Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ser ut som du får mye bedre minimum frames på 1440p med Ryzen vs 7700K f.eks med 1080ti.

 

QNEzOU1.png

 

7UZ6Nsk.png

 

C3vuWJt.png

4tOCGu6.png

 

 

Litt urettferdig å sammenligne en overklokket Ryzen mot en ikke overklokket Kaby Lake? Men det ser jo positivt ut for Ryzen.

 

 

Ryzen er jo ikke så mye raskere her en 7700K

Må si det er litt morsomt og lese på forumet her om alle som har sendt tilbake 7700K og sier det er dumt og kjøpe 7700K osv. Det virker som flere her ikke klarer og finne seg i at 7700K er raskere i en del spill en Ryzen.

Er igunn ikke noe AMD eller Intel fan, så jeg kan igrunn kjøpe begge deler.

Men jeg kjøpte 7700K før Ryzen kom ut og kommer til og beholde den.

 

Her er 7700K @4.9GHz og 1080TI 

http://www.techspot.com/review/1352-nvidia-geforce-gtx-1080-ti/page7.html

Endret av 0l3M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ryzen er jo ikke så mye raskere her en 7700K

Må si det er litt morsomt og lese på forumet her om alle som har sendt tilbake 7700K og sier det er dumt og kjøpe 7700K osv. Det virker som flere her ikke klarer og finne seg i at 7700K er raskere i en del spill en Ryzen.

Er igunn ikke noe AMD eller Intel fan, så jeg kan igrunn kjøpe begge deler.

Men jeg kjøpte 7700K før Ryzen kom ut og kommer til og beholde den.

 

Her er 7700K @4.9GHz og 1080TI 

http://www.techspot.com/review/1352-nvidia-geforce-gtx-1080-ti/page7.html

 

 

Raskere tja.. men hva har det å si at man er rask, når man er tregere i motbakker?? om jeg har 110 eller 120 fps max er lite plagsomt, er værre når laveste minimum er er mer på 50-60 enn 70-80. Det er dips som gjør en dårligere spillopplevelse. 

Lenke til kommentar

 

Ryzen er jo ikke så mye raskere her en 7700K

Må si det er litt morsomt og lese på forumet her om alle som har sendt tilbake 7700K og sier det er dumt og kjøpe 7700K osv. Det virker som flere her ikke klarer og finne seg i at 7700K er raskere i en del spill en Ryzen.

Er igunn ikke noe AMD eller Intel fan, så jeg kan igrunn kjøpe begge deler.

Men jeg kjøpte 7700K før Ryzen kom ut og kommer til og beholde den.

 

Her er 7700K @4.9GHz og 1080TI 

http://www.techspot.com/review/1352-nvidia-geforce-gtx-1080-ti/page7.html

 

Jeg hadde opprinnelig planlagt en AMD maskin, men gikk for Intel (7700K) på grunn av kampanjepriser. Jeg sparte flere tusen kroner på det.

 

Når det er sagt, så synes jeg det er trist at mange sliter med ustabile Ryzen maskiner, da jeg er en gammel AMD fan. Både hovedkort, kjølere og minne er berørt.

 

Jeg er glad for at jeg gikk for Intel i denne omgang. Null problemer, 3000MHz på RAM og en gammel Noctua NH-D14. Disse gjør jobben sin problemfritt. Har ingenting å klage på :)

Endret av MisterXS
Lenke til kommentar

Phew!

 

Jeg fikk bestilt den siste 1700-CPUen komplett hadde på lager. Estimert levering er 5 dager fra idag. :-)

 

Nå venter jeg bare på et HK..

 

ASUS er utelukket pga bios-problemene, så ser på MSI Carbon, Gigabyte Aorus 5 og K7. 

EDIT: Får satse på at 1x 360 (60mm) + 1x 240 (45mm) vil være plenty kjøling med viftene på 900-1000 RPM. Satser jo selvsagt på 4000 ved 1.350V elns.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Jeg har problemer med høye idle temps på min 1800x. Har en Cooler Master Hyper TX3 Evo, har ikke sett en så dårlig monteringsløsning som dette på mange mange år som det er på denne TX3'en (skal egentlig bare være midlertidig). Den dekker egentlig ikke hele cpu overflaten heller, men det sto på komplett siden at denne var for AM4...

 

Har montert kjøleren på nytt igjen, slik at viften blåser bakover istedenfor oppover, men det hjalp veldig lite. Å montere denne kjøleren uten at cpu kjøleren velter en gang er helt umulig, fordi løsningen er som sagt ekstremt dårlig!

 

Har Asus prime kortet, men bios som fulgte med, tror det er 0502 eller noe. 65-75c idle er vel rimelig høyt, eller er sensoren gjennom uferdig bios feil?

Fikk samme dritten fra Komplett jeg også. Helt ubrukelig kjøler for AM4.

Lenke til kommentar

 

Jeg har problemer med høye idle temps på min 1800x. Har en Cooler Master Hyper TX3 Evo, har ikke sett en så dårlig monteringsløsning som dette på mange mange år som det er på denne TX3'en (skal egentlig bare være midlertidig). Den dekker egentlig ikke hele cpu overflaten heller, men det sto på komplett siden at denne var for AM4...

 

Har montert kjøleren på nytt igjen, slik at viften blåser bakover istedenfor oppover, men det hjalp veldig lite. Å montere denne kjøleren uten at cpu kjøleren velter en gang er helt umulig, fordi løsningen er som sagt ekstremt dårlig!

 

Har Asus prime kortet, men bios som fulgte med, tror det er 0502 eller noe. 65-75c idle er vel rimelig høyt, eller er sensoren gjennom uferdig bios feil?

Fikk samme dritten fra Komplett jeg også. Helt ubrukelig kjøler for AM4.

 

 

Hvilket hovedkort har du? Fordi jeg lurer på om Asus bios som kommer med kortet gir kanskje feil temperature, og jeg har hørt mye problemer om asus biosene som de har gitt ut etterpå. Så venter litt der til de er mer stabile.

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

 

Jeg har problemer med høye idle temps på min 1800x. Har en Cooler Master Hyper TX3 Evo, har ikke sett en så dårlig monteringsløsning som dette på mange mange år som det er på denne TX3'en (skal egentlig bare være midlertidig). Den dekker egentlig ikke hele cpu overflaten heller, men det sto på komplett siden at denne var for AM4...

 

Har montert kjøleren på nytt igjen, slik at viften blåser bakover istedenfor oppover, men det hjalp veldig lite. Å montere denne kjøleren uten at cpu kjøleren velter en gang er helt umulig, fordi løsningen er som sagt ekstremt dårlig!

 

Har Asus prime kortet, men bios som fulgte med, tror det er 0502 eller noe. 65-75c idle er vel rimelig høyt, eller er sensoren gjennom uferdig bios feil?

Fikk samme dritten fra Komplett jeg også. Helt ubrukelig kjøler for AM4.

 

Har selv Asus Prime x370-pro med ryzen 1700x.

 

Hvis du har en x chip og oppgraderer fra 0502 til 0504 spretter temperaturen med ca 13 grader. Gjorde det med meg. Testa frem og tilbake mellom 0502 og 0504 2 ganger selv. Er nok bare feil lesing av bios med x chip i 0504. Hvis det er på 0502 så er det høy temp!

 

Jeg kjøpte også den kjøleren TX3 evo sammens med core frozr l når jeg bestilte ryzen. Men jeg skulle bruke TX3 evoen på stue pcen min med vanilla 6700. På 6700 ligger den idle på ca 30 grader og går opp til 80 grader i prime worst case.

 

Core frozr l kjøleren anbefaler jeg ikke til asus prime x370-pro kort. "Back platen" tar nesten borti endel pinner. Ene amd washeren var også feil produsert.

 

Har bestilt Noctua u12s AM4. Noctua slår aldri feil.

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt for noen sider siden, har jeg også MSI Core Frozr l, men viften går kun på vilkårlige tidspunkt. Litt på tomgang rundt 60 grader, slår seg av ved 70 grader, ender med load-temperaturer på 85 grader. Egentlig ikke så galt med passiv kjøling. :D

 

Smalt inn viften fra en CM 212 Evo jeg hadde liggende på pull-siden, ettersom jeg ikke gadd å ta av MSI-viften. Plugget denne i "CPU_FAN_OPT" (elns) kontakten på CH6, og da ble det fart i sakene. Går knapt over 60 grader i load nå, og det er herlig stille. For ordens skyld, MSI-viften responderte ikke slik den skulle i denne kontakten heller. Ellers hater jeg bruksanvisningen på MSI-kjøleren. Hos meg var en av spacerne/skivene magnusavr nevner bare litt for stor i midten. Ikke noe problem, men gjorde installasjonen litt mer klønete, når skruen stadig vekk falt ut... Aner ikke hvorfor viften ikke går slik den skal.

Lenke til kommentar

Phew!

 

Jeg fikk bestilt den siste 1700-CPUen komplett hadde på lager. Estimert levering er 5 dager fra idag. :-)

 

Nå venter jeg bare på et HK..

 

ASUS er utelukket pga bios-problemene, så ser på MSI Carbon, Gigabyte Aorus 5 og K7. 

EDIT: Får satse på at 1x 360 (60mm) + 1x 240 (45mm) vil være plenty kjøling med viftene på 900-1000 RPM. Satser jo selvsagt på 4000 ved 1.350V elns.

Hade inte du beställt på expert?

 

Ser ut som fler och fler 1800x klockar ganska vanligt till 4.1 och mer nu. Säker på att du inte skall ha en sån?

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

 

-snip- 

 

Hade inte du beställt på expert? 

Ser ut som fler och fler 1800x klockar ganska vanligt till 4.1 och mer nu. Säker på att du inte skall ha en sån?

 

Jo, men ble noe kluss og ordreren gikk tydeligvis ikke igjennom, så da måtte jeg ty til komplett. Har jo 6% rabatt, og velger et billigere HK, så det ble egentlig ikke så halvgærent. :)

 

Betale 1900,- mer for 3% mer ytelse? Nei takk. :p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Som nevnt for noen sider siden, har jeg også MSI Core Frozr l, men viften går kun på vilkårlige tidspunkt. Litt på tomgang rundt 60 grader, slår seg av ved 70 grader, ender med load-temperaturer på 85 grader. Egentlig ikke så galt med passiv kjøling. :D

 

Smalt inn viften fra en CM 212 Evo jeg hadde liggende på pull-siden, ettersom jeg ikke gadd å ta av MSI-viften. Plugget denne i "CPU_FAN_OPT" (elns) kontakten på CH6, og da ble det fart i sakene. Går knapt over 60 grader i load nå, og det er herlig stille. For ordens skyld, MSI-viften responderte ikke slik den skulle i denne kontakten heller. Ellers hater jeg bruksanvisningen på MSI-kjøleren. Hos meg var en av spacerne/skivene magnusavr nevner bare litt for stor i midten. Ikke noe problem, men gjorde installasjonen litt mer klønete, når skruen stadig vekk falt ut... Aner ikke hvorfor viften ikke går slik den skal.

Jeg har aldri sett den core frozr l vifta stoppe! Kanskje biosen din som stopper den? En ting jeg gjorde var å koble ut den led kabelen da jeg ikke liker led lys. Tok vekk det skjøte stykket også.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Har lurt på om det kanskje kan være LED-lyset som gjør at vifta ikke går som den skal. Vifta står ofte og pulser litt, noen millimeter fram og tilbake, men uten å gå rundt. Skal prøve å plugge ut LED-en. Har uansett ikke vindu i kabinettet. Har ikke oppdatert BIOS enda, har skjønt at jeg bør vente litt med det.

 

Maskinen feiler som regel på å restarte, må slå skikkelig av og på. Lyser feillampe på DRAM når det skjer. Kanskje jeg skal bestille et 64GB CL14-kit i stedet, har G.Skill Ripjaws 3200MHz CL16 nå. Noen som vet om noen har klart å kjøre 64GB RAM på 3200MHz? Er kun 2133MHz-kit på QVL. Har ikke prøvd å klokke enda, tenker å finne ut av stabilitetsproblemene først. Tror fart på CPU-vifta hjalp en del. ;)

Lenke til kommentar

Ser at Guru3D har inkludert Ryzen i sin GTX 1080 Ti anmeldelse;

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_1080_ti_review,31.html

 

Litt overrasket over at den tilsynelatende faller bak i flere spill selv på 1440P. Da blir fort påstandene om at man blir holdt tilbake av GPU på 1440P+ litt fånyttes. Vet ikke helt hva som kan være grunnen til dette? Litt synd at det ikke går dypere inn på akkurat det, for det sammenlignes jo bare med 5960X, hadde vært interessant med 7700K osv i en skikkelig sammenligning.

Folk som kjøper 5960x bryr seg vel omtrent midt i ræva om spill ytelsen.7700K er veien å gå visst du kun bryr deg om spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Maskinen feiler som regel på å restarte, må slå skikkelig av og på. Lyser feillampe på DRAM når det skjer. Kanskje jeg skal bestille et 64GB CL14-kit i stedet, har G.Skill Ripjaws 3200MHz CL16 nå. Noen som vet om noen har klart å kjøre 64GB RAM på 3200MHz? Er kun 2133MHz-kit på QVL. Har ikke prøvd å klokke enda, tenker å finne ut av stabilitetsproblemene først.

Følg med her

:)

Mener Nizzen linket til ett innlegg/tråd fra "Elmor" om hva som er lurt/mindre lurt når det gjelder RAM-brikker/konfig for Ryzen (nåværende hk/bios).

 

Jeg mener fortsatt at det har liten hensikt å kjøpe "rask" RAM og starte med å tweake før default settings er verifisert.

Men det kan se ut som det er det du forsøker?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

 

Jeg får pokker meg ikke Corsair Vengance 2x8GB settet mitt over 2133mhz på ASrock kortet mitt.

 

Noen som har noen formening om hva jeg kan tweake på? Setter jeg det til 2400mhz f.eks så går den i boot-loop til BIOS resetter seg..

Testet nyeste betabios da?

 

Betabios, for en stabil og god mage? :p 

 

Fra spøk til revolver, har noen oppdateringer på hva som skjer med asus og brickede hovedkort?

 

bør jeg oppgradere Prime kortet mitt eller vente til en nyere versjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...