsesverdig :)

Endret av magnusavr
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kan ikke noen skaffe LMH1 en lengre ferie? Er så møkkalei av å se alt svada han klarer å forsøple forumet med. At moderatorer ikke tar ansvar er en tragedie.

 

Svada er ikke det samme som brudd på forum regler, så de føler seg vel bundet av det.

 

 

Jepp, this.

 

Men vi kan jo vurdere om postene anses for å være trolling og/eller usaklige.

 

Så, vi følger med..

 

Okey, back to teh basic :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da var 1700 og asus prime x370 i hus og montert. Forsåvidt levert fra expert. Bracket fra corsair har ikke kommet enda, så kjører på luftkjøleren enn så lenge. 

 

Minne kjører på 2666 etter jeg uppa volten til 1.35. har corsair vengeance lpx 3000. Håper en biosrevisjon kan ordne slik at den klarer 3000.

 

Eneste problemet jeg har så langt er noen random freezes som krever reboot. Har ikke merket noe til det etter jeg fikk minnet opp på 2666, men på 2133 tok det ikke mange minuttene før maskinen streika. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Kan ikke noen skaffe LMH1 en lengre ferie? Er så møkkalei av å se alt svada han klarer å forsøple forumet med. At moderatorer ikke tar ansvar er en tragedie.

 

Svada er ikke det samme som brudd på forum regler, så de føler seg vel bundet av det.

 

Dessverre er det nok så.

Det er jo ikke forbudt å skrive "spam", men er man litt "hard" i uttalelsene (hint:personkarakteristikker) så er det gult kort i det minste.

Synd at f.eks. LaMenthe er "ute" og visse andre forsøpler tråder som denne til de grader :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Som jeg har sagt så er det ikke det for oss som sitter her og nerder men for mannen i gata er det det

Er det virkelig det?

 

De fleste jeg ser om dagen går rundt med en telefon til mellom 6000 og 10 000kr+

 

Eller at GTX1080Ti er utsolgt på kort tid.

Så nei, jeg tror heller det er slags skepsis til AMD som gjør at mange heller kjøper en 4-kjerner 7700 isf R1700.

Lenke til kommentar

 

Som jeg har sagt så er det ikke det for oss som sitter her og nerder men for mannen i gata er det det

Er det virkelig det?

 

De fleste jeg ser om dagen går rundt med en telefon til mellom 6000 og 10 000kr+

 

 

Vel, jeg synes det

 

Og jeg synes telefoner over 5000 er mye også. Det er ikke noe jeg vil anbefale til noen som vil ha en telefon til å ringe/sende sms med. Jeg får litt lyst til å gråte når noen med iphone blir overrasket når jeg sier at man kan legge inn musikk på den. Og det skjer rett som det er skal jeg si deg.

 

Og jeg dør litt når jeg for endte gang får spørsmål om hvilken pc de skal kjøpe siden den pcen de kjøpte for under 2 år siden "har blitt treg". Så bruker jeg noen timer og formaterer og reinstalerer os på den "gamle" pcen og den er god som ny. Den var selvsagt stappa med virus og slugware som jeg kaller deg.

 

Ja, Ryzen rompekjører mange ekstremt dyre cpuer fra Intel heldigvis og er et veldig godt valg i veldig mange situasjoner. Kan man ikke å bruke en pc så gå for en billigere modell og spar litt penger i det minste. Det hjelper ikke å ha en 8/16 cpu når systemet er stappa med malware.

Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg synes ikke det er uproblematisk å se seg blind på 1080p gaming. Der er de som kjører på små raske skjermer men jeg vil tro at de aller fleste av dem er laptopper.

 

I de tilfellene er benchmarks med ryzen 7 prosessorene helt uinteressante siden de er for desktop markedet.

 

Laptopper har også sjelden en overdimensjonert gpu løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...