magnusavr Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Takk, det gjorde biffen! Drepte prosessen, måtte noen forsøk til. Fyrte opp AI Suite og flashet på nytt. Denne gangen tok det ti sekunder. Eneste forskjell fra sist var at Windows Defender var deaktivert. Takk for hjelpen! Har 3200MHz-ram, så hadde håpet på å kjøre på det, men forstår at det ikke er så greit med fire store brikker. Om jeg kunne komme litt nærmere en 2133 hadde det vært fint. Ser at G.Skill skal få ut en serie med "Flare X" i mars, som skal kunne oppnå 64GB / 3200 / CL14. Noen som vil kjøpe brikkene mine litt billig når de kommer? Har klokket en del før med greie resultater. Har ikke eget lydkort, så får holde meg unna BCLK virker det som, og da er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å prøve seg frem med hastighetene og se når det butter... Så hva trenger du mere enn 16GB ram til? Litt nyskjerrig Mere enn 2133 mhz med 64GB på ryzen kan jo bli vanskelig... Ja det blir faktisk veldig vanskelig siden amd ser ut til å ha begrensa 4 brikker til 2133. Så med andre ord noe over 32GB er egentlig bare tull hvis man ikke trenger det. http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-amd-am4-platform-best-memory-kit-amd-ryzen-cpus_192259/5 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Kanskje ikke uventet med litt barnesykdommer men dette var kanskje ikke der AMD trengte nå. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Tja. Rysen er litt bak på gaming bare. Hvis det handler om Windows optimering så gjør jo Rysen rent bord. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Tror ikke man skal forvente at Ryzen nødvendigvis spretter forbi Intel på gaming så fort scheduler buggen i Windows 10 er fikset. Denne buggen eksisterer jo tilsynelatende ikke i Windows 7, men spillytelsen til Ryzen øker ikke så vanvittig i Windows 7 sammenlignet med Windows 10 at den gjør "rent bord". Det er jo også endel andre oppgaver som omhandler enkelttrådytelse hvor Ryzen ikke vinner heller. Men det virker som Ryzen rett og slett er bedre og mer effektiv enn Intel når det kommer til bruk av flere tråder og flere kjerner. Har ikke satt meg inn i saken, men det virker som kjernene til AMD rett og slett klarer å fungere mer effektivt enn hva Intel klarer å oppnå med sine? Ut ifra tester så virker det AMD gjør "rent bord" på floating point ytelse (med unntak av situasjoner hvor 256-bit AVX er involvert), men ligger tilsynelatende bak på integer ytelse. Uten at jeg er så dypt i CPU ytelse at jeg helt vet hva dette betyr i praksis. Og som Nizzen. og flere tester nå ser ut til å indikere så er det et eller annet med CPU/brikkesett som gjør at det er fryktelig avhengig av minnebåndbredde for å skalere ytelsen. Dette kombinert med at hele plattformen i sin nåværende form virker i overkant kresen og kranglete på nettopp RAM så er jo det fort en liten "flaskehals" i forhold til å få overklokket og pushet ytelsen til det maksimale per dags dato. Om dette er et resultat av BIOS/UEFI, minnekontroller/CPU eller hva er jo ikke helt godt å si. 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Får håpe og tro at kompabilitet med flere typer RAM både i størrelse og hastighet blir bedre med oppdaterte BIOSer etc framover. Det er synd å se at Ryzen blir holdt nede i spesielt spill pga minnehastighet (forskjellen i Deus Ex var temmelig stor) og noen steder SMT. Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Mottok Noctua u12s AM4 i dag. Ikke bytta ut MSI Core forzr l enda. Men må si at monteringsløsningen for u12s er mye bedre. En bruker backplaten som allerede sitter på HK Da slipper en å sette på dårlige backplates som ikke passer optimalt som for eksempel er tilfelle med MSI core frozr l. Endret 13. mars 2017 av magnusavr 1 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Minner meg litt om overgangen fra en duron 700mhz til dualcore athlon, hvor i starten begge kjernene var taxet fullt ut uansett hva en gjorde. Dette kommer til å ordne seg rimelig greit. En umiddelbar fiks om en skal bruke am4 til spill er jo bare å dedikere halvparten av cpu'n til systemet, og resten til spillet. Fint program til dette er process lasso. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Kjekt å høre at det ordnet seg Anbefaler i fremtiden at du flasher manuelt med det verktøyet som ligger inne i biosen. Da slipper du at ting i windows kan påvirke/stoppe oppdateringen når den pågår. Ikke glem å skru på igjen windows defender. Skal gjøre det i fremtiden! Minnes jeg faktisk slo av Windows Defender forrige gang jeg flashet bios på Asus P8P67 Pro også. Defender'n er det vanskelig å slå av permanent, tror den bare er av noen timer av gangen før den slår seg på igjen av seg selv. Så hva trenger du mere enn 16GB ram til? Litt nyskjerrig Mere enn 2133 mhz med 64GB på ryzen kan jo bli vanskelig... Jobber innimellom med veldig tunge filer i Photoshop, men det er kanskje snakk om syv arbeidsdager i året hvor minnebruken tipper 32GB over lengre tidsperioder. 16GB passerer jeg hver dag jeg bruker Premiere. Kanskje jeg skal nappe ut to brikker, og bare sette dem inn på disse dagene? Er da snakk om f.eks. 360 dronefoto med oppløsning på 260MP og over, i form av 16-bit tiff filer. Det er klønete nok å jobbe med så store filer, om ikke maskinen skal gå tom for minne også. Forøvrig spratt minnebruken fint opp i 28GB når jeg rendret et ganske enkelt Premiere-prosjekt. Da med tre andre Adobe-programmer i bakgrunnen, men de spiste bare 2-3GB til sammen. Har forstått det slik at Premiere fort trekker veldig mye minne når den har tilgang til mange prosessortråder. Må si at det er helt fantastisk at maskinen mesteparten av tiden klarer å spille av tidslinjen sømløst uten forhåndsrendring, selv med litt halvgjennomsiktig grafikk og slikt. Det gjør arbeidsdagen så mye greiere! Endret 13. mars 2017 av -Teddy- 4 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Tror ikke man skal forvente at Ryzen nødvendigvis spretter forbi Intel på gaming så fort scheduler buggen i Windows 10 er fikset. Denne buggen eksisterer jo tilsynelatende ikke i Windows 7, men spillytelsen til Ryzen øker ikke så vanvittig i Windows 7 sammenlignet med Windows 10 at den gjør "rent bord". Det er jo også endel andre oppgaver som omhandler enkelttrådytelse hvor Ryzen ikke vinner heller. Men det virker som Ryzen rett og slett er bedre og mer effektiv enn Intel når det kommer til bruk av flere tråder og flere kjerner. Har ikke satt meg inn i saken, men det virker som kjernene til AMD rett og slett klarer å fungere mer effektivt enn hva Intel klarer å oppnå med sine? Ut ifra tester så virker det AMD gjør "rent bord" på floating point ytelse (med unntak av situasjoner hvor 256-bit AVX er involvert), men ligger tilsynelatende bak på integer ytelse. Uten at jeg er så dypt i CPU ytelse at jeg helt vet hva dette betyr i praksis. Og som Nizzen. og flere tester nå ser ut til å indikere så er det et eller annet med CPU/brikkesett som gjør at det er fryktelig avhengig av minnebåndbredde for å skalere ytelsen. Dette kombinert med at hele plattformen i sin nåværende form virker i overkant kresen og kranglete på nettopp RAM så er jo det fort en liten "flaskehals" i forhold til å få overklokket og pushet ytelsen til det maksimale per dags dato. Om dette er et resultat av BIOS/UEFI, minnekontroller/CPU eller hva er jo ikke helt godt å si. Vil tro Windows 10 vil yte bedre enn Windows 7 når scheduler bug-en er fikset. Windows 10 har nok en del bedre optimalisering og ressursdedikering. I tillegg har ikke Win7 støtte for DX12, samtidig som jeg vil tippe at Windows 10 har bedre Mantle og Vulcan støtte. Men blir spennende å se hvilke forskjeller det vil utgjøre, ovennevnte er bare litt spekulering fra min side Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Noen som har fått 3200MHz-minne til å fungere? Ser at ytelsen i spill går opp betraktelig om man kjører 3200 vs 2133 (2933 utgjorde nesten like stor forskjell). http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-amd-am4-platform-best-memory-kit-amd-ryzen-cpus_192259/4 3200 cl 14 funker flott hos meg på Asrock x370 fatality pro Men så har du da også restartet 579 ganger Lenke til kommentar
nagina Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Så, har jeg forstått det riktig nå? rett meg pls. AMD Rysen 7 er egentlig 4c/8t + 4c/8t som kjører 2x CCX? Altså, det fungerer på en måte som 2 kontorerer som jobber sammen men må likevel dele informasjon mellom dem? Til motsetning til Intel, 8 native cores.1 Kontor, alle på samme rom.. Siden AMD kjører multi-CCX og de fleste spillene er ikke laget med funksjonaliteten. (evt Operativsystem).Hvordan vil det være med Ryzen 5/6? 1600X, blir det på en måte 3c/6t x 2? = 6core 12t? Lenke til kommentar
C64C Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Mange som skriver om Ryzens design med to deler, såkalte CCX, av fire kjerner, og at informasjonsgangen mellom dem via Infinity Fabric får høy latency/mangler båndbredde og blir en treghet.https://www.google.no/amp/s/amp.reddit.com/r/Amd/comments/5ybrxn/ryzen_7_is_actually_behaving_like_a_dual_4c8t/ Franske hardware.fr testet 4+0 vs. 2+2 kjerner: Endret 13. mars 2017 av C64C Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Det er vel også noe med at windows ser L3 cahcen feil. Den tror at kjerne har 16MB eller noe slikt. Endret 13. mars 2017 av magnusavr Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Noen som har anelse hva en Ryzen 7 1800x koster AMD? Hvor mye har AMD å gå på pris før de taper penger? Tror hovedkortprodusentene har litt å gå ned i pris før de taper på det. Samme med ram som er ganske dyrt. Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Noen som har anelse hva en Ryzen 7 1800x koster AMD? Hvor mye har AMD å gå på pris før de taper penger? Tror hovedkortprodusentene har litt å gå ned i pris før de taper på det. Samme med ram som er ganske dyrt. Det koster jo litt å utvikle ett produkt som ryzen. Tar flere år og en god del timer. De må jo tjene inn igjen dette og ha litt i pluss. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Expert har fortsatt ikke sendt noe, var det slik at noen andre her hadde fått sine varer derifra? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Noen som har anelse hva en Ryzen 7 1800x koster AMD? Hvor mye har AMD å gå på pris før de taper penger? Tror hovedkortprodusentene har litt å gå ned i pris før de taper på det. Samme med ram som er ganske dyrt. Det koster jo litt å utvikle ett produkt som ryzen. Tar flere år og en god del timer. De må jo tjene inn igjen dette og ha litt i pluss. Ja men etterspørselen hadde vært større hvis de gikk litt ned på pris. Behov\lange leveringstider\pris er grunnen for jeg ikke løper å kjøper. Det som fristet mest var nytt hovedkort+ ram og pci-e SSD. Ikke det er negativ med bedre cpu men kan vente litt til. Tror ikke vi ser særlig behov før 2020 for folk flest, da er disse utdatert\verdiøs for lengst. Lenge før PCI-E og 8 kjerner\16 tråder kommer til full nytte, kanskje windows 11. Endret 13. mars 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 Så du synes ikke at en 8c/16t med kjøler til 3500,- inkl frakt er billig nok? 7 Lenke til kommentar
magnusavr Skrevet 13. mars 2017 Del Skrevet 13. mars 2017 (endret) Noen som har anelse hva en Ryzen 7 1800x koster AMD? Hvor mye har AMD å gå på pris før de taper penger? Tror hovedkortprodusentene har litt å gå ned i pris før de taper på det. Samme med ram som er ganske dyrt. Det koster jo litt å utvikle ett produkt som ryzen. Tar flere år og en god del timer. De må jo tjene inn igjen dette og ha litt i pluss. Ja men etterspørselen hadde vært større hvis de gikk litt ned på pris. Behov\lange leveringstider\pris er grunnen for jeg ikke løper å kjøper. Det som fristet mest var nytt hovedkort+ ram og pci-e SSD. Ikke det er negativ med bedre cpu men kan vente litt til. Tror ikke vi ser særlig behov før 2020 for folk flest, da er disse utdatert\verdiøs for lengst. Lenge før PCI-E og 8 kjerner\16 tråder kommer til full nytte, kanskje windows 11. Syns det var billig 8 kjerner jeg Under halv pris av tilsvarende fra Intel. Vent på 6 kjerne som kommer snart da 1600x. De er jo grise billig. Hvis det er noen som overpriser er det Intel! Intel tar jo 11 299,- for 8 kjerner (6900K). Endret 13. mars 2017 av magnusavr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå