Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jQUdcq

Å, herregud Ramguy. Akkurat hvilken argumentasjon? Før var det snakk om "det kommer til å skje". Nå har vi FAKTISKE TILFELLER MED SPILL SOM BENYTTER FLERE TRÅDER: Battlefield 1, Watch Dogs 2, mfl. Nå har vi FAKTISKE KONSOLLER med samme arkitekturer som PCer, konsoller med mange kjerner. Du innrømmer jo selv at PS3 ikke kjørte på samme instruksjonsett, som også forklarer hvorfor det aldri nøt god/full utnyttelse.

 

Du skriver "dette var argumentasjonen før". Vel, det var faktisk det, for i7 4-kjerner. Ta og se på i7 4-kjerner i dag mot i5 4-kjerner. i7en vinner over i5en i bortimot alle tilfeller der ute. 2500K var ikke bare like god, men sammenlagt bedre enn 2600K i sin tid. Prøv og se om du ser det samme tilfellet mellom 7600K og 7700K. Sjekk Gamersnexus, Tomshardware, Techpowerup, Computerbase, Guru3D, osv. Se hva tallene forteller deg.

 

Å påstå at ingen spill i dag har noen overveldende ytelsesfordel er jo rein pisppreik. Er 15% og mer bedre ytelse i Deus Ex, Watch Dogs 2, AoTS, Battlefield 1, osv., til tross for 1000 MHz lavere frekvens og 6% dårligere IPC, ikke din definisjon av "overveldende ytelsesfordel"? Hva er det da, om jeg tør å spørre?

 

Så nei, det er ikke "rene spekulasjoner". Det er det faktiske tilfellet som vi ser her og nå. Og at du igjen ser på parallellisering som noe man må forutse viser også din manglende forståelse for emnet. Det handler om å splitte arbeid over på flere tråder. Hvis flere tråder er tilgjengelig, så vil utviklere gjøre det. Det faktum at du vil ligge godt bak en i7 med 8 tråder, når du har en i5 med 4 tråder, er bevisbyrdet på det. I så mange år har utviklere hatt totalt 8 tråder å leke med for mainstream-segmentet. Nå har de altså 16.

 

Å påstå at eldre CPUer ikke er flaskehals for nyere skjermkort, har ingenting med vår diskusjon å gjøre. Det berører IPC-problematikken, der Kaby Lake utgjør kanskje 30% økning i IPC fra Sandy Bridge. Men om du ser på eldre i5-prosessoer, kan du klart og tydelig se hvordan de rett og slett ikke rekker til. Bare se på Computerbase-testene. En FX-8350 har nesten tatt igjen 20-25% av ledelsen mot en 2500K over årene, av den enkle grunn at spill har begynt å benytte flere og flere tråder gjennom denne perioden.

 

https://www.computerbase.de/2012-10/test-amd-fx-8350-vishera/6/

 

Anmeldelse fra 2012. 2500K er 10% raskere enn Bulldozer.

 

https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spiele-test/#diagramm-deus-ex-mankind-divided-dx11-fps

 

Anmeldelse fra 2017. Bulldozer er 10% raskere enn 2500K.

 

Bulldozer har altså tatt igjen 20% av ledelsen. Hvorfor? For over årene har spill begynt å bruke flere og flere tråder. FX-serien har klart å utnytte dette grunnet 8 tråder. 2500Ken, grunnet 4 tråder, har ikke det. Og i dag er dette enda flere incentiver til flertrådet spillkoding: bedre APIer (D3D12, Vulkan), konsollprosessorer med samme antall kjerner og instruksjoner som PCer, og ikke minst prosessorer med flere kjerner som nå er mainstream. Med R7 får vi 16 tråder til 3500,-. Med R5 får vi 12 tråder til 2000,-. Med R3 får vi 8 tråder til under 2000,-. Og som om det ikke var nok, har vi en lang rekke tilfeller der 12-16 tråder allerede er klart bedre enn 8 tråder. Ikke bare i gjennomsnittlig FPS, men i laveste FPS og i frametimes.

 

Men for all del, gå for Kaby Lake. Se hvor det bringer deg om et par år....

 

Videre info for andre som tydeligvis har ignorert alt som har blitt presentert av testreferanser i denne tråden:

 

http://techreport.com/review/31546/where-minimum-fps-figures-mislead-frame-time-analysis-shines

 

http://techbuyersguru.com/battlefield-1-benchmarked-6600k-6700k-6900k-and-r9-270x-through-titan-x?page=1

 

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2673-battlefield-1-cpu-benchmark-dx11-vs-dx12-i5-i7-fx/page-2

 

https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50&t=1s

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at Guru3D har inkludert Ryzen i sin GTX 1080 Ti anmeldelse;

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_1080_ti_review,31.html

 

Litt overrasket over at den tilsynelatende faller bak i flere spill selv på 1440P. Da blir fort påstandene om at man blir holdt tilbake av GPU på 1440P+ litt fånyttes. Vet ikke helt hva som kan være grunnen til dette? Litt synd at det ikke går dypere inn på akkurat det, for det sammenlignes jo bare med 5960X, hadde vært interessant med 7700K osv i en skikkelig sammenligning.

 

Kan det ha noe med 4,3GHz vs 4,0GHz på CPU? I tillegg hastighet på RAM kan en stor innvirkning, uten at jeg leste så nøye at jeg fikk med meg om det var noen forskjeller der. 

Lenke til kommentar

Hele msi core frozr l kjøleren blir byttet i en annen kjøler siden ene amd washeren var deffekt (mer ventetid på ny kjøler). 

 

Tok av core frozr l i går og den hadde ikke skikkelig kontakt med cpu. Det var ikke pasta på ene siden av cpu.

 

Ser også ut som core frozr l bakplata muligens toucher hk (kun noe plastikk). Redd det skaper ett press på hk.

 

Kjøp deg en kjøler ifra Noctua istede om du skal ha luft kjøling, bedre kvalitet på alt skal man lete lenge etter, ting passer, du får med klare instruksjoner for både AMD og Intel og om du ikke er helt tilbakestående så får du ingen problemer å det tar deg 10min eller noe å sette den på plass og alt du trenger følger med i pakka.

Alle andre har noen ekstremt jalla løsninger når det kommer til å feste en kjøler/blokk til hovedkortet, at ingen har tatt lærdom av Noctua før skjønner ikke jeg, men det er vel en grunn til at mange kjølere er ekstremt billige.

For min del kommer jeg aldri til å kjøpe noe anna enn Noctua om jeg skal ha luft kjøler, kjenner jeg dør litt innvendig når jeg ser slike ferdig fylte vannkjølings kit bli montert, ser ekstremt klønete ut, men kan jo hende de som montere de ikke akkurat hadde fått 6er i teknisk utførelse heller.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Kjøp deg heller Phanteks PH-TC14PE da jeg fikk am4 oppgradering gratis ved forespøsel til de uten krav om jeg må kjøpe AMD Ryzen.

Noctua må man ha kvittering på hovedkort\cpu også. Eneste man kun får med de korte platene ikke de lange som også noctua har.

Lenke til kommentar

 

Ser at Guru3D har inkludert Ryzen i sin GTX 1080 Ti anmeldelse;

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_1080_ti_review,31.html

 

Litt overrasket over at den tilsynelatende faller bak i flere spill selv på 1440P. Da blir fort påstandene om at man blir holdt tilbake av GPU på 1440P+ litt fånyttes. Vet ikke helt hva som kan være grunnen til dette? Litt synd at det ikke går dypere inn på akkurat det, for det sammenlignes jo bare med 5960X, hadde vært interessant med 7700K osv i en skikkelig sammenligning.

Kan det ha noe med 4,3GHz vs 4,0GHz på CPU? I tillegg hastighet på RAM kan en stor innvirkning, uten at jeg leste så nøye at jeg fikk med meg om det var noen forskjeller der.

Alle forskjellene i de grafene der utenom Tomb Raider var jo innenfor margin og error...
Lenke til kommentar

Jeg har problemer med høye idle temps på min 1800x. Har en Cooler Master Hyper TX3 Evo, har ikke sett en så dårlig monteringsløsning som dette på mange mange år som det er på denne TX3'en (skal egentlig bare være midlertidig). Den dekker egentlig ikke hele cpu overflaten heller, men det sto på komplett siden at denne var for AM4...

 

Har montert kjøleren på nytt igjen, slik at viften blåser bakover istedenfor oppover, men det hjalp veldig lite. Å montere denne kjøleren uten at cpu kjøleren velter en gang er helt umulig, fordi løsningen er som sagt ekstremt dårlig!

 

Har Asus prime kortet, men bios som fulgte med, tror det er 0502 eller noe. 65-75c idle er vel rimelig høyt, eller er sensoren gjennom uferdig bios feil?

Lenke til kommentar

 

Hele msi core frozr l kjøleren blir byttet i en annen kjøler siden ene amd washeren var deffekt (mer ventetid på ny kjøler).

 

Tok av core frozr l i går og den hadde ikke skikkelig kontakt med cpu. Det var ikke pasta på ene siden av cpu.

 

Ser også ut som core frozr l bakplata muligens toucher hk (kun noe plastikk). Redd det skaper ett press på hk.

Kjøp deg en kjøler ifra Noctua istede om du skal ha luft kjøling, bedre kvalitet på alt skal man lete lenge etter, ting passer, du får med klare instruksjoner for både AMD og Intel og om du ikke er helt tilbakestående så får du ingen problemer å det tar deg 10min eller noe å sette den på plass og alt du trenger følger med i pakka.

Alle andre har noen ekstremt jalla løsninger når det kommer til å feste en kjøler/blokk til hovedkortet, at ingen har tatt lærdom av Noctua før skjønner ikke jeg, men det er vel en grunn til at mange kjølere er ekstremt billige.

For min del kommer jeg aldri til å kjøpe noe anna enn Noctua om jeg skal ha luft kjøler, kjenner jeg dør litt innvendig når jeg ser slike ferdig fylte vannkjølings kit bli montert, ser ekstremt klønete ut, men kan jo hende de som montere de ikke akkurat hadde fått 6er i teknisk utførelse heller.

Vannkjøling gir et par hakk bedre kjøling. Og man flytter varmen fra cpu bort fra midten av kabinettet. For de som vil ha et pent flashy system å vise frem vil neppe ha gigantiske kjøleribber midt i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har CH6 - 1800X - G.Skil 2x8GB 3200 CL 14-14-14-34

Alt står på auto i bios. (Prøvde å sette på 3200 men da ble det mye piping... :-) )

 

Det jeg lurer på er hvorfor rapporterer CPU-Z 1064,5 15 - 15 - 15 - 36 ?

1064,5 skjønner jeg, fordi at den kjører vel default på 2133, men hvorfor 15 - 15 - 15 - 36 ?

Lenke til kommentar

 

Hele msi core frozr l kjøleren blir byttet i en annen kjøler siden ene amd washeren var deffekt (mer ventetid på ny kjøler). 

 

Tok av core frozr l i går og den hadde ikke skikkelig kontakt med cpu. Det var ikke pasta på ene siden av cpu.

 

Ser også ut som core frozr l bakplata muligens toucher hk (kun noe plastikk). Redd det skaper ett press på hk.

 

Kjøp deg en kjøler ifra Noctua istede om du skal ha luft kjøling, bedre kvalitet på alt skal man lete lenge etter, ting passer, du får med klare instruksjoner for både AMD og Intel og om du ikke er helt tilbakestående så får du ingen problemer å det tar deg 10min eller noe å sette den på plass og alt du trenger følger med i pakka.

Alle andre har noen ekstremt jalla løsninger når det kommer til å feste en kjøler/blokk til hovedkortet, at ingen har tatt lærdom av Noctua før skjønner ikke jeg, men det er vel en grunn til at mange kjølere er ekstremt billige.

For min del kommer jeg aldri til å kjøpe noe anna enn Noctua om jeg skal ha luft kjøler, kjenner jeg dør litt innvendig når jeg ser slike ferdig fylte vannkjølings kit bli montert, ser ekstremt klønete ut, men kan jo hende de som montere de ikke akkurat hadde fått 6er i teknisk utførelse heller.

 

 

Noctua u12s am4 er i bestilling nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...